buckley Startet 15.Juni.2012 Del på Facebook Startet 15.Juni.2012 Hei, Etter sjøsetting i dag ble det en liten tur på en snau halvtime og når jeg skulle peile olja for å "toppe opp" etter å ha skiftet olje på land fant jeg vann.. Ikke mye, men gråhvit olje. Fant denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/31923-volvo-penta-md21b-vann-i-oljen/ men er ikke helt sikker så jeg spør litt her i håp om erfaringer. Tok opp toppdekselet og fant et lite trivelig syn under der. Hele rekka :) Sylinder 1 og 2 - fremst mot baugen. Sylinder 1 Sylinder 1 Så.. nå er gode råd dyre - ringte spontant til VP og dem anbefalte ikke å reparere - uten å kunne si hva som kunne være galt. Jeg håper kanskje det kan være impellerpumpen som har lekk simmering.. men kan noen der ute si noe mer om årsaken ut fra bildene? Fargen i toppen var nesten kritthvit.. oljen ble mer grå på fargen. Til tross for dette startet motoren uten problemer og gikk som en klokke =) Marius Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Huf-HUF. kan være mange flere årsaker til vann i oljen. Hvis det ikke har minket noe vann fra ferskvannsystemet er det mest sannsynlig sjøvann i oljen.. Som første hjelp. Det jeg ville gjort var, Steng sjøvannsinntaket ta ut sjøvannsimpelleren. Skift oljen og oljefilter start opp og kjør litt på tomgang for å vaske oljesystemet med frisk olje. Har du mulighet han du kople på en vannslange med en liten mengde vann inn i eksosrøret etter manifoilen, da kan du kjøre til du får litt temp på ferskvannsiden. Er oljen ok da er det på sjøvannsiden du har problemet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
buckley Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 hmm. godt tips.. men jeg skiftet olje på land og kjørte motoren et lite halvminutt eller så og oljen så like blank og fin ut etterpå - mistenker sterkt at det er fra sjøvannsiden det kommer.. derfor jeg lurer på impellerpumpen. Er det noen måte å kontrollere pumpen på? Eller er det bare å demontrere og se hva man finner? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 (redigert) Du burde skifte oljen siden du har vann i oljen. Normalt skal sjøvannet renne ut under pumpen hvis simmringen er gåen. Sjekk at lekkhull er åpen. Har du overhalt sjøvannspumpen? Har mer tro på eksosmanifoilen eller oljekjøler. PS Tørrkjørte du sjøvannspumpe på land? Redigert 15.Juni.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
buckley Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Hadde frostveske i saltvannsfilteret i vinter så systemet har stått med frostveske i vinter.. åpnet bare grovfilteret og kjørte motoren i kanskje et halvminutt for å se at den startet greit osv. Hvor finner jeg oljekjøleren? Eksosmanifoilen ser bra ut (utvendig og det sier kanskje ikke så mye om innsiden). Har ikke overhalt sjøvannspumpen, men har kjent inn/ut bevegelse på akslingen når jeg har skiftet impeller - derfor jeg kanskje tenkte det var den. Det hjelper vel ikke særlig å spyle ferskvann fra eksosutløpet utenfor båten og inn? (for å prøve uten impeller og saltvann) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Alfonzo Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Vipp armer,aksling og bukker er jo rusten,så dette problemet må du jo ha hatt en stund?du sier du nettop har skiftet olje,så hvordan var oljen som du tappet av motoren da?Kan jo ikke bli sånn bare på en kort tur. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Jeg har hatt lekkasje i sjøvannspumpen sin simring, og kan bekrefte at vannet da kan gå inn i motoren. Skjønt, lekkasje er vel et for mildt ord siden jeg faktisk (antakelig) trykte hele simringen inn i motor når jeg hadde ute aksling ifb med impellerbytte. Jeg oppdaget det ikke når det skjedde og dermed fikk jeg flere liter skjøvann inn i motoren på under en time. Du har nok mindre lekkasje enn som så, sånn sett skal jeg ikke banne på at vannet nødvendigvis går inn i motoren ved så små lekkasjer - da kan det være som roger-jo skriver at det er "kapasitet" nok i "drypphullet" under pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Er det denne motoren du har? https://baatplassen.no/i/topic/16442-volvo-penta-md2132/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
buckley Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 (redigert) Den er ganske lik, men den er til en MD21A - jeg har MD21B skal se om jeg finner manualen. Korrigert: Det er den eneste servicemanualen som er laget til motoren. vanlig owners manual er her: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/GLOBAL/EN-GB/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/PAGES/PUBLICATION_SEARCH.ASPX Den sier ikke like mye.. Oljen jeg tappet av var delvis gråfarget, oppdaget det ikke før jeg sjekket nå i etterkant - pumpet den bare rett i retur-dunk da jeg skiftet. oljen på filteret var litt gråaktig. Dette er nok noe som har utviklet seg over tid. Redigert 15.Juni.2012 av buckley (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 buckley skrev On 15.6.2012 at 17.44: men den er til en MD21A - jeg har MD21B skal se om jeg finner manualen 21B er på slutten av manualen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Alfonzo Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Ta litt av oljen på tunga,så kjenner du fort om det er saltvann det er snakk om.Men ettersom det er såpass rustent,så er det vel mest sannsynlig saltvann,og det kan jo komme inn flere plasser.Sjekk oljekjøleren,den er ofte synderen til at saltvann finner veien til oljen.impeller pumpen på min md21b er det et stort drenneringshull mellom tettnings ring og motor,så det er ikke mulig å få saltvann inn den veien.Men vet det finnes pumper som har hel tunnel for aksling in til motor,å da vil jo vannet gå rett i oljen istedet for å dreneres ut. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 hmm.. skal ned i båten i morgen tidlig å se litt mer - skal sjekke etter drenshull på impellerpumpen og om det er hel tunnel til akslingen. Impellerpumpen er i allefall av den 6-kantige typen. Er det mye jobb å skru av oljekjøleren? Tenkte kanskje bare å ta den med å få den trykktestet Takk for mange gode innspill så langt! Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
buckley Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Har nå tatt opp impeller, dratt ut akslingen og skrudd løs "tunellen" til akslingen. Ser tydelig spor etter vann på motorsiden. En trekantet plate med hull til impellerakslingen virker mulig å ta av, men er det lurt? Repsett til imp. Sjøvannspumpen blir det i allefall. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
buckley Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Fjernet sjøvannspumpen i dag: Motorside: Sjøvannspumpe motorside: Impellerside: Etter å ha sett dette - det kan vel ikke være tvil om at det kommer vann igjennom her? Simmeringen på motorsiden sitter for langt ut slik at den blokkerer dreneringshullet - tydeligvis noen som har ordnet en gang.. Det er litt slitespor i akslingen på pumpen, men med lokket på plass virker det å være lite slakk i akslingen. Repset til pumpen har jeg funnet til 2100NOK. litt billigere i utlandet.. Er det vanskelig å overhale pumpen? tenker da spesielt på hvordan jeg får ut messing/stål foringene.. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 buckley skrev On 16.6.2012 at 17.37: ] Etter å ha sett dette - det kan vel ikke være tvil om at det kommer vann igjennom her? Simmeringen på motorsiden sitter for langt ut slik at den blokkerer dreneringshullet - tydeligvis noen som har ordnet en gang.. Det er litt slitespor i akslingen på pumpen, men med lokket på plass virker det å være lite slakk i akslingen. Repset til pumpen har jeg funnet til 2100NOK. litt billigere i utlandet.. Er det vanskelig å overhale pumpen? tenker da spesielt på hvordan jeg får ut messing/stål foringene.. Ikke tvil om at du har funnet feilen. Hva følger med i rep settet du har funnet? Det normale er å skifte Simmeringer ( husk rustfrie fjærer) og eventuelt aksel hvis den er slitt. Mulig at når Simmeringene kommer på rett plass at du er på "frisk" aksel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Alfonzo Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Tydelig at sjøvannet har kommet inn der ja.Med den rusten som har kommet frem hittill på bildene,så tror jeg den motoren trenger en grundig sjekk invendig.Motoren har tydeligvis stått en stund med saltvannsolje,så tror det er litt forskjellig inne i den motoren desverre.Jeg hadde ivertfall ikke kommet til å stolt mye på den sånn som den er nå.. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Lurte på å bestille repsett herfra: http://www.keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/md21b/19791981 Virker som fornuftige priser ift. norge i allefall. Det ser ut til at det er med både simmeringer, foringer og aksel i settet - må nesten høre med LA-SA på mandag hva dem har.. Ellers tips til hvor man kan få kjøpt sånt? Regner med dette er en standardkonstruksjon som mange bruker? Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 buckley skrev On 16.6.2012 at 17.37: Simmeringen på motorsiden sitter for langt ut slik at den blokkerer dreneringshullet - tydeligvis noen som har ordnet en gang.. Utrolig hva noen klarer å få til. Det bør være innlysende at simmerringene må sitte korrekt, iallfall om man er klar over 'sladrehullet'. VP har tegnet inn en o-ring mellom simmerringene, husker ikke om det er i verkstedmanualen eller på deletegninger. Denne vil hindre at den ytterste blir trykket for langt inn, men meg bekjent har ingen funnet en slik o-ring på pumpene sine. Du trenger ikke repsett om ikke akslingen er defekt. Simmerringer får du både hos VP og i maskinforretninger. Dette er forbruksvare på denne motoren mulig at pumpen går med høyere turtall enn hva som er vanlig. Man må holde sladrehullet under oppsikt. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 (redigert) Okei, det er antydning til spor i akslingen, men når jeg monterer sammen pumpen og beveger på akslingen på motorsiden er det tilnærmet null bevegelse opp/ned og sideveis. Er det noen som har dimensjonene på tetteringen og o-ringen eller peller jeg bare ut og finner noe som passer? =) Skal gjøre rent under topplokket og inspisere videre dere etterhvert. Kan jo se ut til at det blir å ta av toppen i løpet av vinteren.. Redigert 16.Juni.2012 av buckley (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Ronald Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 buckley skrev On 16.6.2012 at 10.48: Har nå tatt opp impeller, dratt ut akslingen og ... Som jeg skrev lenger opp - bare vær forsiktig når du setter akselen inn igjen. Jeg bomma her (var ikke klar over/tenkte ikke på simringen) med den følge at akslingen ved montering trykket simringen bort og (antakelig) inn i blokka. "Fordelen" i mitt tilfelle var at konsekvensene viste seg såpass fort at jeg slapp den rustdannelsen du tydeligvis har fått over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 buckley skrev On 16.6.2012 at 21.38: Er det noen som har dimensjonene på tetteringen og o-ringen eller peller jeg bare ut og finner noe som passer? =) Har ikke målene, men som du sier så står det på dem. Eneste som kan bli problematisk i vanlig butikk er å få de med rustfri fjær, Men er du litt forsiktig når du fjerner de gamle kan fjærene plukkes ut og settes på nye ringer. Er bare den mot impelleren så må være rustfri. O-ringen er unødvendig så lenge du vet at den ytre ikke skal trykkes for langt inn. Jeg har brukt gjengelås på den for å være sikker på at den sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Ny tettning kan helt sikkert skaffes hos http://www.sletteboe.no/ med rustfri fjær. Fikk tak i akseltettning til propellakslingen der. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Takk for mange gode innspill - jeg skal sjekke lokalt her hva jeg kan få tak i, Sletteboe er notert :) Er vel ikke sikkert VP tar blodpris for sånt småtteri heller, stikker innom dem på mandag morgen og ser hva dem har. En liten anbefaling til andre MD21B eiere - løss på topplokket og se om det er antydninger til avleiring eller hvitt belegg. Når jeg nå tenker tilbake så er det sannsynlig at jeg kjørte med denne lekkasjen hele forrige sesong, og at den bare har blitt verre og verre. Det er også veldig enkelt å ta av sjøvannspumpen fra motor (2 bolter i motor og 2 mot sjøvannsrør) og sjekke at sladrehullet er åpent - da får en også tittet på motorsiden av sjøvannspumpen og kan verifisere om det er hvit avleiring eller ikke. Det er gummipakning mellom pumpe og motor - tror ikke det er kritisk å få byttet denne hver gang det er åpent. I dag blir det seiltur Fredrikstad-Oslo - en deilig avkobling etter ukens kaos - varierende fra "steike sa... i h..." nu må æ ha ny motor - til litt roligere puls etter å ha åpnet opp litt rundt omkring =) Fortsatt god helg! Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
jørn Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Jeg tok service på pumpa i fjor. Oringene med fjær kjøpte jeg i Strømstad, ved Color line brygga. Mener prisen var noe sånn som 19 skr/ stk for orginale Penta. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Yes, da er vi litt videre - KJK maskinservice skaffet meg disse pakningene med riktig rustfri stålfjær. Dette er vist standard hyllevare og koster en snau 10'er pr stk. :) Blir ut å montere i ettermiddag! Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.