Jump to content

Herbern Marina på Aker brygge på vei bort?


Jan E.

Recommended Posts

Siden det er endel negativitet får jeg si noe positivt.

 

jeg liker "dokken" plassene, flittig brukt når vi har vært ute og stekt litt i middagsbukta, digg å kunne suse inn, legge til 2 meter fra der man skal spise, og kunne velge om man vil overnatta. Eneste jeg drømmer om er faktisk litt smalere plasser, båten min er bare 32 fot, så må da legge til på en utrigger med spring og mye fendere, disse skråner også endel, man legger til på ganske lav bak, og høye forran

 

Det bør sies at det på langt nær er i oslo marinaer priser seg dyrt, i kragerø om sommern ligger jeg nå stortsett fast på gjesteplass som jeg betaler dagsleie for, da det er billigere enn å leie for 1 mnd (som i praksis blir sesongpris)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å være utpreget aktiv i denne debatten, idet advokatene tar seg av de fleste relevante sider ved diskusjonen med Npro.

Hva som uansett er på det rene, er at Npro etter beste evne bedriver et forsøk på regulær utkastelse, basert på deres egne fortolkninger og det faktum at de er historieløse på Aker Brygge. De velger bevisst en ikke-dialog med oss som har bygget opp det hele fra starten for 23 år siden.

Deres ambisjoner rundt driften kan man sette mange spørsmålstegn ved, selvom Tomas Nygård forsøker å få det til å lyde svært tilforlatelig, og at han selv sikkert har utmerkede hensikter.

Hans sjef, Olav Line, har imidlertid uttalt i pressen at beboere i havnen representerer noe "privatiserende", og ikke er ønskelig. Dette sier jo ganske mye om den manglende forstand rundt begrepet maritimt miljø, og jeg kan nevne mange eksempler på snodige holdninger. På samme måte har arkitektene skrevet at man ikke ønsker å ha "mastebåter" (jeg antar at dette er seilbåter) utvendig på anlegget, da dette vil hindre innsyn mot Tjuvholmen fra Akershuskaien !!

Uttalelser om servicenivået skal jeg la hvile. Jeg tror de fleste av våre kunder føler seg rimelig velkomne, og føler miljøet og servicen som akseptabel. Hva man skal betale mer for er derfor et probat spørsmål.

Hva jeg virkelig beklager, er at alle våre kunder og båtvenner må leve i den samme usikkerheten som oss selv og våre mangeårige ansatte. Det er synd at Npro tror at en bred brygge med trær og solstoler skal være trylleformelen til en "europeisk toppmarina". Dessuten vil jo antallet båtplasser i Oslo Havn bli dramatisk redusert.

Fortsettelsen blir uansett spennende, og jeg håper virkelig at vi - for vår del - også i årene fremover skal få kunne by på skikkelig havnedrift, kombinert med en stadig vedvarende variasjon av regattseiling i indre havn, arbeid med seiling for funksjonshemmede, synliggjøring av seilsporten på høye nivåer og de andre vannsportsaktivitetene vi har bedrevet i mange år.

Link to post
Share on other sites

Konflikten mellom Steff H og Npro er nok vel ivaretatt av de respektives advokater, så den holder jeg meg langt unna.

Men samme hvem som skal utvikle marinaen videre, håper jeg på to ting:

1) at det blir etablert en reell konkurrent til denne marinaen, slik at servicenivå og prisnivå blir tilpasset markedet hos dem begge/alle.

2) at det som Steff skriver i sitt siste avsnitt, blir videreført i indre basseng. Jeg har ikke vært en ivrig bruker av marinaen, bortsett fra når jeg selv har seilt i Oslo Race Week. Da har jeg sett hvor viktig og sentralt dette anlegget er for å kune vise frem spektakulær aktivitet for store folkemengder, folkemengder som i utgangspunktet ikke har oppsøkt dette.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelsen blir uansett spennende, og jeg håper virkelig at vi - for vår del - også i årene fremover skal få kunne by på skikkelig havnedrift, kombinert med en stadig vedvarende variasjon av regattseiling i indre havn, arbeid med seiling for funksjonshemmede, synliggjøring av seilsporten på høye nivåer og de andre vannsportsaktivitetene vi har bedrevet i mange år.

Velkommen til baatplassen.no!

 

Jeg må få si at dette var et meget saklig, oppklarende og informativt innlegg.

 

Som aktiv "båtfant" mener jeg det er viktig å opprettholde og videreutvikle et allsidig tilbud for båtfolket.

Dette kan være lett å skyve til siden for å gi plass for alternative aktiviteter med høyere profitt hvis utviklingen blir styrt av personer uten inngående kjennskap til båtliv. Denne kjennskapen vil jeg påstå at preger de aller fleste av de som driver havna i dag.

