Jump to content

Hva er mest økonomisk fart på en Fjord 880 med F-S 2728T


Frivakt

Recommended Posts

I svarte...... 20 knop ved 2150 ?

Jeg har nå 20 x 20 propell og den farten har jeg ved 2400rpm(på våren med helt rent skrog). Dette er med standard installasjon fra 1987 med prm 401 gear.

Standard var propellen levert med en tomme mindre stigning også. Hvordan oppsett har du Finnmarken ?

Jeg var hos Olle Terjesen på winrace og fikk redusert stigningen på propellen (3 blads) med 1 grad. Ellers er nok motoren "skrudd" noe opp, omtrent til 225 HK tror jeg.

 

Olle Terjesen på windrace ville vite motorstørrelse (225 HK)og max turtall, gearutv (1,5:1) Prm 401 og hvilken båt dette var. Utfra dette regnet han ut at min propell kunne redusere stigningen med 1 grad. Dette ville gi meg 24 knop på max og 20 knop på marsj. Da jeg satt ut båten viste dette seg å stemme. Jeg ble egentlig veldig imponert.

 

Husker ikke nå dimensjonen på propellen. Kan det være 19X20?

 

Ta en telefon til Windrace i Froland og snakk med Olle.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post

Jeg var hos Windrace selv for å øke stigningen. Det ble gjort ut fra at jeg fikk for høyt turtall. Originalt er det 19"x20" og min ble endret til 20"x20" og enda etter endring kommer jeg opp i nærmere 2600rpm ved fult pådrag. Dette gir 21 knop ved rent skrog på våren. Det er heller ikke så lenge siden jeg fjernet alt bunnstoff så den er glatt og fin under.

Jeg har ikke justert noe på motor effekt, men har samme gear og utveksling som deg. Den store forskjellen er at jeg har 4 blader og du har 3 blader. Jeg kan ikke forstå annet enn at du har langtt større stigning enn 20". Ellers er det noe som ikke er logisk her. Det kan også være at en 3-bladers propell vil gi mer effekt i høy hastighet, men den er helt klart avhengig av mer stigning enn 20", ellers ville du hatt langt høyere turtall(jeg antar du har mellom 2400 og 2500).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Maxturtallet mitt er ca 2450. Før jeg fikk redusert stigningen var mitt maxturtall ca 2200.

 

Men jeg skal se etter når jeg kommer hjem. Tror jeg har utregningen fra Olle liggende hjemme. Dog er vel dette relativt vanlig fart på disse båtene. Ihvertfall ser jeg mange som oppgir 24 knop som toppfart i annonsene.

Link to post

De fleste jeg har sett angir 20-21 knop.

Jeg tror forklaringen ligger i 225hk og 3-blads propell. Stigningen din er ganske sikkert mer enn 20" og ikke du har større diameter også....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hadde en misstanke om det ja. 21 x 21 gir behov for litt mer krefter og det har du jo ved at det er justert høyere trykk på pumpen. Jeg tørr ikke gjøre dette da Halaas & Mohn(PRM importør) ikke tror min 401 kasse vil like det......

Bare sånn for å klare opp for andre lesere, det er ikke snakk om grader, men tommer for både diameter og stigning..... :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Halaas & Mohn bør du høre på, men jeg tar likevel sjansen. Min var "skrudd" opp når jeg kjøpte den. Kjører aldri mer en 2 min på full fart uansett. På langtur så kjører jeg med 2150 rpm over lengre strekk. Tror det skal gå bra lenge. Mesteparten av tiden går det i 5-7 knop.

Link to post
  • 4 år senere...

Jeg har samme båt og samme motor.

I fjor endret jeg propell stigning fra 19 til 20 tommer (dia 20"). Dette medførte økning av toppfart fra 20 til 21 knop, men der det virkelig hjalp var på økonomisk masjfart. Nå holder jeg 7,5 knop ved 1200rpm, tidligere hadde jeg 6,5 knop ved samme turtall. Som REM sier er det mest økonomisk å holde seg til deplasementsfart. Det vil si lengden i vannlinjen i meter omgjort til knop. Fjord 880 er ca 7,5 meter i vannlinjen. Skal jeg øke ytterligere fra denne hastigheten krever det mye mer krefter. Økningen fra 4 knop ved tomgang og opp til 7,5 knop krever bare 400rpm økning, mens en økning fra 7,5 knop til 11 knop krever en økning på 550rpm.. Hva effektuttaket ved 1200rpm er vet jeg ikke så dette baserer seg på erfaring og fingerzpitzgefûhl.

Skal du gå vitenskapelig til verks må du kjenne effekten motoren gir ved de forskjellige turtall. De mest effektive dieselmotorene i dag har et forbruk på ca 260g/kW, den litt tilårskomne Forden kan nok ikke vise til samme lave forbruk, men det spiller liten rolle da det er effekten du tar ut som avgjør forbruket. Nøkkelen ligger altså i å vite effekten ved de forskjellige turtall og dernest se hvilken fart du oppnår ved de spesifikke turtall.

Skal du dernest få noen idè om hva dette utgjør i liter pr. time så må du regne. La oss si at forden bruker 300g/kW. Densiteten på diesel er ca 0,82 noe som vil si at det blir 2,46 desiliter pr kW pr. time. 1 kW er 0,73 hk og regnestykket blir da til 1,79 dl. pr. hk. pr. time. La oss si at du kjører i 17 knop og tar ut 180 hk ved dette turtallet. Du får da 180 x 0,179 liter = 32,22 liter pr time. Del så dette på 17(som er farten din) og du får et forbruk på 1,89 liter pr. nautisk mil.

 

Dette ble mye regning, men det er eneste måten å finne ut den mest økonomiske farten. Det fordrer dog at du har tilgang på effekt diagrammet for motoren.

Når jeg ser på resultatet tror jeg ikke jeg bommer mye forbruket for denne motoren når det gjelder konsum pr kW. Det stemmer bra med mitt eget forbruk.

Et sted mellom 290-300g/kW er nok fasiten, men som sagt du trenger ikke vite den variabelen for å regne ut mest økonomisk fart, kun ha tilgang til diagrammet som viser effekt ved alle turtall for motoren...........Puh :smiley:

 

Her har du nok regnet omvendt, altså feil vei.

Hvis forbruket er 300 g/kWt og densiteten (tettheten) er 0,82 så blir det 3,66 dl/kWt.

1 liter bensin/diesel veier mindre enn 1 kg siden densiteten er lavere enn 1,0 som er tettheten til vann.. 

1 liter diesel veier altså 820 gram (kan variere opp til 850 gram). Derfor flyter diesel øverst og vann legger seg under.

Bensin er enda lettere, ca 750 gram /liter.

 

http://www.tu.no/artikler/derfor-er-diesel-billigere-enn-bensin/228183

 

Forbruket ved effektuttak 180 hk blir da 0,27 l/hkt x 180 = 48,6 liter/time og ikke 32,2 liter/time.

Men jeg tror du har vært litt vel raus med spesifikt forbruk. Det ligger vel vanligvis rundt 220 g/kWt for dieselmotorer, men kanskje noe mere for en eldre mindre effektiv motor.

Om vi regner 250 g/kWt blir det 40 liter/time ved 180 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Følger det nødvendigvis av turtallet hvor mange hestekrefter og derav dieselforbruk som brukes per knop?

For å få et grovt anslag, kan du anta at kraften (momentet) som trenges for å snurre propellen rundt er proporsjonalt med kvadratet av turtallet. Det medfører at effektuttaket, og dermed forbruket målt i liter/time, er proporsjonalt med tredje potens av turtallet.

Så dersom du bruker 50 l/t ved 2400 rpm, vil du bruke litt under 7 l/t ved 1200 rpm, ca 30 l/t ved 2000 rpm og ca 21 l/t ved 1800 rpm.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...