Jump to content

Herbern Marina på Aker brygge på vei bort?


Jan E.

Recommended Posts

Selv om mange ...meg selv inlkludert umiddelbart ble skeptiske da vi i tråden hørte om denne europeiske toppmarinen må vi la dem få en sjanse før vi utroper hvem som er "the good guys" og "the bad guys". Kanskje alt faktisk blir bedre enn før ??...det vet vi ikke før den nye marinaen er på plass.

 

 

Som jeg skrev tidligere er det pris som vi avgjøre om dette blir en gjestehavn eller om det blir et sted for spesielt interesserte (utstillere).

 

Dagens prisnvå på Herbern er greit nok, og man kan sikkert tåle en liten prisøkning også, men ikke mye. De nye "tilbudene", grøntarealet på utsiden av havna mm har jeg personlig ingen interesse av, men hvis de som skal drive stedet mener dette er viktig så gjerne for meg.

 

Siden dette er nært forestående burde det også være mulig å få noen prisantydninger. Det ville vært snodig om man ikke har regnet på dette. Snakker vi 20%, 50% prisdobling eller kanskje mer for gjester?

Link to post
Share on other sites

At prisnivået ikke er fastsatt offesielt er vel positiv på den måten at NPRO fortsatt kan være lydhøre for hva den offenlige debatten som her på forumet mener om den saken.

 

I motsetning til herbern som var avhengig av at marinadriften går i plauss forventer jeg at den nye marnaen indirekte blir subsidiert av leietagerne på Aker brygge som f.eks. Aker Brygge, Macdonals osv osv som får økt intjening og glede av den nye marinaen. Butikker og restauranter får glede av økt tilstrømninmg av folk som skal spasere på den nye spaserbryggen og de med sjøutsikt får da en penere og mer elegant mrian å kikke ut på. ikke minst får konsernene på Aker brygge en mer representativmarina når de skal ta røykepause fra viktige forhandlinger, eller skal invitere vip-gjester på representasjonbåttur med utgangspunkt i marinaen.

 

Jeg tror NPRO forstår at en sjarmerende havn hvor turister har noe å kikke på forutsetter at f.eks. ungdommer på båttur i fra Nesodden med pappas skjærgårdjeep har råd til å fortøye på Aker brygge for å gå på Felix kino eller ta en øll på Lektern. En sjarmerende havn trenger glade vennegjenger i tresnekker som på Sørlandet og ikke bare eksentriske millionærer fra Middelhavet.

 

NPRO er nok også veldig klar over at et yrende marinaliv utenom høysesong, altså før 20 juni og etter 20 august er avhengig lave priser og at også vanlige folk føler seg hjertelig velkommen.

 

Nei, la den nye Akler Brygge Marinaen få en sjanse til å tilby et subsidiert mariantilbud som gavner både båtfolk og firmene som er leietakere på land.

Link to post
Share on other sites

Gi dem en sjangs. Ideen om å etablere en europeisk toppmarina på Aker brygge tror jeg blir kraftig modifisert når hverdagen kommer. Jmf butikkutvalget de første årene etter at AB hadde åpnet. Masse fancy og dyre butikker. Så kom hverdagen og med den Cubus og Dressman. Oslofjorden er ikke plaget av en stim av luksusyachter som besøker AB. Kundegrunnlaget vil bestemme prisnivå og tilbud. Jeg tror at AB tåler en ganske høy pris, det indikerer den høye parkeringsavgiften for biler.

 

Det er selvfølgelig trist at Herbern mister sin forretning, men endring kan også være av det gode for brukerne.

 

Om man må betale 4-500 for et døgn på AB så tror jeg at de fleste tåler det. Personlig reagerer jeg mer på de prisene jeg opplever på vestkysten av Sverige 350 i en overfylt havn med alt for liten kapasitet på strøm og bekvemligheter.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eller dårlig informert. Vil tro de fleste har tatt Herbern som en selvfølge.

Blir vel vanskeilg å få gjennomført Færder'n også da. :nonod:

 

Rimelig flaut og pinlig for Oslo dette :thumbsdown:

 

Ikke enig i at folket har vært dårlig informert. Det store utsalget av offentlig eiendom startet vel sånn ca med Bondevik 1 regjeringen og bystyret av "rett farge" har fortsatt med dette i Oslo i all tid etterpå. Det har vært godt belyst i media og flere saker har jo også vært omdiskutert.

 

Selv syns jeg det absolutt burde være ett offentlig ansvar å sikre transporten via sjøveien langs kysten, og også i indre Oslofjord. Oslo kommune burde selvfølgelig sikre at det eksisterer muligheter for "lavnivå" gjestehavn og av/påstigning sentralt i Oslo. Skulle bare mangle. Men når alt er solgt til høystbydene så er løpet kjørt.

 

Jeg mener dog ikke at Aker Brygge nødvendigvis er rette plassen for et offentlig tilbud, mes sansynlig ikke da det er en plass hvor man faktisk kan gjøre god business og da skal ikke offentlige løsninger gå i veien for det.

 

Men det er jo rett og slett tragisk om det faktisk blir sånn at man ikke kan legge til en eneste plass om man kommer med båt til Oslo sentrum fordi alt er privatisert. Men igjen, det er ønsket av velgerne, de fleste bryr seg vel egentlig katta om småbåter.

Link to post
Share on other sites

Hvor ble det av småbåtutvalget i oslo i kampen om vannkanten ?

 

Hvor ble det av KNBF i kampen for å sikre båtfolks interesser i Oslo ? KNBF har vel siste 10 år vert mest opptatt av å fortelle at båtfolk er et onde som må regueleres med statlige forbud og påbud.

 

Hvor ble det av Oslo havn som garantist for ok rammebetingelser for små og store båter ? Oslo havn synes å være mer opptatt av huseierene en av båteierne.

 

Hvor ble det av staten og Kystverket som har tilsyn med båtleder, havner maritime rammebetingelser ?

 

Hvorfor er det kun middelaldrende idioter med for store motorer uten redningsvest som står på dagsoden hver gang politikere skal snakke om båtpolitikk ?

 

Hvem skal snakke båtfolkets sak bedre rammebetigelser i Oslo hvis småbåtutvalget, KNBF, Oslo Havn og pollitikerne ikke tar fritidsflåten på alvor som en del av samferdesl-sektoren i Oslo/Akerhus og ikke se på fritidsbåter som en kuriøs hobby for overklassen som som bør knebles md strenge lover og regler ?

At gjestehavner, verksteder bnsifyllingsmuligheter i hovedstaden tilsynelatende ikke er noe so interesserer småbåtutvalget, KNBF, Oslo havn, kommune eller stat er merkelig men ikke overaskende når man ser hvor stemodelig behamdlet fritidsfkåten blir behandlet.

 

Noen trøster seg med at an kan fylle bensin på Kongen ved Frognerkilen.....men hvem i all verden tror bensinstasjonen overlever når Philipstad skal bli lekegrind for arktekter, millionerer, eiendomsutbiklere og andre som før eller siden også skal rydde opp på Philipsstad og lage en boligmur mellom Frogner og Frognerkilen. De nye beboerne på Philpstad får nok egne båter tegnet inn i prospektet, men annen maritim virksomhet blir det nok ikke plass til på Philipstad heller

Link to post
Share on other sites

Jeg er som alle andre kritisk avventende til hva NPRO finner på av krumspring på AB. Hvorfor det for eksempel skal bli dyrere å legge båten der fordi det er en aveny med trær på brygga skjønner jeg ikke helt. Blir båtplassen bedre av det? Kan vi fortøye i trærne? At jeg skal betale for at noen andre skal gå tur på brygga er jo så dumt at selv NPRO forhåpentligvis skjønner at det ikke gir mening.

