Jump to content

Herbern Marina på Aker brygge på vei bort?


Jan E.

Recommended Posts

Sammenligning mellom golfbaner og marinaer/gjestehavner er ???

 

Marinaer og gjestehavner har vært viktig for samferselen i Norge siden bronsealderen eller før. Stat og kommune burde være opptatt av at farende langs kysten har behov for en trygg havn og forsyninger.

 

Desverre er det mange politikere og medlemmer på forumet som ikke ser på båtinfrastruktur som en offentlig oppgave, men som en kuriøs riksmannhobby hvor markedskreftene bestemmer om Oslo skal ha noen gjestehavn.

 

Markedskreftene har alerede presset de fleste båtforhandlere og verksteder lant unna fjorden.....men er det ok om også Oslos gjestehavn havnet langs østre Aker vei pga billige tomtepriser langs motorveien ???

 

Fritidsflåten blir av mange ikke definert som et nødvendig onde....men faktisk et unødvendig onde...og det gjenspeiles i praktisk politikk når man i reguleringsplaner skal velge mellom maritim næringsvirksomhet og boliger.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel, osloborgerene har stemt som de har og politikerene har solgt ut folket sine sentrumsnære eiendommer ved sjøen.

 

Da er det de private kreftene igjen som bestemmer og det blir som det blir, og som folk faktisk har ønsket at det skal bli.

------------

 

Synd for båtfolket i grunnen. Oslofolket generelt er vel "happy".

Link to post
Share on other sites

Feilskjæret var at Oslo Havn ikke kostnadsfritt overleverte de frigitte havnetomtene tilbake til oss almuen represntert ved kommunen.

 

Istedet var Oslo Havn og NSBs utgangspunkt at deres tomter i Bjørvika var deres gullbarer som var bundet i disse tomtene hvor verdien måtte realiseres ved å selge til høyestbydende. Disse våre felles havnetomter som tilhører felleskapet hadde man derfor ikke råd til å bruke til offentlige allmennyttige formål som fotballbaner, skoler, parker....eller billige gjestehavner.

 

Isteden blir det mksimal utnyttelse til boligformål men noen symbolkse parkflekker som plaster på såret.

 

Ja når offentlige byråkrater leker businessmenn blir det altså slik at tomter vi felleskapet eier har ikke felleskapet råd til å bruke til felleskapets beste.

 

Når våre offenlige forvsratomter, våre offenlige NSB tomter og våre offentlige Oslo Havn tomter gjentar historien seg......vi har ikke råd til beholde våre offentlige tomter fordi ymse offenlige etater abosultt må selge til private. Etter en del pinlige transaksjoner har forsvaret i større grad gitt kommuner forkjøpsrett til kommuner, men Oslo Havn glemmer tilsyelatede at havnetomtene faktisk er våre almuens og ikke noe de kan leke monopospill med.

Og speseilt Oslo havn burde ha en forståelse for fritidsflåtens behov...inkludert behov for nok billige gjestehavner selv om det ikke maksimerer verdien ved tomtesalg

Link to post
Share on other sites

Selger man eiendomsretten så har man også solgt makta, er vel så enkelt som det.

 

Ja og hvorfor selger man unna gammeldagse skipsverft og kaier til boliguybyggere uten å tenke på at framtidens Oslo trenger verksteder og gjestehavner for en stadig større fritidflåte ? Profittmaksimering betyr fine salgsprospekter hvor luksusbåtene skvalper i solnedgangen rett under balkongene....hvor hvor skal disse lykkelige nye båtfolkene få service på sine båter ? Hvor skal beboerne og båteierne på Aker-brygge kopiene i de andre Oslofjordbyene fortøye når de kommer på besøk i Oslo ?

 

Båteierne i de nye luksusleilighetene får en overaskelse når de oppdager at de selv har egen kai.....i motsetning til båtverkstedene som ikke har råd til å ligge ved sjøen....slik at båtservice, vinteropplag osv osv ikke blir så problemfritt like vel.

 

Vi trenger ikke en aker brygge marina med rød løper......disse internasjonale jetsetterne med fet lommebok som kommer til Oslo ønsker seg vel mest av alt at man ved supermarianen ved Aker brygge har mekanikere med skitten kjeledress som kan krype ned i disse luksusmaskinrommene å fikse ting før båtene går videre til neste havn.

 

Denne topp internasjonale havnen er vel ikke så topp hvis luksusbåtene ikke kan fylle bensin og diesel der ?

