JRK Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Dobbelpostet Redigert 28.Juni.2012 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg synser litt: Fordi motorelektronikken er koblet direkte på dynamoen (Volvo design). Og får da mer volt enn borte ved batteribanken pga lite strømtrekk/spenningsfall opp til instrumentene. PDAR senser på Prosplit. Her har det da vært en større spenningsforskjell enn normalt mellom batteri og dynamo pga høye strømmer. Den dynamoen (90A) på den motoren som det er mest gåent på, det er den kretsen som er kortsluttet. En sikring på 250A er på den kretsen, den har ikke gått av en eller annen grunn. Den skal byttes til 150A.. Hang det på greip? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jan E. Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Hva kommer kabeldimensjonen ut i her? Direkte i mm2? Ja mm2, Men for deg i dette tilfellet blir det vel: (0,02 x 3,2m x 180A)8mm2 = 1,44V. 1,44V er ganske mye. Vil vel si at ledningen i de verste tilfellene blir en varmekabel på 260W. Men nå er vel returkabelen kraftig, så regnestykket i ditt tilfelle blir bedre. Om returkabelen er perfekt vil fortsatt spenningsfallet kunne blitt 0,7V. Og 170W på den kabelen når batteriene ble ladet max. I de fleste tilfeller vil strømmen fra generatorene gå ganske fort ned, og ikke gjøre kabelen så varm. Men meningen med PDAR er jo at generatorene skal kjøre på høy lading mye lenger for å lade opp fortere/bedre. Redigert 28.Juni.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
JRK Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hei, Om det henger på greip, handler vel litt om hvor langt man skal trekke ting. Uansett det viktigste er jo at du får reparert ting til et overkommelig beløp og får forhindret at det gjentar seg. Uansett så uroer det meg at en eventuell feil i ladesystemet kan få så store konsekvenser på en moderne motor. Har D6 og mener det er gul senseledning på denne. Skulle gjerne vist om det er noen intern spenningsregulator som forhindrer spenningen å gå over 16 Volt ut fra dynamoen selv om den gule løsner, eller det oppstår en feil i PDAR, Prosplit eller skillediode. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 da funker alt som en drøm igjen :-) Lading på 35A ved tomgang, 65A ved 1000 rpm. Og ingen varme kabler. Da er jeg dønn sliten etter å ha jobbet med dette i over 25 timer. 1-0 til meg. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
baatsman Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 En herlig følelse:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jan E. Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Godt å høre de fleste tingene overlevde. Fikk du reddet instrumentene også? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Windy37GM Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Yepp. Det som ikke ble fikset var Prospilt RT, kompressor kontroller og statusdisplay. Det som jeg klarte å reparere (for ca 1 hundrings i deler:2x7812 regulator, 1 diode, 1 zenerdiode, 3 motstander) var drevdisplayet og begge PDAR regulatorene. Da blir det tur til helgen, må si jeg gruer meg litt til å gi på. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Stella Polaris Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Usedvanlig godt løst. Unner deg en problemfri sommer videre. Men: skal du stole på hardwaren må du gi på vet du. Hopp i det :-) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
JRK Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Hei, Utrolig kjapt reparert! Imponert! Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Så bra at tingene ordnet seg for deg :) Du har vært flink! God helg. Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
SoBo Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Godt jobba og god helgetur. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Aquarius Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Hei, tror JRK er inne på rett spor her - overspenning har tatt knekken på elektronikken. Men hvorfor? Om feilen skyldes en vakkel (brudd, dårlig kontakt) eller kortslutning av en leder eller koplingspunkt, bør du finne feilen. Hvis ikke dette utbedres vil du garantert oppleve denne hendelsen igjen... Den smeltede kabelen ser ut til å være 6 mm2, mulig 10mm2 (8mm2 er det neppe). Dette er da ikke en original BMB installert kabel? I vår 32S mener jeg dene var 95mm2! Hvor har du innkoblet - fra motorer på batteriene? Hvor er baugthruster tilkoblet? Hvor er ankerwincher tilkoblet? Det ser ut som det er motor1 som har gitt forhøy spenning, den med ny dynamo (større) og for lavt ladetrykk. Kan det være en sammenheng her? Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.