Jump to content

Macwester seilbåt med tvilling kjøl -noen med erfaring?


Mizar

Recommended Posts

Hei!Jegh lurer på om noen her har erfaringer med denne typen seilbåt med tvillingkjøl.

Jeg tenker spesielt på om tvillingkjølen sinker båten eller gjør den "vanskelig" å seile på andre måter.

 

Forøvrig antar jeg at en slik kjøl gir lite muligheter for å snu den tilbake etter en kullseiling?

 

Se et eksemplar her

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

En dyp enkeltkjøl vil nødvendigvis ha større rettende moment enn to grunne. Så båtens evne til å rette seg selv blir nok en del dårligere, men ikke nødvendigvis borte. Seilegenskapene blir ikke bedre heller, men enkelte produsenter med fokus på seilegenskaper leverer likevel med tvillingkjøl, som f.eks. RM. Hensikten er vel da lavere dyptgående og mulighet for båten til å stå på kjølene, ikke forbedring av seilegenskaper. RM sin variant er dog ganske mye mer performance-preget en den tradisjonelle britiske varianten som fremtvinger seg pga. tidevannsforskjellen. Macwester-varianten kan jeg ikke se for meg seiler noe særlig bra på kryss. Mer krenging, dårligere høyde, større avdrift.

Link to post

Takk for svar.

 

Jeg har tenkt noe lignende. Jeg har ennå ingen egen seilerfaring, men antar at denne båttypen legger seg relativt raskt på siden. Så løftes motsatte kjøl opp og evt. helt ut av vannet, den får full tyngde og da blir det vel en bra rettende kraft. Veik i begynnelsen, deretter veldig stiv, inntil den tipper helt over... Men noe sier meg at hvis man først har "veltet", blir man kanskje liggende ganske stabilt opp ned?

 

På kryss ser jeg for meg at den kjølen som stikker rett ned i vannet, virker styrende i fartsretningen mens båten krenger og skulle vel da bidra til å holde høyden på kryss?

 

Jeg er en ekte sofaseiler og har aldri seilt selv. Her handler det om hva som evt. skal bli min første seilbåt... Men jeg har lest litt om dette og nyere konstruksjoner med tvillingkjøl sies å seile bedre på kryss enn de med finnekjøl. De nyeste konstruksjonene har en litt annen tvillingkjøl enn den jeg viser til. Kjølvekten er dessuten plassert helt ytterst, med tynne kjølblad som gir lengre avstand til skroget enn denne, og dermed bedre rettende moment også skulle jeg tro.

 

Men jeg har sett at tidlige modeller seiler dårligere på kryss og har lavere fart pga større våt overflate. Så jeg er temmelig skeptisk, selv noen nettsøk viser at det finnes ganske amnge båter med tvillingkjøl i England. Spørsmålet er vel da om behovet for en båt som kan stå på grunn ved lavvann, prioriteres foran seilegenskapene, når det gjelder disse eldre modellene i hvertfall. Så det er kanskje grunnen til at det er så få av dem her hvor vi nesten ikke har tidevann.

 

Mitt spørsmål er vel fremdeles å høre om noen kan bekrefte eller avkrefte om dette fungerer brukbart i praksis, alt annet blir teori. -Er det noen her på Båtplassen som har seilt en slik båt, tro?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Men jeg har lest litt om dette og nyere konstruksjoner med tvillingkjøl sies å seile bedre på kryss enn de med finnekjøl. De nyeste konstruksjonene har en litt annen tvillingkjøl enn den jeg viser til. Kjølvekten er dessuten plassert helt ytterst, med tynne kjølblad som gir lengre avstand til skroget enn denne, og dermed bedre rettende moment også skulle jeg tro.

Kjøl med bulb er mer effektivt, også når det gjelder tvillingkjøl.

 

Hvor har du lest at moderne tvillingkjølkonstruksjoner er mer effektive enn en moderne finnekjøl?

 

RM er min drømmebåt, og skulle jeg anskaffet en slik måtte jeg klødd meg kraftig og lenge i hodet før jeg kunne bestemme meg for hvilken løsning jeg ville gått for.

 

Det er vel liten tvil om at løsningen fungerer i praksis, og jeg tror også at desto mindre performance-orientert båt du har, desto mindre vil du merke til forskjellen. Utfra det lille jeg har lest nå ved å google litt virker det som løsningen har noen fordeler mht. cruising-egenskaper, f.eks. bedre retningsstabilitet. Dermed kan det være et gunstig kompromiss mellom langkjølet båt og vanlig finnekjøl. Blir spennende å se hva andre svarer her.

Link to post
Svart (redigert)

Kjøl med bulb er mer effektivt, også når det gjelder tvillingkjøl.

 

Hvor har du lest at moderne tvillingkjølkonstruksjoner er mer effektive enn en moderne finnekjøl?

 

 

Det var i denne historiske gjennomgangen av Andy Cunningham. Men etter det som står der, er det først de nyeste design med bulb som gir gode seilingsegenskaper. En annen positiv effekt er visst at skroget surfer bedre og gir roligere vann under båten, hvilket skulle gi betydelig bedre hhastigheter i den posisjonen. Men når det gjelder eldre løsninger, virker det så langt naturlig å tro at man vil ligge mye på skrå fordi den er veik i utgangspunktet, og deretter stiv fra rundt 20 grader.

 

Jeg tviler fortsatt sterkt på hvor lurt det er å gå for den gamle Macwester modellen som ligger på Finn. -Så lenge ingen kan fortelle meg noe annet om den praktiske virkelighet. Tyder på at det er få slike her til lands!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Ifølge annonsen stikker den 1 cm. Det virker noe knapt, i så fall er vannlinjen malt ganske høyt på skroget.

 

Hvis du leser engelske seilmagasiner vil du se en bråte slike litt aparte farkoster (etter norske mål), gjerne eid av pensjonerte ektepar som kan tidevannstabellen baklengs. De er laget for å tåle røff sjø og parkering på bunnen. Ingen grunn til engstelse for det. Men noen racere blir det jo ikke av slikt.

 

Dette eksemplaret ser ut å være eiet av en ungkar. Skroget er nymalt og flott, muligens i anledning salget, mens resten ser ut som om det er fra 1975. I og for seg ingen merkverdighet. Men hvis motoren også er fra 1975, hvilket mye tyder på, av et merke som ikke har stukket hodet frem på internett de siste 20 årene, så ville jeg vært mer skeptisk. Det hjelper ikke så mye med ny radar, med mindre du er svært motorkyndig og trives med en tvistdott på baklommen. Og det bør kanskje reflekteres litt tydeligere i prisen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...