Link to post
Share on other sites

Som bruker av Aker Brygge gjennom snart 20 år, og nylig blitt båteier, må jeg si at denne utviklingen av både brygga og skvising av Herbern gjør meg litt forbanna.

-Aker Brygge er bygd på ett gammelt skipsverft

-De første årene var miljøet på Aker Brygge gjennomsyret av dette maritime miljøet, det skapte stemning, men dessverre ikke nok penger til eierne. Derfor har det vært noen (klønete?!) ombygginger og omprofileringer. Nå enda en ny ombygging...

-Småbåthavna der var interessant både med hensyn til sin nærhet og servicenivå, og det sydet av en avslappet, faktisk usnobbet stemning der tidligere.

 

Men nå skal da det hele "redesignes" av noen som må ha reist på for mange befaringer i Cannes/Monaco/Malaga. Vi har fått de første spor: Den gamle uterestauranten er erstattet med en ny gourmetrestaurant selv de med 7-sifra årslønn finner dyrt, men som er populær hos de med 8-siffer og fler....

 

Så skal da marinaen omgjøres til en "utstillingsplass". Det har tydeligvis ikke vært noen båtfolk i planleggingen her, i beste fall noen med Princess 35 eller større. Det er synd for oss båtfolket i Indre Oslofjord, og det er synd for folk flest.

 

Som storbruker av forskjellige bevertningssteder så er det iallfall interessant å se at det er de gamle usnobbete stedene som ikke har vært under konkurs der nede.

 

Og hadde nåværende eiere hatt bakkekontakt, hadde de rådført seg mer med driverne av Herbern Marina, og latt dem få fortsette sin leiekontrakt. Jeg gremmes litt. Det blir en veldig høy terskel for at jeg heretter kommer med min gamle seilbåt der. Den har ikke "klasse nok" for de publikummet de ønsker på "Nye Aker Brygge".

 

Det er bare av ren høflighet jeg skriver: "Lykke til!"

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Som bruker av Aker Brygge gjennom snart 20 år, og nylig blitt båteier, må jeg si at denne utviklingen av både brygga og skvising av Herbern gjør meg litt forbanna.

 

Jeg orker ikke bry meg nok om det til å bli forbannet.

Hele Aker Brygge er et jappeprosjekt uansett, så at de som bor i de overprisede leilighetene i skyggen der, ikke har lyst å ha middelklassen liggende å forsøple utsikten de har til sola, kan jeg jo skjønne.

Dagens priser er allerede over det jeg finner interessant å betale, så jeg er ingen storbruker av anlegget pr i dag heller.

 

Jeg vurderte en stund å bo der vinterstid, men når det viste seg at jeg måtte ut med ca 30.000,- for en vintersesong + strøm, fant jeg fort ut at de 2.200,- jeg betaler bare et par små km unna er mye mer fristende.

Man kan ta seg mange byturer inkludert drosje for 28.000,- pr år. Jeg er vel på "byen" maks 2 ganger i året og de 28.000,- er penger jeg ikke har, så AB er skrinlagt for min del uansett.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette er nok veien det går desverre.

Sikkert flott for regnskapet at marinaen skal bygges om til et utstilingsvindu for turister med dertil tilhørende dyre restauranter og butikker, men antagelig en katastrofe for ola-dunk.

 

Slikt som dette blir det garantert mer av. Hotte leiligheter og fancy kontorer kommer til og oppta mer og mer av indre Oslofjords strandlinje.

Hvis vi begynner i Bjørvika ser jeg ikke antydninger til noe folkelig båthavn der. Ikke heller på aker brygge.

Hvor lenge får Frognerkilen være i fred??

På Karenslyst ved Sjølyst snakkes det allerede om planer for den innerste delen av bukta. Antagelig med en kraftig reduksjon av båtplasser og antagelig bortfall av 1000 vis av opplagsplasser som har vært gunstige og drevet av div. foreninger.

Rundt fornebu har vi Oksenøya som også bygges ut med "high-end" markedet som målgruppe med tilhørende priser. Glassbygg skal opp sammen med restauranter og kontorer og et all inclusive båtverksted som garantert blir dyrt.

Litt lenger ut på Holmen er det også snakk om et nytt "aker brygge" der hvor Homen Slipp har holdt til. Tipper det ikke blir mye opplagsplasser igjen, men sikkert en flott fancy brygge med glasskunst og noen plasser for de bemidlede som har kjøpt seg leilighet der.

 

Skal bli spennende og se utviklingen fremover, men frykter at det ikke vil bli mye positivt for den vanlige båteier.

