Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

. Har du selv sett bøyene? Om du blar litt ser du feks bilde av bøya på Sætre. Da vil du se at antakelsen for din argumentasjonsrekke er feil.

Også må du skille mellom bøye og bøye - for McFog lå ikke på en blå OF bøye.

 

Dere som er motstandere - hvorfor ikke poste bilder av bøyene så vi andre kan gjøre samme vurdering?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på demokrati er vi inne på spissfindigheter ja - dog prinsipielle :smiley:

En frivillig organisasjon må du være medlem i for å ha stemmerett.

En folkestyrt organisajon som OF styres gjennom kommunevalg - ettersom det er folkevalgte som styrer. Man må altså ikke være medlem for å ha stemmerett.

 

Så kan man jo diskutere om man har de folkevalgte man fortjener - og om de gjør som du vil. Vel det kan du påvirke hvert 4. år - og ved aktiv dialog med politikere. Min erfaring er at det skal relativt lite innsats til for å få en sak på den politiske agendaen. Derfor har jeg tidligere rådet de ivrigste motstanderne til å ta dette opp politisk i de kommuner dette gjelder for å få en prinsipiell avklaring i din kommune

 

Og det er en vesentlig forskjell mellom bøyene. OF bøyene er en politisk godkjent bøyeordning. Vil man ha bort den er mitt råd at man jobber politisk. Og det er ikke vanskelig. Send en mail til din ordfører eller ta kontakt med en gruppeleder i ett av de større partiene i din kommune.

 

For løsningen er ikke sabotasje eller å skrive her. For det er ganske få politikere som leser Baatplassen, og sabotasje blir i værste fall anmeldt som straffbart forhold av eier.

 

Jeg sier ikke at OF er udemokratisk. Men jeg sier at et enkeltmedlem ikke kan fremme saken sin på OFs årsmøter. Jeg sier ikke at man ikke har påvirkningskraft gjennom fokevalgtsystemet. Men det at en medlemsorganisasjon ikke er like demokratisk som et råd hvor medlemmene er oppnevnt av kommunestyrer og organisasjoner, blir galt. Det blir ikke mer demokratisk jo bredere velgergrunnlaget er. At demokratiet i en medlemsforening er mindre verdt fordi ikke alle innbyggere er medlemmer, blir galt.

 

Jeg er helt enig i at man må arbeide politisk eller organisasjonsmessig for å fremme stemmen sin i en slik sak. Men alt av politisk og organisasjonsmessig arbeid kommer ikke i avisen. Og er det bøyer i min båtrike og kystrike kommune? Nei.

 

Mulig det er ganske få politkere på Båtplassen.no, men "ganske få" er et relativt begrep. Det er i alle fall langt fler enn null. Så diskusjoner som dette er viktige.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alt det positive OF engasjerer seg i, må jeg bare vedgå at det rett og slett er trist at OF med bøyepolitikken sin greier å mobilisere så mye motstand og negativitet rettet mot organisasjonen.

 

Går man gjennom denne tråden, er det i realiteten ikke bøyene som skaper mest støy, men politikken knyttet til bruken. Dette kan OF rydde opp i på neste styremøte gjennom å vedta at bøyene fom. 2013 skal være tilgjengelige for alle (gjerne med lavere pris for dem som har OF-vimpel). Pasusen om at noen kan jages uansett tid på døgnet, må selvfølgelig strykes!

 

Link to post
Share on other sites

Mcfog: for å forhindre konflikt med "drittsekken" hvorfor flyttet du deg ikke? Du var vel veldig klar over reglene?

For egen del hadde det vært utenkelig å jage deg eller andre fra bøyen, uansett hvor "rett" jeg måtte ha hatt på min side.

Når jeg ser hvor lite nye tilrette-tiltak det blir gjort i skjærgården, setter jeg pris når noe blir gjort. Så er det vår oppgave å påvirke beslutningstakerne dersom d er noe vi er uenig i.

Denne bøyekrigen er noe av det mest barnslige og umodne jeg har hørt om.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alt det positive OF engasjerer seg i, må jeg bare vedgå at det rett og slett er trist at OF med bøyepolitikken sin greier å mobilisere så mye motstand og negativitet rettet mot organisasjonen.

