Jump to content

Varför ryker dieselmotor vid pådrag efter längre tid med lågt varv


ebonita

Recommended Posts

Kör mycket på lågt varvtal utan problem med någon rök från TAMD63P motorerna över huvud taget.

 

Ingen oljeförbrukning, inte heller något sot på båtens akter.

 

Men när jag sedan drar på efter längre period med lågt varvtal så ryker motorerna rejält en kort stund.

Sedan går dom återigen rökfritt på normal marscheffekt.

 

Hade samma fenomen på tidigare båt med TAMD41B motor.

 

Förefaller som om olja samlar sig någonstans i insugningssystemet som sedan bränns bort vid pådrag?

 

Har övriga långsam-njutare samma problem?

Vad säger motorexpertisen?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hei Ebonita!

Dette er ingenting å bekymre seg over.

Når en dieselmotor går lenge på lav last, vil det danne seg koks/sot lag i turbinen. Dette vil bli brent opp/blåst ut når motoren blir belastet, grunnet høyere temperatur.

Er helt normalt.

Jeg pleier selv å gå mye på lav belastning, men prøver å være flink å "blåse" ut av motorene hvis jeg har gått lenge.

Det står faktisk beskrevet i brukermanualen at det anbefales å øke lasten, etter lengre periode på lav last.

 

Håper dette var en grei forklaring. Er sikkert andre så kan forklare litt mer spesifikk.

MVH Ktveiten

Link to post
Share on other sites

Hobbyekspertisen sier at det er et vanlig symptom når det lekker olje ned langs ventilstemmene. Altså at det samler seg litt olje i innsuget. Det behøver ikke være nok til at man anser det for å være noe problem når det gjelder oljeforbruk. Hulda har det samme på sin GM-motor, men denne motoren forbruker en del olje. Gidder ikke å plukke av toppene for å reparere.

 

Story: Kom i fjor inn til Donsö havn. Og vi hadde tuslet innover i skjærgården noen stille ettermiddagstimer. Inne i havnen så jeg en ledig plass, innerst ved kaien, mellom flytebryggene. Noe fart måtte jeg ha, for å kunne gi brå bakk, slik at Hulda skulle gli sidelengs i en brå sving og legge seg langsetter bryggen. Fantastisk flott manøvrering, helt etter planen. Men rett aktenfor eksosrørene, sitter det en familie i en liten seilbåt, hostende diskret i eksosskyen. Slik, sa jeg, funkar en reel motor!

Link to post
Share on other sites

74P med samme ”problem” Legger seg en tynn oljefilm på skjørtet til badeplattingen etter å ha gått noen tid i marsjfart (22-25 kn.)

Dette tror jeg har mer å gjøre med dieselpumpa og tenningstidspungt enn sot og oljeavleiring i turboen? Pumpa er med hensikt stillet noe ”fet” Mulig kan fenomenet reduseres med å justere tenning og/eller røkbegrenseren? Jeg ordner saken med kosten og en skvett Salo når jeg er framme. Couldn´t care less.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tack för synpunkter!

 

Och helt rätt REM och Ktveiten, det är ju bra om det inte är indikation på något allvarligt problem.

Men man är ju ändå lite intresserad av att veta orsaken...

 

Som sagt mina motorer uppför sig i övrigt exemplariskt, ryker inte det minsta vid start eller körning med konstant låg (700 rpm) eller hög (2300 rpm) effekt.

 

Men när jag drar på så får jag rejält med blå rök en stund om jag kört länge med låg effekt.

 

Av andragna teorier känns det kanske som Huldas förslag kan vara mest troligt i mitt fall.

 

För svart rök som Jerre skriver antyder väl fet blandning/luftunderskott? Kanske turbon som inte hinner spinna upp?

 

Men om det är tätningarna kring ventilskaften så borde väl dom vid behov kunna bytas utan att lyfta topparna?

 

Kan olja här medföra risk att man kan få okontrollerad rusning på motorn?

Link to post
Share on other sites

Tack för synpunkter!

 

Och helt rätt REM och Ktveiten, det är ju bra om det inte är indikation på något allvarligt problem.

Men man är ju ändå lite intresserad av att veta orsaken...