 

Som Magne H, ønsker jeg Aker Brygge marina "lykke til" med 100% ironi.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har bodd fire vintre i båt på AB. Ser tilbake på den tiden med stor glede. Da jeg bestemte meg for å prøve båtboerlivet var det en forutsetning at det var på AB vintrene skulle tilbringes. Serviceanlegg, strøm og vann i skjønneste orden. Hyggelige ansatte. Gangavstand til jobben, og byen. En helt spesiell følelse å bo der. Trivelige naboer i alle kategorier og utgaver var med på å gjøre det til noe spesielt. Selvfølgelig kostet det litt, men det var det verdt!

 

Skulle alternativene vært oppegård, Killingen, KNS eller noe tilsvarende, hadde det blitt med tanken. De nevnte havnene e helt sikkert supre om sommeren (det meste er supert om sommeren!), men vintrene, nei.

Link to post
Share on other sites

 

Fortsettelsen blir uansett spennende, og jeg håper virkelig at vi - for vår del - også i årene fremover skal få kunne by på skikkelig havnedrift, kombinert med en stadig vedvarende variasjon av regattseiling i indre havn, arbeid med seiling for funksjonshemmede, synliggjøring av seilsporten på høye nivåer og de andre vannsportsaktivitetene vi har bedrevet i mange år.

 

Takk for oppklarende innlegg Steff.

Støtter deg og dine medarbeidere, og håper dere kan få fortsette.

Link to post
Share on other sites

Dagens prisnivå er helt greit, tatt i betrakning at det er "midt i smørøyet", men hvis den økes, tipper jeg mange vil ta en overnatting istedenfor to hvis de skal inn til byen å kose seg. Folk vil nok bite i seg høyere pris, men heller spare inn på antall overnattinger. For eierne, er det bedre med mange døgn til litt lavere pris, enn få døgn til blodpris.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dagens prisnivå er helt greit, tatt i betrakning at det er "midt i smørøyet", men hvis den økes, tipper jeg mange vil ta en overnatting istedenfor to hvis de skal inn til byen å kose seg. Folk vil nok bite i seg høyere pris, men heller spare inn på antall overnattinger. For eierne, er det bedre med mange døgn til litt lavere pris, enn få døgn til blodpris.

 

Tror det er best å overlate det regnestykket til de med BI utdannelse. Kan hende en tjener mindre på å ha 3 småbåter på besøk fremfor en ordentlig stor en som drikker dyr champagne om kvelden og ser ordentlig pen ut der den ligger langs aker boulevard.

----------------

 

En annen ting er jo at Aker brygge jo er dekadensens hotspot nr. i Norge. De økonomiske naturkreftene vil uungåelig presse frem det som skjer nå. Aker Brygge er den ene plassen i Norge der det rett og slett bare måtte skje.

 

I det bildet er Herbern Marina av i dag "bare" en gammel overlevning fra en svunnen tid. De nye kreftene vil ha frem andre verdier.

-----------------

 

Personlig liker jeg det ikke men ønsker for all del at de som overtar lykkes med prosjektet og driften. Det er arbeidsplasser og et tilbud som helt sikkert mange vil ha glede av.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener dette er et todelt problem.

1) En uenighet mellom Norwegian Property og Herbern marina

2) En mangel på båtplasser/gjesteplasser i nærhet til Oslo sentrum.

Oslo kommune ved Oslo Havn KF burde enten selv ha et rimelig antall gjesteplasser sentralt slik andre kystbyer har eller la en privat aktør drive slik virksomhet innenfor rammer som tjener behovet. En gjestehavn i en viktig havneby trenger ikke å ligge på byens aller dyreste tomt men må ha en akseptabel nærhet til byen. Å kalle Oslo for en maritim destinasjon forplikter å ha noe mer enn en utstillingshavn ala Monaco. De har alle muligheter nå som østre del av havnebassenget er under utbygging/planlegging.

Link to post
Share on other sites

I det bildet er Herbern Marina av i dag "bare" en gammel overlevning fra en svunnen tid.

 

Herbern Marina fungerer i dag som en helt vanlig gjestehavn på samme måte som andre gjestehavner i andre byer. Man betaler pr døgn, fortøyer båten til brygge og har tilgang til vann, strøm toaletter osv.

 

De fleste byer med tilknytning til saltvann har en gjestehavn .

Mener du at gjestehavner er overlevninger fra en svunnen tid?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Herbern Marina fungerer i dag som en helt vanlig gjestehavn på samme måte som andre gjestehavner i andre byer. Man betaler pr døgn, fortøyer båten til brygge og har tilgang til vann, strøm toaletter osv.

 

De fleste byer med tilknytning til saltvann har en gjestehavn .

