Jump to content

Enkelt, lite og sertifikat fritt dykkerutstyr for å gå under båten


Erik

Recommended Posts

Har grubblet litt på hva jeg skal gjøre den dagen jeg får tau i propellen. Propellen min er dypt og midt under skuta og umulig å komme til uten å dykke. :diving:

 

Har også ett ønske om å kunne gå under båten og inspisere og rengjøre etc. Med seilbåt er det vanskelig med konvensjonelt snorkle utstyr.

Fullt dykkeutstyr krever sertifikater (og selv om man sikkert kan jukse seg til uten er det farlig med komprimert luft på lungene uten å vite hva man gjør). Dessuten tar det en del plass med flasker etc.

Vanlig snorkel kan ikke være mer enn 20-30 cm lang, for da puster mann bare den samme lufta inn og ut.

 

Så tenker jeg : Kunne mann laget seg enkelt dykke utstyr ved å kombinere ventilen fra ordinært dykkeutstyr med en luftslange opp til ripa ?

Da vil man få frisk luft hele tiden, og den lufta er jo ikke komprimert.

Jeg tenker da å bruke dette KUN til å gå under båten, mao Max 2 meter.

 

Ville man få problemer med å trekke ned luft pga trykk etc, eller kunne dette fungert ?

 

Er det noen farer forbundet med det ? (jeg greier jo å fridykke til 2 meter, så skulle noe skje kan jeg jo bare stige opp)

 

Ka dokk trur :confused:

 

:diving: :diving: :diving:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du vil seriøst slite med å få tømt slangen hver gang du puster ut, dvs at du puster inn din gamle luft hver gang. Enkel måte å CO forgifte seg selv og drukne på. Det er derfor luft fra overflaten til profesjonelle dykkere kommer fra kompressor. Dessuten får du ikke trekt pusten i en dykkerventil uten at det står trykk på den - membranen lukker svært effektivt - akkurat slik den skal for å hindre at vann kommer inn :smiley:

 

Jeg har løst dette enkelt med snorkelutstyr i mange år. Bruker da vanlig ABC utstyr, dvs maske, snorkel og svømmeføtter. I tillegg har jeg utvidet med en våtdrakt og blybelte med et par kilo for å være nøytral i vannet. Jeg holder uten problemer pusten i 30-40 sekunder og får gjort det jeg trenger der.

 

I år er reportoaret utvidet med utvidet dykkersertifikat (dvs open water og advanced open water) og dykkerutstyret havner nok ombord. Men det er så mye styr å ta på og av seg at det neppe blir brukt for å skrape rur. Tau i propellen dykking er ikke risikofritt i åpent farvann og krever litt trening tenker jeg.

 

Det finnes små "nødflasker" med munnstykke som kanskje kan brukes. Men å dykke uten sertifikat med trykkluft vil jeg sterkt fraråde. Mange ulykker skjer på grunne dykk. Det er noen grunnregler man får med seg på kurset som er greit å ha med seg :smiley:

 

Et PADI open water tar et par uker og koster 3-4 tusen. Da lærer man å overleve under vann med trykkluft.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne har jeg vurdert http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10562196. Men kombinert med basis dykkersertifikat, selvfølgelig.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

For det første. Det er ikkje sertifikatpliktig for å kjøpe seg dykkerutstyr, det er sertifikatplikt å BRUKE dykkerutstyr, så hvem som helst kan faktisk kjøpe utstyr.Og det med å lage seg dykkerutstyr selv ser eg på som å mangedobble risikoen med å dykke under vann i forhold til eit vanlig dykkerutstyr (Dei fleste dykkerulykker skjer faktisk på grunt vann). Du vil også få problemer med å puste igjennom en ventil som ikkje er trykksatt, på grunn av at du da må overvinne fjørtrykket for å opne ventilen.

 

Eg vil anbefale deg på det sterkeste å ta deg eit nybegynder dykkerkurs, slik at du får oppleve kor fantastisk det er å oppleve havbunnen. Med eit nybegynderkurs så har du lov og dykke ned til 20 meter. Og eit slik kurs er ikkje dyrt. Og etter at du har tatt kurset, så kan du begynde å leite etter brukt utstyr på Finn. Der finnes det mykje bra utstyr til gode priser.