 

Den dyreste og dårligste havnen vi har besøkt var forøvrig på Manhattan. En bortgjemt forhenværende sjøflyhavn uten andre fasiliteter enn en brygge å fortøye i. Når vi skulle reise dagen etter hadde kjølen sunket så dypt ned i gjørma at vi måtte vente på høyvannet før skuta ville rikke seg. For herligheten betalte vi spesialpris (rabatt siden vi "hadde seilt helt fra Norge i den lille båten") - 100$ takk! (i mai 2003)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

At prisnivået ikke er fastsatt offesielt er vel positiv på den måten at NPRO fortsatt kan være lydhøre for hva den offenlige debatten som her på forumet mener om den saken.......

og

Nei, la den nye Akler Brygge Marinaen få en sjanse til å tilby et subsidiert mariantilbud som gavner både båtfolk og firmene som er leietakere på land.

 

Å starte på et og vedta et så stort prosjekt uten en kostnads og inntektsanalyse i forkant, tror jeg er utopisk. De har nok klare rammer for inntjeningen skal du se.

At de ikke vil ut med prisnivået, er nok mer strategi og taktikk. Som du ser under, skal vi brukere av gjestehavnen være med på å endre de dårlige tidene for båtbransjen ved å legge oss på utstilling på AB for å øke interessen for båtlivet hos de som promanderer på promenaden. Jeg tror nok ikke NPRO vil ha en eneste kvadratmeter uten fortjeneste, så noen subsidiering, er jeg redd vi båtfolk må stå for.

 

Jeg mener at ved å tilrettelegge for at Norges mest sentrale marina (midt i hovedstaden) blir en attraksjon også for Osloborgere generelt og de mange tilreisende turister - kun er positivt for rekrutteringen av nye båtentusiaster - og derved nye båtkjøpere - Ja på sikt vil dette kunne bidra til at båtbransjen som i dag sliter, kan komme på offensiven igjen! (sammen med mange andre nødvendige tiltak så klart!)

 

 

- I de mange svarene på mitt innlegg fra i går er det mye fokus på pris og sammenligninger mot priser i andre marinaer. Vi vil forholde oss til Norske forhold og vil tilstrebe å presentere ett prisbilde som speiler vårt tilbud.

 

..... OG ....

 

Vi planlegger å utvikle marinaen til mer enn ett sted hvor man kan leie en båtplass for kortere eller lengre tid: Ser for oss at mange av de som kanskje i dag tar seg en weekend i Oslo med hotell, teater, kino, show, konsert og restarantbesøk for fremtiden kan bestille aktivitetene og bordsbestillingene online gjennom oss, og benytte sin egen båt som "hotell" - Dette er bare ett eksempel på noen av de mange mulighetene vi vil tilrettelegge for i fremtiden.

 

Hilsen

 

Thomas Nygård

Aker Brygge Marina

 

Her tror jeg nok at sammenligningen med hotell, er viktig. Jeg ser for meg at om dette er noe de klarer å innbille seg at kommer til å bli vanlig, er det Radison_SAS hotellrom-satser på bryggeleia som blir gjeldende.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

1. Vi kaster ikke ut Herbern marina. Herbern marina har en leieavtale med oss som utgår 1.januar 2013, noe de har visst i mange år. Denne velger vi ikke å forlenge ettersom vi ønsker å drifte vår egen marina her på vår eiendom.

Høres ut som om de kastes ut da... Eller ..avsluttes, eller.. Resultatet er det samme. Har forøvrig ingen mening om det er positivt eller negativt. Man vet hva man har... men ikke hva man får.

 

2. Vi vil prise plassene i marinaen ihht til den kvaliteten og det tilbudet vi gir gjestene i marinaen - og vi ønsker derfor å tilby leietaker et så bra tilbud at dette matcher prisnivået i marinaen.

Hvem er det dere sikter servicenivået etter ? De som skal ha kaviar og champagne til frokost, eller de som skal ha en pølse på Aker'n ?

 

Utviklerne bør trå varsomt her. Jeg håper at det også blir joller å se på bryggene etterhvert, og ikke bare glassfiber palasser. Ikke misforstå, jeg synes palassene er flotte, og skulle gjerne hatt et selv, men jeg liker også variasjon og mangfold.

 

Perspektivene er litt feil i skissen som viser flybridgebåten....pussig å gjøre en såpass slett jobb for å illustrere prosjektet. Båten er pitteliten i forhold til personene rundt.

