SeaSC Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Om du leser hele tråden så vil du se at folk har blitt jaget og det har forekommet munnhuggeri og trusler. Jeg hadde nok ikke lest alt og jeg er helt enig i dine poenger. -G- Link to post
Julie III Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Bakgrunnen for diskusjonen her synes jeg hører mer hjemme i barnehagen. Jeg er egentlig ikke enig med noen av partene Ikke hadde jeg lagt meg på en medlemsbøye jeg ikke betaler for, ikke hadde jeg jaget bort noen fra bøya, og aller minst hadde jeg brukt tid på å irritere meg og andre over dette. Synes det er like uspiselig å hovere med pølsa i munnen og ølen i hånda, som det er å komme bort å brumme fordi noen ligger på bøya uten merke... Men når dette er sagt, synes jeg det er utrolig spesielt å legge seg på en bøye man vet er for medlemmer og vet det blir reaksjoner på, kun for å irritere! I tillegg bringe med brannslokkere!! Hva er vitsen? Fett å tåkelegge Sandspollen... "Haha, der tok jeg han... Og meg... Og de rundt... Og der står unger å ser på en dust med munnen full av grillpølse, ølsøl over skjorta og et tomt pulverapparat" kjempegøy! Vil man bøyene til livs, ta det på en voksen måte, og vent på svar. Irritere andre vinner ingen på! Imens: Kos deg på sjøen (det er utrolig god plass der om du kikker deg rundt) Ellers er jeg enig med VannTro i at det ikke må bli for mange av disse bøyene. Link to post
VannTro Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Av og til får man en kjepphest å ri og da kan det hende man klamrer seg for godt fast. Skal være den første til å innrømme at det man ser på som prinsipp i teorien ofte, i hvert fall av meg, blir glemt i praksis. Så bøye-saken er nok ikke det jeg bruker mest krefter på(heldigvis). Ellers, et knallgodt flytskjema som jeg også følger i praksis Julie III Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Vilma Benita Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Det er litt delte meninger om disse bøyene. Selv juristene er i tvil om lovligheten. Veldig god artikkel i Båtmagasinet. De burde konfrontere Oslofjordens Friluftsråd med dette. Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Vilma Benita Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 (redigert) http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=6010249&displaypage=TRUE Om ingen betaler, blir det ingen bøyer. Om diskusjoner på båtblogger: http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=5914248&displaypage=TRUE Aldri har jeg lest mer prinsippløs svada enn i disse linkene. Og jeg har lest ganske mye svada i min tid. Det eneste vi kan glede oss over er følgende sitat: "I tillegg er ikke bøyene til hinder for å bruke eget ankringsutstyr. Skulle det være bøyer som gjør det, kommer OF til å flytte disse." Vi må jo formode at OF står inne for sine uttalelser, så da er det bare å be om flytting av samtlige bøyer. En bøye er jo pr definisjon i veien fror bruk av eget ankringsutstyr. Jeg oppfordrer herved alle som vet om bøyer de synes ligger i veien for ankring om å henvende seg til OF og kreve fjerning, med begrunnelse i deres egen uttalelse. Send kopi til kommunen som har gitt tillatelse også, så kanskje vi kommer noen vei. Ellers støtter jeg fullt opp om det Worry sier, hvis ingen betaler slipper vi disse forbannede bøyene. Redigert 7.Mai.2014 av 4_Vinder (see edit history) Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
JTIversen Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Bra skrevet Julie III. Det at denne tråden blusset opp igjen fikk meg til å huske at jeg burde melde meg inn i Oslofjordens friluftsråd, hvilket jeg har gjort i dag. Tror neppe at jeg blir å se på de blå bøyene da jeg har godt anker og bra med kjetting foran, men alle burde etter min mening støtte en organisasjon som bidrar til å gjøre vår fantastiske skjærgård og kyst tilgjengelig for så mange som mulig. En organisasjon som bruker tiden sin på at jeg skal ha det bra når jeg ute sjøen, får gjerne noen hundrelapper av meg. Link to post
Sail S Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Enig med siste taler. Meldte meg inn først, men så tenkte jeg at dette er egentlig noe forbannet tull uansett. Ikke vil jeg ta jobben med å jage en stakkar som ligger i bøya uten vimpel og vil jeg egentlig være med å støtte noe jeg er i mot? Så det var det medlemskapet. Når det gjelder plassering så ligger flere av bøyene til hinder for ankring også fordi de jo ligger med mye kortere tau og dermed beveger de seg ikke slik en båt på svai gjør slik at man trenger mye mer avstand til disse enn til andre båter på svai. Ofte ligger de også på den innerste og beste plassen i bukta. Link to post
kointa Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 suverent å ligge i blå bøye, med vimpelen til tops, og ligger det båter der fra før så gidder jeg ikke sjekke om de har vimpel og er medlemmer. Oslofjorden er stor og lang så da drar jeg videre og om nødvendig bruker jeg eget anker, men føler ikke behov for å ankre akkurat der det ligger en blå bøye.. Det blir som en telt tur på Hardangervidda, ved foten av Hallingskarvet er det noen flotte teltplasser men om de ikke er ledige vil jeg fortsette letingen til jeg finner en passe plass, Vil jeg ha liv i rundt meg oppsøker jeg en campingplass, og i båt blir det en gjestehavn, De blåe bøyene tar vel ikke opp mer plass en turisthyttene på fjellet gjør. det er masse masse plass rundt både hytter og bøyer- og det er egentlig bare trist at slike ting skal sette sinnene i kok Link to post
Astor Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Jeg ligger ofte på anker rett ved Havseilerklubbens bøyer. Nå er det ikke så dyptder så vi svaier omtrent likt med bøyene. Disse bøyene er mye brukt da de er opptatt omtrent hver eneste gang vi er på stedet. Om de har flagg eller ikke vet jeg ikke da dette betyr lite for oss. Nå ønsker vi oss ei jolle slik at vi kan komme oss til land for daglige trimturer. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Adi Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Vi har disse blå bøyene i Bergens området også, men ifølge BOF som har lagt ut disse, er de til disposisjon for alle fritidsbåter opp til 10 tonn. Ingen medlemskap eller avgift. Redigert 8.Mai.2014 av Adi (see edit history) Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Det er bare Oslofjorden Friluftsråd som har valg denne medlem/batalingsordningen. De andre friluftsrådene har valgt "gulrot i stedet for pisk". Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Marida Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Kan vel også være greit å merke seg at disse bøyene har en begrensning på 8tonn, da er vel flere av debutantene her utelukket allikevel. Tom Rør: kan ikke du og jeg ligge sammen på en slik, min veier rundt 10tonn? Link to post
Worry II Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Ellers støtter jeg fullt opp om det Worry sier, hvis ingen betaler slipper vi disse forbannede bøyene. Mitt innlegg var ikke ment imot bøyene. Jeg har ikke noe i mot disse ! Tvert i mot ! Supert tilbud ! Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Kan vel også være greit å merke seg at disse bøyene har en begrensning på 8tonn, da er vel flere av debutantene her utelukket allikevel. Tom Rør: kan ikke du og jeg ligge sammen på en slik, min veier rundt 10tonn? Nå er det vel slik at man kan se an været. Jeg vet Bitteliten er bøye-leier og benytter de. NW 42 veier vel litt mere enn 8 tonn Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Veldig god artikkel i Båtmagasinet. De burde konfrontere Oslofjordens Friluftsråd med dette. Hva galt har Oslofjordens Friluftsråd gjort? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
REM Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Nå er det vel slik at man kan se an været. Jeg vet Bitteliten er bøye-leier og benytter de. NW 42 veier vel litt mere enn 8 tonn Javel? Åpnes det for skjønn, til å se an været? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marida Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Tenkte jeg også på REM, hva hvis det blåser opp, ansvarsforhold hvis man beviselig har vært i bøya Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Javel? Åpnes det for skjønn, til å se an været? Selv bruker jeg ikke disse bøyene, men jeg har merket meg at noen andre har uttalt at de benytter litt skjønn og benytter bøyene med tyngre båt enn de er "godkjente" for. (var bare det jeg kommenterte) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Vilma Benita Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Bra skrevet Julie III. Det at denne tråden blusset opp igjen fikk meg til å huske at jeg burde melde meg inn i Oslofjordens friluftsråd, hvilket jeg har gjort i dag. Tror neppe at jeg blir å se på de blå bøyene da jeg har godt anker og bra med kjetting foran, men alle burde etter min mening støtte en organisasjon som bidrar til å gjøre vår fantastiske skjærgård og kyst tilgjengelig for så mange som mulig. En organisasjon som bruker tiden sin på at jeg skal ha det bra når jeg ute sjøen, får gjerne noen hundrelapper av meg. Har ikke denne tråden ganske tydelig demonstrert at nettopp de forutsetningene ikke ligger tilstede? 1. De gjør skjærgården mindre tilgjengelig ved å forhindre ankring på fine plasser. 2. De har skapt flere utrivelige situasjoner ved at enkelte av deres medlemmer "misbruker" regelverket og jager, truer og skremmer vimpelløse (som i følge jurister trolig har full anledning til å gjøre det de gjør). Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Vilma Benita Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Mitt innlegg var ikke ment imot bøyene. Jeg har ikke noe i mot disse ! Tvert i mot ! Supert tilbud ! Jeg forsto det Worry, men synes det passet godt å vri sitatet ditt til å passe min mening. Håper du tilgir det :) Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Enig med siste taler. Meldte meg inn først, men så tenkte jeg at dette er egentlig noe forbannet tull uansett. Ikke vil jeg ta jobben med å jage en stakkar som ligger i bøya uten vimpel og vil jeg egentlig være med å støtte noe jeg er i mot? Så det var det medlemskapet. Når det gjelder plassering så ligger flere av bøyene til hinder for ankring også fordi de jo ligger med mye kortere tau og dermed beveger de seg ikke slik en båt på svai gjør slik at man trenger mye mer avstand til disse enn til andre båter på svai. Ofte ligger de også på den innerste og beste plassen i bukta. Enig Link to post
Vilma Benita Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Hva galt har Oslofjordens Friluftsråd gjort? Den lista kunne blitt ganske lang, og poengene har stort sett vært oppe i denne tråden. Men det relevante i forhold til artikkelen i Båtmagasinet er at de trolig bryter loven, og i beste fall opererer på kanten av den: "Organisasjoner og foreninger opererer dermed i gråsona ved å legge ut bøyer kun for medlemmer." Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Barbaria Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Vi er helt for bøyene og ønsker oss mange flere. Vi har brukt OF og Kryssarklubbens bøyer aktivt, det beste tilbudet på sjøen siden freden kom. Flere bøyer takk!! Barbaria på tur - Blogg Link to post
GeirFrode Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Dette er EN ting, Vanntro. En annen ting er enkeltes raske forhold til å løfte en pekefinger og si fy fy så fort noen ymter frampå om ett eller annet som er på kanten av loven i andre sammenhenger. I denne sammenhengen er det derimot stikk motsatt. Nå fremstår samme og forsvarer disse bøyene med nebb og klør, enda ingen egentlig kan si om de er lovlige! Dobbeltmoral? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn