Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden

McFog

Recommended Posts

Jeg kommer aldri til å la meg friste av disse utlagte fortøyningsbøyene etter en tankevekkende opplevelse utenfor Strömstad i 2011, hvor den svenske krysserklubben har lagt ut en blå bøye som tilbud til sine medlemmer. Jeg lå for eget anker 100 meter unna da en mellomstor motorbåt med norsk flagg la til på bøyen. Om natten var det litt vind, men ikke mye - kanskje 5-6 m/s. Dagen etter var både motorbåten og bøyen borte. Jeg ringte derfor til krysserklubben for å varsle dem. De var allerede informert om forsvinningen, og kunne meddele at bøyen hadde slitt seg!

Skal gjerne innrømme at jeg ikke blir hoppende glad, når det kommer en koloss på 3 etasjer, og legger seg på utsiden og det er god pass i havna og han også kunne valgt en likesinnede.

Det er da en føler seg som om en er kommet i skyggens dal, når en er såvidt meteren over vannet selv.

Men hyggelige er de.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Når det er god plass i havna, er min erfaring at seilbåtfolket har lettere for å legge seg utapå. Nå har jeg til gode å jage noen som helst, og synes folk stort sett er hyggelige på sjøen. Fikk et ungt par med seilbåt utapå oss i Strømstad i påsken, selvom det var mange plasser ledig.Tok i mot tauene, og hadde ikke noe problemer med at de lå der. Men hadde jeg vært dem, så hadde jeg lagt meg på "egen" plass, da de hadde barnevogn som skulle av og på båten.

Dersom desse ligger i Friområde? Så kan eg ikkje tenke meg at dei har fått lagt ut desse uten at det er til allmen bruk.

Det får en ikkje tillatelse til her. Har selv ansvaret for utbygging av frihavner i Friområde for Florø båtforening i Florø og her får vi bare tillatelse dersom det er til amen bruk.

Dette er helt ukomplisert: Bøyene er ikke åpne for alle og derfor privatisering av et felles gode. Jeg betaler gladelig for OF-vimpel umiddelbart bøyene åpnes for alle.
Dette er helt ukomplisert: Bøyene er ikke åpne for alle og derfor privatisering av et felles gode. Jeg betaler gladelig for OF-vimpel umiddelbart bøyene åpnes for alle.

Enig i at det er helt ukomplisert, alle kan betale og bruke bøyene, ikke spesielt vanskelig.

Det provoserer meg at mange nordmenn er så likegyldige og melder seg frivillige til å betale for alt og intet bare man slipper å diskutere prinsipper og ideologi. Antagelig ligger det i genene etter 400 års undertrykkelse fra Danmark. Nordmenn later til å ha null motstandskraft mot skatter og avgifter, og bare underkaster seg, for de skjønner ingenting av prinsipper og ideologi. Norge er som en diger barnehage med sosialister.

Redigert av Kappa (see edit history)

Synes det er rart e, så fort man kommer sør for Sinsenkrysset så skal alt koste penger. Selv om ting blir gjort av en forening så kan det fint gå an at alle kan bruke en slik bøy. Her i Gausdal hvor jeg bor har vi 14 åpene hytter på fjellet, alle kan bruke dem, og ingen har mere rett en andre, å hvis du vil kan du fylle ut en faktura å gi en sum hvis du vil, fungerer kjempe fint. Holdningen til folk sør for Sinsenkrysset tar med seg de samme holdningene når dem skal på hytta oppå Hafjell, de mener de eier utmarka for de dem har betalt en symbolsk sum for løypebrøyting.

Guest Avmønstret#

Så da har OF skapt to grupper, de som har vimpel og blir selvutnevnte nessekonger, godt beskrevet tidligere i tråden her, og de som ikke har vimpel av prinsipp og syns at OF bryter lover og regler og forøvrig er en gjeng med nisser.

God jobba av OF!, eh, nei.

Hadde de vært mindre opplåst enn bøyene så hadde de ryddet opp i dette for lenge siden. Det er så enkelt. Frivillig betaling vha en app/sms og hjemmeside. Så enkelt som det.

De vil få inn mer penger ved at alle har lik tilgang og betalingen er frivillig og enkel enn at det følger vimpelen. Hvorfor det? Fordi det er mange flere båtfolk uten vimpel enn med. Ved å henge seg opp i vimpelen taper OF penger og skaper strid i skjærgården blant fritidsbåter.

