Jump to content

Grimsøy Skjeberg, tråden for oss som har båtplass her.


Marida

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ok, det er kjempebra. Da skal jeg slå på tråden til han.

 

Googlet forresten Grimsøy marine for å finne info om Peder og kom inn på sidene med regnskapet deres. Det så jaggu ikke bra ut... men jeg får vel ut båten til våren uansett.

 

Har forstått at det etableres flere hundre nye plasser rett i nærheten også. Om prisene ikke faller drastisk for å få fullt belegg nå så vil det ikke skje noe annet enn at flere marinaer går overende.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

For å informere litt i tilfelle flere trenger opplag her. Har 31 fots seilbåt. Ringte Peder som er nevnt lengre opp i tråden, vennligheten selv.

 

Opptak for seilbåter i Grimsøy Marina hver Torsdag. Jeg stikker innom eller ringer Peder en eller annen gang før opptak og så ser vi på hvor båten kan stå slik at jeg kan rigge stativ osv.

 

Peder bestiller løft hos marinaen, det må betales på stedet og koster mellom 1200 og 1500, han var ikke helt sikker.

 

Peder tar 3 100,- for opplaget, betales til våren.

--------

 

Så dette blir bra :-) Får håpe skuta ikke er for grodd. Hadde henne opp og spylte rent i slutten av Juli så jeg tror ikke det er så aller verst.

 

Nå må jeg bare bytte forsikringsselskap slik at jeg kan stå med masta oppe. Utsetter sjekk av riggen til våren.

 

Er selvsagt dritnervøs siden det er første opptak med egen seilbåt....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Heisan, jeg tenkte å stikke nedom og kikke etter jobben i dag. Hvor ligger båten din? så kan jeg ta en ekstra kikk :-)

 

Den så jeg litt sent... ligger mot gården til Peder, der du går ut på den siste brygga før Peder sånn ca. 31 foter med finnekjøl, blå stripe i lambert stativ. Liten grønn pvc kalesje over cokpit, hvit tynn over baugen.. En svær cabincruiser på siden av som ligger ytterst mot sjøen, kan kjøre bil i mellom.

 

Kommer til å stikke nedom i løpet av helgen. Bryr meg ikke så mye om kalesjer, som førstereisgutt med seilbåt i stativ er jeg nær sikker på at den kommer til å velte ;-) Men må jo tro at noen ringer meg da... :-/

Link to post
Share on other sites

Hei, var ute og kikket i ettermiddag. Gikk en liten runde og så ikke noe spesielt noen sted egentlig. I hvert fall ingen som har lagt seg ;-) jeg har skrevet navn og telefonnummer på en av de mest synlige kannene. Da er det veldig lett å slå på tråden om noe er unormalt, som et lite tips til alle egentlig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var også nedom forrige helg/Søndag morgen. Alt så fint ut. Trasket en liten runde og kikka. Noen presenninger som var litt på tur men ikke noe som jeg kunne se som var blåst helt av.

 

Nå melder de 15 m/s + i morgen igjen... og snø...

----------

 

Noen av dere med plass som vet hvilken vindretning som evt tar mest? Sist Søndag når jeg var der så blåste det hatter og høy der jeg bor (ca 10 mil unna), mens det var ganske så rolig på Grimsøy i forhold. Følte meg nesten snurt når jeg kom dit ;-)

Link to post
Share on other sites

Hei

Øst eller nord øst er den som tar mest. Kommer jo litt an på hvor du ligger på plassen. I fjor var det en krybbe hvor ene støttebeinet knakk, ikke noe pent syn etterpå. Var en svakhet i justeringshullet for høyde justeringen på foten. Tror det blåst hard nordvest når den veltet i fjor og den lå da langs kaikanten.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hei

Øst eller nord øst er den som tar mest. Kommer jo litt an på hvor du ligger på plassen. I fjor var det en krybbe hvor ene støttebeinet knakk, ikke noe pent syn etterpå. Var en svakhet i justeringshullet for høyde justeringen på foten. Tror det blåst hard nordvest når den veltet i fjor og den lå da langs kaikanten.

 

-Xlnt

 

Nå ser værmeldinga enda dårligere ut. Melder 18 m/s sørvest.

 

Ligger ikke ytterst på kaikanten men ytterst i "bølinga" da jeg var litt treg med å få opp båten. Men har heldigvis båter mellom meg og sørvestlig vind. Men blir jo vind rett på siden inn i masta da...

 

Neste år tror jeg masta må ned, liker ikke dette noe særlig kjenner jeg... er for nervøs av meg. Et gammelt Lambertseter stativ gjør ikke saken bedre, urk...

Link to post
Share on other sites

Kommer rett fra Grimsøya nå. Har vært litt herjinger der. Masse presenninger som har løsnet, men ser ut som de fleste stativene har klart seg. Vannet står langt opp på lang land, men vil sikkert roe seg ut over kvelden.

 

"Pinkvinn": Mambaen din så helt strålende ut ;-)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42668/imgp0020.jpg

Redigert av Dagfinn Arntsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kommer rett fra Grimsøya nå. Har vært litt herjinger der. Masse presenninger som har løsnet, men ser ut som de fleste stativene har klart seg. Vannet står langt opp på lang land, men vil sikkert roe seg ut over kvelden.

 

"Pinkvinn": Mambaen din så helt strålende ut ;-)

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42668/imgp0020.jpg

 

Snakk om service på BP! :-) Tusen takk!

 

Hvorfor den tynne presenningen over baugen fortsatt er der skjønner ikke jeg. Og jaggu var det god vannstand der ja. Stor sjanse for at plankebitene som jeg la under stativet har funnet en ny plass tenker jeg.

 

Om ikke værmeldingene er helt feil så er det verste over for denne gang.

------

 

Du får peke ut din båt så kan jeg oppdatere om jeg er der neste gang det er drittvær.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Guest Avmønstret#

Var nede i dagmorges, rundt 10 en gang. Mange båter som har kastet presenningen og en god del som henger på halv åtte.

 

Første var en seilbåt med stativ for presenning. Båten står nesten rett frem, litt til høyre mot kaikanten når man kommer ned veien til brygga. Rødt bunnstoff, blå stripe og vinduer i skutesiden. Der var hele presenningen av.

 

Så bortover til høyre stod det en express, tror jeg, med en pall under bommen. Der var hele presenninga av. Lengre bortover stod det en halvplaner av noe slag med presenningstativ og helt avkledd.

 

En gibsea 352 med presenningstativ var avkledd, samme med en Jenneau med blått bunnstoff og to tynne striper langs skroget.

 

Seilbåten ved siden av min var delvis avkledd. Et fall hang og slang bort på min båt, en del av kannene var tomme og hadde blåst opp og hekta seg i min båt osv. Jeg bandt opp litt provisorisk så det ikke skulle blåse helt av.

 

De fleste med tunge presenninger så helt greie ut. Men de med lette presenninger bør nok ta seg en tur. Jeg kikket bare litt raskt rundt nær egen båt så det er sikkert flere enn de jeg har nevnt som er avkledd helt eller delvis.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var nede i dag. Enda flere båter som har kastet presenningen. En cabincruiser/halvplaner like ved min båt hvor presenningstativ har kollapset og presenningen er av osv. Røsket godt i vindkastene før regnbygene.

 

En rakker som har lånt gardintrappa mi, fant den igjen fint plassert ved en båt. Tok beslag og bandt den godt fast til stativet så får heller neste "låner" gå til en stige som ligger løs.

 

Tror jaggu jeg må låse den fast, håpte jeg skulle slippe. Hvem som helst kan låne gardintrappa mi men den skal legges tilbake på plass.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Godt poeng, får kjøpe en sykkellås til neste gang.

 

Dessverre for motorbåteierene så trenger en ikke å være tarzan for å komme seg opp i båten. Og alle vet jo at det ikke er noe å hente i gamle seilbåter uten luksus og moderne elektronikk ;-)

Link to post
Share on other sites

Opplevde akkurat det samme for et par uker siden. Tror du og jeg ligger rett ved hverandre så "låneren" er ikke langt unna. Jeg har ikke problem at folk låner gardintrappa mi så jeg har ikke låst den fast men forventer at man legger den tilbake der man fant den :smash:

Opplevde også at noe eller noen hadde kappet strømledningen min, lar tvilen slå seg til ro med at det er sikkert en isblokk som har falt av en båt som var årsaken.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Litt rart om "låneren" faktisk legger stigen ved stativet på egen båt, som jeg også møtte og slo av en prat med når vi tok opp båtene. Den lå ved en seilbåt litt lengre "opp i gata". Ble egentlig litt paff og usikker på hva jeg skulle gjøre, jeg så jo unektelig ut som en tyv når jeg tok stigen og gikk tilbake til egen båt.... kanskje det er noen som tror jeg er tyven nå, hehe :-)

 

Men en skal ikke legge for mye i ting. Kan være en svimeskalle som lånte stigen og glemte hele greia når han skulle dra hjem.

 

Selv glemte jeg hele cockpitluka, den stod med nøklene i cockpiten, ja selv badestigen lot jeg henge nede. Gikk greit det i et par uker så... tror ikke mange gidder å klyve opp i gamle seilbåter når en kan går rett inn i lækre cabincruisere osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Guest Avmønstret#

Var nede og kikka på Torsdag, trodde snøen etterhvert kunne ha lagt seg så jeg hadde med piasavakosten og full pakke. Men det kunne jeg spart meg.

 

Alle båtene jeg så var ok. Alle presenningene som blåste av i høst så ut til å være på plass og alt ok.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...