Jump to content

Irriterende reaksjon... 2komp/1komp ?

sologglede

Recommended Posts

Hei hallo!

Irriterer meg noe forferdelig.

Har en 14,5 fot som jeg holder på å fikse.

Men når jeg påfører 2 komp topcoat blir det bobler.

Jeg tror det kan være fordi det er en annen type lakk under, men er ikke sikker.

Hvordan løser jeg dette problemet uten å pusse vekk alt av lakk på båten.

Under vannlinjen går det greit, for der er det gelcoat å ikke lakk.

1) Tenker å påføre 2 komponent med lakksprøyte

a) Hvor tynn skal lakken være?

b) Hvor mange lag?

c) Hvor lang tid mellom hvert lag?

d) Kan jeg tynne ut med aceton?

2) Lakken reagerer

a) Kan jeg ha noe oppå den gamle lakken for å motvirke den nye lakken fra å boble

b) Bruke annen lakk som ikke bobler oppå den gamle istedenfor 2 komp

Trenger hjelp slik at jeg kan bli ferdig med båten! :yesnod:

https://baatplassen.no/i/topic/91110-videoer-som-viser-reparasjoner-av-skade-i-gelcoat-og-glassfiber/

Ta en titt på denne, spesielt den siste linken (Jotun) har mye bra info!

Har du bilder og legge ut? Forarbeidet til en slik jobb er ofte viktigere enn man tror.. Selv om pussing er skikkelig :thumbsdown: så vil du se stor forskjell på resultatet! :)

Dette med sprøyte og blandigsforhold lar jeg noen andre ta seg av :) Lykke til, og få ut bilder! :yesnod:

Vi har en lang diskusjon gående om et relatert tema.

Hvis det bobler er det liten tvil om at båten har vært lakket med 1-komponent tidligere.. :headbang:

Man kan ikke legge 2-komponent oppå 1-komponent, det være seg polyuretanlakk eller epoksyprimer.

Meg bekjent har du kun 2 muligheter:

• bruke 1-komponent, Bengalakk el. lign.
  • fjerne alt det eksisterende og lakke med 2-komp. Den abs beste løsningen, men det er selvsagt en &%#jobb av dimensjoner. Mulig det eksisterende er lett å fjerne med malingsfjerner, den Biltema selger er bra ift prisen etter min erfaring.

Tror jeg heller fjerner alt av gammel lakk slik at jeg får orndtlig 2 komponents lakk på båten. Men da må jeg fjerne alt av 2 komponent på den ene siden av båten siden den er lakket oppå 1 komponent. Har pusset ned slik at boblene forsvant, men må jo fjerne alt hvis ikke det samme skal skje på nytt. Dilemma...dsc_0136.jpg

Veldig synd, moralen er å alltid sjekke først om underlaget er 1- eller 2-komp.. (gni med fille fuktet med aceton) :saint:

Ja, det er lett å være etterpåklok, men når det gjelder båt må man være forberedt på det meste, fra Fenomix til 2-komp. billakk....

Neppe noen vei utenom å fjerne alt. Roterende stålbørste på vinkelsliper kan være et alternativ å prøve. Og skrape.

Det kan gå lettere som så, den lakken har jo fungert som en slags malingsfjerner.

Så prøver du med vanlig malingsfjerner på den andre siden, var denne jeg tenkte på.

Den malingsfjerneren du henviser til er ikke egnet for malte plastflater.

Så egner den seg til å fjerne maling fra glassfiberskrog?

Vil den etse vekk gelcoat under malingen?

Fungerer ikke den malingen jeg har påført tidligere som et skille mellom 1 og 2 komp siden jeg har pusset det slett. Men den nye malingen fortsatt sitter på?

Har lite lyst å begynne helt forfra med pussingen... :lol:

Skjønner at fisketur er mer fristende enn den jobben.. :smiley:

Ser at du har sprayet bunnen også, du må ikke bruke denne lakken der, kun 2-komponent epoxy primer. (med forbehold om at båten kun skal brukes i ferskvann (ikke trenger bunnstoff) og står på land minst halve året (ingen risiko for plastpest).

Nå har jeg testet Biltema malingsfjerner

• På gelcoat: Etter én time, ingen forskjell. Etter ett døgn, overflaten på gelcoaten var litt ujevn, knapt synlig. Tilsynelatende fortsatt like hard overflate.
  • På polyuretanskum. Smeltet seg 4cm ned i dette på ett døgn.
  • På plexiglass: Etter ett døgn ble overflaten ugjennomsiktig, omtrent som med aceton.
  • På pvc: Ingen endring etter ett døgn.

Min konklusjonen blir at så lenge det ikke sitter på i mange timer kan det brukes til å fjerne 1-komp maling og bunnstoff fra gelcoat.

Man bør ha høytrykksspyler, helst varmtvannsspyler, når man skal fjerne den oppløste malingen.

Har desverre malt hele bunnen med 2 komp topcoat, så hvilken problemer kan jeg få som følger av det?

Bare for å ta det først, det som Biltema kaller topcoat er egentlig er polyuretan-lakk, samme som brukes til å lakke biler.

Topcoat er noe helt annet, farget polyester tilsatt voks.

Polyuretan-lakken blir, som selvsagt er hensikten, speilblank og skal du stoffe må du både mattslipe den og stryke på 2-komp primer. Du får neppe bunnstoffet til å sitte skikkelig direkte på den lakken, selv om du mattsliper,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...