Jeg kunne nok tatt meg råd til en på denne størrelsen, men uvisst om opplevelsen hadde blitt optimal.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Står på nettsidene til Dockspot at Herbern åpner for booking om kort tid. Det vil overraske meg...

 

Det må jo bli om veldig kort tid, siden de skal avvikles innen 1/1-13.

Hvor mange som vil reservere båtplass på forhånd i de fem ukene som er igjen, kan jeg ikke helt skjønne.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Chelsea; Siden journalistene i seilas ikke er interessert i å komme med noen spørsmål og kun drive gratis pr., vil jeg gjerne vite hvilket synspunkt dere har i forhold til alle de som har hatt aker brygge som bostedadresse de siste årene? flere har bodd her i snart ti år, og båtboermiljøet er allerede i ferd med å løses opp takket være opplegget deres. Er det plass til båtboere og seilbåter i en kommende superfancy marina? Hva vil prisnivået ligge på for en helårsplass hos dere? Hvem skal betale regningen for dette superflotte greiene? Vi er mest interessert i å finne en velfungerende marina hvor vi kan parkere båten vår og har absolutt ingen interesse av grøntarealer og annet fjas rundt marinaen. I hvert fall ikke hvis planen er at det er vi som skal betale for dette fjolleriet...

Link to post
Share on other sites

........ vil jeg gjerne vite hvilket synspunkt dere har i forhold til alle de som har hatt aker brygge som bostedadresse de siste årene? flere har bodd her i snart ti år, og båtboermiljøet er allerede i ferd med å løses opp takket være opplegget deres.

Hva man mener om saken er vel avhengig om man pleier å stoppe på Aker brygge noen minutter, noen timer, noen døgn eller noen år....

 

Som korttidsfortøyer er jeg vel inhabil, men i en storby nesten uten gjestehavner for besøkende kan man vel ikke forlange at det skal legges til rette for et fastboende bobåtmiljø på kaikanten ved Oslos dyreste og mest sentrale adresse. I et fritt land er et opp til enkeltindivider om de ønsker å bo i hus eller båt og kansje hadde vert lurt å skerddersydd en båthavn i Oslo for helårs bobåter men man må ha fortåelse for om de på Aker brygge prioriterer vanlige gjestehavnsbesøkende. Det jeg savner mer enn flere helårs bobåter er spontane dagturbesøkende i snekker hvor stemnging er stor om bord.

I enkelte andre norske byer er det jo vanlig at båtfolket putrer inn til sentrum for å se og bli sett og et kanskje mer liv og røre i havnen enn fastboende i bobåter.(?)

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er da ikke så krevende, oslofjord. Regner med at markedet styrer dette. Er det ledige plasser i vinterhalvåret, regner jeg med det er bedre for eieren av marinaen å få leid disse ut enn å holde så stive priser at plassene står tomme.

 

Det kan også bety god butikk for andre båtforeninger selvfølgelig.

Jeg betaler under en tiendedel for å ligg her på OBF i vinter enn jeg ville måtte gjøre på Herbern i dag og om prisene øker enda mer for boblehavn med nye eiere, er det flere båthavner rundt om i denne dammen som burde tenke ekstraintekter.

Beliggenheten til Aker Brygge er jo helt suveren når det gjelder tilgjengelighet til bylivet på godt og vondt, så det hadde nok vært mer sosialt å ligge der i vinter enn her, men så kan jeg for 30-35.000 + strøm og internett kjøre veeeldig mange drosjeturer til byen om jeg vil.

Tar jeg 15 turer til byen denne vinteren og betaler 800,- i taxi frem og tilbake så har jeg 1600 å drikke for om regnskapet skal gå i null.

Siden jeg har ca en-to byturer i året, er jeg godt på pluss. Halvparten av de gangene jeg skal til byen, så tar jeg båten og sparer drosje i tillegg, men det er med dagens priser på AB. om de nye prisene betyr at det går ut på ett om jeg tar båten eller om jeg tar taxi, så er det egentlig billigere å ta en natt i London inkl flyreise og hotell.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...