Jump to content

Nytt vaskemiddel for båt: Jif Båtshampo.


Pettern1972

Recommended Posts

Angående Jif båtshampoo (som tråden egentlig handler om ;-):

Den virker meget godt, tar møkk og shit og de fleste svarte striper, samt pollenfarge og måkeskit.

So far, so good... men den fjerner også voksen ganske effektivt, så for hver gang du benytter den, sitter det litt bedre neste gang- og det er ulempen - med mindre du vokser etter vask.

Black streak remover er etter min mening bedre på sorte striper (biltema sin versjon er rimelig og funker bra etter min erfaring).

Et annet middel som kan benyttes istedenfor Hugos er 2Clean- kjøpte det på en omreisende salgsbod i Hunnebostrand i fjor sommer- med små forventninger, men du verden som det funker. Tar også det sorte på fendere og er suveren på alt rustfritt stål.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
On 3/7/2015 at 12:38 AM, Nagel said:

Den virker meget godt, tar møkk og shit og de fleste svarte striper, samt pollenfarge og måkeskit.

So far, so good... men den fjerner også voksen ganske effektivt, så for hver gang du benytter den, sitter det litt bedre neste gang- og det er ulempen - med mindre du vokser etter vask.

 

Min erfaring også til det første du skriver. Bøtte med vann og JIFen. Jeg tusler rundt med kost og vasker, og guttungen tusler etter med vannslange og spyler. Båten ble veldig ren og fin etter to omganger ifjor. Har ennå ikke vasket utover spyling av båten iår.

 

MEN: Til det du skriver @Nagel , hva skal tro om teksten bak på dunken på produktet? Fjerner ikke polish sier de, mens du sier voksen blir borte etterhvert. Jeg tror jeg har forstått at det er forskjell på voks og polish, men jeg forstår nok ikke hva forskjellen er.

 

På fakturaen fra vinteropplag står det bare "rens og polish, normalt oksidert gelcoat". Fikk senest for 2 uker siden spørsmål om båten min var helt ny...

 

IMG_1803(1).jpg.78cacdbd1aad1c743dca6b46cd27116d.jpg

 

IMG_1804(1).jpg.b66015b2fc2d6eb226676eb108b51501.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, dennrick said:

MEN: Til det du skriver @Nagel , hva skal tro om teksten bak på dunken på produktet? Fjerner ikke polish sier de, mens du sier voksen blir borte etterhvert. Jeg tror jeg har forstått at det er forskjell på voks og polish, men jeg forstår nok ikke hva forskjellen er.

 

På fakturaen fra vinteropplag står det bare "rens og polish, normalt oksidert gelcoat". Fikk senest for 2 uker siden spørsmål om båten min var helt ny...

 

Er jo ikke godt å vite når en vaskemiddelprodusent skriver at produktet deres ikke skal fjerne noe som ikke eksisterer på på overflaten i utgangspunktet (polish) :giggle:

 

Gelcoat blir oksidert av UV. Jo mer oksidert, jo mattere ser det ut og møkka fester seg lettere.  Hadde man sett på overflaten gjennom et mikroskop så hadde det nesten sett ut som et fjellandskap med masse topper og daler.   

 

En ny båt har veldig godt av polering og forsegling for å bremse forfallet.  

Overflaten som kommer ut av støpeformen er langt fra glatt og perfekt, og de færreste båtprodusenter i dag kaster bort fortjenesten med å bruke mange titalls timer ekstra  på polering uten å få en krone mer for båten. Ofte er det kun de verste og mest synlige feltene gjøres noe med før båtene forlater fabrikken.  Dessuten er gelcoaten ofte avfettet for å fjerne slippmiddel, så den er ekstra sårbar og mottagelig for UV og skitt.  

Kikker man litt nøye på skrogsider og overbygg i flomlyset på båtmessene, så ser man det lett.  Fullt av merker og riper.  

 

Det er i hovedsak 3 steg man kan gjøre for å slipe ned, få opp glansen og forsegle overflaten. Rubbing, polering (polish) og forsegling.  

Jeg skal gjøre et forsøk på å forklare noenlunde kort hva som er hva. Det to første trinnene bør utføres med maskin og dedikerte produkter (ikke alt-i-et produkter). Maskinen orker garantert å gni mange titalls ganger mer på et gitt område enn man orker og gidder for hånd.  

 

1: Rubbing er et annet ord for grov polish.  Fjerner grov oksidereing, men etterlater småriper som fjernes med steg 2.  Er ikke rubbing nok, så er det våtsliping som gjelder før rubbing.  

 

2: Polering er et annet ord for finsliping for å fjerne småriper fra rubbing, lett oksidering samt å få opp glansen. 90% av jobben ligger her.  Jo mer man holder på, jo blanker og mer varig blir resultatet.  

