Ut på tur Startet 15.Mai.2012 Del på Facebook Startet 15.Mai.2012 Hei! Jeg er Ut på tur, og ny her på forumet, og nå er det på tide å presentere seg, samt søke tips og hjelp til valgene fremover. Min bedre halvdel og jeg kikker på seilbåt i familiesegmentet. Vi har vært på seilkurs, og planlegger å dra på et til, samt ta båtlappen. Vi er glade i sjøen begge to, og ønsker å tilbringe mer fritid ved sjøen, og aller helst i seilbåt. Det vi ønsker av en båt er type hytte på vannet til helgeturer med familieseiling og etterhvert lengre turer. Vi har to barn på 3 og 6 år. Siden ingen av oss ønsker å bruke all fritid på å mekke gammel båt/pusse opp, ønsker vi en nyere båt, som har dusj, 3 kabiner og helst sovemulighet i salong, så vi har mulighet til å ha med gjester. Dermed virker det som om 36 fot er et minimum, dette er også en størrelse vi er komfortable med å seile selv. Har kikket mest på Bavaria, Beneteau og Jeanneau og lignende, men ser ut som man får mest for pengene i Bavaria. Snakk om mest for pengene,- akkurat nå ser det ut som om man får mer for pengene om man går litt opp i størrelse? Rundt 40 fot f.eks. Føles en 39/40 mye større? Altså å manøvrere? Prisnivået virker å være veldig forskjellig, og vanskelig å sammenligne da båtene ser så forskjellig utstyrt. Vi kikker på båt i 600-800 klassen, gjerne så lite som mulig, så ny som mulig, men balansert for minst mulig fremtidig vedlikehold. Skal ikke være mer vanskelig enn som så! Om noen har tanker/tips å komme med er det supert. Vi skal aller mest sannsynlig ikke kjøpe før til våren, men om det dukker opp noe før, er det det jo alltids en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Velkommen. Å kjøpe båt er en spennende prosess, og i dag er det mye å velge mellom med det comfortnivået du ønsker. Med små barn ombord ville jeg gått for en stabil, lettseilt turseiler, gjerne med rull på både stor- og forseil. Gjerne en Jeanneau 35, som er en svært rommelig båt, og som nå begynner å nærme seg det prisnivået du har lagt deg på. Å manøvrere en 40-foter kontra en 35-36 foter er etter min mening ikke den største utfordringen. Vær klar over at hver fot over 35-36 koster krefter. Det er ganske mange som har blitt overrasket over hvor tung noen ekstra kvadratmeter duk kan bli å håndtere. Lykke til med båtjakten. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 (redigert) Hei :) Har mest erfaring fra jeanneau der jeg har hatt sun odyssey 35, sun fast 40 og har nå sun fast 43. Størrelse er ingen problem ved manøvrering. Under seil kan det ha betydning, men mest type "det man bør gjøre riktig med en liten båt er det viktigere å gjøre riktig på en større". Ellers får man svir det kanskje. For at et bavaria 36 skal være lettstelt, bør den ha: Oppgraderte seil, stor motor (29 hk), varme, foldepropell, dyp blykjøl, el ankervinsj, større batteribank, autopilot på rorstammen og bedre lader. I tillegg må den være tett! Da vil du sansynligvis være fornøyd og unngå større utgifter. Nå forutsetter jeg at skrog/dekk/motor/styring og tekniske installasjoner virker som de skal. Når alt dette er på plass begynner du å sammenligne med andre merkene. Og kanskje vil du da oppdage at Jeanneau, Beneteau og Hanse er vel så mye for pengene? time vil show... Lykke til. Redigert 15.Mai.2012 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ut på tur Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 (redigert) Takk for innspill. Det at seilene blir tyngre, forstår jeg, har kanskje ikke tenkt så mye på det enda. Det vi har tenkt på allerede er: -større motor -helst de bra seilene -varmer -rulleseil *2 (eller til nød lazy jack) -autopilot -ekstra batteri (så det er 3 tilsammen) -el. ankervinsj -jeg forutsetter også at båten er tett, at motor virker som den skal, at roret virker som det burde etc. -foldepropell er jeg ikke sikker på enda, hørt at det er verre å rygge med foldepropell -bedre lader? Hm..? Jeg lurer visst på det meste her. -dyp blykjøl? det jeg har funnet hittil, er at folk er veldig delt her Siden vi ikke kikker aktivt ute/på visninger, men mest på finn for tiden, synes jeg det er vanskelig å sammenligne. Hvor vanlig er det at annonser ikke highlighter problemer? Feks at en skroggjennomføring ikke er tett, eller at roret er slarkete, at motoren hoster og harker etc? Hvor mye