Jump to content

Hvilke LED lyskastere er bra til å lyse foran båten?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Heisann. Jeg var en tur ute i høst i fjor og da fant jeg ut at man trenger lyskaster for å se hvor jeg skal kjøre(jeg er veldig avhengig av å ha full kontroll foran båten, da det er mange bøyer osv.).

Hva er å velge her?

Det er nesten det samme hvordan den monteres, bare den ikke trekker for mye strøm. Jeg liste litt i Båtmagasinet at Biltema sine LED kastere fikk en del skryt.

Hva har dere på båtene deres?

På forhånd takk

Mvh

Kaptein Fredrik

Amalie har en ikke akkurat strømgjerrig, men fantastisk lyskaster. Ser ut som et gammeldags søkelys med håndtak inne i styrhuset. Sikkert nesten like gammel som båten, og antakelig nesten umulig å skaffe pære til så jeg håper den virker lenge.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

OK, så du skal ødelegge nattesynet for alle andre som er på sjøen og som klarer å manøvrere ved hjelp av kart/plotter, fyrlykter osv. Har du sett mange andre båter på sjøen som kjører med "frontlys"?

Du kom inn før meg, ser jeg. Så du ikke hva trådstarter oppga som grunn til ønske om lyskaster? Bøyer og annet uhumskerier syns vel neppe på plottern din, eller...? Jeg bruker lyskastern innimellom for å skaffe meg oversikt over farvannet rett forut, men slår av igjen etterpå. Kjører ikke med lyset på. Antar det er det trådstarter mener...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Guest Kaptein Fredrik

OK, så du skal ødelegge nattesynet for alle andre som er på sjøen og som klarer å manøvrere ved hjelp av kart/plotter, fyrlykter osv. Har du sett mange andre båter på sjøen som kjører med "frontlys"?

Jeg forstår poenget og jeg hadde tenkt på det om jeg hadde hatt båten på sjøen, men nå er den i en elv.

Grunnen til at jeg skrev at man er avhengig av å se foran båten er fordi det:

*Ikke finnes noe kart over området, hverken som papir eller til kartplotter

*Ikke noen form for fyrlykter osv. i området

*Nesten aldri noen ute på vannet på kvelden/natta

*Og det hender at det ligger drivtømmer i vannet fra tømmerfløtingen som har foregått for mange år siden. Kan ikke akkurat kjøpe meg night vision heller....

Men ellers takk for svar folkens.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Kommer til å prøve meg på et par av den store LED-lyskasteren til Biltema da jeg har en noe mørk og trang innseiling til havna. Ikke så verst pris og ikke minst kraftig belysning uten stort strømforbruk, forhåpentligvis en god lyskaster.

Så lenge lyskasteren kun blir brukt i situasjoner det virkelig trengs ser jeg ikke det store problemet med å bruke den. Folk kjører med fjernlysene på bilene langs veier nærme sjøen også, det er jo bare å se en annen vei når man merker det er fare for blending.

Guest Kaptein Fredrik

Kan du ikke gløre det så enkelt at du kjøper en skikkelig Led-Lenser T7? Den lyser sykt bra, bruker utrolig lite strøm, og du slipper unna montering og treking av kabler. Du har jo ikke noen hardtop å sette den på heller

Akkurat det var en ganske god ide Pettern. Jeg har LedLenser H7(ikke helt sikker på hva den heter, men den er en stor hodelykt). Det skal ikke mange timene til før den er tom for strøm, så jeg går nok for en fastmontert løsning. Jeg tenkte også på det nå som jeg legger opp det elektriske og bryterene, så hadde det vært greit å fått på plass en lyskaster eller to.

Kanskje litt på siden av denne tråden, men utsagnet om å ødelegge nattsynet provoserer.

Her på Sørlandet er det knapt båter på vannet annet enn fra medio juni til medio august - og det meste av denne perioden trenger man ikke "kjørelys". Men så er det dem som tøffer (eller raser) rundt nattestid utover høsten uten lys overhode. Så lenge alle har på navigasjonslys eller i det minste en lykt er jeg enig i at kjørelys kan oppleves som en generende uting.

Vi bor på veiløs øy og er helt avhengige av mye mørkekjøring. Etter diverse nestenulykker med mørklagte båter (gjerne med temmelig sigen fører), har vi valgt å montere baugbelysning på båtene våre.

img_1595.jpg

Ved kjøring i bekmørke er plotteren dempet såpass mye for ikke å blende at det er vanskelig også å bruke radaren på den båten som har radar. Vi har valgt å la bauglysene treffe vannet 8-12 m foran båten, nettopp for å blende minst mulig. Men refleksene fra vannet gjør at vi kan se andre båter på 50-60 m avstand.

Better safe than sorry!

Jeg er trolig mer på sjøen enn de fleste her inne, både sommer og vinter.

Min oppfatning er enkel og grei: Disse "kjørelysene" må være Fandens oppfinnelse, laget for å plage og irritere andre sjøfarende. For meg er de iallefall et bevis på at uttrykket "folk i båt" har noe i seg...

