Jump to content

Prosjekt Marex 27 sun cruiser


Bjørn-Are

Recommended Posts

Kjøpte en Marex fra stavanger i mars, har gjort en del sia da, tenkte å dele det. Idag fikk vi montert ny kalesj, brodern hjalp tell så det gikk fort. Etter han stakk fikk æ montert den nye varmvannstanken, den originale var på 60!!!!! liter, syns det er i overkant å dra med seg på tur. Montert en på 15 liter som er nok i massevis. Monterte også ladder med display, bare koblet, skal feste den senere. Ellers ting som er gjort, bytta alle septikslanger til gasstett, bytta til elpumper både på toalett og septiktank, bytta kraner på toalett og bysse, montert eber 5kw dieselvarmer, nye hovedstrømbrytere inkl nye ledninger, demontert drev for service(sink,olje, belger og rengjøring) fjernet en søppelsekk med ledninger som ikke var i bruk

18._mars.jpg

ny_kalesj.jpg

 

ny_hovedstroem.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk takk, glede mæ sykt til å nyte lange lyse sommekvelda på havet.

Her kommer fler bilda.

Nye skroggjennomføringe er selvfølgelig også montert

 

montert_eber_varmer.jpg

Varmern blei montert ved sia av førerstoln, med uttak i kabin og under førerstol.

Se det sjurreiret med ledninger, ska renoveres neste vinter.

 

bytta_ut_manuell_til_el.jpg

Septik kvern montert.

 

bytta_varmvann_fra_60_litr_til_15.jpg

 

ladder_med_display.jpg

Link to post
Share on other sites

Hallo Bjørn are

 

Kjekk båt du har kjøpt deg, hadde vært kjekt å blitt litt mer kjent med båten din for oss som leser tråden.

 

Litt flere bilder av båten innvendig hadde vært kjekt, og ei liste om hva du har tenkt å gjøre med den. Litt informasjon om motor, kanskje du kan få tips og triks om motoren, ser du har volvo penta 280 skjold så regner med du har ein 40A eller 40B motor i båten?

 

Alltid kjekt med litt bilder av motorer også.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Skal fikse det , tar med bildelagern i morra. Har fått ferdig diverse ting i dag. Nye vannpumpa og tilhørende nye vannkraner er ferdig. Begynt å montere tilbake innredning, kjøleskapet skal vaskes av fruen i morra, monteres på ettermiddagen. Fruen skal vist bestille nye puter mandag, ho syns di gammel luktet pyton, var veldig slitt også. Oppdatere med bilder i morra kveld.

Link to post
Share on other sites

Sorry, tok litt tid med di bildan, måtte flytte båten, ska gruses å friskes opp i havneområdet dær jeg sto. Men hær kommer noen bilder.img_5268.jpg

Nye puter er bestilt.

img_5273.jpg

 

 

Full kontroll på batterier

img_5267.jpgimg_5266.jpg

Kjøleskap montert

img_5265.jpg

Maskinisten, 40b

 

Har gjort klart for primer, skal bunnsmøre i løpet av helga.

 

Ting som er gjort: bytta alle skrogjennomføringer, nye slanger til septik, ny el pumpe\kvern til tømming av septik, septik tank har vært demontert og rengjort, ny bunn med el pumpe/kvern til toalett, gamle varmvanntank er byttet ut med ny og mindre, nytt el anlegg på hovedstrømsiden inkl, nye brytere, montert eber 5 kw dieselvarmer, ny kalesj er montert med tenax ved inngang begge sider, demontert drev.

 

Ting som skal gjøres: primes/bunnsmøres, ny sink over hele linja, nye belger på drev, neste vinter skal resten av el anlegg skiftes ut, nye puter og madrass skal på plass, skifte olje/filter på motor, nytt dieselfilter, luftfilter, justere ventiler, det skal vaskes og males i motorrom og lasterom, masse å gjøre enda, så hær e det bære å henge i........

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Idag har veiva vært oppe for å få nye lager. Ville sjekke at registeret stemte før jeg monterer sammen. Får ikke den til å stemme. Etter min mening skal det være slik at punktet med nr 6 på dieselpumpehjul skal stemme overens med camhjulpunktet , i andre ende av camhjulet skal det stemme overens med "mellomhjulet" som har 2 punkt (ganger 2) som igjen stemmer overens med veiv. Ikke lett å forklare uten tegning men dem som har skrudd på denne motortypen ( og flere ) skjønner hva jeg mener.

Link to post
Share on other sites

Det tar ganske mange runder til for at alle merkene stemmer overens igjen da det er forskjellige størrelse på tannhjulene og det tar tar lang tid før alt kommer overens igjen.

 

Så lenge det ser sann ut når du montere det sammen er det korrekt, roter gjerne akslingen til du får dem på merkene igjen så du e heilt sikker. Heilt normalt å må tørne motoren ca 20-30 tørn før du får merkene til å stemme igjen, etterhvert som det nermer seg kan du følge med på tenna at den kommer 1-2 tenner nermere for hvert tørn på veiva.

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Holder på å klargjøre motorrom , rengjøring og ny isolasjon er fikset, sjekket inntak, ser DÅRLIG ut, må nok skifte krane som sitter på transom, meeen den sitter med 2 bolter og mutter som er rustet/ irret så inni h...... fast. Kan noen svare meg på om det er 2 pinbolter som kan kuttes vekk eller om jeg må være snill med disse. Jeg har nemlig en ide' om å fjerne dem på en voldelig måte for så å erstatte boltene med nye

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvet du om det går ann å senke den fremre delen av dørken. Slik at du får hele dørken i samme høyde.

Motoren som står i båten er en volvo 40. Hvordan er disse gamle Antikvariske maskinene. Begynner motorene å bli så gamle at deletilgangen skrumper inn.

 

Jeg har sett på et par båter hvor disse motorene er montert i. Det ser gammelt og skrøpeligt ut så jeg har ikke tørt å kjøpe noen av dem.

Men det stoppet ikke deg altså. Så du har kanskje litt mere kunnskap om disse eldre volvo motorene som du kan dele med meg.

 

Et av problemene når jeg har vært å kikket på båtene er at eierene har overhodet ingen kunnskap om motorene sine. Ikke har det heller vært montert en time teller i båtene. Så i utgangspunktet da kan jo motorene være kjørt et par tusen timer og trenger gjerne en full overhaling. Plukke den fra hverandre og så skifte ut det meste, sånn at en kan føle seg noelunde trygg på sjøen med familien.

 

Eller bør en helst ikke kjøpe disse 30 år gamle volvo penta maskinene i det hele tatt hvis en ikke selv er kompetente nok til å ta en full overhaling.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...