Jump to content

Erfaring med Jotun TopGloss for rulle og pensel?

Ohol

Recommended Posts

Har sett at det er mange tråder som tar for seg gelcoat/topcoat. Likevel finner jeg ikke et helt tilfredsstillende svar for mitt tilfelle.

Jeg har en gammel Vestfjord 17 som er skittengulaktig og har endel sprekker og sår osv i "topplaget" og jeg lurer på å "shine" den opp litt nå som jeg har sydd ny kalesje til den.

Jeg lurer på å bruke Jotun Topgloss - og i bruksanvisningen står det at det skal holde å pusse lett ned "topplaget" - dvs den gamle gelcoat'en/topcoat'en - med vannslipepapir slik at det blir feste, sparkle hakk og sår og slipe dette, vaske og skylle godt og så påføre to strøk med Toppgloss for rulle og pensel - fortrinnsvis i kryss (dvs først horisontalt og så vertikalt). Trengs det eventuelt å legge på ett lag primer før Toppglossen?

Spørsmålet er da: Holder dette?

Jeg er ikke opptatt av at resultatet skal bli som om båten var ny, men pent nok for en slik gammel båt. Ønsker selvsagt ikke appelsinhud eller andre leie resultater, selvfølgelig.

Jeg blir kjempeglad for gode, presise svr på dette. Jeg har nær sagt ingen erfaring med dette fra før. Derfor spør jeg dere, sjøens frender.

Nå er sommeren her!!!!!

Redigert av Ohol (see edit history)
  • 4 uker senere...

Hei!

Kan anbefale Jotun Top Gloss Brush & Roller, men kanskje hakket bedre er International Perfection, ettersom den blir noe hardere.

Uansett er de begge gode malinger til båt med høy gloss og hardhet.

Step 1: Vaske båten med et godt, vaskemiddel, f.eks. International SuperCleaner (Best i test)

Step 2: Fjern eller masker deler om ikke skal males, f.eks, anoder, ringer osv.

Step 3: Fyll riper/sprekker med epoxy sparkel. Her finnes det mange typer å velge i mellom.

Step 4: Puss med 240 papir

Step 5: Børst/støvsug bort slipestøv fra overflaten

Step 5: Vask båten på nytt og la tørke

Step 5: Påfør 2-komponent grunning. Under topgloss skal det være Jotun Speed Undercoat. Bruk rulle og pensel langs lister. La tørke. Husk at tørketid avhenger av temperatur. Regn 1 strøk dagen. Min. 2 strøk.

Step 6: Puss den ferdig grunnede overflaten med sandpapir med 400-korning.

Step 7: Børst/støvsug bort slipestøv fra overflaten

Step 8: Påfør et strøk med TopGloss eller Perfection. Rulle eller pensel. Siste dragningen bør være vertikalt med en etterstryker/fordriver. La tørke.

Step 9: Puss overflaten med sandpapir med 400-korning. Fjern slipestøv.

Step 9: Påfør toppstrøk med TopGloss eller Perfection. Rulle eller pensel. Siste dragningen bør være vertikalt med en etterstryker/fordriver.

Gjør du det slik vil du få et kjemperesultat!

Gir du den i tilegg en god polering og legger på god voks eller forsegler blir det en vanvittig bra resultat som holder! Her vil jeg anbefale Autoglym sine produkter. (Selaclean)

Håper dette var til hjelp!

Jeg gjore omtrent som overstående på en Nordkapp 17. Når jeg var ferdig med å lakke den, pusset jeg den ned igjen og sptøytet den, først da ble det bra! Noen klarer det sikkert, men jeg har tilgode å se noen bra resultater, bortsett fra disse standene på messer som selger dette. Men det er ikke dermed sakt at ikke du får det til.

Lykke til

• 1 år senere...

Shipolin er for trebåter....Ikke plast! Ville sagt ifra til malingsbutikken og fått Topgloss som plaster såret.

bilde

som du ser ska shipolin kunna brukas på glassfiber, men funke nok best på tre, burde ikkje stått at da kunne brukast på nåke anna!

Redigert av Håvard Straume (see edit history)

Topgloss BR er håpløs, rett og slett. Har nå malt med interational perfection, den er meget bra.

Og for å si det enkelt: jotun er som å male med varmt klister i minus 20 grader og vind.

international er som å male med base uten uten herder, du har all verdens tid og den jevner seg meget godt ut.

Jeg har jobbet som interiørmaler og føler selv at jeg kan de fleste triks til å få det pent :)

Gjør oppmerksom på at tradisjonell Jotun Topgloss, er tatt ut av produksjon.