Fakta så jobber OF mot sine medlemmer ved å nekte å tjene mer penger ved å gjøre de riktige tingene. De jobber også mot sine medlemmer ved å ha ett opplegg som skaper splid. Vimpelbåter risikerer å bli uglesett og dårlig behandlet når de ligger i blåsa.

Om ledelsen i OF ikke har vett og forstand til å skjønne det så burde medlemmene gi klar beskjed til sin ledelse.

Glad jeg slipper å være avhengig av slike ting for å ligge på en bøye :giggle: Betaler en gang i året, henger opp vimplel når båten klagjøres om våren og det var det.

Enkelt og greit.

Enkelt for dere som bor i den bakgården kanskje, men ikke for de som er farende fant og kanskje/kanskje ikke slenger innom den veien en gang.

Dette er nok ett tiltak for å skape "oss" og "de andre" grupper, noe jeg synes er en uting både på sjøen og andre steder.

Jeg er glad det ikke er eksklusive ordninger for fastboende her hos oss. Alle er velkomne.

Og hvis Ryfylke friluftsråd noensinne kommer med regler som inviterer til å jage vekk alle båter med OF vimpel fra sine anlegg, kommer ihvertfall ikke jeg til å praktisere dem. :wflag:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Dersom desse ligger i Friområde? Så kan eg ikkje tenke meg at dei har fått lagt ut desse uten at det er til allmen bruk.

Det får en ikkje tillatelse til her. Har selv ansvaret for utbygging av frihavner i Friområde for Florø båtforening i Florø og her får vi bare tillatelse dersom det er til amen bruk.

Hele poenget er at OF er et interkommunalt organ, eller forening om du vil. OF mottar støtte via kommunene og det danner finansgrunnlaget for OF.

Når så OF presenterer en bøyeordning for sine eiere hvor de lover at dette ikke skal koste eierne noe(betales via vimpel av brukerne) så er det meget enkelt å godkjenne at de "privatiserer" friluftsområder. Dette er "Bukken og havresekken". Man setter opp et stengsel med disse bøyene som gjøre det utilgjengelig for de som vil bruke området ved hjelp av eget anker. På denne måten presser de båtfolket her østpå til å kjøpe vimpel for å benytte plassen. Dette vil bre om seg og man har laget en egen ordning som sørger for sparte utgifter for kommunene. Vi er da på feil vei spesielt siden fåtallet av båtfolket har bedt om disse bøyene !

Man må gjerne hevde at prisen for vimpelen er lav, men tar du den så tar du den. Resultatet er at sjøen blir mindre tilgjengelig for de som ikke stiller i den sterkeste klassen økonomisk.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro - her koker du spiker på en suppe som jeg ikke er helt sikker på om du kjenner alle ingredienser i :smiley: Veldig mye av bakgrunnen om bøyene står å lese på OFs hjemmeside - særlig om man tar seg bryet med å lese årsrapportene fra noen år tilbake.

OF er nå i dialog med alle medlemskommuner om økt kontingent for å forsterke arbeidet i hht sine formål.

De blå bøyene skal gjennom en rekke godkjenningsinstanser før de kan legges ut - bla Fylkesmannens miljøvernavdeling. Ettersom de har godkjent utleggelsen er det neppe sikkert at de deler din vurdering av redusert tilgang for allmenheten. Faktisk kan det argumenteres at bøyene nettopp legger til rette for allmenhetens tilgang til skjærgården. At du er uenig i det er en annen sak.

Igjen vil jeg anbefale kritikerne å ta saken opp politisk. En mail til leder av teknisk utvalg i kommunen din er alt som skal til. Mailadresene finner dere antakelig på kommunens hjemmesider. Det kan godt være at politikerne ikke kjenner til denne saken

Disse bøyene kan ligge til hinder for folk som foretrekker å ligge på eget anker. Lurer på hvor stor "privatsonen" er rundt disse bøyene. Vil det eksempelvis være utillatelig å sette anker rett ved siden av bøyen?

Og hva hvis man setter fast ankeret i moringen til bøyen? Har eieren av bøyen objektivt ansvar dersom noen mister ankeret i moringen? Burde bøyen være markert med "Ankring Forbudt"?

