Honduras Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 For at dette ikke skal gå på din egen forsikring men erstattes av kommunen må du vel overbevise retten om at kommunen har opptrådt grovt uaktsomt. Tror det blir et langt lerret å bleke... * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kappa Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Nei, jeg tror det simpelthen er tilstrekkelig å bevise skyldforholdet. Når det gjelder bøyene, er det lett å påstå at øyebolten og alt nedenfor er bøyeeiers ansvar. Svikter noe av dette, bør bøyeeier bære risikoen. Mens alt over øyebolten, herunder knuten som låser øyebolten og trossen sammen, er båteiers ansvar. (Båteier må selvsagt passe på å følge bøyeeiers avvisninger og ta hensyn til eventuelle eksplisitte forbehold fra bøyeeiers side). Redigert 21.Januar.2013 av Kappa (see edit history) Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Hva er forskjellen? I følge Kristiansand kommunes båtplassreglement står det: "Skade som måtte oppstå på båtene forårsaket av brygger og fortøyningsanordninger, er kommunen bare ansvarlig for i den grad det følger av alminnelige erstatningsrettslige prinsipper. Skade som skyldes hendelige uhell må dekkes av båteier selv eller av dennes båtforsikring." Vel... jeg tolker dette til å gjelde om du får skade på båten mens du ligger fortøyd eller når du legger til feks. Jeg kan ikke se at de kan bruke denne teksten om hele bryggeanlegget løsriver seg fra moringene. Det kan neppe kalles et hendig uhell om bryggeanlegget sliter seg pga dårlig vedlikehold eller kontroll av moringer, kjettinger e.l. NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sitrin Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Kjenner ikke det juridiske, men når du har betalt for en tjeneste/vare så må vel den som leverer den kunne bli stilt til ansvar hvis f.eks. bøyens fortøyning ryker pga. mangelfult vedlikehold. Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Tom Rør Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Egentlig en god plan å sette spørsmål rundt erstatningplikt hvis bøyene ryker. Offentlige etater hater alt som har med erstatning å gjøre. OF sine bøyer er potensielle utgiftsbomber. Hva om noen kommer til skade når en bøye ryker? Det er ikke bryggeeiers ansvar om f.eks en gjestebrygge sliter seg i uvær. Såfremt bryggeeier ikke har utvist uaktsomhet, vil dette måtte gå på båteiers forsikring. Hvis man da ikke har kasko, er det dumt for båteieren. Dermed er det sannsynligvis ikke bøyeeiers ansvar om bøya sliter seg i uværet, og båter får skade. Link to post
gsg Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Eg kan garantere at det er ingen på Vestlandet og nordover ønsker OF sine bøyer her. Skal også garanter at om noen prøver å legge ut dette her i et Frioråde, der ikke alle har tilgang til bøyene fritt, Tror jeg også vil legge ut bøyer i 2013-sesongen. Disse skal selvsagt være åpne for alle - som betaler kr. 10.000,-. Siden de er åpne for alle, er det vel heller ikke snakk om privatisering?Dersom tilhengerne av dagens OF-bøyeløsning ikke ser stupiditeten i opplegget, håper jeg dette utrerte eksemplet kan hjelpe litt... vil Fylkesmannen sette ned foten. Har noen på østlandet fått fylkesmannen til å se på saken? Link to post
Astor Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 OF` sine bøyer er godkjent av den kommunen de ligger i. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
gsg Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Da bør en klage til Fylkesmannen. OF` sine bøyer er godkjent av den kommunen de ligger i. Link to post
Free Lillehammer Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 OF` sine bøyer er godkjent av den kommunen de ligger i. Husket OF å grundig redegjøre for motargumentene i saken da de produserte saksfremlegg for sine egne eiere? Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Eg kan garantere at det er ingen på Vestlandet og nordover ønsker OF sine bøyer her. Fantastisk med slike garantier. Hva basere du din garanti som gjelder samtlige innbyggere på Vestlandet på? Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 OF` sine bøyer er godkjent av den kommunen de ligger i. Godkjent av politikerne i kommunen og alle har vel registrert hva folk her mener om politikere? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Trodde det var kystverket som godkjente disse ? Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 La meg sitere svarbrevet fra Lillesand kommune som følger: LK gir i medhold til lov om havner og farvann §27.1. ledd ikke tillatelse til utlegging av bøye.... Vedtaket er fattet med hjemmel i havne- og farvannsloven §27.1 ledd, bystyrevedtak 81/08 og intern videredelegering av 26.11.2008. Kan jeg påklage vedtaket med henvisning til ditt innlegg her CB? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Neppe. Nå var det ikke innlegg fra min side men snarere spørsmål som jeg i og for seg fikk svar på om jeg leser mellom linjene slik at jeg har da ikke noen ytterligere kommentarer til ovennevnte annet at jeg registrerer du ikke fikk tillatelse til å legge ut bøye. Påklage kan du nok gjøre til riktig instans. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Astor Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Kommunene og havnevesenet i felkleskap er godkjenningsorgan her, mener jeg. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Godkjent av politikerne i kommunen og alle har vel registrert hva folk her mener om politikere? Der er vi ganske så enige. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Kommunene og havnevesenet i felkleskap er godkjenningsorgan her, mener jeg. La meg da sitere fra et annet brev (annen sak/søknad/søker) fra Lillesand kommune: Moringer og bøyer er ikke søknadspliktige etter havne- og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget havnereglement. Det morsomme er at Lillesand kommune ikke har eget havnereglement, men allikevel nektet meg å legge ut bøye med henvisning til havne- og farvannsloven så ikke lett dette her! Jeg forfulgte forøvrig ikke saken, men det av helt andre grunner da behovet ble løst på annet vis. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg har bøyevimpel og skal ha det i år også. Her det mange som skriker mot, men jeg hører ikke så godt så det får helle stå sin prøve. Jeg har hatt vimpel fra første sesong da det ble lagt en ved Husebergøya, en eller to i bukta ved langøyene og en ved Gressholmen. Jeg finner dette helt uproblematisk og jeg har enda tilgode å kaste vekk noen uten vimpel som har lagt seg ved en bøye. Det står i statuttene at de med vimpel har "Fortrinnsrett" og ikke "enerett". Jeg er forøvrig utover det veldig enig i at disse bøyene ikke skal ligge der det tradisjonelt er vanlig å dregge opp selv. De fem ved Langøyene har spart redningsselskapet for en rekke utrykninger til folk som har dregget opp i skipsvrak, bilvrak og annet rask etter Søppelfyllingen sundet der består av. Ved Gressholmen ser jeg hvert eneste år at folk mister dreggfestet da det mest er svaberg på bunnen der. Utenfor Dragsund er det vel 15-20 meter dypt og i det minste for meg er det uaktuelt å dregge opp på slike dyp. Et lite press mot OF om å flytte bøyer som ligger der man helt fint kan ligge med eget anker, synes jeg er på sin plass, men utover det, ser jeg kun fordeler med bøyene. At det koster meg 1/10-del av en båtlapp synes jeg ikke gjør så mye. Det er vel den aller minste faste fakturaen jeg betaler for å være på fjorden med både forsikring, VHF-lisens, LYS-brev og redingsselskapet. LYS-brevet er vel aller mest irriterende. Jeg har betalt for å få målt båt og seil i hue av R¤%a og så skal jeg i tilegg betale en avgift hvert år etter det for at dette gamle brevet fortsatt skal være gyldig..... RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Det står i statuttene at de med vimpel har "Fortrinnsrett" og ikke "enerett". Som betyr hva? Eller som eksempel; jeg ligger der uten vimpel, og du kommer med vimpel og vil legge deg i bøya, hva da? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Du ligger jo der, så da kan det hende jeg kommer bortom og spør om du skal overnatte der. Om du skal det, så drar jeg videre og ønsker deg en god dag. Skal du ikke overnatte, sier jeg ifra at jeg legger meg litt bortenfor og spør høflig om du kan si ifra litt før du reiser, slik at jeg kan overnatte på bøya. Det er det mest vanlige. Andre ganger tøffer jeg bare forbi og hilser på vanlig måte. (Jeg hilser til og med på danskebåten, så ikke bli flattert av akkurat det) RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg har i tidligere innlegg notert meg din (positive/riktige) holdning, men spørsmålet går på juridiske rettigheter og ikke din håndtering som sådan. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 OF er ingen offentlig instans i så måte at medlemmer kan påberope seg juridiske rettigheter tror jeg. Utover det, forholder jeg meg aller mest til min egen måte å bruke bøyene på. Når jeg er på sjøen, skal det veldig mye til for at jeg skal hever røsten om det ikke er for å overdøve vinden. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Så hvis denne vimpelen som man har kjøpt og betalt ikke gir noen juridiske rettigheter så er den helt verdiløs når det kommer til stykket? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Egentlig er den det Mouche. Ligger du der, ligger du der, betalt eller ikke. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Juridisk sett, mener jeg at den er det. Om en kommer å hevder at du skal flytte deg fordi du ikke har vimpel og du svarer at de kan kjøsse seg et vist sted, så tusler de nok videre etter en tid og har noe å snakke om i mange dager etterpå. Noe særlig mer tror jeg ikke de får gjort. Om de kontakter politiet over VHF eller pr mobil tror jeg nok ikke de kommer så langt og skulle de mot all formodning komme, er jeg ikke så sikker på hvilken lovhjemmel de må sikte til for at du skal flytte deg. Så om man ønsker heftige diskusjoner mens man ikke har tilgang til dette forumet, er det kanskje en ide å oppsøke de aller mest populære av disse bøyene hvor de enn måtte befinne seg. RSL Redigert 21.Januar.2013 av RSL (see edit history) NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn