Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Solseng - Med den innstillingen så syntes jeg det er helt ok. Men at båtfolk driver å jager hverandre er jo helt håpløst. De som forsøkte å jage meg fra Sandspollen som jeg skrev om i et tidligere innlegg har etter min mening fullstendig misforstått alt som har med båtliv og god kotyme!

Link to post
Share on other sites

Enkleste er å kappe bøyene, og se hvor justisen havner. Man har ad inflytelse brøytet seg vei - gjerne i gråsonen. Privilegiet til de få som vet at majoriteten ikke er samlet og ikke byr på motstand. Rett og slett gambling i fjorden. Jeg støtter gjerne sivil oppstand i den fjerne Oslofjord for det bedre for enhver fjord. Minst 1000,- herfra for enhver juridisk komplisering. :thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si nå som jeg er ny til båt og ikke helt vet hvor bra ankeret virker og hva som skjer hvis vinden snur osv, setter jeg pris på bøyene, ihvertfall når jeg er alene utpå. Føler meg relativt trygg og kan legge og sole meg (med et halvt øye oppe og dybdealarm på kartplotter.. :wink:), det hadde jeg ikke turt med anker.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 13 timer siden:

.

 

DNT-hyttene er en dårlig sammenligning, da det sjelden er så dårlig plass i fjellheimen at man ikke finner plass til å slå opp et telt, for hytten(e) tar opp all plassen.

Hadde reglene vært slik at man bare kunne overnatte i DNT-hytter, og måtte være medlem for dét, og det hadde vært ulovlig å telte i en kilometers radius fra hytta, hadde det vært sammenlignbart.

Ja, det er jo slik det er da.... det er klare regler for hvor man kan telte i nærheten av hyttene, ofte definerte teltplasser der man også må betale for å telte..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra mitt perspektiv fra svenskekysten er dette et ikke-problem. SXK har mange bøyer i flotte havner, men de er på ingen måte okkupert av den grunn. Lå f.eks ved Slubbersholmen vest for Mollösund hvor det var fire bøyer. På tross av dette var det plass til 28 båter til. Samme ved Instön øst for Åstol, Trossö ved Havstenssund osv. På tross av bøyene har jeg aldri vært i en havn hvor disse er til hinder for de som ønsker å svaie for eget anker. Men klart.... man evner å skape problematikk av det meste - hvis det er instillingen man har.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
diaX skrev 1 minute ago:

På tross av bøyene har jeg aldri vært i en havn hvor disse er til hinder for de som ønsker å svaie for eget anker. Men klart.... man evner å skape problematikk av det meste - hvis det er instillingen man har.

 

Ja hvis det er innstillingen din til privatisering av uthavner og friområder på sjøen med bøyer fra diverse organisasjoner og privatpersoner så er det vel ikke et problem for deg da. Så om du har vært i feks Danemark så mener du at bøyene der fra SXK ikke tar en eneste svaiplass? Om du har seilbåt som stikker litt dypt så er min påstand at SXK bøyene der tar ca halvparten av de beste svaiplassene i den bukta. 

 

Har du forresten seilt i middelhavet noen gang? Og flere ganger i tråden har det blitt vist til hvordan det har utviklet seg i Karibien. 

---

Poenget mitt er at om det ikke er et problem i dag så ligger det i kortene at det vil bli det innen ikke så veldig langt tid. Gå 20 år tilbake i tid. Hvor mange bøyer var det i uthavner omkring da? Ikke veldig mange. Hvor mange er det i dag, ikke utrolig mange, men mange nok til at de har begynt å ta opp gode svaiplasser her og der. 

 

Men for all del, det er lov å leve i sin egen boble og ikke ha perspektiv på ting utover denne sommeren, og kanskje neste. Særlig hvis en er en av de få som høster av fordelene medlemsbøyer gir ;-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 3 minutes ago:

Men hvis man legger ut en bøye som alle kan bruke, er det også negativt? 

 

Jeg syns det er bedre enn dagens løsning. Men i utgangspunktet så ville jeg tenkt etter et par hovedlinjer:

 

1. Ikke legge bøyer der det er naturlig å ankre/svaie. Aldri legge bøyer så de kommer i konflikt med gode ankringsplasser

(burde vel være forbudt... si at en ser en ankringsplass på kartet og søker "nødhavn", så finner en en havn som ikke lar seg ankre i pga noen har lagt ut bøyer)

2. Ikke legge bøyer på populære plasser, av miljøhensyn osv bør belastningen på populære plasser fordeles  best mulig utover

- Riktig bruk av bøyer kan vise båtfolk nye plasser og fordele belastningen/bruken utover i skjærgården. 