galt kan det være med en båt fra feks 2001? Og så var det dette med enkellaminat vs sandwich da, og varme/varmetap/kondens, hva er best, og hvilke av disse tre merkene er egentlig best tro? (Subjektive svar er også svar antar jeg) Mitt inntrykk hittil, er at vi må ned noen år for å få samme størrelse på båten hos Jeanneau eller Beneteau gitt at prisen er lik. Kan du/dere utdype litt mer ift at disse kanskje gir mer for pengene? Redigert 15.Mai.2012 av Ut på tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 (redigert) Når jeg kjøpte fabrikkny sun od 35 i 2003... veldig lenge siden, nå. Da hadde den: Standard motor på 29 hk ( tillegg yanmar med aksling som går for å være mere lettstelt) Dypere kjøl 1,85 mot bavarias 1, 65 (riktignok ikke bly) Standardseil av høyere kvalitet enn bavariaseilene Bedre dekksutstyr Septik i stål som ikke luktet Finere innredning Dermed vurderte jeg jeg den som mer for pengene. Bav 36 med samme utstyr ble dyrere. Så valget var lett dengang. Men det er jo godt noen år mye har hendt der. Du må nok sammenligne båter i virkeligheten hvis du skal finne ut av forskjellene. Men jeg var ikke fornøyd med sun od 35 til mitt bruk og ville ha noe større. Så kanskje du bør sammenligne med båter 38-40 fot òg. Du merker ikke forskjell på enkeltlaminat (jeanneau/beneteau) og sandwich (bavaria). Så å tenke på det er avsporing. På en 10 år gammel båt kan du regne med at enkelte kuleventiler på gjennomføringer har satt seg fast hvis de ikke har vært åpnet/lukket med jevne mellomrom. Men selve skroggjennomføringene skal holde mye lengre. Redigert 15.Mai.2012 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Velkommen til BP. Støtter mye av det Sun Flyer sier her. Vi har vært litt gjennom samme båtkjøpsprosessen som du er oppi. Vi begynte med seilbåt i 2009 og kjøpte da en gammel 30 fots 70 talls båt (Albin Ballad). Jeg synes fortsatt at rent kvalitetsmessig var det den beste båten av alle. Men den var selvsagt for liten med en familie med tre barn og litt gammeldagse løsninger. Så kjøpte vi i 2010 en Bavaria 32 AC (2002). Grei nok båt, men vi ble aldri helt "varm" med den. Seilte en tur til Shetland som var faktisk en veldig gøy opplevelse men den var fortsatt litt liten og i forhold til det vi var vant med Albin Ballad virket den litt kjedelig å seile. Man blir liksom fort fristet å starte motoren. Men så kjøpte vi en ex-charterbåt: Jeanneau Sun Fast 37. Denne båten liker vi veldig godt. Siden den var hardt brukt var det en del å fikse men nå det var tatt så vil jeg si at denne båten er nok en god hakk over Bavaria 36. Den har masse med god dekksutstyr, er "gøy" å seile med masse trimmingsmuligheter og en veldig solid turbåt. Som fungerer bra på en familie med 5. Var i Danmark ifjor og planlegger en tur til Skottland til sommeren. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Rastløs Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 (redigert) Bavaria har gjerne større volum innvendig så hvis du skal bruke den som hytte så er det et godt alternativ. Jeg er på min tredje Bavaria. "Alle" har meninger om Bavaria, men det er femdeles veldig mange som kjøper og er fornøyd. Hvis du skal kjøpe en 0 - 02 modell hadde jeg vel neppe betalt ekstra for å få hightech seil. De må sannsynligvis byttes ganske raskt allikevel. Mange er negative til rulleseil fordi båten da seiler dårligere ( vanskeligere å få seilene til å stå bra osv.) Fordelen med rullestorseil er at det er så ekstremt enkelt å få de ut og inn, og det senker terskelen for å heise seilene. ( Jeg har hatt begge deler) Vi bruker båten som hytte, og synes rulleseil (riktignok oppgradert) er helt perfekt. Forøvrig tror jeg knapt noen har kjøpt 36´ med standard motor. De fleste i bruktmarkedet har nok 29 hk. Sjekk rekkestøttene for lekkasje. Forøvrig er min oppfatning at "billig merkene" som Hanse, Jeannau, Bennetau og Bavaria holder stort sett samme standard. De har bare litt forskjellig "garnityr." Redigert 15.Mai.2012 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Sjekk også ut Bav. 38 2002-2005. En båt med gode seilegenskaper. Flere av de har blykjøl. Samt alderen tilsier at flere har skiftet seil. 36 er også en bra båt, men 38 er stor i forhold. Vi kjøpte vår første Bavaria i 2006, en Bavaria 42 Cruiser. Nå har vi Bavaria 44 Vision. Ut fra en totalvurdering valgte vi Bavaria. Men vi hadde også blitt fornøyd med en fransk dame fra Jeanneau. Ellers vil jeg trekke frem polske Delphia. Den er også en flott dame. MEN sjekk, rigg/seil/motor og elektronikk. Oppgradering koster! Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
