Frivakt Startet 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2012 Har en Fjord 880 med Ford Sabb 2728T. Lurer på om noen har gjort målinger av hvilke hastigheter som gir minst drivstoffforbruk per nm? Har sett data på andre båter som viser at forbruk per nm varierer mye med farten, og at det gjerne finnes "dyre hastigheter" langt unna maksfart. Link to post
finnmarken Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Jeg har også en slik båt, men jeg har ikke gjort målinger. Jeg har likevel en følelse av at det mest økonomiske farten for min båt er ca 18-20 knop. Jeg kan ihvertfall ikke tenke meg at det er særlig økonomisk å "pløye" av gårde i 10-12 knop. 18-20 knop er min marsjfart, dvs den farta jeg mener jeg kan gå på kontinuerlig. Maxfarta er på 24-25 knop. Skulle hatt stor nok motor til å marsje på 24 knop. Tror dette ville vært fin økonomifart. Da går båten fint i vannet og lager lite bølger. Link to post
REM Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Det er mest økonomisk å gå i desplacementsfart. Dvs. ca 6-7 kn. Øk farten til du løfter baugen og begynner å lage bølger. Derfra legger du av en kn. eller to. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jeg har samme båt og samme motor. I fjor endret jeg propell stigning fra 19 til 20 tommer (dia 20"). Dette medførte økning av toppfart fra 20 til 21 knop, men der det virkelig hjalp var på økonomisk masjfart. Nå holder jeg 7,5 knop ved 1200rpm, tidligere hadde jeg 6,5 knop ved samme turtall. Som REM sier er det mest økonomisk å holde seg til deplasementsfart. Det vil si lengden i vannlinjen i meter omgjort til knop. Fjord 880 er ca 7,5 meter i vannlinjen. Skal jeg øke ytterligere fra denne hastigheten krever det mye mer krefter. Økningen fra 4 knop ved tomgang og opp til 7,5 knop krever bare 400rpm økning, mens en økning fra 7,5 knop til 11 knop krever en økning på 550rpm.. Hva effektuttaket ved 1200rpm er vet jeg ikke så dette baserer seg på erfaring og fingerzpitzgefûhl. Skal du gå vitenskapelig til verks må du kjenne effekten motoren gir ved de forskjellige turtall. De mest effektive dieselmotorene i dag har et forbruk på ca 260g/kW, den litt tilårskomne Forden kan nok ikke vise til samme lave forbruk, men det spiller liten rolle da det er effekten du tar ut som avgjør forbruket. Nøkkelen ligger altså i å vite effekten ved de forskjellige turtall og dernest se hvilken fart du oppnår ved de spesifikke turtall. Skal du dernest få noen idè om hva dette utgjør i liter pr. time så må du regne. La oss si at forden bruker 300g/kW. Densiteten på diesel er ca 0,82 noe som vil si at det blir 2,46 desiliter pr kW pr. time. 1 kW er 0,73 hk og regnestykket blir da til 1,79 dl. pr. hk. pr. time. La oss si at du kjører i 17 knop og tar ut 180 hk ved dette turtallet. Du får da 180 x 0,179 liter = 32,22 liter pr time. Del så dette på 17(som er farten din) og du får et forbruk på 1,89 liter pr. nautisk mil. Dette ble mye regning, men det er eneste måten å finne ut den mest økonomiske farten. Det fordrer dog at du har tilgang på effekt diagrammet for motoren. Når jeg ser på resultatet tror jeg ikke jeg bommer mye forbruket for denne motoren når det gjelder konsum pr kW. Det stemmer bra med mitt eget forbruk. Et sted mellom 290-300g/kW er nok fasiten, men som sagt du trenger ikke vite den variabelen for å regne ut mest økonomisk fart, kun ha tilgang til diagrammet som viser effekt ved alle turtall for motoren...........Puh Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
finnmarken Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Enig i ca 7 knop nok er mest økonomisk. Det jeg tenkte på var mer utfra realistisk fart på lengre tur. Da orker ikke jeg å gå i 7 knop. Jeg har forøvrig også samme motor. Eneste gangen jeg har målt forbruket, riktignok ganske "uformelt", er fra Gjeving marina på Lyngør til Helgeroa. På den turen brukte jeg 99 liter. Da var jeg innom Kragerø. Farta var ca 11-12 knop, en veldig "trist" fart for denne båten, men reisefølge klarte ikke mer med Volvoen sin. Den slet selvsagt med varmgang..... Link to post
Frivakt Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jeg var kanskje litt upresis i spørsmålet mitt. Å putre i snekkefart er både hyggelig og øknomisk, men jeg er først og fremst interessert i å vite hvordan økonomikurven er når båten har litt mer fart. Jeg har sett kurver for andre halvplanere der de dyreste milene er ved maksfart, de nest dyreste i det båten har forlatt deplasementfart, og at den mest økonomiske hastigheten ved halvplan ligger et sted i mellom. Det er denne hastigheten jeg er ute etter med tanke på transportetapper. @VannTro: Vet du hvor jeg kan finne et slikt diagram over effekt/turtall som du skriver om? Har søkt litt på nettet, men uten resultat.. Link to post
VannTro Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jeg har lett etter dette selv og nå slo jeg ihjel enda en time med googling på "power curve Ford Marine", "power and torque curve Ford" etc. Finner ikke noe som helst om det på nett. Du verden så mye det står om både effekt kurver og Ford, men det meste av det handler om bil og bensinmotorer. Kanskje en telefon til Frydenbø Motor eller KD Trading kan hjelpe. Jeg har ikke forsøkt dem, men det kan jo være de har noe liggende. Eksisterer gjør det i hvert fall, jeg er 100% sikker på at Ford selv har hatt motoren i bremsebenk under utviklingen. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Svee Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Det finnes mye info om Ford på denne linken: http://www.mermaid-marine.co.uk/Outofproduction.html Link to post
VannTro Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 (redigert) Det var en informativ side. Den matcher ikke motoren som omtales her helt !00%, men flere av de er bygget over samme lesten. Forbruket i som oppgis kjenner jeg meg ikke helt igjen i, men har har man i hvert fall effektkurver i henhold til turtall som sikkert er mulig å benytte. Det er vel 595 ET 210 som benytter samme blokka som 2728T(samme volum/borring/slaglengde). Motoren har også samme oppgitte maks kontinuerlige turtall som 2728T. Da har du kurven din gib ! Redigert 31.Mai.2012 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frivakt Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Da gjenstår det vel bare å dra ut på fjorden og notere knop / turtall. Takk for gode innspill! Link to post
finnmarken Svart 1.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2012 Det er ihvertfall en god, romslig og innholdsrik båt. Den er også utstyrt med en god og driftsikker motor, så det er vel egentlig bare å komme seg på tur. Hva forbruk angår så kommer du nok til å bruke ca 25-30 liter/time i marsjfart på ca 18-19 knop. Ja, det går med mye diesel, men den er nok ikke verre enn andre halvplanere. Så kan du jo notere og måle. Lykke til med Fjorden på fjorden og god tur. Link to post
Frivakt Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Har gjort noen målinger i løpet av sommeren. Her er et diagram som viser hastigheten ved ulike omdreiningstall. Den ene kurven er fra en måling tidlig i sommer, før det var begynt å gro noe særlig under båten. I løpet av sommeren er det kommet mye rur. Dette har dessverre tatt noen knop fra toppfarten, og max omdreiningstall er også redusert: Når jeg bergener farten per 100 rpm, ser det slik ut: Ved første øyekast ser det ut som det er de høyeste hastighetene som er mest økonomiske, men jeg tviler på om det er tilfellet. Noen som har synspunkter på dette? Link to post
nordan family 27 Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Følger det nødvendigvis av turtallet hvor mange hestekrefter og derav dieselforbruk som brukes per knop? Link to post
VannTro Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) Jeg forstår ikke den siste tabellen din. Om det har noe med forbruket å gjøre så lurer jeg på hvordan du har kommet fram til det. Min båt, samme båt og samme motor bruker ca 1,8 liter pr, nm. ved 16-17 knop( 30 liter pr. time). Redigert 1.September.2012 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Er ikke 1800 omdr sånn ca et fornuftig turtall her? Da får du greit med knop for omdreiningene. Etter det blir det "dyre" knop. Men etter 2100 omdr så blir forholdet bedre. Så jeg ville tenkt max 1800 omdr om jeg skulle gå i snekkefart og helst over 2100 om jeg skulle gå fort, og aller helst ikke ligge på noe mellom 1800 og 2100. Sånn ca? Altså ville jeg marsjet på opp til 9 knop om jeg ønsket snekkefart, evt 14 knop eller mer om jeg skulle gå fort. Ser egentlig ut som om du like godt kan gi full pinne om du først skal gå fort.... og det kan vel hende at planing gjør at det faktisk er sant? Link to post