 

Mvh

Bellen

Link to post
Share on other sites

Du vil seriøst slite med å få tømt slangen hver gang du puster ut, dvs at du puster inn din gamle luft hver gang. Enkel måte å CO forgifte seg selv og drukne på. Det er derfor luft fra overflaten til profesjonelle dykkere kommer fra kompressor. Dessuten får du ikke trekt pusten i en dykkerventil uten at det står trykk på den - membranen lukker svært effektivt - akkurat slik den skal for å hindre at vann kommer inn :smiley:

 

Jeg skjønner da at ventilen fra dykkerutstyr ikke vil fungere pga manglende trykk, men hvis man hadde en ventil som fungerte slik at all utpust gikk ett annet sted enn tilbake i slangen, så ville man jo fått frisk luft. :confused:

 

Skjønner jo uansett at dette ikke er noe å satse på da :worry::thumbsdown:

 

Trenger mann fullt Dykkesertifikat for å bruke slik Nød/Ponny flaske, eller finens det dykking light? Så jo ganske hendig ut å oppbevare ombord den der :yesnod: .

 

Dykking har egentlig alltid stått på 'tings to do' listen min, men ser i praksis at de jeg kjenner med utstyr ikke får brukt det pga manglende kompiser å gjøre det sammen med. Det passer liksom aldri og går år mellom hver gang.

Har også mistet bekjente i dykkerulykker, så vanlig dykking for opplevelsen begrenser jeg til snorkel og svømmeføtter og i varmere farvann :diving:

 

Hvor mye bly bør jeg ha for å være vektløs og kunne jobbe effektivt med snorkel. veier Ca 100 Kg og vil ha våtdrakt på.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke sertifikat for å dykke - det finnes ikke et undervannspoliti :wink: Men mange steder krever at du viser sertifikatet ditt for å fylle luft.

 

Skjønner dette med ventilen og at CO da vil gå ut i vannet - tenkte ikke så langt jeg :blush: Men du får ikke trekt pusten uten å trykksette ventilen - og det er jo litt dumt i lengden :lol:

 

hvor mye bly avhenger av hva slags drakt du har. Jeg har en 2mm med korte ermer og korte ben - holder med et par kilo for at jeg skal ha negativ oppdrift. XXL har belter og bly. Kjøp belte og 2x1 kg så kan du ta av ved behov. Start med 1 kg i tilfelle du ikke liker å synke...

 

Ad dykkerutstyr og bruk - jeg har 15 dykk i vinter, inkl kursdykk. etter det har det vært litt dårlig med tid. I undervannsklubben vår er det klubbdykk hver søndag - hele året. Samt at medlemmer dykker sammen også og avtaler på FB. Funker bra det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I teorien vil du kunne unngå CO2 forgiftning om du har med deg ned to slanger, en du puster inn i (med tilbakeslagsventil) og en annen du puster ut av. I praksis vil det allerede før en meters dyp være så tungt å puste at du neppe vil trives med det. Prøv å suge vann opp i en slange fra en bøtte, så vil du skjønne hva det dreier seg om. Når du har funnet ut hvor langt du klarer å suge opp vannet i slangen, så vet du også maksimalt dyp du kan bruke en slik toveis snorkel.

 

For øvrig er det så vidt jeg vet ikke noe krav til sertifisering for verken kjøp eller bruk av dykkerutstyr så lenge det IKKE er snakk om dykking for betaling. Men at det ikke er noe krav om sertifisering betyr PÅ INGEN MÅTE at det er særlig lurt å begi seg ut på dette uten skikkelig opplæring. Det er SVÆRT lett å pådra seg livstruende skader om man ikke vet hva man gjør, også på svært grunne dyp!

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Noe særlig dypere enn en halv meter vil du ikke klare å trekke inn luft fra overflaten fordi trykkforskjellen til overflaten er mer enn hva lungene dine klarer å genrere vakuum for. Med det oppsette du henviser til her må du ha trykkluft og med det følger opplæring. Det er riktig at du ikke trenger dykkersertifikat for å kjøpe dykkerutstyr, men du trenger det for å få fylle luft så da er du like langt med mindre du er villig til å invistere i egen kompressor.

 

For min del, så løser jeg de problemene jeg kan med et magadrag og dykk (eller fem), og hvis det ikke hjelper ringer jeg etter redningsskøyten, vel verdt medlemskapet.

Link to post
Share on other sites

Og bare for å understreke hva som er sagt opptil flere ganger; trykkluft uansett dybde er farlig hvis man ikke vet hva man gjør. Og enda værre hva angår "dykking light" og små bailout-flasker; dykking på grunt vann kan være mye farligere enn ordinær dykking. Og kombinerer du det med fysisk arbeid har du vel økt risikoen så mye som det er mulig å få til innenfor ordinær fritidsdykking, mangler bare ankerdrammen og pilleglasset før du er på maks...

 

Drukning en relevant problemstilling uansett hvordan man innretter seg, og videre er den største faren hvis bruk av trykkluft at man kan få lungesprengning som følge av luft som ekspanderer når man går grunnere. Dette kan fort bli kritisk hvis man ikke kjenner til symptomer og nødvendig handling. En bør også ha et forhold til problematikk med CO/CO2 og evt rus/panikk det kan gi, spesielt hvis man jobber fysisk. Videre er også kjennskap til pusteventiler viktig, spesielt med små bailout-løsninger da disse kan ha høy pustemotstand og man får en falsk følelse av ikke nok luft.

 

Eneste positve med grunn dybde er at dykkersyke/trykkfallsyke/bends (samme sak, ulikt navn) er heller lite problem da man i praksis (selvfølgelig finnes unntak) ikke får dratt på seg dette grunnere enn 15-20m, og derav grunnkursgrense maks 18-20m dyp.

 

Og hvis noen lurer på hvorfor trykkendring er så farlig på grunna; fra overflata til 10m dobles omgivelsestrykekt (fra ca 1bar til ca 2bar) mens det på 20m er ca 3bar (1.5x økning fra 10m) og 30m ca 4bar (1.33x økning fra 20m). I enkle ord; den absolutt største variasjon i trykk skjer på den grunneste delen! Det er også derfor fridykkere kan få "shallow water black out" etter dypt fridykk, på dypt vann er deltrykk O2 helt fint mens på grunna når trykket avtar fort blir deltrykk O2 farlig lavt og man får blackout av O2-mangel.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som andre også har sagt her: Du trenger pressluft for å trekke været på halvmeteren og under. Og risikoen for lungesprengning og enkelte andre dykkerrelaterte skader med potensielt dødelig utgang er større på en meters dyp enn på ti, så pressluftdykking uten opplæring er en dårlig ide uansett dybde og utstyr.

Kurs anbefales! Med den nødvendige kunnskapen under (bly)beltet kan du deretter vurdere om det er hensiktsmessig å dra med deg fullt dykkerutstyr i båten eller gå for en enklere og mer plassbesparende løsning. Personlig hadde jeg ikke gått for mindre enn en ti liters flaske og fullt ventilsett inklusive octopus -- pony bottles, "spare air" og lignende greier er backupsystemer, og ikke tiltenkt som primære luftkilder, uansett dyp og varighet.

Link to post
Share on other sites

Som andre også har sagt her: Du trenger pressluft for å trekke været på halvmeteren og under....

Personlig hadde jeg ikke gått for mindre enn en ti liters flaske og fullt ventilsett inklusive octopus -- pony bottles, "spare air" og lignende greier er backupsystemer, og ikke tiltenkt som primære luftkilder, uansett dyp og varighet.

Kloke ord, unødvendig å gjenta alle øvrige fornuftige formaninger om å ta dykkekurs før du puster pressluft under vann. Men en liten praktisk kommentar til spare air/pony bottle. Disse gir ekstremt lite luft. de er ment for nødevakuering fra ditchet helikopter eller noen få åndedrag å komme seg til overflaten på. Tro meg: Uten veldig mye vanntrening og erfaring i det du skal gjøre så vil du oppleve at du puster dem tung lenge før jobben er over. Ville ikke ha tatt med meg noe slikt uten at jeg hadde et veldig avklart forhold til nytteverdien.

Link to post
Share on other sites

Det er jo verdt å være klar over at "fullt dykkersertifikat" ikke egentlig er allverden. 4-5 dykk og en flis av en bok, så har du det grunnleggende. Ikke koster det stort, ikke tar det mye tid.

 

... men du får formodentlig kappet et tau også med fridykking om du gir det et par sjanser. Jeg har dykkersertifikat, men føler meg ikke plagsomt kvalifisert til komplisert jobbing under vann av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Fant det ikke igjen, så jeg kan ikke sitere det, men er det så at man kan fylle surstofflaskene selv med en vanlig kompressor? Trodde surstofflaskene inneholdt en nøye blanding av surstoff mv. Stemmer det?

Jeg leste da lenger opp at man kunne fylle flaskene selv om man hadde en kompressor, gjorde jeg ikke det da.....?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

99% av alle fritidsdykk skjer med (trykk-)luft som pustegass. Vanlig luft presses inn på pustegassflaskene med en kompressor. Det er viktig at kompressoren og filtrene på den er tilpasset bruk for pusteluft. Ukyndig fylling og evt forurensing av luften kan gjøre pusteluften giftig når du dykker. Det er sikkert noen som har høytrykkskompressorer (200-300 Bar) til tekniske formål, men de fleste av oss har vel bare lavtrykkskompressorer (6-12 Bar) ment for trykkluftverktøy, sprøytemaling ol. En slik vil ikke være egnet til å fylle pusteflasker uansett (og som sagt: Hvis man suger inn forurenset luft i kompressoren, f.eks eksos, kan pustegassen bli livsfarlig giftig under vann.)