quantumduck Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 ... -foldepropell er jeg ikke sikker på enda, hørt at det er verre å rygge med foldepropell ... -dyp blykjøl? det jeg har funnet hittil, er at folk er veldig delt her ... En foldepropell vil ikke gi like mye kraft som en vanlig propell når man bakker. Men det blir ikke vanskeligere. Hvis du skal gå veldig mye for motor, eller vil spare noen kroner kan fast propell være bra. Blykjøl er et stort pluss vedlikeholdsmessig, men dette med dyptgående blir en smakssak; tilgang til grunne uthavner vs. seilegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 19.Mai.2012 Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Du merker ikke forskjell på enkeltlaminat (jeanneau/beneteau) og sandwich (bavaria). Så å tenke på det er avsporing. Jeg har bodd i en Bavaria i tre vintrer nå og jeg merker stor forskjell på sandwich og enkeltlaminat. Bavaria har sandwich i skroget fra vannlinja og opp, samt i alle store flater av dekket. Det er enkeltlaminat i alle "buede" flater i dekk. Når utetemperaturen kryper ned mot -10/-20grader er det veldig vanskelig å unngå kondens der det er enkeltlaminat. Det det er sandwich holder det seg tørt. Dersom dere kun skal bruke båten i sommerhalvåret vil dere nok ikke merke noen forskjell på enkeltlaminat og sandwich. Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 (redigert) Ja, endel båter fra 2000 til 2004 har byttet seilene, mens andre skriver svært tynne anonnser, så ikke godt å si. 38 er også under vurdering ja, fin den! Hittil frister de overdetaljerte annonsene best, bedre det enn masse info som utelates. Føler at jeg får det grundigere inntrykk hvertfall. Ser ut som om det er noe i dette med enkeltlaminat da. Kanskje ikke så viktig for oss, tviler på at det blir 12 mnd pr år i båt. Noterer meg foldepropell som mest fordelaktig, og ser at de færreste har blykjøl. Redigert 24.Mai.2012 av Ut på tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Kvifor 2000-2002 modell? Kom ny modell av 36'en som ble produsert i 2002-2005 som ligg godt innafor prisklassen. Ellers ville eg også ha vurdert 38, ikkje minst med tanke på at det høres ut som dere skal ha en familieseiler, eller "hytte på sjøen". Da står valget mellom to langsgående køyer i kabinen, eller dinetteløsning. Med mykje ungar og aktivitet rundt bordet sperrer man i 36en heile passasjen fram til toaletten. I 38 kan ungane sitte med PC og tegnesaker eller spill utan å forstyrre "internlogistikken". Min erfaring er at 36en fungerer fint som "havbåt", men på ferie med ungar skulle eg gjerne hatt 38. Manøvreringsmessig er det ikkje store forskjellen. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Sun Flyer Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg har bodd i en Bavaria i tre vintrer nå og jeg merker stor forskjell på sandwich og enkeltlaminat. Bavaria har sandwich i skroget fra vannlinja og opp, samt i alle store flater av dekket. Det er enkeltlaminat i alle "buede" flater i dekk. Når utetemperaturen kryper ned mot -10/-20grader er det veldig vanskelig å unngå kondens der det er enkeltlaminat. Det det er sandwich holder det seg tørt. Jeg har jo bare bodd i jeanneau med enkeltlaminat i å 9 vintre nå, så jeg vet nok ikke hva jeg snakker om.. Kondens er kun snakk om manglende ventilasjon. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Popeye83 Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Jeg har jo bare bodd i jeanneau med enkeltlaminat i å 9 vintre nå, så jeg vet nok ikke hva jeg snakker om.. Kondens er kun snakk om manglende ventilasjon. Jeg er enig i at det er fullt mulig å bo i en enkeltlaminatbåt vinterstid uten å ha kondensproblemer så lenge man fyrer/lufter nok. Poenget mitt er at det utgjør en forskjell med enkellaminat versus sandwich. Det vises godt i en båt med begge deler der man kan sammenligne i nøyaktig samme omgivelse (temperatur/luftfuktighet). Du er vel enig i at sandwich isolerer bedre enn enkeltlaminat? Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Siden vi allerede er på siden av trådens opprinnelige tema har jeg følgende å si om kondens i båt. Jeg har bodd i båt flere år, sommer og vinter. Prøvd både enkellaminat og sandwich (balsa). Betydelig mindre kondens i sistnevnte, men langt i fra perfekt. Min påstand er at det skal ta meg mindre enn 5 minutter å finne fuktskader i en båt som har blitt brukt som helårs bobåt. Fritidsbåter i "plast" er ikke bygd for helårs boligformål. Sånn er det med den saken. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Jeg har ikke bodd i båt om vintern men bodd flere måneder om våren og sommeren som jeg antar er mest relevant for trådstarter. Bavarian jeg hadde var tørr og fin, mens Benneteau som hadde enkeltlaminat i dekk som det var på f.eks Benneteau hadde ofte såpass mye kondens at om man kom borti taken om morgenen så ble man god og våt, husker også at jeg ble vekt om natten av dryppende kondens i ansiktet. Selvfølgelig kan dette utbedres med lufting og luftgjennomstrøming, men det er mange som har lyst til å sove med døra til sovekahytten lukket. Når det er sagt så mener jeg at dette ikke er avgjørende for valg av båt. Beviset på dette er at jeg kjøpte meg ny seilbåt i går og glemte å sjekke om det var enkelt, dobbelt eller whatever laminat..... For å prøve å pense debatten tilbake til utgangspunktet: Jeg mener 34 -37 fot er perfekt størrelse å starte med, mindre en dette så må de være ganske performanceoptimert for å seile bra og når du kommer over 40 fot så blir det litt mer hassle i havn. Man stopper ikke 10 tonn med foten når du nermer deg brugga, men 5 tonn går lettere..... I hytte på sjøen segmentet så er Janneau, Benneteau, Hanse, Delphia og Bavaria mer eller mindre likeverdige ift kvalitet, kjøp den båten dere liker best og som gir mest for pengene. Om dere tror dere vil være opptatt av seilglede så ville jeg prioritert seil av bra kvalitet og foldepropell. Oppgradering av seil (genua, stor og genakker) koster fort 100.000 kr. En like artig diskusjon som laminat diskusjonen er rullestorseil, ser du vil ha dette fordi du skal ha "hytte på sjøen". Jeg har seilt mye med begge deler: Jeg ser ingen fordeler med rullestorseil kontra et moderne seil som faller på bommen. Sikkerhetsmessig er det tryggere å slippe å jamme seilet i masta når det skal inn, det er like lett å heise som å rulle ut, det er mindre vedlikehold (bare spray litt silikon på sleiderne), det er lettere å trimme, det er billigere. Når det er sagt så kan man få rullestor med bra ytelse i dag. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Careka Svart 25.Mai.2012 Del på Facebook Svart 25.Mai.2012 Har seilt mye med Bavve 36 med 1,90 kjøl, og vi seiler ifra det meste i vår lokale regatta, anser den som en av de beste Bavvene som er laget dette er en 02 model. Den har gode seil. 2 lugars LYS 1.17. som er et snillt lys tall, sikkert derfor vi vinner så mye. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ut på tur Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Altså, det er ikke slik at jeg VIL ha rullestorseil, men har blitt anbefalt det. Har bare prøvd rullestorseil, er nysgjerrig på hvordan et et vanlig seil med feks lazy jack fungerer i praksis. Hvilke smarte løsninger bør man se etter og hvordan virker de? Står forsvinnende lite om de praktiske detaljene i båtbøkene mine. Når det gjelder enkeltlaminat kontra sandwich ser jeg det er delte meninger. Biter meg merke i at selvfølgelig (!) er manglende lufting og varming en del av kondensproblematikk, på samme måte som hjemme og andre steder. Kikker uansett på båter kun med varme, og at ventilasjon evt må utbedres ved behov. Eh forresten... Med ventilasjon, mener dere noe annet enn vinduer og åpne dørene? Fancy aircondition? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 29.Mai.2012 Del på Facebook Svart 29.Mai.2012 Rullestorseil: Av årsakene nevnt over vil jeg anbefale deg å gå for konvensjonellt seil med lazybag. Aller helst fullspilet med rullesleider, da dette både glir lettere og detter lettere ned i lazybaggen. Gjør deg selv en tjeneste å test en båt med dette før du bestemmer deg for rullestorseil. Lufting: Normalt holder det med åpne vinduer og dører, men i noen tilfeller må man installere en vifte eller to. Aircondition trengs ikke. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.