ronncatj Startet 18.Juni.2012 Del på Facebook Startet 18.Juni.2012 Hei i båten vår (Sandvik 25ac) sitter en Perkins 4.108m som har fungert meget bra frem til for et par mnd siden. Den er forresten ferskvanns kjølt med varmeveksler. Det har seg slik at når vi går over ca 1800 omd min så endrer saltvanns spruten i eksosen seg fra sprut til vanndamp, og det høres nesten ut som om at noen som kaster etter pusten. Har hatt ute både varmeveklser og oljekjøler for å se etter diverse innsnevringer her. Har også byttet impeller, alt dette uten tegn til forbedring. Noen som har en ide om hva som kan være årsaken? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Det som står igjen for meg er å sjekke sjøvannsinntaket for tang og tare. Utenom dette så er jeg helt blank. Ikke vær redde for å komme med et "dumt" forslag Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Sjekk eksos bendet. :) Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Du skriver ikke noe om tempraturen på motoren,går ut fra at den er utstyrt med en måler ? Har samme motor å tempraturen ligger på ca 82-85 gr.ved marsjfart på 3000 rpm.Hvis din motor er utstyrt med sjøvannflter,sjekk denne for lekasjer,den kansje suger inn luft i stedet for sjøvann ? Har du sjekket impellerhuset,her sitter en messingdel som kan være løs.Den er festet med en skrue igjennom huset. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Se på dette ja. Arild81: hva tenker du, ta det av og maske/rense det på en eller annen måte? asso: Jeg har ikke noen form for sjøvannsfilter, det er bare, sjøvanns inntak, kuleventil og deretter rett inn i impellerhuset. Men meget bra tips dette med den messing delen i impeller huset, for når jeg skulle koble på en slage for å teste flow å da kjente jeg inne hullet ut fra impelleren og da kjentes det ut som om det var noe i stål som var halvveis foran hullet. Skal sjekke dette og rapportere tilbake i morgen. Er du kjent med dette, er det skura som har knekt da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hva slags slange har du på sugesiden av pumpa? Er noen her som har erfaring med at gummislanger delaminerer. De suges suges flate og struper vanntilførsel når turtall (vannmengde) øker. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Ved varme fordamper vannet, og salt blir igjen. Og det kan tette Eksosbend, eller andre deler. Har du kjøler som er igjengrodd vil det hindre flow igjennom saltvannsdelen. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Arild81 Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Har mest tro på eksos bendet. Mulig det er en del rustflak osv. igjen grodd av salt og rust. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Jens_P: det er en "vanlig" blank tråd forsterket ganske solid slange som jeg byttet ifjor så den skal være irden, men takk for tipset :) På vei i båten om noen timer, blir sjekk av impeller hus og eksosbend. Takker for svar fra alle mann. Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Fikk sjekket eksosbend, impeller og sjøvanns inntaket idag. Sjøvanns inntaket var veeeeldig tilgrodd. Stålplata i impeller huset var slik den skulle være. Eksosbendet ser fint ut. (er visst nok produsert i aluminium) Men fortsatt så er ikke kjølevanns spruten slik den burde være når vi passerer 2200 omd/min, så å ta bort groa på sjøvanns inntaket har hjulpet litt. Jens_P: det tok litt tid før jeg idag forstod hva du mener med delaminering av slangen, så jeg gikk en tur i "garasjen" å fant meg en ny slange som jeg skal prøve med over helgen. Den slangen jeg monterte i fjor var en jeg fant i båten av ukjent produsent og produksjons dato. Når jeg tenker meg om så var det forresten for 2år siden jeg monterte den, så ja jeg håper at det er den som er problemet. Jeg begynner å gå tom for ideer. Kom med flere forslag folkens. Takker på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 sjøvannspruten skriver du, hvordan skal den være ???Er det ikke enklere å sjekke tempraturen på motoren under gange ?den forteller vel det meste,hvis du har en da ? Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 asso: den skal være i vann form og ikke i damp form jo men under gange så blir motor tempen høy, og eksosen kommer ut i damp form, og mangelen på saltvann i eksosen gjør også at vi får en litt ujevn gange p.g.a varierende vannmengde i eksos slangen/anlegget. Den ujevne gangen og vann i eksosen går likosm hånd i hånd etter hva jeg har observert under prøve/test turene. Det kan for alt i verden være at jeg feilsøker feil område, så igjen: Ingen tips eller forslag er dumme Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Neste trekk må være og koble fra sjøvannsrøret på exsosbendet på manifoilen, sette en slange på røret og ned i en bøtte for å se hvor mye sjøvann som kommer da.Gjør dette med kald motor for ikke å overopphete exsosanlegget. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Har du sjekket varmeveksleren og oljekjøler(e) at ikke det har tettet seg her. Følg kjølekretsen i fra impeller videre. Skru av slangen inn på kjøler/oljekjøler og lys inn i kjøler med en lommelykt, så får du et inntrykk om det er grodd eller er noen fremmedlegemer iveien. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ronncatj Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 snorken: Jeg testet flowen derifra for et par dager siden, det ser ikke ut som det kommer så mye mer vann ut der. Men nå skal jeg montere eksos bendet igjen, å bytte "sjøvann slangen". Så blir det mer testing over helgen. God Helg alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 På min perkins skiftet jeg frostvæsken, og i den forbindelsen knakk en tappeplugg på oljekjøleren. Demonterte denne for å bytte tappeplugg, og gjorde den ren samtidig. Så ut som en skikkelig rekefarm der. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
snorken Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 (redigert) Merkelig. Hvis du mener at oljekjøler og varmeveksler er rene og det ikke blir bedre når du bytter slangen fra inntaket så må det være sjøvannspumpen.Er du sikker på at du har rett impeller.Selv om den passer på akselen kan det være for liten diamer på den og dermed klemmes ikke impelleren nok sammen over den brikken som ligger i pumpa. Den skal også være trang i lengderettningen også. Inne i pumpa er det en "sliteplate". Kanskje den er fjernet. Neste trekk må jo da være å teste bare vannpumpa. Slange fra bøtte til pumpa og tilbake til bøtta. Har samme motor selv. Redigert 22.Juni.2012 av snorken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Juni.2012 Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Hva med ventilen på sjøvanninntaket, sikker på at denne er helt åpen? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Hva med ventilen på sjøvanninntaket, sikker på at denne er helt åpen? Bra m/s Bartard! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 23.Juni.2012 Del på Facebook Svart 23.Juni.2012 Det jeg tenkte på var om det er helt åpen passasje gjennom ventilen Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Har ikke byttet inntaks slange enda. Pettern1972: Jeg har hatt oppe både varmeveksleren og oljekjøleren. snorken: Problemet startet før jeg byttet impeller, den gamle som jeg tok ut manglet en "skovl" men den fant jeg igjen inni oljekjøleren Men jeg har sterk tro på inntaks slangen. Takker for alle tips og råd, takket være dere får vi oss nok en liten smak av sommer på sjøen i år også! :clap: Sitér dette innlegget Link to post
ronncatj Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2012 Hadde av inntaks slangen idag og fant ingen feil ved den (den er "igjennomsiktig" så fint lys inni). Jeg åpnet også ventilen på sjøvannsinntaket i ca 5-10 sekunder og presset fingeren nedi for å kjenne etter eventuelle fremmed legemer som kanskje laget problemer for vann strømmen men kunne ikke kjenne noen ting. Tok en ekstra kikk inni eksos bendet med ny ladet lommelykt, da så jeg antydninger til "salt/sot tapper" som jeg fikk knekt av slik at når jeg ser inni bendet nå så er det innerste eksos røret beint i enden. Fikk montert alt igjen å deretter startet båten, det er fortsatt ikke jevn sprut ut av eksosen men jeg begynner å lure på om det faktisk skal være jevn sprut? Noen som kan fortelle meg hvordan spruten skal være ved ca 2400 omd/min , om den skal pøse jevnt hele tiden eller om den kaster litt vann om gangen? Hadde vært tøft å fått sett et video klipp hvis det er noen som orker å ta seg bryet Sitér dette innlegget Link to post
jan123 Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Hadde av inntaks slangen idag og fant ingen feil ved den (den er "igjennomsiktig" så fint lys inni). Jeg åpnet også ventilen på sjøvannsinntaket i ca 5-10 sekunder og presset fingeren nedi for å kjenne etter eventuelle fremmed legemer som kanskje laget problemer for vann strømmen men kunne ikke kjenne noen ting. Tok en ekstra kikk inni eksos bendet med ny ladet lommelykt, da så jeg antydninger til "salt/sot tapper" som jeg fikk knekt av slik at når jeg ser inni bendet nå så er det innerste eksos røret beint i enden. Fikk montert alt igjen å deretter startet båten, det er fortsatt ikke jevn sprut ut av eksosen men jeg begynner å lure på om det faktisk skal være jevn sprut? Noen som kan fortelle meg hvordan spruten skal være ved ca 2400 omd/min , om den skal pøse jevnt hele tiden eller om den kaster litt vann om gangen? Hadde vært tøft å fått sett et video klipp hvis det er noen som orker å ta seg bryet Sitér dette innlegget Link to post
jan123 Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Du skal ikkje få jevn sprut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.