 

Går man gjennom denne tråden, er det i realiteten ikke bøyene som skaper mest støy, men politikken knyttet til bruken. Dette kan OF rydde opp i på neste styremøte gjennom å vedta at bøyene fom. 2013 skal være tilgjengelige for alle (gjerne med lavere pris for dem som har OF-vimpel). Pasusen om at noen kan jages uansett tid på døgnet, må selvfølgelig strykes!

 

Meget godt skrevet. Støttes.

Link to post
Share on other sites

Denne bøyekrigen er noe av det mest barnslige og umodne jeg har hørt om.

Hadde du droppet den siste setningen, så hadde dette vært et godt innlegg.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

 

For egen del hadde det vært utenkelig å jage deg eller andre fra bøyen, uansett hvor "rett" jeg måtte ha hatt på min side.

 

helt enig!

 

Det var en veldig hyggelig samtale med OF.

Får følge med hvordan teksten om å vike uansett tid på døgnet blir endret :yesnod:

Så bra at du tok kontakt! Det skal sjelden veldig mye til for å påvirke litt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke mer demokratisk jo bredere velgergrunnlaget er. At demokratiet i en medlemsforening er mindre verdt fordi ikke alle innbyggere er medlemmer, blir galt.

Det er jeg enig i - men om man ser dette i et samfunnsperspektiv mener jeg at det er bedre at en organisasjon med folkevalgt kontroll (som OF) forvalter et fellesgode enn at en privat organisasjon gjør det (som SXK). Fellesgode her er da allmenhetens tilgang til naturen - dvs allemanssretten

 

SXKs bøyer kan jo i denne forbindelse anses å ligge nærmere langturseilernes - som var opphavet til bøyekrigen :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en veldig hyggelig samtale med OF.

Får følge med hvordan teksten om å vike uansett tid på døgnet blir endret :yesnod:

Det er vel denne passusen som skaper mest bølger, virker det som. OF´s intensjon er i utgangspunktet god, men det er i beste fall naivt å tro at "hele båtfolket" skal ta henstillingen fra representanten i lydklippet om å vise raushet og folkeskikk i en bøyesituasjon. De fleste vil nok utøve dette, men det er nok at 1 brautende idiot kommer nattestid og hevder sin "rett". Derfor:Fjern denne forkjørsretten, og innfør frivillig betaling for alle som ønsker å støtte en god sak.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i - men om man ser dette i et samfunnsperspektiv mener jeg at det er bedre at en organisasjon med folkevalgt kontroll (som OF) forvalter et fellesgode enn at en privat organisasjon gjør det (som SXK). Fellesgode her er da allmenhetens tilgang til naturen - dvs allemanssretten

 

SXKs bøyer kan jo i denne forbindelse anses å ligge nærmere langturseilernes - som var opphavet til bøyekrigen :smiley:

 

Jeg er helt enig med deg her. At en organisasjon som OF står som ansvarlig for forvaltningen er mest riktig. Men jeg mener OF i denne saken går på tvers av sitt eget mandat og vedtekter når de gjør et tilbud eksklusivt. Det tåler jeg at en privat organisasjon (SXK, og forsåvidt også NHK) gjør, men ikke de som skal forvalte på vegne av fellesskapet. Jeg vet mange er uenige med meg om dette siste.

 

OF har et tydelig, og i stor grad riktig, fokus på inntektssiden sin for tiden, noe strategidokumentet deres viser. Kommer de ingen vei med det, får de heller sette tæring etter næring og gjøre det de har råd til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg her. At en organisasjon som OF står som ansvarlig for forvaltningen er mest riktig. Men jeg mener OF i denne saken går på tvers av sitt eget mandat og vedtekter når de gjør et tilbud eksklusivt. Det tåler jeg at en privat organisasjon (SXK, og forsåvidt også NHK) gjør, men ikke de som skal forvalte på vegne av fellesskapet. Jeg vet mange er uenige med meg om dette siste.

 

For meg blir siste setningen din litt vanskelig å forstå - men det blir flisespikking. Jeg ser at det er en grensedragning her - og jeg kan prinsippielt være enig med deg. Jeg skulle gjerne vært foruten egenandeler på mange ting i samfunnet, men har innsett at de nok er kommet for å bli - enten det er bompenger eller bøyepenger :wink: Således kan man si at en bompengefinansiert vei også eksluderer de som ikke vil betale.

 

Kan virke som pirk, men tror du mener tur-seilerne (KNS tur-seiler klubb/forening).

