VannTro Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) Ja, jeg står fremdeles på mitt standpunkt i denne saken. Det kan ikke gis fortrinnsrett til noen av landets borgere ved disse bøyene ! Det strider mot rettsoppfatningen min i hvert fall. Å pakke det inn i ulne fraser som at "alle kan ligger der, men kommer et medlem har dette førsteretten" blir helt på trynet. Det er og blir da en betalingsordning og privatisering i et område alle har rett til å benytte. Fjern denne fortrinnregelen så skal jeg til og med vurdere medlemskap i OF. De gjør jo tross dette mye bra ! Redigert 7.Mai.2014 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 .......Det kan ikke gis fortrinnsrett til noen av landets borgere ved disse bøyene ! Det strider mot rettsoppfatningen min i hvert fall. Å pakke det inn i ulne fraser som at "alle kan ligger der, men kommer et medlem har dette førsteretten" blir helt på trynet. Det er og blir da en betalingsordning og privatisering i et område alle har rett til å benytte. ....... Enig! Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Worry II Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=6010249&displaypage=TRUE Om ingen betaler, blir det ingen bøyer. Om diskusjoner på båtblogger: http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=5914248&displaypage=TRUE Redigert 7.Mai.2014 av Worry II (see edit history) Link to post
Framtia Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Tror vi er mange som ville vurdert å bli medlem om "bortvisningsretten" til bøyene hadde blitt fjernet... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
GeirFrode Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Støtter Vanntro her. Men bøyene kan gjerne fjernes for min del. De er ofte i veien for ankring uansett, siden de stort sett ligger akkurat der det hadde vært naturlig å slippe ankeret. Dette gjelder forøvrig ikke bare de blå bøyene, bare så det er nevnt. Det eneste positive jeg kan finne på OF sin hjemmeside om bøyene, er at det ser ut til at de har fjernet denne: Ellers registrerer jeg at de ovehodet ikke bryr seg om at de beveger seg i gråsonen juridisk sett med disse bøyene. Dette burde vært utredet mye mere nøye. Link to post
Roger jo Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) Nå står det dette ""OF vil også minne om at det går fint an å ligge flere båter i en bøye; inviter en båteier uten vimpel til å overnatte ved siden av deg i bøya, og du får en ny båtvenn. OF forutsetter også at alle viser normal folkeskikk - både de med og uten vimpel."" Melde seg inn bare det blir Gratis? Hvorfor skal en melde seg inn da?. Hvorfor er det bråk om bøyer her til lands? Det er da "ingen støy" om de ca.70 SXK - Bøyene. Danmark har 150 bøyer som Dansk Sejlunion legger ut og drifter, og de er ikke gratis der heller. Mulig en kan erindre noe støy om SXK Bøyer for mange år siden men det var sikkert noen utlendinger som mente de hadde hevd på kysten fra gammelt av. - Allemannsretten åpner ikke for å legge ut svaibøyer. Å legge ut slike vil som regel kreve tillatelse fra kommunen, sier Reusch i Batmagasinet og det er vel det OF har fått. En ting som er "nesten gratis" er denne ordningen som 190 havner er med i. http://www.frihavne.com/ Her også er det for få Norske havner med hvorfor?. Redigert 7.Mai.2014 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SeaSC Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Jeg lurer på en liten ting ? Er det noe som har blitt bortvist fra en bøye med bakgrunn at de ikke hadde vimpel ? Kunne ikke falle meg inn å spørre en båt på en blå bøye om de hadde vimpel. Det er da nok av plasser langs vår kyst. Forstår rett og slett ikke problemet her. Finne du en blå bøye som er ledig og du har lyst å ligge der en natt, så bare gjør det. Tror fort at det kan gå bra. -G- Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) SXK sier selv de har ca 150 bøyer. SXK bytter ut det gamle båtmerket med et stort oransjt flagg nå som medlemmer kan henge opp og vise at de har rett på bøya. Da slipper vi kanskje slike sure andre som ror rundt båten vår, kikker inn vinduer og leter etter båtmerket som er 4x7cm :-) Vi har blitt trua med annmeldelse fordi vi lå på bøya - og vi er medlem. Jeg ba vedkommende sjekke matrikkelen, og da ble han enda surere da han oppdaga at vi faktisk stod i boka. Jeg har betalt for OF bøyene i år - og har definitivt tenkt å bruke de med glede. Jeg har til aldri jaget andre som har misbrukt bøyene. Men jeg er forundret over gratispassasjerer som ikke bidrar til et fellesskap - men det er jo ikke noe nytt med snyltere i samfunnet vårt. Vi har i alle år feks sett at folk bruker privat brygge (den er klart merket med privat) når vi har vært ute på tur med