VannTro Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) Det mest økonomiske er 7 knop. Ved 1800 rpm ligger denne kombinasjonen(Fjord880/FS2728) og dytter masse sjø, så her er det noe feil med målingene om den siste kurven skal være en slags forbruks-kurve. Jeg vil faktisk anslå 1800 rpm til å være det mest uøkonomiske turtallet ut fra erfaring. Redigert 1.September.2012 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frivakt Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 (redigert) I det nederste diagrammet har jeg delt antall knop på omdreiningstallet, slik at kurven viser antall knop for hver 100 rpm - uansett fart. Ut av dette mener jeg å kunne lese hvordan skrogets motstand i sjøen varierer med farten. Når motstanden øker, synker faten per 100 rpm. Det ser ut til at sjømotstanden øker nokså jevnt fram til ca 9 knop. Så faller motstanden raskt mellom 9 og 14 knop. Fra 14 knop og oppover fortsetter motstanden å falle, men ikke så bratt som mellom 9 og 14. Det er vel ikke sikkert at dette kan omsettes direkte til dieselforbruk, men man skulle jo tro at l/nm bør være minst når man får mest fart per rpm. Effektkurven for disse motorene er etter det jeg vet ganske jevn. Redigert 1.September.2012 av gib (see edit history) Link to post
VannTro Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Har du ikke trimflaps ? Ser kurven din stopper rett under 18 knop. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frivakt Svart 1.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Jo, jeg har trimflaps. Når båten er nysmurt og glatt, og uten vind eller strøm i mot, har båten en maksfart på ca 20 knop. Men det har nok ikke vært helt optimale forhold da jeg gorde denne målingen siden 2400 rpm bare ga knapt 18 knop. Nå er båten full av rur, så nå klarer jeg ikke mer enn 14 knop - og turtelleren stopper på 2200. Link to post
finnmarken Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Hvilken utveksling har du på giret gib? Min Fjord har 24-25 knop på max. På 2150 rpm så klarer jeg 20 knop om forholdene er brukbare. Tror du med fordel kunne fått sjekket om du har riktig propell. Link to post
VannTro Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 I svarte...... 20 knop ved 2150 ? Jeg har nå 20 x 20 propell og den farten har jeg ved 2400rpm(på våren med helt rent skrog). Dette er med standard installasjon fra 1987 med prm 401 gear. Standard var propellen levert med en tomme mindre stigning også. Hvordan oppsett har du Finnmarken ? Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Frivakt Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Da bør jeg nok sjekke det. Har motoren din original ytelse, eller er den "skrudd opp" til 220 hk? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 I det nederste diagrammet har jeg delt antall knop på omdreiningstallet, slik at kurven viser antall knop for hver 100 rpm - uansett fart. Ut av dette mener jeg å kunne lese hvordan skrogets motstand i sjøen varierer med farten. Når motstanden øker, synker faten per 100 rpm. Det ser ut til at sjømotstanden øker nokså jevnt fram til ca 9 knop. Så faller motstanden raskt mellom 9 og 14 knop. Fra 14 knop og oppover fortsetter motstanden å falle, men ikke så bratt som mellom 9 og 14. Jeg forstår det sånn at motstanden stiger raskt mellom 9 og 14 knop. Rent logisk er det vel da du løfter skroget ut av vannet. Så dvs at du har grei deplasementsfart frem til 9 knop og forbruket er ved det normale. I området 9-14 knop så sliter motoren med å løfte skroget ut av vannet (halvplaner) og du har et stort forbruk. Etter 14 knop er skroget løftet mye ut og motstanden synker ifht området mellom 9 og 14 knop. Altså har du en økonomihastighet på opp til 9 knop, evt over 14 knop om du skal gå fort. Men 9 knop vil uansett være mer økonomisk enn over 14 da. Og fart mellom 9 og 14 blir vel bare i nøden... Link to post
Frivakt Svart 2.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 (redigert) Jeg mener tvert imot at målingen viser at 9 knop er den klart dyreste farten på disse båtene. Ved 9 knop får jeg bare drøyt en halv knop for hver 100 rpm. Redigert 2.September.2012 av gib (see edit history) Link to post
Nemo Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Ved første øyekast ser det ut som det er de høyeste hastighetene som er mest økonomiske, men jeg tviler på om det er tilfellet. Noen som har synspunkter på dette? Du har nok rett når du tviler på at de høyeste hastigheter er de mest økonomiske. Årsaken er at propellen er mest effektiv i dette området. Hvis du ser på et diagram for propell, vil du at grafen stiger mer når du næremer deg topp turtall. Dette er under forutsetning at propellen er tilpasset båt, gear og motor. Jeg har gjort et forsøk med samme oppstilling som deg, men mangler for mange data enda. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn