Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Altså; har overhodet ingen problemer med å svare en sum penger for å bruke en bøye. Det er privatiseringen av vår felles sjø som er fullstendig uakseptabel. At man først legger ut bøyer for så å forlange eksklusivitet! Noe jeg var medeier i som borger av samfunnet (ankringsplass) har noen nå komfiskert til en engere gruppe (dem med rett vimpel). Dersom noen har problemer med å se det svært betenkelige i en slik praksis, stiller jeg gjerne opp og holder en forelesning over temaet.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske at det var mulig (jada, jeg er naiv) å holde dette til det saklige, uten å oppfordre til hærverk og uten å sette merkelapper som "snyltere" på de som mener noe annet enn en selv.

 

Kred til Fargo som klarer det på en utmerket måte! Ikke så mye kred til en del andre....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ikke måte på kreativiteten hos snyltere

 

Men synes du det er en god ordning at bøyene er tilgjengelige for alle, men når (og uansett tidspunkt!) så kan et medlem forlange at du skal flytte deg? Dette ikke som noe forsvar for snylting!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Er ikke det samme regel som SXK har? Jeg har ikke noen problemer med den. Det skal tillegges at jeg ikke er av de som jager bort andre som urettmessig bruker bøyene.

Er det en prinsipiell forskjell på dette og DNTs hytter i fjellet?

 

Altså du støtter det men vil ikke ta stilling til regelverket der en åpner for å jage folk uansett på døgnet?

Må være fint når en kan plukke fritt i hvilke deler av pakka en støtter.

En annen variant kunne jo vært: for medlemskap, for bortjaging, men mot betaling av medlemskap.

 

 

 

I grafen over utviklingen til OF inntekter ble det budsjetteres med kraftig økning av brukerbetaling har da følgende spørsmål til dem som støtter denne betalingen:

 

Vil dere også støtte brukerbetaling/medlemsavgift ved ved en eventuell innføring av medlemskap for å ha førsterett til kaier satt opp av OF, fortøyningsbolter satt opp av OF?

Dette må vel komme inn under samme prinsipp som , OF bøyer, DNTs hytter på fjellet?

Link to post
Share on other sites

Plukkeut deler som jeg støtter? ja da er du god til å vri ting rundt og prøve å skape noe som ikke finnes :lol: Det er opp til meg å velge hvordan jeg selv vil praktisere det - det er ikke en plikt til å jage andre bort. Kunne ikke falle meg inn å jage folk midt på natta.

 

Du skal ikke se bort i fra at regelverket er lagd slik for at OF skal få snylterne til å tenke seg om før de urettmessig tar seg til rette - selvom jeg tror det oftest er fånyttes på den type folk.

 

Dersom ordet snylter er vanskelig å akseptere for enkelte kan jeg godt bruke et annet ord. Kom gjerne med forslag på ord som beskriver folk som tar seg til rette bevisst på den måten.

 

Jeg lurer litt på om dette er blitt til enkelte Baatplassen medlemmers monstermastkampanje ? :wink::lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OF bruker nesten samme system som SXK. Men det er en klar forskjell på de organisasjonene. SXK er en helt åpen medlemsforening alle kan melde seg inn og ut i, og ha demokratiske rettigheter i. Der kan man være med å stemme ned bøyeuleggingen på årsmøtet, noe jeg forsåvidt har liten tro på vil skje.

 

OF er en helt annen type organisasjon. OF er dannet for å ivareta allmenhetens interesse og tigjengelighet i sjø og kystsone. . Det er kommuner, fylkeskommuner og andre organisasjoner som er medlemmer her. Styret avgjør selv hvilke organisasjoner som kan bli medlem. Enkeltpersoner kan ikke være medlem, kun støttemedlem helt uten rettigheter, for eksempel stemme- og talerett på årsmøtet. Man kan altså ikke melde seg inn i OF og tro at man kan påvirke praksisen med bøyeutlegging.

 

Så OF er en offentlig "eid" organissjon dannet for å være allmenhetens redskap for et tilgjengelig kystmiljø. Og de bruker i stor grad offentlige midler til dette. Ja, andelen offentlige inntekter har prosentvis sunket, men ikke i pengeverdi. Det betyr bare at OF har øket aktiviteten utover det de kan gjøre hvis de hadde holdt seg til sine offentlige inntekter. Dette er bl.a. bøyeutlegging, som derfor må finansieres gjennom brukerbetaling. Jeg mener OF har gått langt utover sine egne vedtekter når de nå lager et fordelssystem. Et fordelssystem er alltid samtidig et ekskluderingssystem. Det er helt feil ut fra OFs vedtekter. Det mest ryddige hadde vært å fortsette å mase på sine eiere eller sponsorer etter mer penger, og deretter legge ut bøyer til fri benyttelse. Helt parallelt til bolter i fjellet. Eller man kunne la støttemedlemmer støtte en god bøyesak og stolt vise det med vimpel, men uten noe form for rettigheter til bøyeplass.

 

SXK legger ut bøyer mye på samme måte som OF, men de er, som sagt, en helt åpen organisasjon som har valgt å gjøre dette ut fra medlemsmassens demokratiske ønske. Det er klart folk kan bli grinete på det systemet også.

Redigert av Skhuds (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nivået på debatten har så langt vært antydninger til oppfordring til hærverk ol. Da synes vel jeg at innlegget fra min side er omtrent på samme nivå. Jeg anser ikke dette som en saklig politisk debatt nei. Til det er det for mange aparte innlegg. Men vi kan gi det et forsøk :smiley:

 

skhuds har et interessant innlegg. Om noen har fulgt med i debattene i lokalpolitikken kan man se at OF er i dialog med kommunene om økt kontingent fra 2 kr/innbyger til 3,50 eller 4 kr/innbygger

 

Det står en hel del om OFs virksomhet og tanker fremover her:

http://www.oslofjord...cs/1/862001.PDF

og et eksempel på et politisk dokument er her

http://rygge.kommune...MdFc6PmGCsf5Qgg

 

Når det gjelder argumentet om demokratisk organisasjon kan det argumenteres med at OFs organisering er mer demokratisk enn SXK. SXK er en privat organisasjon som får lov til å legge ut bøyer i offentlig farvann. Oslofjordens Friluftsråd er et frivillig samarbeidsorgan for kommuner og fylkeskommuner samt foreninger og organisasjoner, for forvaltning av friluftsressurser, fremme av friluftslivet og vern av natur ved Oslofjorden. Jeg er usikker på om bøyene hadde blitt akseptert politisk om det var en privat organisasjon - feks Norges Seilforbund - som hadde lagt de ut. Da hadde nok eksluderingsargumentet vært betydelig sterkere. OF skriver at det er en omfattende søknadsprosess å få aksept for bøyer. Og det holder at ett vedtak fra en instans i prosessen ankes til at det blir en politisk sak folkevalgte skal behandle, gjerne da i teknisk utvalg elle rkanskje havnestyret - avhengig av hvor bøyene skal plasseres.

 

Jeg vil anbefale interesserte å lese litt mer om organisasjonen og dens formål her:

http://www.oslofjord...element_id=6473

For enkeltshets skyld kopierer jeg formålet:

 

Oslofjordens Friluftsråd skal arbeide for:

 

1.Vern av helheten i naturmiljøet i Oslofjorden og omliggende strandområder og fremme av et friluftsliv som ivaretar dette hensyn.

2. Sikring av strender og andre arealer ved Oslofjorden til bruk for alle.

3. Bedre vilkår for friluftsliv ved fjorden, herunder forvaltning av friluftsarealer.

4. Fremme god friluftskultur gjennom tilrettelegging for og informasjon om friluftsliv ved fjorden.

 

Så kan man stille spørsmål ved om de folkevalgte styrer rett og legger nok fokus på en så viktig organisasjon for brukerne av Oslofjorden - men det er etter min mening noe man tar stilling til ved kommunevalg. Eventuelt kan man ta det opp med sine lokalpolitikere. Skal ikke mer enn en mail til er min erfaring :smiley:

 

Et politisk spørsmål - som jeg tror er grunnlaget for denne tråden - er hvorvidt man skal ha en egenandel på en ordning som er lagt til rette av en offentlig organisasjon. Jeg kan ikke erindre å ha sett noen sterke argumenter mot en liten egenandel fra noen av partifløyene i lokalpolitikken. Det ser heller ikke ut til at sommerens "mediestorm" i denne saken har satt saken på det politiske sakskartet. Og da er det kanskje slik at de folkevalgte synes at det er helgt greit ?

 

Tatt i betraktning det store engasjementet fra enkelte her mot bøyene. Hvor mange av dere har gjort en innsats utover å skrive på Baatplassen for å påvirke saken? Feks ved direkte kontakt med styret i OF eller kontakt med lokalpolitikere eller stortingspolitikere?

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=3368250

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en prinsipiell forskjell på dette og DNTs hytter i fjellet?

 

DNTs hytter er tilgjengelig for alle. Forskjellen på pris er et uttrykk for om man er medlem eller ikke. Det er noe ganske annet enn om et DNT-medlem skal kunne hive et ikke-medlem ut av hytta mitt på natta.

 

Link to post
Share on other sites

Det er positivt feil Fargo Lillehammer. For å benytte selvbetjente og ubetjente hytter må du være medlem og ha kjøpt en nøkkel. Medlemsskap koster 570 kroner per år. Nøkkel koster 100 kroner.

 

De betjente hyttene stemmer med det du skriver. Men de er bare sesongåpne og ikke er det så mange heller. Det er ca 90% av DNT hyttene som er ubetjente/selvbetjente. Man skal ikke veldig langt fra en europavei før det er svært få tilgjengelige hytter for ikke medlemmer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere er alle hjertelig velkommen til vestlandet og Ryfylke :yesnod: .

Her er det ingen som jager hverandre i nattens mulm og mørke (ikke i dagslys heller), og ingen blir kalt snyltere om de legger seg til uten å ha betalt noe medlemskontigent til hverken Ryfylke friluftsråd eller andre organisasjoner.

Ikke har vi prioritet for lokale båtfolk foran tilreisende (som da ikke er med i våre lokale foreninger) heller.

 

Selv hadde jeg tenkt meg østover i sommer, men vil nok krysse Oslofjorden sør for Ferder for å ikke risikere å forville meg inn i krigssonen deres. Ikke har jeg ønske om å bli purra opp av lokale bøyesjefer, og ikke ønsker jeg å bli sett på som en snylter på deres plasser reservert folk bosatt OF land heller.

Nei, da får vi heller holde oss til deler av verden der allemannsretten fremdeles gjelder, og ikke småligheten har tatt overhånd.

 

Så får vi bare verne om allemannsretten i resten av landet, så ikke dette fenomenet får sjansen til å spre seg :pray:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er positivt feil Fargo Lillehammer. For å benytte selvbetjente og ubetjente hytter må du være medlem og ha kjøpt en nøkkel. Medlemsskap koster 570 kroner per år. Nøkkel koster 100 kroner.

 

Nøkkelen er gratis for medlemmer og har et depositum på kr. 100,-. Det er ikke krav om medlemsskap for overnatting på hyttene.

 

Jeg er ellers glad for alle som forsøker å holde denne debatten på et sakelig nivå, og håper jeg selv har bidratt til det. Som jeg har vært svært tydelig på: Har overhodet ingen problemer med å skulle betale et beløp for bruk av bøye. Jeg er med på at opplegget har en kostnad. Det jeg finner totalt uakseptabelt er at felles eiendom (ankringsplass) bare konfiskeres fra fellesskapet for så å gis til en engere krets.

 

Dersom man er redd "snyltere" (regner med det er forøk på å karakterisere dem som ikke har kjøpt OF-vimpel), kan dette løses så enkelt som at bøyene merkes med et nr man sender en SMS til med eksempelvis båtens registreringsnr eller kallesignal til når man huker seg inn.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så hva er den prinsipielle forskjellen mellom DNT hyttene og OF bøyene?

 

Begge ligger på offentlig grunn for det meste, begge krever medlemsskap for å bruke (de koster omtrent det samme også). DNT skriver :

 

Hvem kan bruke hyttene?

 

Alle kan bruke DNTs hytter. Ingen avvises selv om hytta er full. På hytter uten vertskap må minst én i følget være medlem for å få leid den spesielle DNT-nøkkelen

 

Det er vel omtrent som med bøyene - minst en ombord må være medlem for å få brukt bøya - bare at den ikke har lås da - hvilket faktisk gjør den mer tilgjengelig for allmenheten enn en hytte med lås

En vesentlig forskjell er også at i fjellet går de færreste med overnattingsmulighet i sekken. Å nekte noen adgang kan medføre nød. Det er neppe normaltilfellet med overnatting på bøyene.

 

Da gjenstår det prinsipiell om man kan jage andre eller ikke som tar seg til rette og bruker bøya uten å ha betalt for det? Som er samme regel som SXK har i Sverige. Jeg ser det som en nødvendighet for å kunne lage en egenandel i spleiselaget - for om ikke får ikke de som er med på spleiselaget noen fordel. Og OF sier selv at uten egenbetaling hadde ikke bøyene blitt lagt ut. Hadde det vært bedre for allmenheten?

 

Jeg vet ikke i hvilken grad debatentene her selv har observert bøyenes plassering i ulike bukter. Etter å ha kjørt en hel del rundt i Oslofjorden kan jeg ikke med selv god porsjon velvilje se at bøyene fortrenger noen fra de aktuelle stedene. Om man vil ligge der og ikke bruke bøya kan man ligge på svai med anker rett i nærheten. Om man vil ligge på bøye kan man det - om man ikke har betalt er det værste som skjer at man må flytte seg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da forholder det seg altså slik at en gruppe selvgestaltere (gjerne oss som seiler franske båter) kan legge ut bøyer der det skulle passe oss og forlange vimpel for å bruke dem? Vimpelen skal koste kr. 10.000,- pr år.

 

Tilsvarende kunne alle som har Saga-båter ta ankringsplasser til sine bøyer (som selvfølgelig er tilgjengelige for alle som betaler for vimpel). Her er det bare å fortsette med kreative ideer.

 

Som nevnt, for alle som ikke ser at dette er prinsipelt uholdbart, stiller jeg gjerne opp og holder en forelesning over temaet. Jeg har foreslått hvordan opplegget kan ordnes for å sikre at OF får inn vederlag for bruk av bøyene også fra dem som ikke er medlemmer. OF-bøyene ligger på arealer jeg som borger, er medeier i, men nå forhindret fra å bruke.

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder argumentet om demokratisk organisasjon kan det argumenteres med at OFs organisering er mer demokratisk enn SXK. SXK er en privat organisasjon som får lov til å legge ut bøyer i offentlig farvann. Oslofjordens Friluftsråd er et frivillig samarbeidsorgan for kommuner og fylkeskommuner samt foreninger og organisasjoner, for forvaltning av friluftsressurser, fremme av friluftslivet og vern av natur ved Oslofjorden. Jeg er usikker på om bøyene hadde blitt akseptert politisk om det var en privat organisasjon - feks Norges Seilforbund - som hadde lagt de ut. Da hadde nok eksluderingsargumentet vært betydelig sterkere. OF skriver at det er en omfattende søknadsprosess å få aksept for bøyer. Og det holder at ett vedtak fra en instans i prosessen ankes til at det blir en politisk sak folkevalgte skal behandle, gjerne da i teknisk utvalg elle rkanskje havnestyret - avhengig av hvor bøyene skal plasseres.

 

Tatt i betraktning det store engasjementet fra enkelte her mot bøyene. Hvor mange av dere har gjort en innsats utover å skrive på Baatplassen for å påvirke saken? Feks ved direkte kontakt med styret i OF eller kontakt med lokalpolitikere eller stortingspolitikere?

 

Mulig dette blir spissfindigheter som setter tråden på et sidespor, men hvorfor en privat organisasjon skulle være mindre demokratisk enn en som jobber med og for offentlige medlemmer og allmenheten, forstår jeg ikke. De fleste private organisajoner er, heldigvis, meget demokratisk oppbygget. Jeg er ikke uenig i at OF likevel har større gjennomslagskraft. Men det har ingenting med graden av demokratisk oppbygging å gjøre.

 

Hvis Bittelitens siste linje egentlig er en poll, så kan jeg gjerne svare "ja".

Link to post
Share on other sites

En vesentlig forskjell er også at i fjellet går de færreste med overnattingsmulighet i sekken. Å nekte noen adgang kan medføre nød. Det er neppe normaltilfellet med overnatting på bøyene.

 

Se for deg dette: Jeg kjøper OF-vimpel i 2013. En natt med ordentlig ruskevær, greier jeg å lete meg frem til en av OF-bøyene. Der ligger det allerede en båt som ikke har OF-vimpel. Med OFs vegsignelse, jager jeg nå den andre båten (kunne valgt å bare ligge langsides, men OF har jo gitt meg godkjenning til å jage bort).

 

Som nevnt, denne bestemmelsen må åpenbart være lagt av folk som aldri har vært på sjøen.

 

Link to post
Share on other sites

Som Erik skriver... kom til Vestlandet og Ryfylke.

Her har vi nok ikke bøyer men bolter i fjellet... for ALLE. Dessuten er Turistforeningen sine hytter ikke låst en gang, du trenger altså ikke nøkkel og ikke være medlem for å bruke dem.

Jeg skal ta en telefon til OP og forhøre meg hvordan jeg som "utlending" skal forholde meg iht. bøyene... er spent på svaret :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ser den. I fjellet måtte du ha brutt deg inn for å overnatte trygt. Kanskje enda større bøyg det. (om du ikke hadde hadde en vindsekk i sekken da - som de med litt erfaring gjerne har

:smiley:)

 

Jeg har vært i en motsvarende situasjon - jeg valgte å ankre opp i nærheten av SXK bøya fordi vi ikke var medlem dengang vi søkte trygg havn pga dårlig vær. Gikk greit det.

 

Sjøveisreglene er ganske interessante i en slik situasjon du beskriver:

Regel 2. Ansvar (a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Og det å jage en båt fra sikker ankring slik du beskriver rammes etter min mening av denne regel.

 

Disse reglene skal også finnes ombord i ethvert fartøy - så jeg regner med at folk er kjent med dem :wink: Får si som en sørlandsfisker som ble referert her i en vikepliktsdiskusjon "Mi får bruga vettet mi som har det"

 

FargoLillehammer: synes du skal ta en kikk på styret i OF - det er link over - så kan du vurdere hvem som har bestemt reglene. Kan hende de har vært på sjøen - noen av de i hvertfall :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne lenken har blitt veldig komplisert. Fint at alle får luftet sine meninger her. Mye fornuftig har vært sagt. Noen uttalelser er gjort med et glimt i øye, mens andre igjen har en litt "her kommer jeg med bøyeflagg i salingshorna" innstilling. Utsagn som "jeg har da råd til å betale for en vimpel" eller de som bruker ordet "snyltere" om andre har inntatt en litt overlegen profil. Husk hvordan denne lenken startet opp: En flott sommerdag i Sandspollen. Midt på dagen en ukedag. Kun to båter i hele "pollen" Jeg hadde hatt en tung dag og hadde ankret opp i en såkalt "djevel vimpelbøye" dvs havseilerklubben bøye. Skulle koke pølser og ta meg en boksepils. Skulle kose meg en halvtimes tid i bøya, for så å dra videre. Da var det at helvete startet. En bøyebaron med stort skip og "adelsvimpelen" klar dundret i mot meg. Starten på min sommers helvete. Det hadde vært lett å ta en annen bøye som var ledig, eller ankret opp til jeg skulle reise. Men nei. Her var det "makta" som skulle råde. Jeg har filmet hele episoden og har mange ganger vært fristet til å legge produktet ut på nett.. For å vise hvordan et fredelig bøyeligge kunne utvikle seg til en bøyekrig. Får vi høre mer om "snylterne" i dette eller andre forum kanskje jeg blir tvunget til å legge ut hele "slaget".. For å minne bøyebaroner og andre kjekkaser For å minne litt om starten på krigen legger jeg ut et intervju med NRK like etter starten på bøyekrigen.. Lydfile er orginale og tatt ut av videoene. Tenk deg selv i samme situasjonen…

 

 

http://www.nrk.no/lyd/hor_arntsen_bli_jaget_vekk/3EF1069E4E2DBC20/

Link to post
Share on other sites

Mulig dette blir spissfindigheter som setter tråden på et sidespor, men hvorfor en privat organisasjon skulle være mindre demokratisk enn en som jobber med og for offentlige medlemmer og allmenheten, forstår jeg ikke. De fleste private organisajoner er, heldigvis, meget demokratisk oppbygget. Jeg er ikke uenig i at OF likevel har større gjennomslagskraft. Men det har ingenting med graden av demokratisk oppbygging å gjøre.

 

 

Når vi er inne på demokrati er vi inne på spissfindigheter ja - dog prinsipielle :smiley:

En frivillig organisasjon må du være medlem i for å ha stemmerett.

En folkestyrt organisajon som OF styres gjennom kommunevalg - ettersom det er folkevalgte som styrer. Man må altså ikke være medlem for å ha stemmerett.

 

Så kan man jo diskutere om man har de folkevalgte man fortjener - og om de gjør som du vil. Vel det kan du påvirke hvert 4. år - og ved aktiv dialog med politikere. Min erfaring er at det skal relativt lite innsats til for å få en sak på den politiske agendaen. Derfor har jeg tidligere rådet de ivrigste motstanderne til å ta dette opp politisk i de kommuner dette gjelder for å få en prinsipiell avklaring i din kommune

 

McFog - jeg forstår godt at det var ubehagelig. Og det viser kanskje hvordan det går når private organisasjoner får legge ut bøyer - for du lå jo ikke på en OF bøye. Drittsekker som du møtte møter man desverre i ulike kostymer i samfunnet. De er drittsekker uansett båt, bil eller sykkel. Det er den prinsipielle diskusjonen som er interessant, og når argumentasjonen går mot sabotasje og tegning av falske vimpler da fortjener debatantene etter min mening å bli kalt snyltere på en offentlig godkjent ordning. Kan gjerne bruke et annet ord - er misbrukere eller snikere bedre? i samfunnsøkonomisk littartur kalles de gjerne fripassasjerer

 

Og det er en vesentlig forskjell mellom bøyene. OF bøyene er en politisk godkjent bøyeordning. Vil man ha bort den er mitt råd at man jobber politisk. Og det er ikke vanskelig. Send en mail til din ordfører eller ta kontakt med en gruppeleder i ett av de større partiene i din kommune.

 

For løsningen er ikke sabotasje eller å skrive her. For det er ganske få politikere som leser Baatplassen, og sabotasje blir i værste fall anmeldt som straffbart forhold av eier.

 

Med mindre man bare har glede av en god diskusjon da :smiley: og der er jo Baatplassen relativt godt egnet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På hyttene i fjellet er det vel ofte egne teltplasser rundt hyttene, og uendelig med plass( Som det også ville vært uten hytta) så da er jo ikke hyttene i veien for de andre som ferdes der...

 

Sånn som jeg har forstått det så er disse bøyene plassert på ellers gode ankerplasser som det gjerne er begrensninger på. De opptar i tilleg ekstra plass pga annen roteringsomkrets enn ankrede båter.

 

Derfor synes jeg bøyene er en dårlig sammenligning med hyttene. Hyttene har aldri vært et hinder for andre fjellvandrere.. Og på hyttene er det altid plass til en til, enten man havner på flatseng eller må kroke seg inn i bøttekottet. Bøyene derimot er det fritt fram for å kaste ut andre gjester om du vil overnatte, og mcfog har vel bevist at enkelte praktiserer dette..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...