En annen ting som er utrolig kjedelig (som jeg ikke helt) kan dokumentere enda, gjorde i dag en maleprøve med International både grunning og lakk i Perfection serien: disse ble påført direkte på topgloss BR, ventet i 10 min og tørket vekk malingen for så og se på reaksonen mellom malingstypene. Jotun malingen hadde løst seg opp.... Malte så på et nytt lag International og skal la dette stå til i morgen så får jeg se hva som har skjedd.

Topgloss BR er håpløs, rett og slett. Har nå malt med interational perfection, den er meget bra.

Og for å si det enkelt: jotun er som å male med varmt klister i minus 20 grader og vind.

international er som å male med base uten uten herder, du har all verdens tid og den jevner seg meget godt ut.

Jeg har jobbet som interiørmaler og føler selv at jeg kan de fleste triks til å få det pent :)

Gjør oppmerksom på at tradisjonell Jotun Topgloss, er tatt ut av produksjon.

En annen ting som er utrolig kjedelig (som jeg ikke helt) kan dokumentere enda, gjorde i dag en maleprøve med International både grunning og lakk i Perfection serien: disse ble påført direkte på topgloss BR, ventet i 10 min og tørket vekk malingen for så og se på reaksonen mellom malingstypene. Jotun malingen hadde løst seg opp.... Malte så på et nytt lag International og skal la dette stå til i morgen så får jeg se hva som har

Topgloss er en Polysiloksane maling mens Inter sin Perfection serie er en polyurethane maling. Det er to forskjellige ting. Da kan den løses opp under.

Jepp, fått testet ut nå. Malingen under har herdet igjen, så da er spørsmålet om det er bare å kjøre på med polyurethan over......??

Eg syns da blei greitt, og va veldig lett å hålda på med. Eg hadde ikkje probem med at den herda for fort. Eg brukte og eit mellom strøk mellom gruningen og topgloss, som heite speed undercoat. detta sku je ekstra finish. Eg bruke Jotun Topgloss gjerna igjen!

Det som er den store forskjellen er at der jeg ikke rekker å male sammenhengende innenfor 2-3min så kommer tilbake på samme sted er det ikke snakk om at malingen flyter sammen igjen.

Dette er ingen problem med International sin maling, kan vente i opptil 20 min uten at det kladder seg.

Glansen på jotun er helt klart bra, sier ikke noe på det. Men strukturen er jeg ikke fornøyd med.

Men selvfølgelig, er man fornøyd med jotun så er jo det greit. Vil man ha struktur tilnærmet sprøytelakk har jeg funnet riktig system som fungerer for meg :)

Ja må nok være brukerfeil om dette driter seg

Mulig det er brukerfeil, men da ønsker jeg hjertelig velkommen for en båtprat og demonstrasjon :)

Har lagt vekk jotun nå gitt, ser ikke vitsen å slite med den når jeg har International til å male skroget. Men vil gjerne male alt over fenderlist på nytt med International, bare usikker på om det vil gi noe negativ konsekvens siden Jotunmalingen under løste seg opp og tilsynelatende herdet igjen etter International hadde herdet.

Ut ifra hva jeg har forstått så er Polysiloxane malingen tettere enn polyurethan så ser for meg at reaksjonen vil gå gjennom polyurethan og puste ut rette veien og ikke gå inn mot gelcoat? Forklarte jeg dette riktig nå?

Måtte sette meg nedpå etter ribbene..........GOD JUL

Hadde vært fint visst noen kunne fortelle meg hva eg gjorde feil? (framgangsåte nevnt i tidligere inlegg)

Det er ikke slik at resultatet ble helt mislykka, men det hadde vært umulig å jobbe med større flater og fått ett godt

resultat når herdingen gikk så fort. Gutfanten rulla og eg stod klar med skumfordriver, klarte 4 avstryk så gniksa det i fordriveren.

På en smal blå stripe så funka det på ett vis, men eg fikk ikke gjort meg ferdig på det eg vil kalle en god måte.

Hadde jo brukt en uke på å slipe vekk en lysegrønn oppsprukket stipe i hard bunnstoff som en irsk tulling hadde malt på en gang i tiden.

Det som også var kjedelig var att Coop byggmiks dama ga meg en rull som loa, kjøpte allt hos de. Eg tenkte ikke en gang på at ruller som

loa skulle være ett problem i 2013. Det enest positive må være att stripa kom på i rekordfart.

bilde

bilde

Har du noen nærbilder av resultatet med international gc8?

Redigert av volfro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...