 

Som sagt mina motorer uppför sig i övrigt exemplariskt, ryker inte det minsta vid start eller körning med konstant låg (700 rpm) eller hög (2300 rpm) effekt.

 

Men när jag drar på så får jag rejält med blå rök en stund om jag kört länge med låg effekt.

 

Av andragna teorier känns det kanske som Huldas förslag kan vara mest troligt i mitt fall.

 

För svart rök som Jerre skriver antyder väl fet blandning/luftunderskott? Kanske turbon som inte hinner spinna upp?

 

Men om det är tätningarna kring ventilskaften så borde väl dom vid behov kunna bytas utan att lyfta topparna?

 

Kan olja här medföra risk att man kan få okontrollerad rusning på motorn?

 

Det er nok ikke så enkelt, ofte skyldes dette at pasningen mellom ventilstemmen og hylsen som ventilstemmen beveger seg i, har for stor klaring. Dog er det på mange motorer en egen tettering, eller tettehette, på toppen av ventilhylsen. Denne kan i noen tilfeller skiftes uten at man demonterer topplokket.

 

For mye motorolje på stempeltoppen kan føre til ukontrollert utrusing. Men ikke ligg våken om natten på grunn av det, jeg kjenner personlig ikke til en eneste moderne motor som har 'tatt av' på den måten der.

Link to post
Share on other sites

Men om det är tätningarna kring ventilskaften så borde väl dom vid behov kunna bytas utan att lyfta topparna?

Sorry Ebonita, ingen lettvin løsning her (heller) Som oftest må toppen av hvis du har for stor klaring mellom ventilstamme og –styring. Bytter du bare ut en eksisterende umbrellapakning vil det ikke gå lang tid før røyken er tilbake da den nye pakningen fort blir like utblokkert som den gamle. Det du må gjøre er å redusere klaringene mellom stamme og styring. Har du utbyttbare styringer er saken grei, har du ikke slike utbyttbare styringer må styringene ”knurles” og brosjes opp på ny. Når du har redusert klaringen monterer du nye umbrellapakninger som erstatning for de gamle utblokkerte, eller du freser ned utvendig diameter på styringene for å tilpasse til nye umbrellapakninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tja? Hva er det som skjer her egentlig?

Jeg husker fra ”gamle dager” da vi kjørte etter spesielt Audier på veiene. De hadde det med å ryke ganske så mye da den kjørte nedoverbakker, og ved pådrag rett etterpå.

 

Det kunne vel forklares ved at ved motorbremsing i nedoverbakker, med forgasserspjeldet lukket, dannet det seg pulserende undertrykk i innsug og sylindrene, Dette undertrykket sugde olje gjennom slitte ventilstyringer som så antente når gasspådraget igjen økte. Resultatet var sur røyk.

 

Har vi noen analogi til dette i moderne diesel båtmotorer? Vi har vel ingen nedoverbakke akkurat på sjøen, men har vi allikevel situasjoner hvor vi får undertrykk i innsug og sylinderne? Er det nettopp det som skjer ved langvarig tomgangskjøring? Normalt har vi jo overtrykk siden turboen lader, men på tomgang lader turboen lite og ingenting. Undertrykket som oppstår ved stempelets bevegelse nedover med åpne innsugsventiler er det eneste som besørger fylling av sylindrene. Dette undertrykket suger vel også olje gjennom slarkete ventilstyringer, akkurat som på gamle Audier?

 

Bare en tanke?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tack Rem,

 

det Du skriver verkar ju som en rimlig förklaring.

Jag kör mycket vid 700 rpm (precis där autosynk har aktiverats i MicroCommander reglagen), och då har man såklart ingen effekt från turbon. Så då blir det ju sugmotor-drift.

 

Synd att man inte bara kan byta tätningarna. Men jag överlever.

 

Motorerna går tillsvidare jättebra trots snart 3000 timmar, och av allt tal om glaserade foderväggar har jag inte märkt något.

400 timmar var säsong och ingen oljeförbrukning/påfyllning. Maximalt startvilliga. Elektronikfria....

Lite uppskrämda effektmässigt, men i övrigt gammal god lågvarvig teknik. Tack Volvo!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...