Poleringsmiddler inneholder i noen tilfeller akryl eller andre fyllmiddler som skal mette porer og gi et blankere inntrykk med mindre innsats, men gleden blir kortvarig.  Finnes i  grove til mer fine varianter, samt min favoritt som er en medium polish (gul 3M eller Mirka T10) med slipekorn som går i oppløsning underveis.  Blir nesten som en rubbing i begynnelsen på lav rpm og går over til en fin polish som får opp glansen mot slutten på høy rpm.  Fjerner ofte behov for rubbing og dermed ett steg og mange arbeidstimer.  

 Felles for de gode poleringsmiddlene som fungerer bra med maskin er at de ikke inneholder noen form beskyttelse. Det er derfor de er mer egnet til maskin uten å svi eller brenne seg fast.  God maskin, god pad og godt produkt gjør livet mye enklere.  På lett oksidert gelcoat og som årlig vedlikehold om man først har fått opp finishen er kun polering tilstrekkelig.  Lar man ting forfalle for mye så må man på med rubbing igjen først.  

Når man er ferdig polert (og har tørket av polishrestene)  er overflaten blank og fin, men ikke beskyttet.  Alt for mange «full-pakke båtopplag» slutter her. Resultatet, spesielt om ting har gått litt fort som dessverre er vanlig er en overflate som er klar til å suge opp møkk og UV stråler.  

 

3: Forsegling eller voksing.  Er veldig fort gjort om man har gjort steg 2 ordentlig. Beskytter en allerede blank og polert overflate mot UV stråler og møkk.   Inneholder aldri noen form for slipemiddler og dermed helt bortkastet for å få en matt overflate blank og fin.  

Noen produkter er en blanding av syntetiske og naturlige vokser som f.eks canubavoks, silikon og teflon.  Enkelt sett kan man si at en ren voks gir god glans, men varer kortere enn syntetiske varianter.  Jeg er glad i forseglere på båt da jeg synes varighet er viktisgt.   

 

 

Dessverre selges det mye alt-i-ett produkter i båt og bilutstyrsforetnimgene som lover gull og grønne skoger.  

Alt i ett produkter er som ordet sier et produkt som inneholder litt slipemiddel, litt rensemiddel (ofte parafin) og en liten dash med voks. Problemet er at produktet ikke gjør noen av tingene bra.  Ikke sliper det nok, ikke er det egnet for maskin (som er påkrevet for å slipe ned overflaten med mindre man er Rambo på steroider), og ikke varer det lenge.  

Legg på å tørk av for hånd står det på flaska.  Det gjør i beste fall ikke annet enn å mette porene  så ting ser greit ut helt frem til beste regnvær eller vask.  Bortkastet tid og energi i mine øyne, men kan være greit til å fjerne sørgerenner på mindre områder.  

 

Så over til vasking.  Litt generaliserende kan man si at jo bedre vaskemiddelet tar møkk, sot og renner, jo mer av voksen tar det også.  Andre ting spiller også inn som liggetid, temperatur (vaske i solsteiken og inntørking før spyling er døden for voks/ forsegling) og styrke. 

Skal man vaske sjeldent, men bruke kraftigere middel for å få bort møkka, eller oftere med mildere midler evt bare med vann? Meningene er delte, men jeg velger den siste varianten.  

Har prøvd mye rart opp gjennom årene og inntrykket er at det meste tar voksen. Spørsmålet er bare hvor mye og hvor fort.  Jiffen som er nevnt over her er en av mange verstinger  i mine øyne, men vet mange er fornøyd med en.  Grei før vårpussen i sterk konsentrasjon, men bruker den ikke etter voksing/ forsegling før det har gått så langt at man ikke får bort møkka lenger.  Står jo at den ikke skal fjerne polish, men polishen tørker man jo bort før voksing og forsegling så den kan jo uansett ikke fjernes i vask :giggle:

 

Skal være forsiktig med å anbefale noe men har for egen del landet på en Meguiars bilshampo. Meguiars ultimate Was & Wax tror jeg den heter. Fargen er gul, koster blod og det lukter sukkertøy i hele havna når man er ferdig.  

 

Er det en ting jeg har lært opp gjennom årene er at det ikke finnes noen vidundermiddler gir deg en varig blank båt med minimal innsats og vedlikehold.  Skikkelig polering, minst én gag i året med riktig utstyr og produkter, samt forsegling og hyppig rengjøring med milde midler er det viktigste man gjør for varig glans og varighet.  

Jo mer jobb man legger i det, jo bedre og mer varig blir resultatet.  

Lar man ting forfalle, så kan man mangedoble innsatsen for å komme i mål igjen. Så får hver og en velge hvor viktig det er med ren og blank båt i forhold til hvor mange timer man gidder og bruke evt betale for.  Det finnes ingen snarveier, punktum :smash: 

 

Ble ikke så kort innlegg likevel :crazy:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Polish = Fjerne riper, "fikse" oksidert gelcoat, få frem glans. NULL beskyttelse. 

Voks = Vokslag, carnuba basert, teflon basert, kjemikaliebasert i en eller annen form. Legger seg som en "hinne" utenpå og beskytter lakk/gelcoat samt gjør at dritt ikke fester seg så lett, UV beskyttelse og at du opprettholder glansen etter polish..

 

Edit: SAP kom meg i forkjøpet..

Redigert av TruTor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Voks, canuba eller annet, har vel ikke den store UV beskyttelsen?

 

Etter hva jeg har lært så gjør den det. Om det er en "stor" UV beskyttelse kan sikkert diskuteres. Men det er vel sola som gjør gelcoat matt, så det er nok hevet over enhver tvil at voks hjelper mot matt gelcoat ? 

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er voksing utmerket, ikke missforstå. Etter polering forsegler jeg alltid gelcoaten. Jeg bruker Selaclean (AutoGlym) sin flytende forsegler med harpiks og voks som skal beskytte godt mot salt.

 

Men det er effekten for å stoppe UV-stråling jeg er mer usikker på. Så vidt jeg husker har jeg ikke sett noe om det på etiketten.

 

Forrige år fikk jeg en liten flaske med et klart middel mot UV-stråling fra TCnano for uttesting. Det var ment som tilsetting til deres "Polish" i fremtiden. Jeg merket ingen effekt, og det var konklusjonen hos TCnano også, så det prosjektet skrinla de visstnok.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke være bastant på at det gjør underverker mot UV, men jeg har lest om det tidligere. 

 

"Carnauba beskytter mot UV stråler, varme, fuktighet, oksidasjon og miljøforurensinger"

Kilde: https://bilpleiekongen.no/beskytter-lakken-best/

 

"Flere ganger testvinner båtvoks fra Collinite. Beskytter mot UV-stråling og salt gjennom hele sesongen - om ikke hele året. Garantert lang beskyttelse og fin glans!"

Kilde: https://bilnerden.no/collinite-paste-fleetwax-885

 

"Den motstår ytre påvirkninger som insekts-merker, vannmerker, støv, skitt og UV stråler."

Kilde: https://scandicshine.no/product/chemical-guys-instawax-liquid-carnauba-spray-wax-473ml/

Link to post
Share on other sites

Bra innlegg, sap_2000. Mange har jo sett bilder av båten din etter vårpussen, så jeg tviler ikke på at dette er noe du har under kontroll:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

@sap_2000 Takker igjen for et veldig bra innlegg over på denne siden. Jeg kom innom det igjen ved en tilfeldighet da jeg sitter og forbereder meg til årets båtpuss - og mest av alt behandling av skroget.

 

Ifjor syntes jeg selv at jeg fikk et veldig bra resultat etter at jeg leste hele baatplassen og internett om dette temaet (overdriver litt!). Jeg vasket med JIF båtshampo som denne tråden handler om, deretter gikk jeg må med DA maskin med produktet jeg har avbildet under. Etter dette tørket jeg over med en "panel whipe" fra Biltema, lot det tørke, og fullførte med Meguiars "Flaship Wax" som jeg påførte med håndholdte pads og tørket av med mikrofiberklut. Brukte et par dager med hjelp av den ene guttungen.

 

Du lister jo opp 3 punkter over;  1) rubbing, 2) polish og 3) voks, og anbefaler dedikerte produkter. Kan man hevde at det produktet jeg brukte ifjor en slags kombinasjon mellom dine punkter 1 og 2 ? Og gitt det du skriver, så burde jeg kanskje heller gå for en dedikert polish? (2015 modell båt, godt holdt, så jeg vil tro den trenger minimalt av rubbing delen). 

 

image.png.3d1fca58b92ff98a0a9cedae9c7b6023.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, dennrick said:

Du lister jo opp 3 punkter over;  1) rubbing, 2) polish og 3) voks, og anbefaler dedikerte produkter. Kan man hevde at det produktet jeg brukte ifjor en slags kombinasjon mellom dine punkter 1 og 2 ?

 

One Step er en grov polish hvor slipekornene går i oppløsning etterhvert som man gnir eller kjører maskin, så ja den blir en slags kombinasjon av 1 og 2.

 

Noen liker den, personlig synes jeg den støver for mye og kladder seg lett med maskin.

 

Det har sikkert kommet mye nytt og fancy godtluktende produkter de siste årene, men jeg likte å bruke dedikerte polisher fra Feks 3M og Mirka.

Grov er på 3M språk = Grønn. Medium = gul.

På mirka er T30 eller T20 grov/ medium og T10 medium/ fin. Jeg brukte mye T20 og T10.

 

Først grov der det var nødvendig, så medium. Fin polish er ikke noen stor vits på gelcoat med mindre man er helt nazi :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...