Jump to content

Kjølevanns problemer Perkins 4.108m

ronncatj

Recommended Posts

Hei i båten vår (Sandvik 25ac) sitter en Perkins 4.108m som har fungert meget bra frem til for et par mnd siden.

Den er forresten ferskvanns kjølt med varmeveksler.

Det har seg slik at når vi går over ca 1800 omd min så endrer saltvanns spruten i eksosen seg fra sprut til vanndamp, og det høres nesten ut som om at noen som kaster etter pusten.

Har hatt ute både varmeveklser og oljekjøler for å se etter diverse innsnevringer her.

Har også byttet impeller, alt dette uten tegn til forbedring.

Noen som har en ide om hva som kan være årsaken?

Takker for svar :thumbsup:

Du skriver ikke noe om tempraturen på motoren,går ut fra at den er utstyrt med en måler ? Har samme motor å tempraturen ligger på ca 82-85 gr.ved marsjfart på 3000 rpm.Hvis din motor er utstyrt med sjøvannflter,sjekk denne for lekasjer,den kansje suger inn luft i stedet for sjøvann ? Har du sjekket impellerhuset,her sitter en messingdel som kan være løs.Den er festet med en skrue igjennom huset.

Se på dette ja.

Arild81: hva tenker du, ta det av og maske/rense det på en eller annen måte?

asso: Jeg har ikke noen form for sjøvannsfilter, det er bare, sjøvanns inntak, kuleventil og deretter rett inn i impellerhuset. Men meget bra tips dette med den messing delen i impeller huset, for når jeg skulle koble på en slage for å teste flow å da kjente jeg inne hullet ut fra impelleren og da kjentes det ut som om det var noe i stål som var halvveis foran hullet. Skal sjekke dette og rapportere tilbake i morgen. Er du kjent med dette, er det skura som har knekt da eller?

Fikk sjekket eksosbend, impeller og sjøvanns inntaket idag.

Sjøvanns inntaket var veeeeldig tilgrodd.

Stålplata i impeller huset var slik den skulle være.

Eksosbendet ser fint ut. (er visst nok produsert i aluminium)

Men fortsatt så er ikke kjølevanns spruten slik den burde være når vi passerer 2200 omd/min, så å ta bort groa på sjøvanns inntaket har hjulpet litt.

Jens_P: det tok litt tid før jeg idag forstod hva du mener med delaminering av slangen, så jeg gikk en tur i "garasjen" å fant meg en ny slange som jeg skal prøve med over helgen. Den slangen jeg monterte i fjor var en jeg fant i båten av ukjent produsent og produksjons dato. Når jeg tenker meg om så var det forresten for 2år siden jeg monterte den, så ja jeg håper at det er den som er problemet. Jeg begynner å gå tom for ideer.

Kom med flere forslag folkens.

Takker på forhånd :thumbsup:

asso: den skal være i vann form og ikke i damp form :wink: jo men under gange så blir motor tempen høy, og eksosen kommer ut i damp form, og mangelen på saltvann i eksosen gjør også at vi får en litt ujevn gange p.g.a varierende vannmengde i eksos slangen/anlegget. Den ujevne gangen og vann i eksosen går likosm hånd i hånd etter hva jeg har observert under prøve/test turene.

Det kan for alt i verden være at jeg feilsøker feil område, så igjen: Ingen tips eller forslag er dumme :thumbsup:

Merkelig. Hvis du mener at oljekjøler og varmeveksler er rene og det ikke blir bedre når du bytter slangen fra inntaket så må det være sjøvannspumpen.Er du sikker på at du har rett impeller.Selv om den passer på akselen kan det være for liten diamer på den og dermed klemmes ikke impelleren nok sammen over den brikken som ligger i pumpa. Den skal også være trang i lengderettningen også. Inne i pumpa er det en "sliteplate". Kanskje den er fjernet.

Neste trekk må jo da være å teste bare vannpumpa. Slange fra bøtte til pumpa og tilbake til bøtta. Har samme motor selv.

Redigert av snorken (see edit history)

Har ikke byttet inntaks slange enda.

Pettern1972: Jeg har hatt oppe både varmeveksleren og oljekjøleren.

snorken: Problemet startet før jeg byttet impeller, den gamle som jeg tok ut manglet en "skovl" men den fant jeg igjen inni oljekjøleren :lol: Men jeg har sterk tro på inntaks slangen.

Takker for alle tips og råd, takket være dere får vi oss nok en liten smak av sommer på sjøen i år også! :clap: :clap: :clap::thumbsup:

Hadde av inntaks slangen idag og fant ingen feil ved den (den er "igjennomsiktig" så fint lys inni). Jeg åpnet også ventilen på sjøvannsinntaket i ca 5-10 sekunder og presset fingeren nedi for å kjenne etter eventuelle fremmed legemer som kanskje laget problemer for vann strømmen men kunne ikke kjenne noen ting.

Tok en ekstra kikk inni eksos bendet med ny ladet lommelykt, da så jeg antydninger til "salt/sot tapper" som jeg fikk knekt av slik at når jeg ser inni bendet nå så er det innerste eksos røret beint i enden.

Fikk montert alt igjen å deretter startet båten, det er fortsatt ikke jevn sprut ut av eksosen men jeg begynner å lure på om det faktisk skal være jevn sprut? Noen som kan fortelle meg hvordan spruten skal være ved ca 2400 omd/min :saint::thumbsup:, om den skal pøse jevnt hele tiden eller om den kaster litt vann om gangen?

Hadde vært tøft å fått sett et video klipp hvis det er noen som orker å ta seg bryet :pray::smiley:

Hadde av inntaks slangen idag og fant ingen feil ved den (den er "igjennomsiktig" så fint lys inni). Jeg åpnet også ventilen på sjøvannsinntaket i ca 5-10 sekunder og presset fingeren nedi for å kjenne etter eventuelle fremmed legemer som kanskje laget problemer for vann strømmen men kunne ikke kjenne noen ting.

Tok en ekstra kikk inni eksos bendet med ny ladet lommelykt, da så jeg antydninger til "salt/sot tapper" som jeg fikk knekt av slik at når jeg ser inni bendet nå så er det innerste eksos røret beint i enden.

Fikk montert alt igjen å deretter startet båten, det er fortsatt ikke jevn sprut ut av eksosen men jeg begynner å lure på om det faktisk skal være jevn sprut? Noen som kan fortelle meg hvordan spruten skal være ved ca 2400 omd/min :saint::thumbsup:, om den skal pøse jevnt hele tiden eller om den kaster litt vann om gangen?

Hadde vært tøft å fått sett et video klipp hvis det er noen som orker å ta seg bryet :pray::smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...