Her er det innlegget jeg tenker på

https://baatplassen.n...ost__p__1356544

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg blir siste setningen din litt vanskelig å forstå - men det blir flisespikking. Jeg ser at det er en grensedragning her - og jeg kan prinsippielt være enig med deg.

 

Nesten OT:

Beklager, klumsete skrevet. Jeg liker selvfølgelig ikke at private organisasjoner går ut over sine mandat og vedtekter! Regner med at du forstår hva jeg egentlig mente. Private organisasjoner kan bestemme seg for alt mulig rart, hvis de har medlemmenes velsignelse og lovverket på sin side. Og da får de også ta krangelen rundt det.

OF, med den rollen de har, skal ikke gå på tvers av sitt mandat som forvalter av fellesskapets interesser. Og det mener jeg de i denne saken gjør. Men ellers setter jeg stor pris på jobben OF gjør. Har vært støttemedlem i årevis.

Link to post
Share on other sites

Som Erik skriver... kom til Vestlandet og Ryfylke.

Her har vi nok ikke bøyer men bolter i fjellet... for ALLE.

 

Vi kan underskrive på denne anbefalingen. Første gang vi var på de traktene og ankom til Rossøy, en av de flotte bryggeanleggene som Ryfylke Friluftsråd har satt opp, var brygga full. Vi snudde, som vi er vant til herfra når det ikke er plass. Men da ble det liv på land! Folk reiste seg opp og vinket oss innover, "Dere må da ikke snu!" Båter ble forhalt og den fineste plassen gjort ledig. Tau ble tatt imot, og etter at vi hadde fått litt tid til å områ oss, kom noen bærende med ei bøtte med nykokt krabbe, og lurte på om vi ville ha!

 

Dette var riktignok på 90-tallet, men at holdningene ikke er så mye endret på de traktene opplevde vi ifjor da vi tilbrakte StHans på Lindøy i hyggelig lag med lokalfolket. Vi følte oss også da som velkomne gjester, ikke som inntrengere.

 

Dette er kanskje litt OT i forhold til bøyer, men jeg synes allikevel det er relevant med tanke på all gørr og oppgulp jeg ser i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at OF er udemokratisk. Men jeg sier at et enkeltmedlem ikke kan fremme saken sin på OFs årsmøter. Jeg sier ikke at man ikke har påvirkningskraft gjennom fokevalgtsystemet.

- og akkurat i OF er "vimpelmedlemmene" ikke medlemmer med medlemsrettigheter, men en skags støttemedlem. Det er bare kommuner og fylkeskommuner og noen få private organisasjoner som er medlemmer i OF og som oppnevner representanter til OFs representantskap. Og som jeg har nevnt før en gang eller to så er det pussig at en organisasjon som nettopp har som mål å sikre friluftsområder for allmennheten skal velge å ha spesiell tilgang til deler av friluftsområder for noen som betaler for det når de godene hindrer allmennheten i å bruke de samme friluftsområdene.

Borgernes påvirkningskraft på OF (og andre friluftsråd) gjennom kommunevalg er ikke reell.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg ser frem i mot dokumentasjonen på at de bøyene OF har lagt ut er til hinder for allmenhetens benyttelse av de aktuelle områder.

 

Angående det demokratiske underskuddet du beskriver i OF. Er ikke kommuner og fylkeskommuner styrt av befolkningen gjennom valg? De andre organisasjonene som er med i OF, er de ikke demokratiske? Er OF en udemokratisk organisasjon gjennom sine valgregler? En organisasjon blir ikke udemokratisk bare fordi man er uenig i beslutningene som gjøres.

 

Folkestyre betyr ikke at folket styrer i alle saker. Det betyr at folket velger representanter som skal bruke sitt skjønn.

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten,

Bøyene ligger der jeg kunne sluppet anker, altså er de til hinder når jeg ikke kan benytte de med sikkerhet for å få ligge over natten !

Dette er like spissformulert som din definisjon av "demokrati" når det gjelder en privatperson sin påvirkningsmulighet/kraft ovenfor OF :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikke måte på kreativiteten hos snyltere

 

Dette kaller jeg dårlig kvalitet på innlegg og meget dårlig kamuflert hersketeknikk !

 

Du skal ikke se bort i fra at regelverket er lagd slik for at OF skal få snylterne til å tenke seg om før de urettmessig tar seg til rette - selvom jeg tror det oftest er fånyttes på den type folk.

