Jump to content

Herbern Marina på Aker brygge på vei bort?


Jan E.

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...

Tok en snartur over til Aker Brygge i ettermiddag for å inspisere det nye anlegget. Fint, men ikke akkurat som jeg hadde sett på prosjektsiden i fjor.

 

Var ihvertfall noe skikkelig brede båser, 6 eller 7 meter? Enten blir det plass til 3 båter av vanlig størrelse, eller 2 store. Tror vel at båsene er store nå

på vinteren for de som ønsker vinterhavn, og krympes når båtsesongen starter.

 

Lå også en seilbåt på Aker Brygge samtidig da jeg var der. Skipperen på den båten fortalte meg at vi antagelig kom til å bli jaget ganske snart av havnesjefen, da han ikke

likte at båter la seg inntil bryggen. Vi lå longside på den ytterste bryggen, ingen forbudsskilt. Men mulig at havnesjefen ikke vil ha noen der før alt er ferdigstilt. Men det var ingen

byggeaktivitet der nå. Uansett så kom ikke havnesjefen, så det ble ikke noe stress.

 

Her noen bilder fra Aker Brygge i nydelig februarvær. http://www.naledi.no

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas Nygård er en meget fornuftig herremann som er innovativ og god til å lytte samt begge bena godt plantet på jorda. Så tror vi vil se en sunn drift som vil komme oss båtfolk tilgode.

Jeg synes veldig mange havner har stått på stedet hvil altfor lenge, og ønsker derfor nytenkning og utvikling velkommen. Alt kan ikke forbli som før. Vi kan ikke forvente at det som var godt nok for 30 år siden er godt nok i dag, for tiden endrer seg.

Må innrømme at jeg hever noen øyebryn når enkelte bekymrer seg for høyere havneleie, at fiffen skal vise seg frem, eller kommenterer elektriske gjenstander fiffen har i båtene sine. Når de selv drar hvert år ned langs svenskekysten i mindre "attraktive" (en fiffens) båter med dyrere havneleier, mye fiff, og båten stapp full av Ice-bokser, radarer, datamaskiner, flere GPS'er, 5 forskjellige antenner, varmeapparater og videoovervåkning. Eneste de mangler er vaskemaskin, men det er kun fordi båten ikke er stor nok :wink: Allikevel er det fiffen som er dust fordi båten er større :wink:

Men her hjemme skal alt være som før, og havneleien skal være billig, helst gratis, ihvertfall inntil vi selv legger oss i en marina. Da klager vi på at det ikke er landstrøm og snakker om hvor mye bedre det er i Sverige :smiley:

Skulle alt vært som før, måtte vi strippet båtene for eletronikk og slengt ut pilssnora, men slik er det ikke, og det vil vi ikke. Vi ønsker mer komfort både hjemme, i bilen, på hytta og i båten. Og er det mer komfort i båten, ønsker vi mer av havnen vi ligger i. Det er en del av utviklingen og håper flere havner tar etter slik at vi ihvertfall kommer opp på svensk nivå...

Om jeg liker utseende, planen eller atmosfæren akkurat i dette prosjektet vil vise seg når alt er ferdig, hvis ikke velger jeg bare en annen havn. :smiley:

 

Les dette med en klype godt humør, og håper jeg ikke har tråkket på noen...

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tråkket på noen, er det i så fall de som er i overkant hårsåre Julie lll :giggle: Jeg syns ikke havnene på svenskesiden er billige i forhold til norskesiden. Nord for Gøteborg, vet dem å ta seg betalt, og det er ikke pur luksus i de fleste havnene der heller. I Danmark derimot, er havneleien billig, og havnene er stort sett bra.Ølprisen behøver jeg vel ikke nevne engang :wink:

Link to post
Share on other sites

Godt å høre Tom Rør :smiley:

Ja det er ganske mye dyrere havneleie i Sverige og kanskje ikke luksus, men synes allikevel det er en del bedre enn Norge med noen unntak. Jeg har også tilgode å møte en billettautomat i Sverige, men har kanskje hatt flaks? :smiley:

Betaler gjerne noen kroner ekstra for bedre anlegg samt en levende billettautomat og servicepersonell... :smiley:

 

Går du ut i fra at alt er ferdig Pinkvin?

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/topic/90229-herbern-marina-paa-aker-brygge-paa-vei-bort/page-7#entry1551897

 

Meget godt skrevet Julie. :thumbsup:

 

Som annen nevnte så er det ikke snakk om Cannes eller Nice . I vert fall ikke hva angår mengde rikmenn som likker å duppe ved brygga. Men er snakk om indrefileten i verdens nest dyreste by. Så at det blir superbillig kan en vel ikke regne med.

Men frem til de eventuelt vinner årets gjestehavn, og beviser at de virkelig er i toppen. Så burde ikke prisene forbigå de som allerede har fått et slikt stempel, er nå mine tanker.

Så skal bli spennende å se nivået de legger seg på.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Døgnleie er vel satt til Kr.10.- pr.fot, så for min del blir det 560 kroner for å bo i sentrum av sommeren, noe jeg synes er en sympatisk pris. Med tanke på at leien koster ikke mer enn 5 halvlitere :cheers:

 

Enten har du ny båt, eller så trenger kalkulatoren din nye batterier.

I følge avataren din, har du båt mellom 26 og 30 fot. mao... blir døgnleien mellom 260 og 300,- og ikke 560,- pr. døgn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

ett døgn er ikke nok, om jeg skal i festlig lag på Aker Brygge, trenger en dag restitusjon før jeg kan styre skuta. Så derfor blir prisen 560.-

 

Mitt regnestykke var beregnet på at du oppga prisen til kr. 10,- pr fot og at det da kostet kr. 560,-

At fot-prisen var pr døgn og at det det kostet deg var for 2 døgn, kom liksom ikke frem noe sted.

 

Hehe... men kreative regnemåter kan man jo like.... som feks å konkludere med at brødprisen er vel høy om man kommer ut av butikken med ett brød og NOEN pils og reagerer på at prisen er på over 250,-

 

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger :smiley:

 

 

Aner ikke, hva er det som skal komme? Bryggene er der, strømuttakene og sikkert vann, må vel være en bu for de som skal jobbe der også. Hva er i vente?

Hvis du ikke aner, forstår jeg ikke hvordan du kan være så negativ? :wink:

Her er det noen som faktisk satser på båtfolk. Hvorfor er det så ille?

Link to post
Share on other sites

døgnleie på 10 Kr pr.fot er egentlig rimelig for opphold/overnatting i sentrum av Oslo.. Om jeg kommer på sykkel med telt koster det også 300 Kr. døgnet, og da på lugubre Bogstad Camping,hvor man er avhengig av Taxi eller bane for å komme til sentrum.

 

Ekeberg er et alternativ, men like langt fra sentrum og samme pris, bare at der er det litt mer ordnede forhold , og ikke minst renere og ryddigere , så å være gjest i Oslo enten med sykkel, bil, eller båt så vil det alltid være dyrere enn andre steder i landet.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg klarer å skjønne har denne prisen vært inklusive bruk av servicebygget; selv om det ikke er noe spesielt billig alternativ klarer jeg ikke få meg selv til å mene at det er voldsomt dyrt gitt beliggenhet osv.

 

Ser ellers at de på siden for sesongleie omtaler havnen som et båtboeralternativ, håper det er en indikasjon på at de har planer om å beholde det miljøet som har hatt tilhold der.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i båten ca 50 (båt-)minutter fra Aker Brygge og om jeg skal på byen, er det billigere å legge båten på AB enn å ta bussen inn til byen først og så ta taxi hjem på natta.

Det er ikke ofte jeg er på byen, så det blir vel bare overnatting på AB ca 0,78 ganger i året sånn i snitt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...