Jump to content

Vann (?) i oljen MD21B / Nidelv 24


buckley

Recommended Posts

Hei,

Etter sjøsetting i dag ble det en liten tur på en snau halvtime og når jeg skulle peile olja for å "toppe opp" etter å ha skiftet olje på land fant jeg vann.. Ikke mye, men gråhvit olje.

 

Fant denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/31923-volvo-penta-md21b-vann-i-oljen/

men er ikke helt sikker så jeg spør litt her i håp om erfaringer.

 

Tok opp toppdekselet og fant et lite trivelig syn under der.

 

IMG_4964.JPG

Hele rekka :)

IMG_4967.JPG

Sylinder 1 og 2 - fremst mot baugen.

IMG_4968.JPG

Sylinder 1

IMG_4975.JPG

Sylinder 1

 

Så.. nå er gode råd dyre - ringte spontant til VP og dem anbefalte ikke å reparere - uten å kunne si hva som kunne være galt.

 

Jeg håper kanskje det kan være impellerpumpen som har lekk simmering.. men kan noen der ute si noe mer om årsaken ut fra bildene?

 

Fargen i toppen var nesten kritthvit.. oljen ble mer grå på fargen.

Til tross for dette startet motoren uten problemer og gikk som en klokke =)

 

Marius

Link to post

Huf-HUF. kan være mange flere årsaker til vann i oljen.

Hvis det ikke har minket noe vann fra ferskvannsystemet er det mest sannsynlig sjøvann i oljen..

Som første hjelp.

Det jeg ville gjort var, Steng sjøvannsinntaket ta ut sjøvannsimpelleren.

Skift oljen og oljefilter start opp og kjør litt på tomgang for å vaske oljesystemet med frisk olje.

Har du mulighet han du kople på en vannslange med en liten mengde vann inn i eksosrøret etter manifoilen, da kan du kjøre til du får litt temp på ferskvannsiden.

Er oljen ok da er det på sjøvannsiden du har problemet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

hmm. godt tips.. men jeg skiftet olje på land og kjørte motoren et lite halvminutt eller så og oljen så like blank og fin ut etterpå - mistenker sterkt at det er fra sjøvannsiden det kommer.. derfor jeg lurer på impellerpumpen.

 

Er det noen måte å kontrollere pumpen på? Eller er det bare å demontrere og se hva man finner?

Link to post

Hadde frostveske i saltvannsfilteret i vinter så systemet har stått med frostveske i vinter.. åpnet bare grovfilteret og kjørte motoren i kanskje et halvminutt for å se at den startet greit osv.

 

Hvor finner jeg oljekjøleren? Eksosmanifoilen ser bra ut (utvendig og det sier kanskje ikke så mye om innsiden).

 

Har ikke overhalt sjøvannspumpen, men har kjent inn/ut bevegelse på akslingen når jeg har skiftet impeller - derfor jeg kanskje tenkte det var den.

 

Det hjelper vel ikke særlig å spyle ferskvann fra eksosutløpet utenfor båten og inn? (for å prøve uten impeller og saltvann)

Link to post

Jeg har hatt lekkasje i sjøvannspumpen sin simring, og kan bekrefte at vannet da kan gå inn i motoren. Skjønt, lekkasje er vel et for mildt ord siden jeg faktisk (antakelig) trykte hele simringen inn i motor når jeg hadde ute aksling ifb med impellerbytte. Jeg oppdaget det ikke når det skjedde og dermed fikk jeg flere liter skjøvann inn i motoren på under en time. Du har nok mindre lekkasje enn som så, sånn sett skal jeg ikke banne på at vannet nødvendigvis går inn i motoren ved så små lekkasjer - da kan det være som roger-jo skriver at det er "kapasitet" nok i "drypphullet" under pumpa.

Link to post

Den er ganske lik, men den er til en MD21A - jeg har MD21B skal se om jeg finner manualen.

Korrigert: Det er den eneste servicemanualen som er laget til motoren. vanlig owners manual er her: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/GLOBAL/EN-GB/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/PAGES/PUBLICATION_SEARCH.ASPX

Den sier ikke like mye..

 

Oljen jeg tappet av var delvis gråfarget, oppdaget det ikke før jeg sjekket nå i etterkant - pumpet den bare rett i retur-dunk da jeg skiftet. oljen på filteret var litt gråaktig.

 

Dette er nok noe som har utviklet seg over tid.

Redigert av buckley (see edit history)
Link to post

Ta litt av oljen på tunga,så kjenner du fort om det er saltvann det er snakk om.Men ettersom det er såpass rustent,så er det vel mest sannsynlig saltvann,og det kan jo komme inn flere plasser.Sjekk oljekjøleren,den er ofte synderen til at saltvann finner veien til oljen.impeller pumpen på min md21b er det et stort drenneringshull mellom tettnings ring og motor,så det er ikke mulig å få saltvann inn den veien.Men vet det finnes pumper som har hel tunnel for aksling in til motor,å da vil jo vannet gå rett i oljen istedet for å dreneres ut.

Link to post

hmm.. skal ned i båten i morgen tidlig å se litt mer - skal sjekke etter drenshull på impellerpumpen og om det er hel tunnel til akslingen.

 

Impellerpumpen er i allefall av den 6-kantige typen.

 

Er det mye jobb å skru av oljekjøleren? Tenkte kanskje bare å ta den med å få den trykktestet

Takk for mange gode innspill så langt!

Link to post

Fjernet sjøvannspumpen i dag:

IMG_5005.JPG

 

Motorside:

IMG_4991.JPG

 

Sjøvannspumpe motorside:

IMG_4993.JPG

 

Impellerside:

IMG_4998.JPG

 

Etter å ha sett dette - det kan vel ikke være tvil om at det kommer vann igjennom her?

Simmeringen på motorsiden sitter for langt ut slik at den blokkerer dreneringshullet - tydeligvis noen som har ordnet en gang..

 

Det er litt slitespor i akslingen på pumpen, men med lokket på plass virker det å være lite slakk i akslingen.

 

Repset til pumpen har jeg funnet til 2100NOK. litt billigere i utlandet..

 

Er det vanskelig å overhale pumpen? tenker da spesielt på hvordan jeg får ut messing/stål foringene..

Link to post
  buckley skrev On 16.6.2012 at 17.37:
] Etter å ha sett dette - det kan vel ikke være tvil om at det kommer vann igjennom her? Simmeringen på motorsiden sitter for langt ut slik at den blokkerer dreneringshullet - tydeligvis noen som har ordnet en gang.. Det er litt slitespor i akslingen på pumpen, men med lokket på plass virker det å være lite slakk i akslingen. Repset til pumpen har jeg funnet til 2100NOK. litt billigere i utlandet.. Er det vanskelig å overhale pumpen? tenker da spesielt på hvordan jeg får ut messing/stål foringene..

Ikke tvil om at du har funnet feilen.

Hva følger med i rep settet du har funnet?

Det normale er å skifte Simmeringer ( husk rustfrie fjærer) og eventuelt aksel hvis den er slitt.

Mulig at når Simmeringene kommer på rett plass at du er på "frisk" aksel.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Tydelig at sjøvannet har kommet inn der ja.Med den rusten som har kommet frem hittill på bildene,så tror jeg den motoren trenger en grundig sjekk invendig.Motoren har tydeligvis stått en stund med saltvannsolje,så tror det er litt forskjellig inne i den motoren desverre.Jeg hadde ivertfall ikke kommet til å stolt mye på den sånn som den er nå..

Link to post

Lurte på å bestille repsett herfra: http://www.keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/md21b/19791981

Virker som fornuftige priser ift. norge i allefall.

Det ser ut til at det er med både simmeringer, foringer og aksel i settet - må nesten høre med LA-SA på mandag hva dem har..

 

Ellers tips til hvor man kan få kjøpt sånt? Regner med dette er en standardkonstruksjon som mange bruker?

Link to post
  buckley skrev On 16.6.2012 at 17.37:
Simmeringen på motorsiden sitter for langt ut slik at den blokkerer dreneringshullet - tydeligvis noen som har ordnet en gang..

Utrolig hva noen klarer å få til. :headbang: Det bør være innlysende at simmerringene må sitte korrekt, iallfall om man er klar over 'sladrehullet'.

VP har tegnet inn en o-ring mellom simmerringene, husker ikke om det er i verkstedmanualen eller på deletegninger.

Denne vil hindre at den ytterste blir trykket for langt inn, men meg bekjent har ingen funnet en slik o-ring på pumpene sine.

 

Du trenger ikke repsett om ikke akslingen er defekt. Simmerringer får du både hos VP og i maskinforretninger. Dette er forbruksvare på denne motoren mulig at pumpen går med høyere turtall enn hva som er vanlig. Man må holde sladrehullet under oppsikt.

Link to post

Okei, det er antydning til spor i akslingen, men når jeg monterer sammen pumpen og beveger på akslingen på motorsiden er det tilnærmet null bevegelse opp/ned og sideveis.

 

Er det noen som har dimensjonene på tetteringen og o-ringen eller peller jeg bare ut og finner noe som passer? =)

 

Skal gjøre rent under topplokket og inspisere videre dere etterhvert. Kan jo se ut til at det blir å ta av toppen i løpet av vinteren..

Redigert av buckley (see edit history)
Link to post
  buckley skrev On 16.6.2012 at 10.48:

Har nå tatt opp impeller, dratt ut akslingen og ...

Som jeg skrev lenger opp - bare vær forsiktig når du setter akselen inn igjen. Jeg bomma her (var ikke klar over/tenkte ikke på simringen) med den følge at akslingen ved montering trykket simringen bort og (antakelig) inn i blokka. "Fordelen" i mitt tilfelle var at konsekvensene viste seg såpass fort at jeg slapp den rustdannelsen du tydeligvis har fått over lengre tid.

Link to post
  buckley skrev On 16.6.2012 at 21.38:
Er det noen som har dimensjonene på tetteringen og o-ringen eller peller jeg bare ut og finner noe som passer? =)

Har ikke målene, men som du sier så står det på dem. Eneste som kan bli problematisk i vanlig butikk er å få de med rustfri fjær, Men er du litt forsiktig når du fjerner de gamle kan fjærene plukkes ut og settes på nye ringer. Er bare den mot impelleren så være rustfri.

O-ringen er unødvendig så lenge du vet at den ytre ikke skal trykkes for langt inn. Jeg har brukt gjengelås på den for å være sikker på at den sitter.

Link to post

Takk for mange gode innspill - jeg skal sjekke lokalt her hva jeg kan få tak i, Sletteboe er notert :)

Er vel ikke sikkert VP tar blodpris for sånt småtteri heller, stikker innom dem på mandag morgen og ser hva dem har.

 

En liten anbefaling til andre MD21B eiere - løss på topplokket og se om det er antydninger til avleiring eller hvitt belegg. Når jeg nå tenker tilbake så er det sannsynlig at jeg kjørte med denne lekkasjen hele forrige sesong, og at den bare har blitt verre og verre.

 

Det er også veldig enkelt å ta av sjøvannspumpen fra motor (2 bolter i motor og 2 mot sjøvannsrør) og sjekke at sladrehullet er åpent - da får en også tittet på motorsiden av sjøvannspumpen og kan verifisere om det er hvit avleiring eller ikke. Det er gummipakning mellom pumpe og motor - tror ikke det er kritisk å få byttet denne hver gang det er åpent.

 

I dag blir det seiltur Fredrikstad-Oslo - en deilig avkobling etter ukens kaos - varierende fra "steike sa... i h..." nu må æ ha ny motor - til litt roligere puls etter å ha åpnet opp litt rundt omkring =)

 

Fortsatt god helg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...