Dersom ordet snylter er vanskelig å akseptere for enkelte kan jeg godt bruke et annet ord. Kom gjerne med forslag på ord som beskriver folk som tar seg til rette bevisst på den måten.

 

Nok et innlegg i samme stil, her legger du ikke skjul på at det bare er å betale for vimpelen, og at de kr. 450,- i dine øyne ikke er penger....

 

Nivået på debatten har så langt vært antydninger til oppfordring til hærverk ol. Da synes vel jeg at innlegget fra min side er omtrent på samme nivå. Jeg anser ikke dette som en saklig politisk debatt nei. Til det er det for mange aparte innlegg. Men vi kan gi det et forsøk :smiley:

 

Så kommer det jeg virkelig reagerer på,

Du har i flere innlegg, etter eget utsagn, lagt deg på et lavmål hva gjelder kommentarer og kalt folk både snyltere ment de "tar seg til rette".

Når du har sunket til samme nivå selv og det har blitt påpekt, så påberoper du deg å skulle "gi debatten et forsøk" ? En debatt som har pågått i snart et år og over 31 sider på båtplassen........

Har du ikke gitt debatten et forsøk tidligere og blitt stående ganske så alene om dine meninger og standpunkt ?

Kan det være at det du nå skal "gi et forøk" er dine egne meninger atter en gang ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke måte på kreativiteten hos snyltere

 

Ikke meningen å snylte men det er jo ikke uvanlig å ta seg en ankerdram. I henhold til gjeldende lovverk så må man jo bli liggende da. Vil jo tro promillereglene ifht å føre båt langt overgår "bøyereglene". Selv blir jeg så lett påseilet etter en dag på sjøen at jeg definitivt ikke bør begynne med manøvrering med båten etter ankerdram er inntatt.

 

Eller mener du at de som ligger med en bøye, som de har lov til etter OF sitt eget regelverk skal holde seg klink edru mtp at eventuelle vimpelbåter kan måtte gjøre krav på bøya?

 

Men det er vel strengt tatt ikke et problem iom at en vimpelbåt kan legge seg longside, og kanskje tilogmed få seg en dram?

Link to post
Share on other sites

VannTro. Jeg synes duskusjonen tidligere i formiddag var god og saklig, og konstruktiv ved at saken etter min mening kom til en form for konklusjon/forståelse.

 

Lykke til med å erte noen andre :cheers:

 

Jeg velger å svare slik i stedet for å ignorere dine fortolkninger av hva du mener jeg bør mene

 

Nice try :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var en veldig hyggelig samtale med OF. Får følge med hvordan teksten om å vike uansett tid på døgnet blir endret

Det burde stått noe som dette...…I bøya kan en ligge to, Vi kan ligge her begge to og du kan være min gjest, hvis du ikke er medlem.

 

Å tro at det blir bevilget nok penger så en kan drifte og legge ut nye bøyer for å få de gratis er å tro på julenissen.

Det er en torn i øye på mange at vi slipper litt dieselavgift.

Var glad et det var en bøye å ligge i når vi lå værfast i 3 dager med 18 ms på det verste.

Så en får støtte OF med medlemskap, enn så lenge.

I de siste åra har jeg bare truffet på hyggelige båtfolk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

VannTro. Jeg synes duskusjonen tidligere i formiddag var god og saklig, og konstruktiv ved at saken etter min mening kom til en form for konklusjon/forståelse.

 

Lykke til med å erte noen andre :cheers:

 

Til mitt forsvar er det bare 6 dager siden jeg stumpet røyken for siste gang...... :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Blir pussig for meg å lese at folk virkelig ønsker dette bøye-systemet, spesielt dette med at folk med vimpel kan jage folk uten vimpel. Til og med midt på natta :confused: Det er bare trist. Litt av en gjestfrihet om jeg f eks skulle kommet fra Sørlandet, og tatt sjansen på en slik bøye. Så kommer det en båt med vimpel og ber meg ryke og reise. Trist at noen ønsker dette. :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

 

 

Til mitt forsvar er det bare 6 dager siden jeg stumpet røyken for siste gang...... :cheers:

Om erte meg kan bidra til at du slutter skal jeg være litt tollerant :yesnod:

 

Finnmarken: slik er det med SXK bøyene også. Og de finnes overalt i svenske skjærgården. Enkleste er å bli medlem om man vil bruke bøyene :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...