Jump to content

Nytt vaskemiddel for båt: Jif Båtshampo.


Pettern1972

Recommended Posts

Jif har funger greit, matter veldig ned båten og er vanskelig og skylle av. bør ikke få noe på teaken:)

 

Husk at det er mange JIF produkter. Skurekremen er nok ikke særlig å bruke på gelcoat ol. da blir det ganske matt, men glass rens og universal kan godt brukes rundt omkring.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Husk at det er mange JIF produkter. Skurekremen er nok ikke særlig å bruke på gelcoat ol. da blir det ganske matt, ...

Da vil jeg invitere deg til å komme og se på snekka som jeg har på 22. året nå (snekka er 31). Den har vært Jif'et med skurekremen i alle fall de 20 siste åra, og jeg får stadig kommentarer om hvor fin og hvit den er. Bruker det som vaskemiddel rett på filla (uten vann), og "skrubber" ikke særlig mye med mindre gjenstridige flekker. Polerer selvsagt over etterpå (etter å ha skyldt godt).

Link to post
Share on other sites

Innlegget til Ronald kunne like godt vært skrevet av meg, bortsett fra at da ville antall år ha vært 25 og ikke "bare" 20 år. Riktignok bruker jeg ikke JIF skurekrem over hele båten, de fleste stedene klarer Zalo jobben utmerket.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har brukt litt begge deler, normalt "vokser" jeg med poleringsmiddel - dvs stryker på og tørker av uten for mye gnikking - det er jo unødvendig siden båten allerede er ren og pen. I år har jeg tenkt å prøve ut noe som Maritim kaller gelcoat-forsegler som skal forlenge holdbarhetene av glansen. Har ikke satt meg noe særlig inn i akkurat hva det er, men tester i alle fall ut. Det er i alle flal noe tynn væske som skal være kjapt og lettvint å stryke på.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre hva dere polerer med etter Jif Skurekrem? Bruker dere skurekrem, så polering og så voks?

 

Ja, det må du gjerne spørre om. Jeg polerer med Selaclean (eller Autoglym for bil) sin polish før jeg bruker den tynnflytende forsegleren med voks fra samme firma. På den mørke blå stripen nedenfor dollbordet bruker jeg imidlertid TcNano som jeg har erfart er bedre der.

 

Det er forøvrig samme metoden jeg bruker på bilen bortsett fra at jeg ikke trenger Jiff der da bilen er ny. Der er det først Zalo, så Autoglym polish og så Autoglym forsegler.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder polish produkter, så er det litt av hvert på markedet. Noen er faktisk ment å rengjøre, rubbe (forsiktig) og så påføre en forseglende voks i en og samme operasjon. Dette er etter min mening elendige produkter, latmannsprodukter. Hvor blir skitten av? Jeg foretrekker å vaske godt rent med et effektivt vaskemiddel. Selv bruker jeg Zalo. Så polerer jeg med polish som har en svak slipende effekt, og deretter forsegler jeg og gnikker blankt med et tynnflytende middel med en eller annen form for voks. Er overflaten fremdeles ru eller skitten etter vask med Zalo, bruker jeg et mildt slipende middel som Jiff før poleringen.

 

Og for å svare direkte på spørsmålet, så er båten ren og fullstendig uten beskyttelse etter polering (så fremt en ikke har benyttet et ubrukelig universalmiddel) og trenger en eller annen voksbeskyttelse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men tar ikke zalo voks ????

 

 

Det er mulig at den gjør, men når vi snakker om Jif skurekrem og Zalo er det primært snakk om dyprengjøring før voksing.

 

Kan ellers føye meg inn i rekken av personer som har brukt Jif skurekrem i alle år. En plastsnekke vi hadde i familien i 25 år fikk denne behandlingen hele veien, og var fortsatt flott i gelcoaten når vi solgte den. Jif holder rett og slett hva det lover - gjør skinnende rent uten å ripe.

Link to post
Share on other sites

Sorte striper fjerner du med noe som heter Black Streak Remover på sprayflaske. Dette stoffet er ikke såpe som løser opp fet, men et eller annet som virker på bestandelene i de svarte stripene som hovedsakelig er sot. Spray på, og er det ille mye svart, kan du gni litt utover. Vent et minutt og spyl vekk med rent vann! Og ja, det funker og etterpå vil du se at vannet fremdeles preller av på voksen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

det eneste skikkelige vaskemiddelet som har noen effekt synes jeg er oksalsyre.(teakcleaner) båten blir som ny etterpå! Tar vårpussen med det og deretter zalo reste av året. er ikke vits i å bruke penger på alt det jalla tullet som selges. dette er billig og funker knall

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tråden startet med spørsmål om noen hadde erfaringer med Jif Båtshampoo. Det kom ingen svar på akkurat dét, så jeg reaktiverer tråden med å gjenta spørsmålet - det har nå gått en drøy måned og sjansene øker :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...