 

Det er gode nok restauranter for kresne båtførere på Aker brygge...det som mangler er et fullservicetilbud for båt og motor..kommer det ?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mange gjestehavner som har verksted da. Det er uansett ikke lange turen til Fornebu eller bestumkilen for den som trenger teknisk bistand i ferien. Drivstoff har dem rett rundt hjørnet på Kongen. Ellers så er vel det meste av kaiplass fra sjursøya til frognerkilen opptatt.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mange gjestehavner som har verksted da. Det er uansett ikke lange turen til Fornebu eller bestumkilen for den som trenger teknisk bistand i ferien. Drivstoff har dem rett rundt hjørnet på Kongen. Ellers så er vel det meste av kaiplass fra sjursøya til frognerkilen opptatt.

Nei men dette skal jo bli en "europeisk toppmarina"....og da må kapteinen kunne be en mekanikker sjekke en ulyd i motoren mens han selv spaserer på Karl Johan. Å måtte bruke feriedgane dagene i Oslo på å tråle fjorden rundt med pc, mobil og båt for å skfte en sikring eller filter og måtte spørre serveringsdamene på lektern om hvor man finner drivstoff....er vel ikke helt ok for en kresen italiener med luksusbåt som er lokket helt opp til Oslo for å oppleve denne europeiske toppmarinaen.

 

Hvis denne luksus-kapteien ønsker en kikk i motorrommet på et todagers besøk i juli vil han antagelig få beskjed om at han burde forhåndsbestlit verkstedtmen det kan være et verksted i Fredrikstad som kan se på det i august.

 

Det er som gammldags skysstasjon hvor man både mennesker og hester måtte være helt restituert før ferden videre.......

 

For besøkende er det viktigere at båten har bensin og er i teknisk stand til turen videre en at det er en bred bryggegågate for nysjerrige landkrabber.

 

For kresne båteiere som skal besøke denne europesike toppmarinaen i sjøfartsnasjonen Norge må verkstedssituasjonen i juni og juli oppfattes som et u-land på grunn av få vefrksteder og lange ventetider.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke kommunens planer, men hvis man legger ned Herbern og kommunen ikke har noe annet på gang, så betyr vel det at Oslo ikke har noen gjestehavn i 2013.

 

Helt uten er vi vel ikke. jeg vet ikke sikkert, men jeg tror det er noen få plasser på Kongen (som også har drivstoff)

Lindøya har også drivstoff, men ikke gjesteplasser tror jeg.

På Gressholmen er det gjesteplasser og man kan ta ferga inn til byen, men det er jo litt knotete.

Hvordan det er på Malmøya vet jeg ikke, men Padda har gjesteplasser og verksted,

Ellers, så har vi gjesteplasser i Oppegård Båtforening, men det er ikke stor rift om disse, da det er veldig knotet å komme seg til byen herfra. Under Norway Cup, er det noen som ligger her. Far tar båten til havna her og mor kjører bilen hit. Så bytter mor og far på å dra på kamp med poden, mens den andre er igjen her i havna med resten av unga de dagene de ikke vil være med opp på Ekeberg..

 

Når det er sagt, så er jo Oslo Sentrum på en måte utelukket som gjestehavn om det blir lagt opp til blodpris på nye AB. Et tydelig signal på at man ikke ønsker små lørjer på under 40-50 fot.

Jeg synes jo at det ville vært helt på sin plass med en stor gjestehavn foran Operaen. Den ligner jo aller mest på et terminalbygg og en brygge foran, ville bare gjort den penere. Det store glasskåret som er dumpet rett utenfor må det forresten være mulig å få slept bort for en rimelig penge.

 

18+kunst+p%C3%A5+vannet.jpg

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det foreligger vel noen markedsanalyser som sannsynliggjør at N. P. får avkastning på investeringen. Eller er det hele bygd på rør og ville fantasier? Eller er det bare om å gjøre å bli kvitt Herb?

 

Hva med utstyret på dagens marina (brygger etc), hvor blir det av dette?

 

Link to post
Share on other sites

Det har aldri vært mulig på fylle diesel eller bensin på Herbern, ei heller verkstedtjenester, og det er mulig å få hjelp ved å bruke telefonen hvis det er noe en trenger mekaniker til.

På en annen side, har Herbern fungert utmerket, med velvillige medarbeidere og en god service, og det er trist at de må "skygge banen". Det er synd hvis Aker brygge blir et sted for "fiffen", men jeg personlig, tror ikke det er nok "fiff" i byen til å brødfø drift av en gjestehavn av "high end" typen, så de må nok folkeliggjøre seg for å få endene til å møtes.

Mvh:Tom

Link to post
Share on other sites

Hva med dagsbesøkende med skjærgårdjeep ?

 

Fin avveksling å putre inn til Aker byrgge å kjøpe en iskrem på brygga eller lengre erend.

 

"Fjordbyen Oslo" bør også ha en tilbud til de med småbåter som har et erend i byen...og de trenger slett ingen europeisk toppmarina for å fortøye båten fem minutter eller fem timer.

Link to post
Share on other sites

:nonod:

 

Hmm... nytt av året da.

I fjor eller var det kanskje året før, lå jeg i gjestehavn på Padda mens jeg var i et 50-årslag på Bekkelaget Skole. Sjanglet hjem sent på morgenkvisten og sov meg usvimmel i båten til langt på dag dagen derpå.

halvåret før, hadde jeg mekanikeren som holder til ved siden av butikken oppi båten for å mekke motor. Dette var vel helt på slutten av da Sørfonden drev butikken, så jeg vet ikke om mekanikeren har gitt seg, eller om han er kastet ut av Stensrud om han ikke fortsatt holder på der.

Hyggelig Nordlenning, som endte opp med et arr i skallen etter å ha stanget seg til blods i mitt motorrom. At det ikke ble i orden der og da, var ikke hans feil og jeg fikset det selv i løpet av vinteren etter.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

170,- pr anløp fem til kl. 18:00, deretter kr 10 pr fot frem til klokken 12 dager derpå selv om man skal være der bare til kl. 19 samme dag man kommer.

De 170, blir trukket fra om man gjester lengre enn til kl 18 står det, men jeg tipper at du ikke får penger tilbake om du kommer med en 14-foter.

 

340,- for min 34-foter er litt i overkant for min del, men jeg har som sagt benyttet meg av det ved et par anledinger og kost meg med det. Ikke den HELT store opplevelsen å ligge der å skvulpe i bølgene etter de gamle gule fergene til Bygdø, men helt ok om man fortøyer uten brest og har nok fendere. Blir det dyrere enn dette, er det mer aktuelt for meg å ta taxi hjem til hjemmehavna etter endt bybesøk.

For meg spiller det ingen stor rolle i det heletatt, men det er litt synd at båtfolk som har tatt seg tid til å reise helt inn i den kjedelige fjordtarmen her, skal bli møtt med et eneste alternativ og at det i tillegg kommer til å bli et opphypet snobbeanlegg hvor de færreste med båter på to etasjer eller mindre vil føle seg uglesett og mindre velkomne.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei til dere som gjennom deres innlegg her på båtplassen tydelig viser at dere er engasjert i vår nye marina her på Aker brygge.

 

Jeg vil her prøve å bidra med noen oppklaringer rundt våre planer for ny marina basert på deres innlegg:

 

1. Vi kaster ikke ut Herbern marina. Herbern marina har en leieavtale med oss som utgår 1.januar 2013, noe de har visst i mange år. Denne velger vi ikke å forlenge ettersom vi ønsker å drifte vår egen marina her på vår eiendom.

2. Vi vil prise plassene i marinaen ihht til den kvaliteten og det tilbudet vi gir gjestene i marinaen - og vi ønsker derfor å tilby leietaker et så bra tilbud at dette matcher prisnivået i marinaen.

3. Vi har ingen intensjon om å kaste ut de leietakerne som i dag bor i båtene - Jeg har personlig hatt dialog med disse siden februar måned 2012.

4. Med europeisk toppmarina så mener vi (og ikke bare vi - men også alle de marinaleverandørene som har vært involvert i prosjektet) at dette blir en unik marina til gunst for både Oslo`s befolkning, besøkende turister (både land og sjøveien) og for de som velger å ha Aker brygge som båtplass. Grunnen er ikke bare at det blir topp standard på selve bryggeanlegget, men like mye at vi velger å bygge en bred flytende promenadegate på utsiden av hele marinaen, noe som gjør det maritime livet i marinaen og indre Oslofjord mye mer tilgjengelig enn det som er tilfelle i dag. At familier elsker å se på båter når de går tur langs Aker brygge er velkjent og at båteiere (de fleste - og i hvert fall de som velger å ha båtplass på Aker brygge) også liker å vise frem sine stoltheter for alle som liker båt er velkjent! Alt dette vil den nye promenadegaten bidra til. En slik ytre promenade finnes ikke i noen marinaer i Europa i dag - og vil bli unikt for Oslos nye marina! Videre så vil vi tilby gjester i havna mange spennende tilbud som få eller ingen marinaer i Norge/Skandinavia i dag kan tilby - at dette skal oppleves som sterilt/eller oppleves som en brygge er en brygge kan jeg love dere er feil. Jeg vil heller si til dere og alle andre at dere virkelig har noe å glede dere til når den nye marinaen er operativ. Alle med tilhørighet her vil bli stolte av vår nye marina!

5. Det som sies om at europesike toppmarinaer ofte ikke er tilgjengelig stemmer nok for de fleste - dette er også noe vi i god norsk ånd ønsker å unngå - vår marina skal bli skikkelig tilgjengelig og innby mennesker til nærkontakt med båtene/havet.

 

Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker mer informasjon rundt ny marina - kanskje du ønsker båtplass?

 

Les mer om vårt prosjekt: http://www.norwegian...eleaseid=712163

 

Med vennlig hilsen

 

Thomas Nygård

Daglig leder Aker Brygge Marina

tny@npro.no

 

Selv om mange ...meg selv inlkludert umiddelbart ble skeptiske da vi i tråden hørte om denne europeiske toppmarinen må vi la dem få en sjanse før vi utroper hvem som er "the good guys" og "the bad guys". Kanskje alt faktisk blir bedre enn før ??...det vet vi ikke før den nye marinaen er på plass. Den store nye brede flytebryggegågaten er neppe ment fullfinansiert av båteierne for ideen er åpenbart at vi båtfolk skal være den maritime utstillingen på brygga...ja rett og slett være til utstilling og da sees nok ikke brygga som en selvstendig foretningenhet som bli selvfinansierende ved havneavgift alene,

 

Mitt ønske for den nye marinaen er billig kundefortøying til Aker brygge. Med andre ord at det blir billig å ta båten til Aker brygge for å kose seg på en restaurant med eller uten yake away. Billig eller gratis korttisfortøyning fra 5 mniutter til 5 timer vil antgelig totalt sett heve intjeneingen på aker brygge og gjøre Aker brygge til et maritimt møtested for dagturbåter fra hele fjorden.

 

Det kan jo også være billig korttisfrtøyning i høysesongen i juli, men gratis korttisfortøyning på tider av sesongen hvor det erfaringsmessig er god plass.

 

Håper og tror den nye Aker brygge kommer med en utstrakt hånd til båtflåten og gjør våre skepsis til skamme.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med dagsbesøkende med skjærgårdjeep ?

 

Fin avveksling å putre inn til Aker byrgge å kjøpe en iskrem på brygga eller lengre erend.

 

"Fjordbyen Oslo" bør også ha en tilbud til de med småbåter som har et erend i byen...og de trenger slett ingen europeisk toppmarina for å fortøye båten fem minutter eller fem timer.

 

Her er du inne på noe vesentlig. Jeg har tresnekka mi i Frogerkilen og ferdes mye i Oslo-området. Her savner vi plasser hvor en kan kan fortøye en liten stund for å sette av/ta imot passasjerer eller handle litt. Her ligger havnebyen Oslo elendig an sammenlignet med nesten enhver annen norsk kystby.

 

Fra en liten snekke er det umulig å benytte de fleste kaianleggene. Den nye flytebrygga ved Operaen er et lyspunkt der det er tillatt for av- og påstigning for alle, men ikke akkurat er noe sted en legger til for å handle litt. Derfor har vi ofte tyvlånt plass ved Aker Brygge for ta ombord gjester eller gjøre gjøre noen kjappe ærend. Ellers er det lagt veldig godt tilrette ved Lysaker, både med brygge og butikker. :smiley: Men det er ikke akkurat sentralt når en skal ta ombord eller sette av passasjerer i Oslo.

 

Vi trenger ikke bare gjesteplasser for overnatting, men også vanlig kaiplass for kortere besøk i byen. Og da mener jeg ikke bare på Aker brygge.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Den nye flytebrygga ved Operaen er et lyspunkt der det er tillatt for av- og påstigning for alle, men ikke akkurat er noe sted en legger til for å handle litt.

 

 

Den flytebrygga var borte i sommer. Den var i hvertfall det når jeg hadde avtalt å hente noen der i slutten av Juli. Resultatet var at jeg måtte legge inntil den høye kaikanten for å få dem ombord med det resultat at jeg måtte vaske vekk merker etter store svarte bilhjul etterpå.

Vi satte dem av igjen på en av de lave kaiene rett foran rådhuset, hvor det også er lov å slippe folk av eller hente. Det er ikke lov å fortøye der, men legge til for av og påstigning er lov.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hmm... nytt av året da.

I fjor eller var det kanskje året før, lå jeg i gjestehavn på Padda mens jeg var i et 50-årslag på Bekkelaget Skole

 

Det er nok mulig å få leie en plass der for en kort periode ved spesielle behov etter avtale med Sørfonden Slipp, men jeg vil ikke kalle det gjestehavn. Det er ikke noe toalett eller sanitæropplegg der for gjester eller noen for for organisert gjestehavnvirksomhet knyttet til Padda.

 

Verkstedet ble lagt ned for et par år siden, dvs det er vel egentlig ikke lagt ned men det er ingen til å drive det. Det er plundrete å drive verksted på en øy uten veiforbindelse. Butikken er i full drift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...