Vinke Lanke Startet 9.Juni.2012 Del på Facebook Startet 9.Juni.2012 For et par helger siden så mistet jeg kjølevæsken på ene motoren. Jeg trodde det var varmeveksleren som var blitt lekk og sjekket prisen på en ny varmeveksler hos Cummins Norge. Det var godt jeg ikke sto oppreist da jeg fikk prisen fra Cummins... Prisen de kunne tilby var på over kr 31,000.- ja og så kom jo mva i tillegg!!! Altså den nette sum av rundt kr 38.000.- Jeg fikk trykktestet den gamle varmeveksleren og den var like hel. Så var det å fortsette søkingen etter lekkasjen. Det viste seg at det var ekshaust manifolden som hadde sprekt. Ny telefon til Cummins og nytt sjokk! Ny manifold kostet "bare" noe i overkant av kr 33.000.- + denne momsen da... Det vil si rundt kr 42.000.- bare for delen og så kommer det nok et pakningssett i tillegg. Da det værste sjokket hadde gitt seg så søkte jeg litt på internett og fant en hel del leverandører som kunne selge meg hva jeg trengte for en pris som ikke var i nærheten av hva Cummins skulle ha. Ny manifold kom på under 900 dollar + 600 dollar i flyfrakt! Når jeg legger til momsen så ender jeg på omtrent kr 12.000.- Nå vet jeg ennå ikke hva jeg må betale i toll, men jeg antar at det beløpet ikke er i nærheten av kr 30.000.- Jeg sjekket samtidig pris på varmeveksleren for moro skyld og den kunne jeg få for under 800 dollar + frakt, moms og toll. Jeg har forståelse for at Norge er et høykostland, men denne prisforskjellen kan vel ikke forsvares. Og Cummins Norge kan nok ikke skylde på lagerkostnader da de selv må hente inn delene fra utlandet. Sorry Cummins, dette var nok siste gang jeg i det hele tatt kommer med en forespørsel til dere om noe som helst som jeg trenger til mine 3 Cumminsmotorer (2 til framdrift + 1 generator)! Jeg håper at andre som har behov for deler til sine motorer sjekker priser på nettet for jeg mener at det grenser mot svindel slik denne importøren driver å priser sine deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 de opererer muligens som enkelte andre aktører innrettet mot proffmarkedet , skyhøye veiledende priser - og solide rabatter til de store kundene. Mens privatpersoner/småkunder versågod får betale full listepris Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
KjetilSt Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Nå vet jeg ennå ikke hva jeg må betale i toll Det er jo helt syke forskjeller. Jeg har bestilt en god del bildeler fra England (kjører Land Rover), og opplever tilsvarende; for eksempel EGR ventiler hos merkeforhandler i Norge: 5000 pr stk, i England 1500 inkl mva og frakt. Har aldri opplevd å betale annet enn frakt og mva på varer kjøpt fra England/USA. /Kjetil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Bra, Egentlig burde du tipse Cummins sentralt om prisene de holder i Norge, Vil tro at Cummins ikke er interessert i å prise seg helt ut av markedet grunnet grådige lokale distributører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Toll betaler man bare på mat og klær. Så regnestykket blir (varens pris+frakt)x1,25, også skal posten ha 200,- for å gjøre jobben med fortollingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 ...alltid morsomt dette tema. Men Dere husker at Dere får 5 års reklamasjonsrett på kjøpet her, mens det er 1 - 2 år i England og maksimal 0,5 år i "glory" USA? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Man kan ikke komme å vifte med reklamasjonsverdien på en vare når man kan bestille varen 3 ganger i utlandet å få den levert på døren etter få dager! Her priser man seg rett og slett ut av markedet som kjøper befinner seg i, kanskje forhandleren har nok kunder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stålsatt Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 En ting er vel temmelig sikkert; om norske importører måtte holde samme priser som i "resten av verden" hadde det vært komplett og totalt uinterresant forretningsmessig. Det er nok mange eksempler på de som har spart noen hundrelapper på å bestille et apparat fra utlandet. Så påberoper man seg "worldwide service" når noe ikke stemmer. Resultatet er vel at garanti og reklamasjonsrett blir som i resten av verden. Om vi som norske forbrukere er tjent med denne utviklingen er vel tvilsomt. Min 1 år gamle Hitachi drill tok kvelden her om dagen. Jeg håper jeg kan ta en telefon og snakke med en norsk fyr og diskutere hva vi gjør videre.