Det galeste eksemplet så jeg her i Stavanger for noen få dager siden. Da kom det en flytende skapning som hadde montert inn grønt og rødt lys i disse "kjørelysene" sine slik at de kunne fremstå som lanterner - med rivgale lysvinkler :thumbsdown:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har komentert dette mange ganger før! Bauglys har ikke noe nytte under seilas! kansje det har en effekt når du er innenfor moloåpningen din og skal finne bryggeplassen! Jeg har erfaring med nattseilas både som rormann og utkikk på forsvarets MTB og slike lys ødelegger nattsyn og blender. Bruk heller pengene på et sikkelig søkelys! Instrumenter bør blendes ned til du nesten ikke ser tallene på klokkene ved første øyekast.. øynene venner seg til det og du ser mye bedre ut vinduene. blender man ned sikkelig og sørger for rene styrhusglass og lite reflekterende ting, så blir man faktisk overasket hvor bra man kan se i mørket! vel og merke i klarvær.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg er trolig mer på sjøen enn de fleste her inne, både sommer og vinter.

Min oppfatning er enkel og grei: Disse "kjørelysene" må være Fandens oppfinnelse, laget for å plage og irritere andre sjøfarende. For meg er de iallefall et bevis på at uttrykket "folk i båt" har noe i seg...

Det galeste eksemplet så jeg her i Stavanger for noen få dager siden. Da kom det en flytende skapning som hadde montert inn grønt og rødt lys i disse "kjørelysene" sine slik at de kunne fremstå som lanterner - med rivgale lysvinkler :thumbsdown:

t

så lenge du følger hovedleden så trengs det ikke annet enn lanterner .Tviler vel på at lyskasteren din er mørkelagt dersom du skal gjennom et smalt sund der det er merket med jernstenger.Fastmonterte ledlys er svært gode til å lyse opp refleksene på jernstengene.Når det gjelder irriterende lys så må jeg si at flombelysning fra div fotballstadioner er det verste.

Bauglysene er i seg selv en meget bra innretning. Spesielt nyere typer som Xenon etc. Det er brukerkunnskapene som det ofte feiler på hos småbåtfolket.

Ser man f.eks. på samtlige redningsskøyter så er alle som en utstyrt med Xenon bauglys i dag. Disse har kombinasjoner av smal/bred stråle og benyttes ved søk, seilas i trange farvann uten motgående trafikk etc. Brorparten av alle nye hurtigbåter som kommer ut fra norske verft i dag er også utstyrt med tilsvarende. Men det fordrer naturligvis at man kan bruke de. Plasseringen må være slik at de absolutt ikke genererer sjenerende blending tilbake til styreposisjon. Da er hele nytten borte og oppsettet bortkastet.

Guest Kaptein Fredrik

Instrumenter bør blendes ned til du nesten ikke ser tallene på klokkene ved første øyekast.. øynene venner seg til det og du ser mye bedre ut vinduene. blender man ned sikkelig og sørger for rene styrhusglass og lite reflekterende ting, så blir man faktisk overasket hvor bra man kan se i mørket! vel og merke i klarvær.

Jeg har vært ute i bekmørke her flere ganger med båt og det er ikke noe hyggelig uten lys. Som jeg har sagt tidligere så flyter det mye rart i elva, derav tømmer. Lys er nødvendig når man er ute her i området.

.... Instrumenter bør blendes ned til du nesten ikke ser tallene på klokkene ved første øyekast.. øynene venner seg til det og du ser mye bedre ut vinduene. blender man ned sikkelig og sørger for rene styrhusglass og lite reflekterende ting, så blir man faktisk overasket hvor bra man kan se i mørket! vel og merke i klarvær.

Det fikk meg til å tenke på en hendelse sist vinter. Jeg kom i stup mørke og så en prikk på radaren som måtte være en båt, den kom inn på vår bb baug med ganske god fart, men der var ingen lanterner å se. Vi holdt kurs og fart mens vi fulgte dette ekkoet nøye - og der var fortsatt ingen lanterner å se.

Etter noen minutter dukket det opp et par merkverdige lysstriper omtrent der hvor båten måtte være og øyeblikket etter så vi sammenhengen. Båten var en skjærgårdsjeep, den kom helt uten lanterner, men føreren stod med en kartplotterskjerm like foran seg - og den skjermen gav så kraftig lys at det var refleksstripene på varmekjeledressen hans som gav de lysstripene vi hadde sett.

Han så garantert ingenting av det som skjedde foran seg, men stolte blindt på plotteren i urent farvann og med langt over 20 knop. Dette er ren galskap - og jeg vet ikke om mannen fortsatt lever.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Til Poseidon! Det er bare å legge denne diskusjonen død! Dem som ferdes ofte på sjøen og bedriver seriøs nattseilas bruker ikke bauglys! at redningsskøyta bruker digre søkelys i baugen kan jo ikke samenliknes!

Vi får bare godta at noen synes det er tøft med bauglys og liker å bruke dem når dem skal legge til eller gå i trange leder! Uansett burde det vært forbudt å bruke i skipsleia og ved møtende trafikk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tilbake til temaet:

Ser det vert hinta til forskjellige LED-lyskastarar

- Biltema tre forskjellige:

- - http://biltema.no/no...yskaster-25529/

- - http://biltema.no/no...elysning-38742/

- - http://biltema.no/no...elysning-38745/

- Storøien

- - http://www.storoien....=product&id=243

- Dealextreme

- - http://www.dealextreme.com/p/mj-878-sst-90-4-mode-2200-lumen-white-led-diving-flashlight-set-8-x-18650-121152

- Bliksvær (finn.no)

- - http://www.finn.no/f...nnkode=32912216

Er det nokon som har prøvd desse?

- Korleis lyser dei?

- Spredning? (konsentrert spot, flood?)

- Kan nokon av desse brukast som søkelys?

Kom gjerne med bilder der lysa er prøvd.

Diskusjonen om "køyrelys" er uaktuell i denne tråden.

Redigert av Frittalande (see edit history)

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...