3. Legge bøyer der det er vanskelig/umulig å ankre, feks på grunn av bunnforhold eller fordi det er trangt osv.

4. Legge bøyer der ankring medfører mer slitasje på bunn osv enn ønsket (erstatte ankring/svai)

5. Alle må kunne bruke bøyene, ingen forrang eller ulik pris for bruk for medlemmer/ikke medlemmer. 

6. Universelle betalingsordninger for bruk av "organisasjonsbøyer", feks betaling pr sms, vipps, kontonummer osv slik at hvem som helst kan legge seg i ei bøye og betale for bruken den natta. 

 

Så en bøye lagt på "rett plass" hvor en ellers ikke kan/bør ankre og som alle kan bruke er bra. 

---

Men det er en konflikt her. Organisasjonene søker å gi sine medlemmer fordeler. Da vil de legge bøyer på populære plasser, på gode svaiplasser osv. De gjør ikke det i hovedsak for å tilrettelegge best mulig for "båtliv", de gjør det for å tekkes sine medlemmer. Det er to vidt forskjellig ting som gir to vidt forskjellige resultat. 

 

Det er jo på alle måter 100% smartere med bøyer der det er vanskelig/umulig/ikke ønskelig å ankre enn på gode ankringsplasser. Hvor mange "smart lagte bøyer" er det i forhold "dumt lagte bøyer" på populære plasser? 

 

En bøye som gjør det mulig å ligge en plass der en ellers ikke kan ligge er jo smarte greier. Det fordeler båtfolket mer utover, en kan finne mange nye "perler" i skjærgården som ellers ikke vil være tilgjengelig osv. Å dumpe noen bøyer i en populær uthavn er bare dumt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Ja, det er jo slik det er da.... det er klare regler for hvor man kan telte i nærheten av hyttene, ofte definerte teltplasser der man også må betale for å telte..

 

Men telting på campingplass eller nær fjellhytte, der en er på privat grunn,

og der det fins fasiliteter er ikke sammenlignbart med en bøye i sjøen midt i friområde...

mener nå jeg..

Link to post
Share on other sites

Et forslag: veldig mange gode ankringssteder er blokkert grunnet vann- eller strømkabler. Hva med å plassere ankringsbøyene på slike steder. De kunne da ha spesiell merking for å gjøre det åpenbart for alle at det er forbudt å ankre der. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
S/Y Emma skrev 11 minutes ago:

Veldig godt oppsummert, Pinkvin!

 

Takk :-) 

 

Kan legge til en ting som jeg forsåvidt nevnte. Hva skal en med bøyer på populære plasser? Har feks lagt noen netter på svai nord for Sandø ved Hvasser. Et nydelig sted med "verdens beste ankringsplass". Og følgelig også proppfullt av båter på svai på fine dager. 

 

Så er mitt spørsmål. Hva skal man med bøyer på populære plasser som er proppfulle av båter? Det er da vitterlig nok folk og båter der i utgangpunktet. Om en ikke legger ut bøyer for at de skal ligge ubrukt så må jo tanken være at en skal ha enda flere folk og båter dit. 

 

Rent konkret på Hvasser/Sandø så ødelegger et par av bøyene der for en del svaiplasser (ikke mange, men uansett), at bøyene også ligger ubrukte i lange perioder, samtidig som de ødelegger for svaiplasser når bukta er proppfull av båter. Ja, kan det bli dummere da? Jeg tror nesten ikke det er mulig egentlig. 

---

Og Sandø er et eksempel hvor de faktisk kunne brukt bøyene på en smart måte ved å legge de nære grunnene på østsiden av bukta (en bøye gjør det vel allerede) hvor en ikke tør å ligge for nært på svai. Eller nært land ellers i bukta, så nært at en ikke vil komme i konflikt med båter på svai. 

 

Samtidig domineres bukta av dagsturbåter når det er fint vær. De ønsker å ligge lengst mulig inn i bukta, eller også med akterfortøyning. De har jo absolutt null glede av svaibøyer for medlemmer og "store båter" lengre ut i bukta. Litt dumt at lokale brukere av et sted skal overkjøres av noen som sitter inne i Oslo og bestemmer hvor deres medlemmer skal ha bøyer.  

Bøyer som kunne brukes som akterfortøyninger for småbåter hadde vært tilpasning for båtlivet. Bøyer lengre inn på grunna i bukta som småbåter på dagstur for å bade kunne hekte seg i hadde vært tilpasning for båtlivet. Men småbåter på dagstur er jo ikke medlem i foreningen, så de får ingen fordeler. Er bare for de med "store overnattingsbåter" dette.... ikke bra..

---

Men en "overtrafikkert" plass med "verdens beste ankringssted" trenger jo ikke bøyer uansett. Det beste hadde vært om bøyene ble lagt plasser der en ellers ikke kunne ankre opp og alle andre plasser enn de mest populære plassene. Det er garantert noen andre fine steder på Hvasser hvor en ikke tør/kan ankre opp hvor bøyer hadde kommet til sin rett. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 19 minutes ago:

Et forslag: veldig mange gode ankringssteder er blokkert grunnet vann- eller strømkabler. Hva med å plassere ankringsbøyene på slike steder. De kunne da ha spesiell merking for å gjøre det åpenbart for alle at det er forbudt å ankre der. 

 

Nei, ser heller ikke noe problem med bøyer når de legges i områder det er vanskelig/ulovlig å ankre..

Da er faktisk bøyene et positivt tiltak, men selvfølgelig skal de være for alle...

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Ja hvis det er innstillingen din til privatisering av uthavner og friområder på sjøen med bøyer fra diverse organisasjoner og privatpersoner så er det vel ikke et problem for deg da. Så om du har vært i feks Danemark så mener du at bøyene der fra SXK ikke tar en eneste svaiplass? Om du har seilbåt som stikker litt dypt så er min påstand at SXK bøyene der tar ca halvparten av de beste svaiplassene i den bukta. 

 

Har du forresten seilt i middelhavet noen gang? Og flere ganger i tråden har det blitt vist til hvordan det har utviklet seg i Karibien. 

---

Poenget mitt er at om det ikke er et problem i dag så ligger det i kortene at det vil bli det innen ikke så veldig langt tid. Gå 20 år tilbake i tid. Hvor mange bøyer var det i uthavner omkring da? Ikke veldig mange. Hvor mange er det i dag, ikke utrolig mange, men mange nok til at de har begynt å ta opp gode svaiplasser her og der. 

 

Men for all del, det er lov å leve i sin egen boble og ikke ha perspektiv på ting utover denne sommeren, og kanskje neste. Særlig hvis en er en av de få som høster av fordelene medlemsbøyer gir ;-) 

 

Det er nok plass på Dannemark til både å svaie for eget anker og bruke bøye etter min mening. Beklager men jeg ser ikke utfordringen. Benytter sjeldent bøyene og ligger hovedsaklig på anker, men de har ikke irritert meg et eneste sekund. Søker å nyte tiden på sjøen i stedet for å finne negative ting. ????

Link to post
Share on other sites

diaX skrev Just now:

 

Det er nok plass på Dannemark til både å svaie for eget anker og bruke bøye etter min mening. Beklager men jeg ser ikke utfordringen. Benytter sjeldent bøyene og ligger hovedsaklig på anker, men de har ikke irritert meg et eneste sekund. Søker å nyte tiden på sjøen i stedet for å finne negative ting. ????

 

Men som Pinkvin så fint forsøker å forklare deg, det er i " dag "..

Når bøyene ligger over alt, med privat lapp på, da vil du muligens irritere deg, men muligens i seneste laget...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

1. Ikke legge bøyer der det er naturlig å ankre/svaie. Aldri legge bøyer så de kommer i konflikt med gode ankringsplasser

(burde vel være forbudt... si at en ser en ankringsplass på kartet og søker "nødhavn", så finner en en havn som ikke lar seg ankre i pga noen har lagt ut bøyer)

2. Ikke legge bøyer på populære plasser, av miljøhensyn osv bør belastningen på populære plasser fordeles  best mulig utover

- Riktig bruk av bøyer kan vise båtfolk nye plasser og fordele belastningen/bruken utover i skjærgården. 

3. Legge bøyer der det er vanskelig/umulig å ankre, feks på grunn av bunnforhold eller fordi det er trangt osv.

4. Legge bøyer der ankring medfører mer slitasje på bunn osv enn ønsket (erstatte ankring/svai)

5. Alle må kunne bruke bøyene, ingen forrang eller ulik pris for bruk for medlemmer/ikke medlemmer. 

6. Universelle betalingsordninger for bruk av "organisasjonsbøyer", feks betaling pr sms, vipps, kontonummer osv slik at hvem som helst kan legge seg i ei bøye og betale for bruken den natta. 

 

Så en bøye lagt på "rett plass" hvor en ellers ikke kan/bør ankre og som alle kan bruke er bra. 

---

 

 

 

Synes dette var veldig bra oppsummert (klippet vekk topp/bunn av innlegg). Nesten så man burde få det opp til politisk dagsorden - kanskje noen kan lage en bra artikkel rundt dette som kan sirkulere i lokalpressen og den større i rolige tider?

 

Et punkt til synes jeg også bør taes med - og det er "urørt" natur. Det har en egenverdi at det ikke er "tilrettelagt til døde" og at naturen ser ut som natur, ikke en ferdig rigget campingplass på sjøen. Mye av samme diskusjonen som det er for mye brukte turruter i marka og i fjellet (plankeunderlag, matter, steintrapper etc.).


Så klart er det en glidende overgang, og det er fornuftig å tillate noe, men samtidig ha dette perspektivet som et av punktene i diskusjonen når man vurderer områder for bøyer (grupper enkeltvis).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev for 18 timer siden:

 

Er dere like kritiske til SXK bøyene i Sverige?

 

Hva om det var den norske krysserklubben som la bøyer i Oslofjorden? De har jo tilsynelatende like mye rett til å legge bøyer som andre foreninger. 

 

Så tenker du "er bare å bli medlem". Ok, prøv dette: 

 

"3. Medlemskap

Søknad om medlemskap skal skje på fastsatt skjema, som sendes styret ved formann eller sekretær.

Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm med minimum 9 mnd mellom første og siste seilas. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Søker behøver ikke være skipper ombord. Videre skal søker være medlem av seilforening tilsluttet Norges Seilforbund - eller for utlendinger - av tilsvarende utenlandsk seilforening. Seilaser i båt med profesjonell (betalt) skipper kvalifiserer ikke. Søker må inneha båtførerprøven eller tilsvarende kompetanse.

Seilasene skal fullføres i båt med forsvarlig sikkerhetsutstyr, og det skal være ført skikkelig loggbok.

Søknadsskjema og en beskrivelse av turene/regattaene skal være attestert av to av klubbens medlemmer, som forøvrig også går god for søkeren".

---

Norsk krysserklubb har allerede lagt ut en del bøyer, og dette er da altså hva som gjelder om du skal ha lov å ligge i en av bøyene. Flotte greier ikke sant? :-D

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 7 minutes ago:

 

Hva om det var den norske krysserklubben som la bøyer i Oslofjorden? De har jo tilsynelatende like mye rett til å legge bøyer som andre foreninger. 

 

Så tenker du "er bare å bli medlem". Ok, prøv dette: 

 

"3. Medlemskap

Søknad om medlemskap skal skje på fastsatt skjema, som sendes styret ved formann eller sekretær.

Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm med minimum 9 mnd mellom første og siste seilas. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Søker behøver ikke være skipper ombord. Videre skal søker være medlem av seilforening tilsluttet Norges Seilforbund - eller for utlendinger - av tilsvarende utenlandsk seilforening. Seilaser i båt med profesjonell (betalt) skipper kvalifiserer ikke. Søker må inneha båtførerprøven eller tilsvarende kompetanse.

Seilasene skal fullføres i båt med forsvarlig sikkerhetsutstyr, og det skal være ført skikkelig loggbok.

Søknadsskjema og en beskrivelse av turene/regattaene skal være attestert av to av klubbens medlemmer, som forøvrig også går god for søkeren".

---

Norsk krysserklubb har allerede lagt ut en del bøyer, og dette er da altså hva som gjelder om du skal ha lov å ligge i en av bøyene. Flotte greier ikke sant? :-D

 

 

Hadde ikke blitt mange på de bøyene da..... :giggle::giggle:

 

Er jo egentlig rart at slike "kvalifiserte" medlemmer ikke greier å ankre...:rolleyes:

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...