Jump to content

Hentetråd Bergen-Arendal i pinsen

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Haugesund by night, en opplevelse i seg selv å se dette lyset...dsc_0849.jpg

Så ble det desverre for mørkt å ta bilder, men turen fortsatte helt ned til Grødem, Randaberg.

Turen over boknafjorden var litt spennede, for skipstrafikken ble rimelig stor, og når så gps signalet på pc fant ut å stoppe, så ble det litt småhektisk ombord. Vi hadde riktignok flere kartplottere ombord, men uten tvil var det det åpne kartplotterprogrammet vi har fått teste ut her på BP som var greiest å bruke. :thumbsup:

Verre var det å få til GPS koblingen igjen, men etter litt fomling viste det seg at det var nok å trekke ut usb kontakten og sette den inn igjenm så virket det som det skulle igjen.. Velkjendt pcproblem.. :smiley:

Det var faktisk veldig deilig å klappe til kai å kunne legge seg første natta i ny båt.Det ble en sen kveld, 01.15 gikk vi inn moloen og 15 min senere var båten fortøyd til brygga. Matrosene hadde vært så snille at de til og med hadde redd opp senga til kapteinen.. :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Å våkne opp til et syn slik som dette unner jeg alle å oppleve, da kan ikke livet bli mye bedre

142.jpg

Familien til fruen bor i nabolaget til båthavna, så det ble tid til litt visning av båt og en god kaffikopp.

Så var jeg så heldig å treffe en kar i nabobåten, som viste meg på kartet hvor nærmeste bunkers var å få kjøpt. Rett over fjorden på Bru. det passet svært godt for Volvoen hadde drukket opp ganske mye suppe. Regne på forbruk, huff... da ser jeg jo hvor mye det koster.. og det er vel ikke nødvendig vel :giggle:

Fra Bru gikk turen utover mot storhavet og jæren. Må innrømme at jeg var litt spent. Ville båten holde.. og ville været bli så bra som lovet. Vel, her får dere se hvordan det var...

143.jpg

144.jpg

Og slik var det hele veien ned til innseilingen til Egersund, da ble vi fristet av Careka med tilbud om bryggeplass og is, billig bunkers var det og..

Endelig ble det Bobåt

dsc_0859.jpg

Her ligger Gjestehavna i Egersund, det ble bare et kort opphold denne gangen, men det kan jo bli lengre ved en senere anledning. Det passer bra med et overnattingsstopp her når man skal opp over jæren

dsc_0861.jpg

Synes det er svært godt å vite at RS ligger å venter på oppdrag, kan komme svært godt med dersom man får uventet trøbbel langs kysten.

dsc_0862.jpg

Etter egersund opplevde vi noe pussig, det var jo ikke vind i det hele tatt. Careka nevnte noe om at det dagen før hadde blåst endel. Men havet nord for Egersund var jo totalt flatt. Sør for Egersund havna jo både vi og Lars o i gode dønninger. det varte helt ned til Listalandet, men sterkt avtagende før Lista. Farten måtte ned fra 16 knop til 14. Men Nord westen imponerte meg i dønningene.. :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Håper dere tåler enda ett solnedgangbilde, for det ble en flott solnedgang mens vi nærmet oss Mandal

dsc_0874.jpg

Vi bestemte oss for at vi ville ligge i uthavn denne natta, lette litt rundt for å finne ei lun vik. Fant vel en plass som kunne egne seg bra, men før vi stikker baugen inn til land kommer jeg på at vi ikke har noen form for kiler til å fortøye i. Ja ja, så ble det å lete etter ei brygge som kunne ligne litt på noe offentlig, så vi gikk inn mot Skjernøy og traff noe folk på ei brygge om de visste om ei offentlig brygge jeg kunne legge meg til ved... Svaret var ganske kort og enkelt... nei...