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 (redigert) Ville vel også sett litt på hvilken type vare man kjøper og hvor sannsynlig det vil være at man trenger å reklamere. I dette eksempelet kan man jo dessuten kjøpe varen på nytt hvis man skulle vær uheldig. Får sikkert vare nr 2 til bedre pris når man sier hva som er skjedd også. At større firma og butikker i Norge må regne inn store husleiekostnader, høy lønn til ansatte og antatte utgifter til å dekke reklamasjoner utover 2 år (normal) vil altid gjør at prisen i Norge blir mye høyere. Likevel er det nok eksempler (som dette) på "ran" der firma tar veldig høy fortjeneste. Den eneste måten å gjøre noe med det er å handle andre steder, f.eks på nett når prisforskjellen er stor nok. Redigert 9.Juni.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Eit eksempel til, men traktordel. En JCB fastrac. Måtte ha nytt nav på høyre side framme. Norsk forhandler skulle ha 23.000kr + mva. Ikkje lagervare, så det måtte hentes heim fra utlandet. Eg googla litt og sendte mail til ein forhandler i England. Fabrikknytt nav kom på 6700kr inklusiv frakt og mva. Einaste ulempe var at vi måtte betale forskudd. Kommentar fra moderator: Tråden er ryddet for innlegg om amerikansk helsepolitikkk... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Omegaen Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 jeg kjøpte nye manifoldere, risere, komplett pakningssett, nye bolter, ny dynamo og ny starter til min VP AQ225F. Pris i dette landet 16000+, fra USA kom det på 7000 ink frakt og moms for alt sammen.. ser ikke noe problem med å kjøpe slike deler fra andre siden av dammen.. litt værre å kjøpe en pc el noe litt mer teknisk som det er større sjangs for at kan ryke til.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 Dette handler vel om tilbud og etterspørsel, importøren tar hva kundene er villig til å betale... Det gjelder vel de fleste (alle?) importører av båtmotorer, har hatt endel slike 'skrekktråder' på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 :::::::::::::::::::::::::::::::::::: slettet resten frivillig. :::::::::::::::::::::::::::::::::::: vill noen også hevde at det er interessant med US-reklamasjonsrett i Norge? Praktisk sett har man ikke noe rettigheter mot US-bedrifter. Og selv om noen av dem skiller seg ut skjer det nesten aldri noe med varene i løpet av første 6 månedene. De fleste varer er laget for å klare seg i 12, 18 eller 24 måneder, så skjer det som skjer vanligvis i perioden mellom første halvåret og 2- 3 år. Så, hvordan stiller partnerne opp med garantibehandlingen -etter- 6 måneder, ønsker noen å hevde at det blir det samme som i Europa, helt bortsett av Norge? Jeg prøver som sagt ikke å forsvare priser som er tredobbelt så dyrt enn den burde være, en del prosent på toppen holder. Men dere kan ikke regne med egen tredobbelt inntekt, og norske salgspriser på nivå av fattiglandene. Fint at det finnes folk her som kan hjelpe seg selv, men den største delen av befolkningen her må kjøpe seg tjenester som forhandleren må levere fra lager. Lagerhold betyr også at folk og kunnskap må holdes konstant tilgjengelig, og det er det som koster penger. Og et ord til Vestkystseileren: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Slettet selvstendig, men jeg lover at det ikke var personlig angrep eller sånt. ................................................ Forresten, er det ikke fortsatt arbeidstid i US nå ? ...tuller litt. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Svart 9.Juni.2012 Del på Facebook Svart 9.Juni.2012 (redigert) Tror nok ikke helsepolitikken her i landet blir bedre om man betaler 3x prisen for en vare av samme produsent i forhold til USA eller annet land. Jeg bestiller ofte varer fra utlandet, uansett om det er motordeler, bildeler, musikk, båt eller annet, ja selv våpen. Kommer mange ganger ut med halv pris, til og med 1/3 av Norsk pris. Du må betale Norsk MVA + tollgebyr på ca 200,- kr Er vel ikke verre å bestille deler til motor fra utlandet enn å handle i Sverige enten det er det ene eller andre man handler, samme gjelder ferie. Så kjøp det dere trenger hvor dere vil, kunden har alltid rett og jeg har arbeidet i salgsbransjen i over 30 år. Når det gjelder husholdningselektronikk - må man huske på at USA opererer med 110V og litt annet Hz, men man får jo konvertere. Redigert 9.Juni.2012 av Auskar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Så er vel spørsmålet om trådstarter tok seg bryderiet med å bytte eksosmanifold på begge maskiner når disse nå ser ut til å ha oppnådd omtrent maksimal levetid? Det er forskjeller på hvordan forskjellige manifolder er laget å hvilke typer plunder en kan risikere å pådra seg ved gjennomtæring, er det på tide tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vinke Lanke Svart 10.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Som jeg nevnte i første innlegg så har jeg forståelse for at ting koster mer i Norge da vi er et høykostland, men at samme vare skal 4-doble seg i pris ved kjøp fra norsk leverandør i forhold til hva jeg kan kjøpe samme varen for i utlandet mener jeg grenser til svindel! Her prater vi ikke om noe voldsom hightec greier, men en støpejernskladd på rundt 30 kilo. Og en kilopris på støpejern på rundt kr 1000.- er ganske friskt selv om den er noe bearbeidet. Levetiden på en slik manifold er nok i gjennomsnitt betydelig lenger en garantitiden her i Norge så om jeg får et produkt som går til helvete etter 4 år så får jeg bare kjøpe nytt. Om jeg hadde kjøpt delen fra norsk leverandør så hadde allikevel noen helger med båtliv blitt ødelagt da delene kommer fra Belgia og har ca 1 ukes leveringstid til forhandler i Norge. Om jeg klarer å spare kr 30.000.- ved å kjøpe delen fra USA så er jeg villig til å ofre et par helger, men mest sannsynlig så mister jeg ikke fler helger ved å handle fra USA en om handelen hadde vært med norsk leverandør. Denne manifolden sprakk som følge av overheting da en del av kjølesystemet som er gummislange sprakk og kjølevannet på ferskvannsiden forsvant. Ca 14 dager før denne sprakk så gikk jeg over alle gummislanger på kjølevannsystemet og sjekket om de var tette og i orden. Og det var de...trodde jeg... I følge mekanikeren som holder på med reparasjonen var det ikke antydning til tæring på manifolden. Det som bekymrer meg nå er om tollvesenet klarer å frislippe denne varen raskt nok til at vi rekker Østfoldtreffet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Det som bekymrer meg nå er om tollvesenet klarer å frislippe denne varen raskt nok til at vi rekker Østfoldtreffet! Hvis ikke får du gå for en motor Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Det som bekymrer meg nå er om tollvesenet klarer å frislippe denne varen raskt nok til at vi rekker Østfoldtreffet! Følg med på trackinginfo. Når varen er kommet til Norge og dersom det står noe om ufullstendige eller manglende dokumenter sender du en email til postfortolling.pgo@posten.no med sendingsnummer som subject, forklarer hva pakken inneholder og legger ved kvittering som viser verdi inkl det du har betalt for frakten. Så slipper du ihvertfall vente på at posten skal spørre deg om denne dokumentasjonen via vanlig post. Sparer en uke pluss på det, og det er ikke helt sjelden posten/tollen ikke er fornøyd med den dokumentasjonen som følger pakken har jeg erfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Har også erfart litt merkelige ting som at Posten ber om faktura eller beregner MVA på øyemål selv om faktura i begge tilfeller har lagt i pose utenpå pakken men store sett går det jo veldig greit da. Har diskutert norske priser bl.a. med en som lever av import og detaljsalg. Han blir illsint når jeg sier at jeg lett handler i utlandet men han roer seg kraftig ned og er egentlig ganske enig med meg når jeg sier at 10-20% høyere priser i norge er helt ok men med dobbel pris her er hårreisende galskap. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Skylden for problemet ligger hos de kundene som betaler. Antagelig er det fortsatt ytterst få som bestiller fra USA. Begynner flere å gjøre som deg vil den norske importøren bli nødt til å senke prisene. Fordelen med en lokal forhandler ser man dersom man plutselig trenger en 'smådel', pakning, spesiell bolt etc. Da er det greit å (forhåpentligvis) få den fra hylla hos forhandleren ift å måtte bestille fra USA. Håper det ordner seg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredT Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 (redigert) Skylden for problemet ligger hos de kundene som betaler. Antagelig er det fortsatt ytterst få som bestiller fra USA. Jeg er nok en av synderne. Litt OT, men jeg hadde rotet bort en fjernkontroll til garasjeporten min - til en av to porter kjøpt og levert av Edlandsporten. Fikk faktura (måtte forkuddsbetales) på kr 780,- inkl. porto og "handtering" kr 150,- for den vesle dingsen. Søkte litt på nett og har etterpå bestilt enda en maken - den kom på £19 = NOK 179,- hjem i postkassen min. Har mailet Edlandsporten og fortalt dem hva jeg mener om de urimellige prisene de opererer med - ingen forståelse å få der i gården nei.... Redigert 10.Juni.2012 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post Share on other sites More sharing options...
ColinD Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Ny manifold kom på under 900 dollar + 600 dollar i flyfrakt! Når jeg legger til momsen så ender jeg på omtrent kr 12.000.- 600 dollar for flyfrakt høres høyt ut. Jeg har flere ganger brukt JetCarrier med gode erfaringer. De håndterer også alt av tollklarering og mva, og du kan velge mellom flyfrakt og sjøtransport. Kommentar fra moderator: Til trådstarter, er firmaet varslet om at saken er tatt opp på forumet? Dette er et krav ifølge reglene) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vinke Lanke Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Kjære moderator, jeg har ikke varslet firmaet om denne tråden. Jeg ser også at overskriften på denne tråden er blitt endret og at leverandørens navn nå er nevnt, hvilket jeg bevisst ikke nevnte da dette er et generellt problem med norske leverandører til båtmarkedet. Kommentar fra moderator: Vi har mottatt klager. Så lenge tråden har utgangspunkt i deler fra Cummins så skal det være med i tittelen. Firmaet skal også varsles, dette er reglene klare på. Moderator ser at tråden er i grenseland, men oppfordrer likevel til at Cummins varsles. Funksjonen "Del med andre" kan brukes, se brevikon nederst til venstre. Ellers så kan jeg opplyse om at jeg også har fått et tilbud på samme manifold fra en leverandør i Kina og prisen derfra er 298 dollar, det skulle med en dollarkurs på 6.09 bli kr 1815.- Om jeg tør handle med denne leverandøren gjenstår å se. Jeg vil tro at leverandørene i USA og Kina også har en viss avanse på de produktene de selger og ikke selger med tap for å være veldig grei med meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Det spørs om manifolden fra Kina er produsert i USA Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 11.Juni.2012 Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Det spørs vel også om manifolden fra USA er produsert i USA.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.