Lurer også på det juridiske dersom bøyen mister festet og driver på land med fornøyd båt. Slikt har skjedd før, bl.a. da en av Svenske Krysserklubbens bøyer utenfor Strömstad løsnet om natten, sommeren 2011. Som medlem betaler jo man for en ytelse, dvs. muligheten for å kunne fortøye trygt. Hvis bøyen løsner, er det jo ikke trygt. Kan man da kreve erstatning av eieren av bøyen?

Redigert av Kappa (see edit history)
Lurer også på det juridiske dersom bøyen mister festet og driver på land med fornøyd båt. Slikt har skjedd før, bl.a. da en av Svenske Krysserklubbens bøyer utenfor Strömstad løsnet om natten, sommeren 2011. Som medlem betaler jo man for en ytelse, dvs. muligheten for å kunne fortøye trygt. Hvis bøyen løsner, er det jo ikke trygt. Kan man da kreve erstatning av eieren av bøyen?

Gammel type sxk- bøye var med kjetting. Ny med line skal være skiftet til sesongen 2012. Den nye skal være langt mer holdbar.

Selvfølgelig har brukerne et selvstendig ansvar for egen fortøyning. Er det havnene som er ansvarlig for fortøyningene til alle båtene i en gjestehavn?

Redigert av Oteren (see edit history)
Gammel type sxk- bøye var med kjetting. Ny med line skal være skiftet til sesongen 2012. Den nye skal være langt mer holdbar.

Selvfølgelig har brukerne et selvstendig ansvar for egen fortøyning. Er det havnene som er ansvarlig for fortøyningene til alle båtene i en gjestehavn?

Det er vel en vesens forskjell der.

Havnene har vel ansvaret for moringene som holder bryggen på plass og så er det båteiers ansvar at han egen båt er sikret mot bryggen.

På samme måte, er det vel båteiers ansvar at båten er forsvarlig fortøyd til Bøyen, men neppe at bøyen er forsvarlig festet til bunnen.

Hvordan dette ordnes forsikringsmessig, er jeg ikke sikker på, men jeg vil tippe at det er den enkeltes forsikring som skal dekke dette.

Det kan neppe ansees som uaktsomt å fortøye til en bøye som skal tåle båter opp til 8 tonn om din egen båt veier mindre enn dette.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror jeg også vil legge ut bøyer i 2013-sesongen. Disse skal selvsagt være åpne for alle - som betaler kr. 10.000,-. Siden de er åpne for alle, er det vel heller ikke snakk om privatisering?

Dersom tilhengerne av dagens OF-bøyeløsning ikke ser stupiditeten i opplegget, håper jeg dette utrerte eksemplet kan hjelpe litt...

Dette er jo en annen sak som er betenkelig m.h.t bøye: Som skipper kjenner du relativt godt styrker og svakheter ved egen ankerrigg, men bøyene kjenner du ikke. I de flest tilfeller kan man sikkert stole på dem, men man gjør seg likevel avhengeig av at de som legger ut bøya har gjort jobben riktig og vedlikeholder installasjonen.

M.h.t det juridiske du spør om så må jeg bare anta, men du har uansett et selvstendig ansvar for båt og mannskap.

M.h.t. om bøyene er til hinder for de som øsnker å ankre så skriver OF følgende:

I tillegg er ikke bøyene til hinder for å bruke eget ankringsutstyr. Skulle det være bøyer som gjør det, kommer OF til å flytte disse.

M.a.o: hvis man finner bøyer som ligger der man ønsker å ankre kan man si i fra til OF så flytter de bøyene? ... Hmmmm. ...

Det er vel en vesens forskjell der.

Hva er forskjellen?

I følge Kristiansand kommunes båtplassreglement står det:

"Skade som måtte oppstå på båtene forårsaket av brygger og fortøyningsanordninger, er kommunen bare ansvarlig for i den grad det følger av alminnelige erstatningsrettslige prinsipper. Skade som skyldes hendelige uhell må dekkes av båteier

selv eller av dennes båtforsikring."

I praksis er vel tilfellene ganske så sammenfallende, båteier står ansvarlig i begge tilfeller?

Guest Avmønstret#

Egentlig en god plan å sette spørsmål rundt erstatningplikt hvis bøyene ryker. Offentlige etater hater alt som har med erstatning å gjøre. OF sine bøyer er potensielle utgiftsbomber. Hva om noen kommer til skade når en bøye ryker?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...