den største selvfølgelighet. Det er tydeligvis helg greit å bruke andres brygge, bøye og fortøyninger. Of sier hel tklart at alle kan bruke bøyene - men kommer det et medlem som vil ligge der så må du flytte deg. Redigert 7.Mai.2014 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Framtia Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Jeg var medlem i SXK og hadde betalt bøyeavgift. Så kom det en båt med et svensk ektepar som ville ha bøya da de ikke hadde sett mitt merke på masta. De var forsåvidt høflige, men det var ikke et smil å se hverken før eller etter de spurte. Selv syntes jeg dette var nokså ubehagelig og at det representerte en praksis jeg ikke ville være del av. Så da meldte jeg meg like godt ut. Et potensielt medlemskap i OF for meg avhenger av to ting, det ene er at bortvisningsretten tas bort, men like viktig er det at man kun legger bøyene til steder det ellers er dårlige ankringsforhold. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 SXK sier selv de har ca 150 bøyer. Jeg har betalt for OF bøyene i år - og har definitivt tenkt å bruke de med glede. Jeg har til nå aldri jaget andre som har misbrukt bøyene. Men jeg er forundret over gratispassasjerer som ikke bidrar til et fellesskap - men det er jo ikke noe nytt med snyltere i samfunnet vårt. Sikkert rett burde skrevet Vestkysten. För närvarande har vi 68 bojar utmed kusten från Onsala Mönster i söder till Karholmen utanför Strömstad Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Of sier hel tklart at alle kan bruke bøyene - men kommer det et medlem som vil ligge der så må du flytte deg. Og helt uavhengig av tid på døgnet og/eller værforholdene? Spør ikke da om hva du ville ha gjort, eller ikke, men hvordan ordningen/reglene er ment. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Reglene sier ingenting om det. Så er det jo opp til hver enkelts skjønn å vurdere situasjonen. Både den som tar i bruk bøya og den som hevder sin rett. Og det er vel omtrent det som er kjernen i denne diskusjonen. Som sørlendingen sa da en østlending ikke overholdt vikeplikten "Mi får bruga vettet mi som har det" Link to post
REM Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Vi lå til fjellet på Alvøen utenfor Bovalstrand da en svensk seiler gled opp på vår side. Kona hoppet ut (som vanlig) for å ta imot tampen, men kvinnen som sto i baugen så bare rett gjennom henne som om hun ikke eksisterte. Det var flere ledige bolter så kona stilte seg da ved en egnet bolt og spurte om hun ville ha tauget i retur. Svaret hun fikk var :" Nej tack, vi tycker vi ligger tryggare på kryssarklubbens bultar". Underforstått, vi hadde tatt oss tilrette og konfiskert bulter som var eksklusive for SXK medlemmer. Selv var jeg ute med jolla å dro makrell, men da jeg kom tilbake en times tid senere hadde kona gjort allt klart for avgang. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 boltene til SXK er for alle. Det er kun bøyene som medlemmer har "rett på" Link to post
Skhuds Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Fjern denne fortrinnregelen så skal jeg til og med vurdere medlemskap i OF. De gjør jo tross dette mye bra ! Det går fint an å være medlem i OF, og dermed støtte det positive arbeidet de gjør, uten å være bøyemedlem. Det koster 400,- i stedet for vimpelmedlemmenes 500,-. Jeg har vært slik medlem i mange år, og akter ikke å "oppgradere", da jeg mener OF, med sin eierstruktur og formål om å tilrettelegge for allmenheten, her bryter egne vedtekter. Link to post
GeirFrode Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Vi bidrar alle gjennom skatteseddelen, så å hevde at det snyltes er i beste fall bare vås! Når juristene sier at OF opererer i gråsonen med betaling for bruken av bøyene, så er det nok ganske tvilsomt dette her. Og spesielt dette med bortvisning. Om jeg skulle komme til å benytte meg av en slik bøye, er det helt klart at jeg blir liggende til det passer meg å flytte. Om noen kaller det snylting, for de stå for selv. Allemannsretten gjelder fortsatt! Allemannsretten åpner ikke for å legge ut svaibøyer. Å legge ut slike vil som regel kreve tillatelse fra kommunen, sier Reusch. Hun påpeker at også svaibøyer vil kunne benyttes av alle i kortere perioder, så lenge eieren ikke fortrenges. Hvem som er eier av svaibøyene blir imidlertid en definisjonssak som ofte må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Betaling og tilrettelegging for friluftsliv er kontroversielt. Generelt er det slik at det bare er kommunen som kan åpne for å kreve inn penger for slik tilrettelegging som utlegging av svaibøyer, og da kun til selvkost, sier Reusch. Organisasjoner og foreninger opererer dermed i gråsona ved å legge ut bøyer kun for medlemmer. Hvem er i så fall eieren av en slik bøye? Er det OF, eller kommunen som eventuelt har gitt tillatelse til å legge ut denne? Ref til hvem som egentlig har lov til å ta betalt for bruken. Link to post
