Jump to content

Herbern Marina på Aker brygge på vei bort?


Jan E.

Recommended Posts

Artikkel seilmagasinet

 

Ser ut til at noen vil kaste ut Herbern, og drive selv. Vi kan vel selv tenke oss hva utbygger har lyst på hva angår fremtiden...

Har en mistanke om at billige gjesteplasser ikke kommer til å øke i antall.

 

Men har jo vært saker som fastslår at alt utenfor 2m dybde ikke eies av grunneier. Da burde det jo finnes muligheter for å "finne andre måter å skaffe tilgang til bryggeanlegget som ligger ute i sjøen." som de selv nevner :giggle:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Veldig trist om de skal strigle bryggeanlegget og hindre muligheten for å bo i båt på brygga. Tror også det er ganske stupid, idet det er ganske dødt på Aker brygge vinterstid, og båtboerne utgjør adskillig mere liv enn det de konforme og kjedelige akerbryggebeboerne skaper. Synes allikevel at det virker noe søkt å hevde 2meters grense for eierskap, men det kan jo bli underholdende å følge med på dette fra sidelinjen...giggle.gif

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei til dere som gjennom deres innlegg her på båtplassen tydelig viser at dere er engasjert i vår nye marina her på Aker brygge.

 

Jeg vil her prøve å bidra med noen oppklaringer rundt våre planer for ny marina basert på deres innlegg:

 

1. Vi kaster ikke ut Herbern marina. Herbern marina har en leieavtale med oss som utgår 1.januar 2013, noe de har visst i mange år. Denne velger vi ikke å forlenge ettersom vi ønsker å drifte vår egen marina her på vår eiendom.

2. Vi vil prise plassene i marinaen ihht til den kvaliteten og det tilbudet vi gir gjestene i marinaen - og vi ønsker derfor å tilby leietaker et så bra tilbud at dette matcher prisnivået i marinaen.

3. Vi har ingen intensjon om å kaste ut de leietakerne som i dag bor i båtene - Jeg har personlig hatt dialog med disse siden februar måned 2012.

4. Med europeisk toppmarina så mener vi (og ikke bare vi - men også alle de marinaleverandørene som har vært involvert i prosjektet) at dette blir en unik marina til gunst for både Oslo`s befolkning, besøkende turister (både land og sjøveien) og for de som velger å ha Aker brygge som båtplass. Grunnen er ikke bare at det blir topp standard på selve bryggeanlegget, men like mye at vi velger å bygge en bred flytende promenadegate på utsiden av hele marinaen, noe som gjør det maritime livet i marinaen og indre Oslofjord mye mer tilgjengelig enn det som er tilfelle i dag. At familier elsker å se på båter når de går tur langs Aker brygge er velkjent og at båteiere (de fleste - og i hvert fall de som velger å ha båtplass på Aker brygge) også liker å vise frem sine stoltheter for alle som liker båt er velkjent! Alt dette vil den nye promenadegaten bidra til. En slik ytre promenade finnes ikke i noen marinaer i Europa i dag - og vil bli unikt for Oslos nye marina! Videre så vil vi tilby gjester i havna mange spennende tilbud som få eller ingen marinaer i Norge/Skandinavia i dag kan tilby - at dette skal oppleves som sterilt/eller oppleves som en brygge er en brygge kan jeg love dere er feil. Jeg vil heller si til dere og alle andre at dere virkelig har noe å glede dere til når den nye marinaen er operativ. Alle med tilhørighet her vil bli stolte av vår nye marina!

5. Det som sies om at europesike toppmarinaer ofte ikke er tilgjengelig stemmer nok for de fleste - dette er også noe vi i god norsk ånd ønsker å unngå - vår marina skal bli skikkelig tilgjengelig og innby mennesker til nærkontakt med båtene/havet.

 

Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker mer informasjon rundt ny marina - kanskje du ønsker båtplass?

 

Les mer om vårt prosjekt: http://www.norwegianproperty.no/melding?xml=http://feed.ne.cision.com/client/NorwegianPropertyASA/release/rss/rssdetail20.aspx?releaseid=712163

 

Med vennlig hilsen

 

Thomas Nygård

Daglig leder Aker Brygge Marina

tny@npro.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt gjesteplass der for å slippe drosje hjem ved et par anledninger og synes det har vært i det dyreste laget allerede.

Nå sier ikke innlegget over noe som helst om prisnivået på de nye plassene, men siden det her er de gjestende båtene som skal finansiere en promenadegate på utsiden, tipper jeg at uttalelsen om Europeisk toppstandard, menes Europas høyeste døgneleie eller noe slikt.

Om det blir dyrere å ligge der enn det koster med drosje hjem, blir det nok til at jeg vel bare vil se den bryggen på avstand.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det ser jo veldig flott ut. Håper bare prisene for å ligge der ikke blir bare for de som har råd til båter i flere millionersklassen. Hadde vært hyggelig for oss i arbeiderklassen å kunne få benytte gjesteplasser inne i byen også.

 

Haha... det tror jeg du kan glemme om du synes feks 400,- pr døgn er for mye for din båt på ca 27'

Jeg tipper prisen for en feks 35' båt blir på rundt 5-600,- døgn for å matche europeisk standard på hypede havneplasser, men du får da tross alt alle byens borgere vandrende nesten helt opp i cocpit og det har du selvfølgelig lyst til.

 

RSL

(som har tatt seg den frihet å sette en pris på dette, siden de som skal leie ut plasser er mer opptatt av at tilbudet er på europeisk toppnivå enn å fortelle hva det faktisk vil koste)

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det bra med tilbudet de legger mest vekt på er i alt overmål hvor bra det blir for turister og andre å vandre rundt på en promenade..... og at alle som ligger der tross alt har lyst å vise frem båten sin... grmff.... kanskje ikke akkurat en gjestehavn for meg.....--- Jeg nekter å rydde i båten i tillegg til å betale blodpris. Egentlig nekter jeg å ha masse uvedkommende helt eller delvis ombord, men så langt har de vel ikke gått riktig enda.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tipper at de ikke kan ta alt for høy døgnpris, for da vil de rett og slett ikke få gjestebåter i det hele tatt. Prisene kan ikke være høyere enn det markedet bil betale. Hva toppmarinaer i Europa tar i leie kan da umulig brukes som mal, da dette er i oslo,og da er det prisnivået her som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Dette er da egentlig ikke så komplisert. Forholdet mellom tilbud og etterspørsel regulerer dette. Blir det for dyrt, velger vi andre marinaer.

Markedets evne til å løse alle problemer er ofte overvurdert på baatplassen.no.

 

Perfekt konkuranse forutsetter at det finnes andre tibydere, men i praksis har jo Aker brygge monopol i Oslo....et monopol kommunen står bak ved ikke å regulere inn gjeste havn også andre steder i byen. Priselastisiteten er lav hvis man tilfeldigvis havner på Aker brygge for det skal mye til for at man bakker ut etter at man har oppdaget prisnivået....de fleste betaler nok for en natt og dropper heller Oslo by på neste tur.

 

Man må i dårlig vær kunne lille på kartet og gå inn til nærmeste havn uten å få pris-sjokk.

 

I Oslo kommune bør kommunen regulere inn en ny konkurerende gjestehavn i Bjørvika slik at det faktisk blir konkuranse og slik at ikke båtfolk og byens handelsstand ikke er avhengig av en monopolist.

 

Havnen er så viktig at staten har lovfestet hvordan havner skal organiseres....men når det gjelder fritidsflåten er det tydeligvis ingen offentlig styring slki at det finnes havner til akseptabel pris

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: Det er ikke mange, men folk fra Oslo som vurdere å ta et døgn på Aker brygge, vil nok i stor grad styre unna, hvis det koster "det hvite ut av øya". Det er nok ikke det store trøkket litt utenom sesong på Aker brygge, så blir det dyrere, vil de merke det på pungen. En del båtboere har jo allerede flyttet, og det er sikkert relatert til pris, for beliggenheten er det jo ikke noe å si på.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jobber på en "vanlig arbeidsplass" i Oslo og hører jo at enkelte på jobben av og til tar båten inn til Aker brygge for å hygge seg en kveld. Dvs de går på land og spiser og "hygger seg" før de overnatter i båten. Blir det for dyrt så gidder vel ikke folk, og da taper jo også uteplassene/restaurantene penger. En marina kan jo ikke se på seg selv isolert fra omgivelsene. Grunnen til at en kan ta høy pris er plassering ifht resten av næringslivet.

 

På den andre siden så utgjør sikkert andelen gjester på restauranter osv som kommer med båt en så liten andel at det ikke er noe å bry seg om.

 

Men uansett synd om slike muligheter blir gjort utilgjengelig for vanlige folk pga maxprofitt klanen, men det må da være veldig lenge siden det gjaldt noen andre regler enn maxprofitt i sentrumsnære områder av Oslo.

 

Uten å dra debatten helt av sporet. Når offentlig eiendom først er solgt så er den solgt og makta til å gjøre noe som ikke er etter maxprofitt regelen er tapt. Veldig synd at alt er solgt, det burde vært en blanding og "noe for alle" langs sjøsiden sentrumsnært i Oslo.

 

Er det noen planer om marina/havn i Bjørvika?