Link to post
Share on other sites

Med mindre man dykker Nitrox eller andre spesialiserte pustegasser (hvilket mer enn 95% av vanlige fritidsdykkere ikke gjør) er det vanlig overflateluft som fylles i dykkerflasker.

 

Grunnen til at man allikevel ikke kan bruke "vanlige" kompressorer til å fylle disse er flere:

 

- De færreste kompressorer er i stand til å levere 200 eller 300 bar, som er trykket som brukes i dykkerflasker

- Luften som kommer ut av slike inneholder som regel oljerester og andre uhumskheter som man ikke har lyst til å inhalere, spesielt ikke med 20 meter vannsøyle over hodet

 

...og der hadde Forskeren kommet meg i forkjøpet, ser jeg. Jaja, godt vi er enige i det minste! :-)

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på et system som heter Sea Breathe. Det er et enkelt system som lar deg puste ukomprimert luft fra overflaten via slanger til en regulator. Det finnes i flere varianter for en eller to dykkere, på flåte eller installert i båten (12 Volt system). Må poengtere at jeg ikke har prøvd dette systemet selv, så jeg kan ikke gå god for hverken kvalitet eller hvor godt utstyret fungerer. Er nok en stor fordel å ta et dykkersertifikat før en bruker dette utstyret, selv om en ikke puster komprimert luft. På et dykkerkurs får man også litt av "vannfølelsen" slik at man blir vant til å puste under vann.

 

Systemet har uante bruksområder som inspeksjon av båt, små og store kan leke seg litt under vann, løsne anker/dregg som sitter fast etc.

 

Prisen var ikke så veldig avskrekkende, rundt $1400 USD, med dagens kurs skulle det bli noe slikt som 8400 + avgifter og frakt.

 

Link til side med info:

http://www.seabreath...main_page=index

Link to post
Share on other sites

Link til side med info:

http://www.seabreath...main_page=index

Se der ja, dette er i nærheten av det jeg tenkte på, bare at den har kompressor på dekk da.

Det er jo billigere enn dykkerutstyr, og krever ikke kurs (så vidt jeg skjønner) og er selvforsynt med luft.

 

Medlemskap i Redningsselskapet er vel og bra, men skal man krysse hav (og egentlig uansett) er det greit å være selvberget. Garn/tau/ting som flyter i vanfklaten og som kan hekte i propell eller man kjører på objekter og vil inspisere skrog etc. Da er jo dette kjekt å ha ombord.

 

Noen som har testet eller har hørt med noen med erfaring ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på dykking, men det trådstarter spør om er å dykke 2 meter under vann. Kan det virkelig være behov for komprimert trykkluft og dykkersertifikat? Vi snakker om å kappe tau som tar noen minutter.

Synes ideen med slange høres lur ut. Om man rett og slett bruker en elektrisk luftpumpe eller pumpa til gummibåten. Monterer et par nipler på dykkemaska. Kobler den ene til pumpa og den andre opp til fri luft.. Da har en jo alltid frisk luft i masken og kan puste inn i nesen og ut gjennom munnen. Slangen til fri luft kan jo erstattes av en ventil i nippelen om noe slikt finnes.

Som sagt har ikke peiling på dykking...har jeg skrevet noe dumt nå???

Link to post
Share on other sites

Som sagt har ikke peiling på dykking...har jeg skrevet noe dumt nå???

 

Hehe, vent og se!! :wflag:

 

Uansett, jeg tror ikke jeg hadde giddet å prøve det... og jeg har heller ikke peiling på dykking.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Nei, det er sikkert mulig å mikke til en løsning som forsyner en person med luft i adekvate mengder på et par meters dyp. Men trygt er det ikke, med mindre man vet hva man gjør, og det er her opplæringen kommer inn i bildet.

 

Et veldig enkelt eksempel: Man fyller lungene fulle med luft på en meters dybde fra en eller annen passende luftkilde, dykkerflaske eller en "Donald Duck-løsning" med luftslange og lavtrykkspumpe på oveflaten, spiller ingen rolle. Deretter stiger man opp til overflaten uten å puste ut på veien. En meter er ikke mye, og dybdekontroll er ikke alltid lett, selv med erfaring. Resultat: Lungevevet revner som en våt papirpose.

 

-Men denne tråden hører vel etterhvert hjemme i OT forumet, selv om den begynte delvis båtrelatert?

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...