Jump to content

Skal kjøpe sjark (tre), trenger råd.


Gronning

Recommended Posts

Hei

 

Så flott at du vil kjøpe deg sjark. Tenker du på å bli fisker om noen år? Jeg sitter også å drømmer om sjark, men er nesten 20 år eldre enn deg. Holdt på å kjøpe en når jeg var 16år. Gikk i banken og søkte lån sammen med en kamerat. I den banken behnadlet de lånesøknader hver mandag på den tiden. Og før mandagen kom var båten vi skulle kjøpe sunket.

 

Når du ser på båt kan det vel være greit å ha med seg noensom har god greie på båt. Vedlikehold vil det jo bli en del av uansett, men greit å ikke kjøpe et sjølsøkk som det heter.

 

Den du linker til synes jeg så ut som kunne være mye båt for pengene. Hvis den er i god stand. Jeg tror jeg har lest at 18 HK sabb ikke er de beste sabbene som er produsert, men det får du sikkert et skikkelig svar på i traden "alt om sabb" som du finner her inne. Videre så har jeg funnet ut at det er lurt å kjøpe en båt med mest mulig av det utstyret du trenger slik at du slipper å komplimentere. Alt til båt er grisedyrt!!!

 

Hvis du tenker på å bli fisker så er en ting å tenke på at det er et hopp på rundt 100 000,- i fangstverdi på torsk på båter i kategorien 8-10 meter i forhold til de under denne lengden. Dette gjelder for gruppe2 båter Det er imidlertid bedre å kjøpe en du har råd til nå og heller kjøpe større om noen år. Husk også at krabbeteiner er dyrt og du må ha endel av dem hvis det skal bli penger av det. Juksa er billig, men sjekk ut hvor mange juksamaskiner du kan ha som ungdomsfisker hvis det er det du tenker på. Som fritidsfisker kan du ha en maskin i tilegg til håndsnøre.

 

En annen viktig ting er at det bør være enkelt å prute på de gamle tresjarkene prisen i annonsen er jo ønsket pris og i enkelte tilfeller rene drømmepriser. Har du vurdert å se på plastbåter. Da kan du ofte gå ned en fot eller to i størrelsen og ha like mye dekksplass. Tror jeg.

 

 

Lykke til med sjarkkjøpet.

 

Hilsen en som har tenkt på å bli fisker på egen båt i noen år.

Link to post
  • 3 uker senere...

Min erfaring med gamle trebåter er at spennet er stort. Du kan få en sund båt som varer i 50 år uten problemer, men du kan også få en som egner seg best for st.hansbålet. Her gjelder det å undersøke grundig før eventuelt kjøp. Det er to hovedtyper. Klinkbygd eller kravell (slettbygd). Klinkbygd er å foretrekke, da det her er lett å sjekke og eventuellt skifte søm (klink). Hos slettbygde båter er hudplankene spikret fast på spantene. Spikerhodene er forsenket og plugget. Disse spikrene ruster, og er umulig å kontrolere og å skifte. Jeg har sett slike båter hvor spikrene er rustet helt av i sprekken mellom plank og spant, og hvor hele planken kunne rives av båten for hånd. Skummelt. Ellers er det råte som kan være et problem, men dette er lett å finne. Treverket skal være hardt og fast. Er det mykt og svart er det råte på gang. Sjekk hele båten grundig ved å stikke med en syl. Råteskader kan være vanskelig for en amatør å reparere, og dyrt å få gjort av proffer. Gamle klinkede båter som ikke har vært vedlikeholdt har gjerne mange og store sprekker i bordgangene. Dette skyldes at treverket har vært utsatt for gjentatt væting og tørking ved vekslende vær med sol og varme og kjølig regn. For hver syklus blir sprekkene litt lengre og bredere. Disse sprekkene svekker ikke båten, men kan være en kilde til lekasjer, særlig over vannlinjen. Forsøk på å tette sprekker i bordganger ved å fylle de med noe lurt er ikke tillatt. Dette vil gjøre skrekken større neste gang den prøver å trekke seg sammen (trutne). Skal du gjøre noe med sprekkene må det gjøres slik de gjorde det i gamle dager. Det smøres tjære på området rundt sprekken. Det legges strie eller tynn ullfilt på. dette dekkes med en blybot (tynn blyplate) og galvanisert pappspiker, eller en trebot (tynn bordbit eller vannfast fine'r) som skrues fast med messingskruer. Oppsprekking hindres hvis båten er vedlikeholdt med gjevnlig oljing eller tjærbehandling. Da blir ikke treet så vått når det regner, og ikke så tørt når det tørker. Ellers kan det vel sies at en båt som blir vasstrukken (våt) av sjøvann impregnerses av salt. Saltet blir igjen i treverket når det tørker. Dette skjer gjevnlig med trebåter som er i bruk og oversprøytes av sjø i dårlig vær. Når de ikke lengre er i bruk er de utsatt for ferskvann i form av regn. Dette vasker ut saltet og treets naturlige beskyttelse. At båten blir brukt og vedlikeholdt er oppskriften på et langt båtliv.

Så var det motoren. Her finnes mye rart. Generelt vil jeg si at sjarker som har vært yrkesbåter gjerne har gode og solide fremdriftsanlegg, som er godt vedlikeholdt. De kan imidlertid være velbrukte (utslitt). Båter som har en fortid som fritidsbåt kan ofte ha billigere og dårligere løsninger, som kan være dårlig vedlikeholdt. Ikke kjøp noe som har vært "druknet". Lykke til!

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...