Men det var da noen fine plasser inne i sunda..

dsc_0877.jpg

Endelig ble det Bobåt

Men som nevnt tidligere i tråden, fant jeg ei brygge med et visst forfall, så den regnet jeg med var offentlig og gamblet på at det ikke kom noen rutebåt kl 23 om kvelden. Det gikk bra

Noen som lurer på hvordan været var neste morgen?

Her er svaret.... Bombe... :smiley:

dsc_0880.jpg

dsc_0881.jpg

Er det rart skipper gliser... aldri om jeg hadde drømt om at jeg skulle få så flott vær...

dsc_0884.jpg

Endelig ble det Bobåt

Når vi nærmet oss Kristiansand måtte vi inn for å fore kjellerdyret litt igjen, tørste rakkaren.. :wink:

Jeg hadde hørt at det var billig diesel å få på Flekkerøy, så det måtte prøves. Sist jeg fylte på flekkerøy, fyllte jeg på innsiden. Dær var det dyrt... enkelt å greit.

Jeg viste det var på utsiden, men hvor... ante ikke.. :giggle: Men ved hjelp av gode venner ble jeg loset trygt frem til Skibbusundet.

dsc_0904.jpg

dsc_0910.jpg

Og for en hyggelig kar som tok i mot oss der.

dsc_0915.jpg

Denne båten tror jeg kan bli fin etterhvert, eier er han som loset meg inn til sundet her ved hjelp av en kartlink over google..

dsc_0914.jpg

Endelig ble det Bobåt

To nautiske mil ut av Homborsund måtte vi ha et lite stopp. Kroppen ble varm

dsc_0923.jpg

I Hovekilen ved Arendal traff vi noen av båtvennene våres, godt å fortøye i hjemlige trakter.

dsc_0933.jpg

Mandags ettermiddag ble det tid for å flytte over alt utstyr fra Agder840 til Nord West 900 (derav er det at nick på bp er blitt endret.)

157.jpg

Careka, foran på baugen ved siden av tauluka, ligger det på dette bildet nye fortøyningsliner med demping... :thumbsup:

Dette ble som dere kan se av bildene litt av en drømmetur. Båten fungerte prikkfritt underveis.

I skrivende stund har jeg vært hjemme ca 1 døgn etter en ny tur, denne gang for å levere sjekta i Tønsbergfjorden. Det ble mer vemodig en jeg hadde forestillt meg. En god venn i 9 år ble etterlatt til nye eiere... kom en liten tåre i øyekroken..Takk for alle gode stundene :smiley:

Endelig ble det Bobåt

Når jeg begynte å ane hvilke værprognoser vi skulle få, så ble det gjort en del grep for å få fortgang på båthandel, blandt annet søkte jeg meg fri fra jobb to dager for å organisere finanser og utstyr. Når en ser været vi fikk så var nok det riktige prioriteringer.

Takk for alle gratulasjoner og kommentarer. Setter stor pris på det :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Mandags ettermiddag ble det tid for å flytte over alt utstyr fra Agder840 til Nord West 900 (derav er det at nick på bp er blitt endret.) 157.jpg Careka, foran på baugen ved siden av tauluka, ligger det på dette bildet nye fortøyningsliner med demping... :thumbsup:

Gode tamper er viktig. :thumbsup:

og du valgte rette tidspunkt for turen,

vi har vel stort sett hatt kuling fra Nord siden mandag, og det gir seg ikke med det første heller.

Ligger endel båter her nå og venter på været før videre tur nordover.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg har med stor interesse fulgt hentetråden din, og jeg må si jeg er oppriktig glad for at det gikk så bra. Det er deg vel fortjent. Om du har brukt opp finværet på vestlandet for i år gjenstår å se, men det får så være. Når regn, kulde og storm setter inn igjen for fullt, henter vi bare frem de fantastiske bilder dine og varmer oss på dem. Tusen takk for det. Om vestlandet en gang trenger ny markedsfører/turistsjef kan vi vel bare ringe deg. Jeg ønsker deg godt båtliv i fremtiden!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...