Link to post
Share on other sites

Det bra med tilbudet de legger mest vekt på er i alt overmål hvor bra det blir for turister og andre å vandre rundt på en promenade..... og at alle som ligger der tross alt har lyst å vise frem båten sin... grmff.... kanskje ikke akkurat en gjestehavn for meg.....--- Jeg nekter å rydde i båten i tillegg til å betale blodpris. Egentlig nekter jeg å ha masse uvedkommende helt eller delvis ombord, men så langt har de vel ikke gått riktig enda. RSL

 

Synes ditt perspektiv på dette er litt defensivt sett ut fra fra et båtlivperspektiv. Jeg mener at ved å tilrettelegge for at Norges mest sentrale marina (midt i hovedstaden) blir en attraksjon også for Osloborgere generelt og de mange tilreisende turister - kun er positivt for rekrutteringen av nye båtentusiaster - og derved nye båtkjøpere - Ja på sikt vil dette kunne bidra til at båtbransjen som i dag sliter, kan komme på offensiven igjen! (sammen med mange andre nødvendige tiltak så klart!)

 

Samtidig så er det klart at hvis man ikke ønsker å vise frem sin egen båt for andre så er jeg den første til å anbefale andre mer diskre havner enn rett utenfor Oslo Rådhus - båtlivet skal jo ha tilbud til flest mulig behov slik jeg ser det

Link to post
Share on other sites

Tipper at de ikke kan ta alt for høy døgnpris, for da vil de rett og slett ikke få gjestebåter i det hele tatt. Prisene kan ikke være høyere enn det markedet bil betale. Hva toppmarinaer i Europa tar i leie kan da umulig brukes som mal, da dette er i oslo,og da er det prisnivået her som gjelder.

 

Støtter din kommentar her - I de mange svarene på mitt innlegg fra i går er det mye fokus på pris og sammenligninger mot priser i andre marinaer. Vi vil forholde oss til Norske forhold og vil tilstrebe å presentere ett prisbilde som speiler vårt tilbud.

 

Det blir videre kommentert at marinabesøkende må betale blodpris for å dekke investeringen av en flott promenade - vil bare her presisere overfor dere alle at denne flotte nye tilveksten for Aker Brygge og Oslo ikke kun kan sees på som en marina som skal leve sitt egne økonomiske liv - Denne marinaen og promenaden i tilknytning til marinaen, ser vi på som en tilvekst for hele AKER BRYGGE - noe som gjør at besøkende på Aker Brygge, uansett om det er sjøveien eller fra landsiden, velger å bli lengre i området og at vi gjennom dette opplever en ennå mer pulserende bydel på Aker Brygge/Tjuvholmen.

 

Vi planlegger å utvikle marinaen til mer enn ett sted hvor man kan leie en båtplass for kortere eller lengre tid: Ser for oss at mange av de som kanskje i dag tar seg en weekend i Oslo med hotell, teater, kino, show, konsert og restarantbesøk for fremtiden kan bestille aktivitetene og bordsbestillingene online gjennom oss, og benytte sin egen båt som "hotell" - Dette er bare ett eksempel på noen av de mange mulighetene vi vil tilrettelegge for i fremtiden.

 

Hilsen

 

Thomas Nygård

Aker Brygge Marina

Link to post
Share on other sites

Realiteten er vel at det er mange som har råd til å benytte eksklusive båtplasser midt i Oslo sentrum. Der kan man få oppmerksomhet for sine dyre båter og være i selskap med andre som liker å "ta seg ut". Det vet selvfølgelig firmaet som ønsker å utvikle et kvalitetsprodukt med tilhørende omsetning. De som først og fremst taper på dette er det store flertallet av båteiere som synes havneleie skal ha en for dem akseptabel kostnad, at man kan ha en båt som ikke nødvendigvis må være dyr og flott. For de som ikke kjenner til båtlivet vil vel en tur på promenadekaia gi inntrykk av fiff, overklasse og glamour...

 

Vel bekomme.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Beklager chelsea, men dette konseptet kjøper jeg ikke. Det finnes sikkert en gruppe som kjøper dette konseptet, men dette er ikke noe for den vanlige båtbruker. Det er for "spesielt interesserte".

 

Å tilby en dyr gjesteplass primært rettet mot båteiere som ønsker å stille ut båten sin er ganske "far out" ifht hva båtliv dreier seg om for den vanlige båtbruker. For mange båteiere vil det være prisen som avgjør om man vil bruke havna.

 

Som Osloborger og båtmann synes jeg det er trist at dette utstillingsopplegget er det eneste tilbudet vi har til tilreisende som ønsker å besøke Oslo med båt.

Link to post
Share on other sites

De som først og fremst taper på dette er det store flertallet av båteiere som synes havneleie skal ha en for dem akseptabel kostnad

 

Døgnprisen for gjestehavn på Herbern er etter det jeg kan se kr 10 pr fot inkludert landstrøm.

Det synes jeg er en akseptabel pris, men den skal ikke så veldig mye opp før dette er uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...