Roger jo Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Hvem er i så fall eieren av en slik bøye? Er det OF, eller kommunen som eventuelt har gitt tillatelse til å legge ut denne? Ref til hvem som egentlig har lov til å ta betalt for bruken. Kommunen gir bare tillatelsen til å sette ut byøer. Får en kommunen til å ta kostnadene med årlig kontroll av bøyen, blir den en gratis bøye. OF eier bøya og har kostnadene med å kontrollerer den hver vår, så vi kan ligge trygt i den. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) Fra årsberetningen for 2013: Alle 30 kommuner med grense mot Oslofjorden er medlemmer av OF, i tillegg kommer Lørenskog (uten sjøtilknytning). Som bosatt i en av de 30 kommunene er jeg altså med og finansierer OF over skatteseddelen. I tillegg må jeg melde meg inn i OF for å kunne ligge på deres bøyer uten å kunne bli bortvist. Fra vedtektene: §2 Arbeidsoppgaver Oslofjordens Friluftsråd skal arbeide for: 1.Vern av helheten i naturmiljøet i Oslofjorden og omliggende strandområder og fremme av et friluftsliv som ivaretar dette hensyn. 2. Sikring av strender og andre arealer ved Oslofjorden til bruk for alle. 3. Bedre vilkår for friluftsliv ved fjorden, herunder forvaltning av friluftsarealer. 4. Fremme god friluftskultur gjennom tilrettelegging for og informasjon om friluftsliv ved fjorden. §2.2. Her møter de seg selv i døra etter mitt syn med utlegging av bøyer der betalende medlemmer har fortrinnsrett. Om de legger ut bøyer så må det være fritt frem for alle benytte dem på like vilkår. Redigert 7.Mai.2014 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Erik Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Er OF Offentlig/kommunalt, eller er det en privat bedrift som styrer med dette? Her i Rogaland har vi Ryfylke frilufts råd. Offentlig finansiert, og tildels frivillig driftet, og legger til rette med både brygger, bolter, søppeltømming , toaletter, grillanlegg og annet. Og anleggene er for alle båtfolk, ikke bare lokale Rogalendinger med bevis for lokaltilhørigheten. Rart at man ikke kan gjøre det på samme vis i Oslofjorden ? Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Astor Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) Havseilerklubben har to bøyer i Sandspollen. De tillater kun medlemmer med vimpel å ligge i disse. Skulle tro garvede havseilere ville ligge trygt på eget anker, men nei da. Dette er vel en gjeng sjøulker som har vært ute en vinternatt før vil jeg tro? I Evjesund har Røyken Båtforenings damegruppe en egen bøye. Bare for damer? he Redigert 7.Mai.2014 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JRK Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Er det noe som har blitt bortvist fra en bøye med bakgrunn at de ikke hadde vimpel ? Det er da nok av plasser langs vår kyst. Om du leser hele tråden så vil du se at folk har blitt jaget og det har forekommet munnhuggeri og trusler. Ja foreløpig det er nok av plasser. Men hvorfor må OF legge ut bøyer der det allerede er gode ankringsmuligheter. Det er jo dette folk irriterer seg over. De bør legge ut bøyer der det er vanskelig å ligge på eget anker. Da blir det hele mer spiselig. Jeg har betalt for OF bøyene i år - og har definitivt tenkt å bruke de med glede. Jeg har til aldri jaget andre som har misbrukt bøyene. Men jeg er forundret over gratispassasjerer som ikke bidrar til et fellesskap - men det er jo ikke noe nytt med snyltere i samfunnet vårt. Vi har i alle år feks sett at folk bruker privat brygge (den er klart merket med privat) når vi har vært ute på tur med den største selvfølgelighet. Det er tydeligvis helg greit å bruke andres brygge, bøye og fortøyninger. Enig Framtida skrev: "Et potensielt medlemskap i OF for meg avhenger av to ting, det ene er at bortvisningsretten tas bort, men like viktig er det at man kun legger bøyene til steder det ellers er dårlige ankringsforhold" Enig Ellers er jeg veldig glad at OF er kommet på banen og at kommunene henger seg på. Etterhvert som lystbåtantallet øker trenger vi et slikt råd Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Er OF Offentlig/kommunalt, eller er det en privat bedrift som styrer med dette? Svært mye av deres inntekter kommer fra fellesskapet; kommuner, fylker og staten, med andre ord fellesskapet/deg og meg. For den som gidder å lese alle detaljene så står alt dette i deres årsrapporter som kan finner på deres hjemmesider; http://www.oslofjorden.org/portal/pls/portal/docs/1/1102002.PDF ' Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn