Jump to content

Turtall/tomgangsproblemer Yanmar 2GM20 Diesel motor


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har plutselig fått problemer med motoren min.

 

Den begynner å fuske/redusere turtallet etter kort tid på marsjfart (3200), men legger jeg den på 2500 ser det ut som den fungerer nokså normalt.

På tomgang har den også dødd for meg noen ganger de siste dagene (typisk havnemanøvre der jeg drar av gass på vei mot brygge).

Starter da greit igjen med litt gass.

 

Har byttet diesel Grovfiler (som var veldig skittent) og finfilter og tømt vannutskiller etter at dette oppstod, men det er fortsatt ikke bra.

I vinter grovvasket jeg tanken da jeg alikevell var oppi i fob med tankmåler innstalering.

Har 20+ problemfrie motortimer på den etter det.

 

Dette oppstod forrige uke kort tid etter at jeg fylte 20 liter fjorårsdiesel fra kanne + 20 liter fra pumpe (50 liter tank). Usikker på om det er noen sammenheng, tror jeg kjørte noen timer etterpå uten problemer.

 

Mistenker fortsatt diesel tilførselen som feilkilde, men begynner jo å lure siden filter etc er byttet. Er det andre feil som kan forårsake slike symptomer/problemer tro?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tyder absolutt på drivstoff problemer.

Kan jo være at det ligger skit i bunnen av tanken og i tilførselslangen.

Prøv og koble fra slangen inn på filteret og la det renne en stund opp i en gjennomsiktig kanne. Da ser du jo

hvor mye diesel som kommer og om dieselen er ren eller ikke.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg var oppi tanken med fille og grovvasket den i vinter.

 

Men i grovfilteret fant jeg noe svart, snerkaktig i flere klumper/felt da jeg skiftet før helga, så noe forurensning er der nok allikevel ja.

 

Er det ingen andre årsaker som kan forårake slike symptomer enn drivstoff mangel ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En grei måte å feilsøke på er å fylle opp en kanne med diesel kople den inn på fødepumpa.

 

kan gjøres med hjelp av dette.

http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstofftank-25720/ 219kr

http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstoffslange-alkoholresistent-257000/

Universalslange uten kobl. 70kr.

Er alt bra da er det bare å ta sjauen en gang til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En grei måte å feilsøke på er å fylle opp en kanne med diesel kople den inn på fødepumpa.

 

Bra plan. Kan jo være grei å ha som reservekanne i bakhånd i tilfelle problemer i fremtiden også :thumbsup:

 

Blir diesel 'gammel' eller kan man ha en slik tank liggende i båten lenge uten å skifte ut innholdet?

Hadde forresten nylig på 20l fjorårs diesel på tanken også. Kan det være en årsak til problemene i seg selv (hvis den ellers var ren) ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har tank på 500 liter, men har aldri brukt mer enn 500 liter/år. Derfor har jeg bestandig gammel diesel, uten at det noen gang (siden år 2000) har forvoldt uregelmessigheter av noe slag. Men jeg er meget nøye med renhold av tanken. Tar prøve ved å pumpe opp fra laveste nivå opp i en fem-liter og lar kannen stå for utfelling noen dager. Men så langt har jeg ikke hatt forurensing. Svart snerk kan være bakterier. Roger-jo-metoden anbefales på det sterkeste, men pass på at filtreringen din er helt OK, slik at du ikke får uriktig resultat.

Redigert av Jernbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En grei måte å feilsøke på er å fylle opp en kanne med diesel kople den inn på fødepumpa.

Roger-jo-metoden anbefales på det sterkeste, men pass på at filtreringen din er helt OK, slik at du ikke får uriktig resultat.

Jeg vil jo bro-koble meg forbi grovfilteret og rett på pumpa med denne metoden, bare finfilteret er igjen da, og det står etter pumpa hos meg.

 

Men for en kort periode under test, og med helt ny tank og fersk avgiftsdisel fra bensinstasjon burde vel det være nokså trygt ?

 

Svart snerk kan være bakterier.

Er det det som kalles dieseldyr? :eek:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme motor for endel år siden og mener jeg opplevde lignende feil som du beskriver her, men mener å huske at det var to uavhengige feil. Den feilen at den falt på turtallet ved høy belastning var rett og slett en O-ring i dieselfilteret som ikke var kommet riktig på plass når jeg byttet det, og så måtte filteret strammes mye. Rett og slett falsk luft som jeg knotet litt med før jeg fant feilen .

 

Den andre feilen du beskriver var også en liten luring, mener å huske at stoppmekanismen og tomgangsjusteringsskruen var forbundet på et vis og kombinasjonen av treghet i stoppmekanismen og en slakk fjær gjorde at stopp og tomgang levde sitt eget liv. Hadde etpar ekle opplevelser husker jeg.

Jeg smurte opp alle tregheter og monterte nye fjærer til stopp og gass nede ved dieselpumpe, og når jeg endelig forsto hva som var feilen var det enkelt å rette på.

 

Har du forresten kjørt systemrens i motoren, disse sjøvannskjølte motorene har en tendens til å gro igjen i kjølekanalene i topplokket, som igjen kan føre til at topplokket sprekker. Jeg ble veldig overrasket når jeg så effekten av systemrens på denne motoren, den var gullende ren i kjølesystemet etter behandlingen, anbefales.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme motor for endel år siden og mener jeg opplevde lignende feil som du beskriver her, men mener å huske at det var to uavhengige feil. Den feilen at den falt på turtallet ved høy belastning var rett og slett en O-ring i dieselfilteret som ikke var kommet riktig på plass når jeg byttet det, og så måtte filteret strammes mye. Rett og slett falsk luft som jeg knotet litt med før jeg fant feilen .

Takker for tipset. Kan jo tenkes at feilen oppstod pga tett filter, men at den nå fortsetter pga falsk luft etter at jeg hadde det oppe, skal sjekke dette. Det fulgte jo med nye pakninger med det nye filteret, men det så jeg ikke før etter byttet. Sjekker dette før jeg går mer alvorlig til verks da.

 

Den andre feilen du beskriver

Jeg er 99% sikker på at dette er samme feil, det oppstod plutselig og på likt.

 

Har du forresten kjørt systemrens i motoren, disse sjøvannskjølte motorene

Min er ferskvannskjølt, så jeg tror ikke dette er kjøle relatert. Har ikke kjølevannstemperatur måler, men det er alarm som skal lyse/pipe når det blir for varmt, og det har den ikke gjort.

Motoren er 2004 model og gått ca 600 timer. Burde ikke være nødvendig med systemrens da, eller ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Da er følgende testet og observert :

 

Kjøring fra alternativ jolle tank : Motor Funker supert :thumbsup:

Vask av tank : Ingen skitt funnet (vaska den i vinter også) , mao ikke dieseldyr :thumbsup:

Byttet diesel slanger, og brukt 'piperenser' på stigrør i tank og krane. Ingen skitt funnet :thumbsup:

Koblet alt sammen, og test kjørt. Samme symptomer fortsatt :headbang: :headbang: :headbang:

Og da kjørte jeg uten tanklokk, for å teste lufting. Det hjalp heller ikke :headbang:

 

Konklusjoner jeg trekker av dette :

1 Feilen ligger før pumpa, der jeg kobbelt på løstanken da det fungerte (og testet en gang til i går da symptomene fortsatt var der, og med reservetanken er det feilfritt)

2 Det er ikke skitt i tank, slanger eller stigrør eller lufting som skaper dette.

 

Da sitter jeg egentlig bare igjen med en mistenkt i denne saken. Selve filteret/utskilleren.

Filter insatsen er byttet, og den nye er fortsatt ren, mens den gamle var veldig skitten.

Kan den nye insatsen slippe gjennom for lite drivstoff ?

Jeg ser at jeg tømmer en 22 liters jolletank på ca 20 minutter, selv om motoren bruker 2 l i timen, men ser også at modertanken fylles nesten tilsvarende, så det flyttes mye diesel via retur slangen tydeligvis.

 

Kan det være filterinsatsen som slipper for lite gjennom ?

 

Jeg vurderer å kjøpe nytt hele greia, men ser at den nye bare har kapasitet på 45 liter i timen, og jeg tror det flyttes mer diesel enn det hos meg, selv om tanken bare er på 50 liter...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Problemene mine er fremdeles ikke helt vekke, selv om de er redusert,

Mistenker første dieselfilter for å strupe tilførselen, slik at det over litt tid (20 Min) blir for lite diesel til motoeren.

 

Lurer på å teste følgende : Strekke dieselslange rett fra tanken og på pumpa, altså hoppe over første filter/vannutskiller, for å se om det da flyter greit.

 

Er det noen fare med dette (Tank og filter ser rent og greit ut så jeg trror ikke det er så mye forurensing)

Tenker bare en test tur 1/2 time , men på full fres.

 

Dersom det går greit å kjøre uten filteret, vil jeg bare bytte ut hele greia.

Ville trodd at en slik, til 450 ,- og kapasitet 45 liter i timen ville gjøre nytten, motoren forbruker tross alt bare 2-3 liter i timen, men da jeg testet med løs tank, tømte jeg nesten en 22 liter tank på 20 minutter, og samtidig fylte jeg hovedtanken. Mao flyttes det mye større mengder fuel en det som faktisk forbruker, og alt dette skal tross alt gjennom filteret.

Derfor lurer jeg på om jeg bør opp på ett slikt som tar 114 liter i timen, men dette koster 1500,- og filter insatsen koster også 450,- pr gang, så det er litt forskjell.

 

Noen som har formening om hvor stor kapasitet jeg bør påregne på denne motoren ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

.Du kan prøve å strupe returslangen litt,med f.eks.enreduksjonsklemme (akvarieutstyr) og kjøre en testtur.

Er ikke det skummelt ? Kan vel bli overtrykk i returslangen da ?

 

Jeg vil tro at du ikke har fått vannutskilleren helt tett når du skiftet filter. Typisk så lekker den i monterigskruen på toppen. Der ligger det en skive med en O-ring under.

296 filteret er helt ok for denne motoren.

Jeg har hatt dette opp og igjen gjentatte ganger. Siste gang jeg monterte det hadde jeg det ute av båten og monterte det på benken, og er helt sikker på at det er så tett som det kan bli.

Kan det tenkes at selve filter innsattsen jeg har byttet til ikke slipper gjennom nok fuel ? Er det forskjell på disse ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke du kommer noen vei med filterene eller at motoren ikke suger luft & du er sikker på at tilførselrør/ stigerør i fra tanken er rent, så tipper jeg det er fødepumpen som ikke gir nok eller er full av smuss.

 

Problemet ligger mellom tank og utløp fødepumpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk full fres når jeg kjørte på løs reservetank, og det er jo samme pumpe som kjørte da, så derfor mistenker jeg sterkt at feilen ligger foran der.

 

Har hatt hvite piperensere gjennom stigrør i tank, men fant ikke smuss der.

 

Er det noen stor fare forbundet med å brokoble rett fra tank og inn på pumpa for en kort test tur ? Det er jo nytt finfilter rett etter pumpa igjen.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei, har lest meg nedover "tråden" din på problemet ditt og sitter med en liten tanke jeg gjerne vil dele. Den "jolletanken" eller reservetanken som du prøvekjører med er vel kanskje plassert adskillig høyere en den fastmonterte tanken i båten? Då vil du få et adskillig høyere trykk på sugesiden av fødepumpa slik at den slipper å "dra" dieselen opp fra den fastmonterte tanken. Uten at jeg er sikker på konstruksjonen på denne fødepumpa så er det ofte en gummi-membran som står for pumpingen via en knast på kamaksel. Har du sjekket dette?

Lykke til..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Prøvekjørt med dieselslange rett fra tank til fødepumpe. Fungerte som ett skudd.... i nøyaktig 18 minutter, så var problemene der,slik de pleier :cryin:

 

Da er det mao IKKE kapasiteten til dieselfilteret likevell, slik jeg har trodd.

Nå skjønner jeg lite.

Iom at det fungerer med jolletank så MÅ det jo ligge foran fødepumpa ett sted, men alle deler foran der er nå sjekket ut av saken :worry: .

Teorien om at jolletanken ligger høyere så jeg litt på. Bunn av originaltanken er nok noen cm dypere, men toppen av tankene er det ikke mye forskjell på. Får det ikke til å stemme at så liten forskjell skal ha så mye å si.

 

Men hvis det ikke ligger på noen av komponentene før fødepumpen, så skal det jo være problemer med jolletank også.

Tror jeg må testkjøre med jolletanke en gang til og dobbelsjekke at det faktisk er slik, for nå stemmer ikke kart og terreng lenger.

 

Og for det rekord : Hvis jeg kjører noe under marsjfart (3200rpm), feks 2800rpm, så virker det som om den rusler og trives og ikke klager.

 

Hvis dette ER fødepumperelatert, hva koster en ny fødepumpe sånn Ca ? Vurderer å bare kjøpe en ny for å teste, men frykter de koster endel....?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En tanke (hvis det fortsatt fungerer fint fra jolletanken og det dermed MÅ ligge på tanksiden) :

 

Kan jeg bytte diesel tilførsel og retur fra tanken? Hvis det er en insnevring på Diesel tilførselen, så bør det jo fungere å hente diesel fra retur tilkoblingen i steden ? Eller ender denne høyere opp inne i tanken, slik at den da vil suge luft ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det kan gå bra og bytte rundt på tilførsel / retur, men ofte går ikke returen til bunnen av tanken. Problemene kan skyldes et flak eller noe annet i stigerøret tilførsel tank ( i tilegg til andre forslag)

Prøv først med ekstratank igjen slik at du er 100% sikker på at det er dieseltilførselen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Testkjørt med løs reservetank igjen, og konklusjonen er den samme, motoren fungerer helt fint.

 

Siden alle komponenter er byttet eller testetkjørt uten dem, står egentlig bare en mulighet igjen, det er stigrøret i tanken som er feilkilden.

Men også dette har jeg renset, med piperenser som jeg har dratt helt gjennom, så jeg skjønner det egentlig ikke dette.

 

Vil undersøke muligheten for å bytte med retur inntaket , men hvis denne ikke går til bunns i tanken er jeg usikker på hvordan få renset stigrøret. Kan jeg bruke trykkluft eller noe? Andre forslag ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Jeg opplevde samme problem i ferien for en uke siden. Motoren stoppet plutselig, og ville ikke starte igjen. Så jeg Renset vannutskilleren og byttet filter, og prøvde og rense så mye jeg kunne med det jeg hadde tilgjenlig, og motoren fungerte greit en stund etterpå, Men så ville den ikke gå på tomgang, så jeg stilte opp tomgangen, og det fungerte i flere dager helt til den plutselig stoppet igjen. Ser det er en del Møkk og Dieseldyr i tanken, men tanken er støpt inn i glassfiber helt oppunder dekket på båten, så eneste måte og komme inn i tanken på er påfyllingslokket. Noen som har noe tips til hvordan jeg kan få renset tanken igjennom der?

 

Og er denne fødepumpen dere prater om det samme som Dieselpumpe?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...