Mener du at gjestehavner er overlevninger fra en svunnen tid?

 

På Aker brygge,

 

Ellers i landet, nei.

Link to post
Share on other sites

Gitt utviklingen langs Oslos kystlinje satt i stand av en fraværende kommune og en pengehungrig havnefogd klarer jeg ikke legge noen skyld på eiendomsutviklerne, selv om jeg synes det er trist hvis dette fine båtboermiljøet svinner hen. At Oslo Kommune ikke har hatt evne til å drive overordnet byutvikling er trist.

 

Skal det bygges annet enn overprisede leilighet skapt for de med nylig fraflyttede eneboliger på 50+ må det offentlige steppe inn og ta noen aktive valg. Utviklerne gjør bare jobben sin, kan ikke forvente annet. «Fjordbyen» er forlengst en politisk floskel uten innhold, det nye Astrup Fearnley-museet som viser frem hvilken arkitektur en kan kjøpe hvis en har for mye penger for å vise frem hvilken kunst en kan kjøpe hvis en har for mye penger er et plagsomt velfungerende symbol. Eiendomsutviklere er lojale til sine aksjoner, slik de skal være, synd bredere verdier ikke ble prioritert tidligere i prosessen.

 

Historiske tilfeldigheter at havnemyndighetene har fått forvalte store andeler av de mest verdifulle arealene her i landet, kombinert med velmenende politikere uten nevneverdig antydning til ryggrad har resultatet tidvis vært groteskt.

Link to post
Share on other sites

Det har vel ikke akkurat vært noe stort renn av yachter som valfarter Oslo ala "europeiske høystandard havner". Noen ytterst få cabincruisere m.m. har det vært som har benyttet herbern til sin flytende sentrumsleilighet og hvis vi definerer aker brygge som indrefiléten så er det vel rimelig at man betaler markedspris. Men det er klart behov for en marina med "vanlige priser" også. Vil det noen gang bli en realitet igjen?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror prisene vil regulere seg selv, da det ikke er så mange som legger seg et sted for å vise seg frem. Da må de sette den prisen markedet er villig til å betale hvis de vil ha penger i kassa.

Tom

Monopolsituasjon er aldri et gode....så kanskje kokuransetilsynet burde ta en kikk på gjestehavnmarkedet hvis den nye havnen hypotetisk kommer til å utnytte sin monopolsituasjon. De ferreste kikker nok havnepriser før de planlegger ferien, men i den grad båttfolket i framtiden dropper turen oppom Oslo pga prisen på "nye" Aker brygge marinaen er det noe som absolutt kommunale myndighter bør bekymre seg for.

 

Et miljøspørsmål er f.eks. om det er ok om folk på Nesodden biler flere mil inn til Oslo for å parkere gratis på kommunale plasser lørdag ettermiddag og søndag framfor å suse et par kilometer inn til Aker brygge med båt.

 

Politikerne valgte at den nye storflyplassen skulle ligge pågardemoen....de sa ikke bare at det får være om til markedskrftene om Oslo skal ha en flyplass eller ikke. Veiutbygging blir også politisk styrt....det er ikke slik at tunneller på Vestlandet blir tatt i bruk som tennishaller selv om tennisklubben i en bygd er rikere enn de få som biler i tunellen... På samme måte er naivt å behamdle båtsamferdsel og havner som et kommersielt produkt som skal konkurere med boligtbyggere og storkonsern som trenger hovedkontor i vannkanten.

 

Da ideen "Fjordbyen Oslo" ble lansert for noen år siden ble det begynnelsen på slutten for maritim næringsvirksomhet i Oslo havn. Et lyspunkt var dog at det idet gamle havneområdet ble regulert inn en fritidsflåte havn ved Aker brygge. Den nye Aker brygge havnen bør derfor følges med argusøyne av ikke minst ledelsen i Oslo Havn....som har tjent masse penger på å selge våre egne fellesskapets offentlige tomter til utbyggere.

 

Hvis det ikke kommer rikelig med gjesteplasser og bensinsalg på i nye Bjørvika vil Aker brygge ha en monopol takket være Oslo Havn

Link to post
Share on other sites

Merkelig at politikere ikke ser på fritisflåten som en naturlg del av samferdselpolitikken, men som en kuriøs hobby for rikfolk. På samme måte som politikerne ikke feller noen tåre fordi golfbaner nå sliter økonomisk bryr de selv heller ikke noe om rammebetingelser for båtnæringer som gjestehavner og marinaer.

 

Er politikerne bare glade og fornøyde om alle gjestehavner, marinaer, bensinutsalg og verksteder innenfor Drøbaksundet blir erstettet av luksusleiligheter med private båtplasser for beboerne ???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...