Jump to content

GH 11, 25hk løsnet under fart..

Ward

Recommended Posts

Hey.

Igår skjedde noe av det verste jeg har vært med på i en båt. Jeg er på vei ut fra stavern i 19 knop og sikter oss mot larvik havn etter en fisketur uten lykke.

Så hører vi bare "Brom" og vannspruten sto til alle kanter og alarmen i motorstyringa pep.

Så jeg snur meg rundt å til min fortvilelse manglet det en 25 hk yamaha..

Jeg ser så ned bak båten og ser at motoren henger fast i sikkerhets lenka, (den jeg bruker til å låse meg til brygga..)

Og greier aleine og løfte hele motoren opp fra rundt en metersdyp, rundt 70 kilo dette..

iløpet av den tiden jeg fikk løftet motoren opp på hadde det allerede kommet to båter til meg for å se hva som hadde skjedd. Og vi blir taua hele veien inn til Larvik av en utrolig hyggelig fyr! Når jeg fikk båten opp på henger og motoren spylt. fant jeg store skader på motorlokket, med en grei sprekk, og flere skruer røska HELT ut i båten. Store skader i Gellcoaten, og trolig Glassfiberen under..

Problemet skyldes nok at Motorplaten på innsiden av båten har løsnet.. for den ligger nok et sted på bunnen ..

Har en følelsle på at alt det elektriske i motoren har tatt kvelden og at dette kan bli en utrolig dyr reparasjon siden forsikringsseleskapet var ganske negative til om dette var noe båtforsikringen dekket pga båten min ikke er registrert i småbåtsregisteret..

Når vi fikk båten opp var det første jeg gjorde å spyle bort ALT saltvann jeg kunne se, spylte overalt. Og dro et par ganger i starteren for å bli kvitt alt vannet i sylinderne. så satt jeg motoren inn med WC-35 trur jeg det heter. Noe mere jeg burde gjøre før jeg skal prøve og få noe liv i denne motoren igjen..

Og noen tips til hvordan jeg kan fikse glassfiberen?

glemte også at det er et svakt punkt bak på båten der motoren trolig har slått HARDT oppi. er et solid merke der..

Hilsen en fortvilt Ward.

Redigert av Ward (see edit history)

Har en følelsle på at alt det elektriske i motoren har tatt kvelden og at dette kan bli en utrolig dyr reparasjon siden forsikringsseleskapet var ganske negative til om dette var noe båtforsikringen dekket pga båten min ikke er registrert i småbåtsregisteret..

Hmm, så selskapet lot deg altså forsikre båt og motor - men nå når det har skjedd noe så er altså ikke forsikringen gyldig likevel...? Hvilket selskap er det?

Ellers, med grundig ferskvannsskylling så fort som mulig etter at den kommer opp av vannet , og deretter innsausing med vannfortrengende spray , olje osv , så kan du godt berge både motor og elektrisk ganske bra.

Og når du har fått alt iorden igjen, så er etpar gjennomgangsbolter en god forsikring mot at dette skjer på nytt

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Glem nedsenking i vann, få den tørr og få start på den så snart som mulig! Regner med at du har fått skylt vekk det meste av salt nå, å utsette den for lengre tid under vann nå vil kun føre til større korrosjonsproblemer. Så skru ut pluggene, dra rundt til det ikke kommer vann, spray alt elektrisk med 5-56, tøm forgasserne for vann og start opp. La den gå seg god og varm før du stopper den igjen. Bruk gjerne litt ekstra totaktsolje under denne omgangen, så får du smurt opp tørre lagre litt ekstra og bremser korrosjonen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vell, er dette 4 takt eller 2 takt? Synes det er noe av det viktigste som ikke kommer helt frem(som jeg kan se), for er dette 4 takt så få byttet olje raskt, og bytt flere ganger etter korte kjøringer av motor(hvis den starter). Du sier den er 70 kg, og det får meg til å tro det er 4 takt...

Hvor godt du har spylt vet ikke jeg, men index har nok rett såfremst du har brukt rikelig med vann. Ikke brukt 2t olje med mindre det er en 2takter :smiley:

Åpne så ALLE elektriske kontakter, gjør rent med el.rens og sett inn med syrefri vaselin eller annet stoff for å bevare slikt.

Jeg ville også tatt av svinghjulet for å gjøre rent og sette inn elektriske komponenter med beskyttende middel.

Elektronikken ellers på motorer er normalt såpass godt kapslet inn at den tåler mye vann.

Kjøp nytt deksel.

Tips om reparering av gelcoat osv finnes nå snart en million tråder om på forumet, les litt og se hva som passer best for din skade. Småskader i gelcoatlaget har jeg fikset enkelt med gelcoatputty fra biltema og det fungerer fint hvis du ikke er for opptatt av at det skal se strøkent ut.

Heihei. Det er snakk om en Yamaha 25 hk 2 takt med tilt..

Har vasket alt så godt jeg kan og tømt sylinderene for vann..

Den gikk et par sekunder undervann, før jeg faktisk greide og reagere med og dra ut dødmannsknappen..

Skal kjøpe nye tennplugger og håpe på start.

Jeg har if som forsikringsselskap..

De ga avslag fordi jeg ikke hadde båten registrert i småbåtregisteret.. Selv om vi aldri fikk noen beskjed om dette..

Vi fikk forsikret både motor og båt med if og fikk kasko,

Må nesten gå ut snart og prøve og få start på motoren ..

Også evnt ta noen bilder..

Vil nå si at IF driver med bedrag i henhold til det de holder på med her

Tegner de forsikring på båten så får de stå for det

Kan ikke ha det i små skrift på baksiden ,,,,de har nå opplysningsplikt og burde nekte tegning hvis det er tilfellet

Når du forsikret båten måtte du krysse av for at båten var registrert i småbåtregisteret ?

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Tenker likt som deg Laluna, har de tatt i mot forsikringspengene du betalte selv om båten ikke var registret så må de stå ved forsikringen de har gitt deg.

Et mye brukt virkemiddel om forsikringstaker har brutt noen av vilkårene i forsikring er avkortning i erstatningsbeløp, men da om normalt om bruddet har hatt relevans for skaden. Tviler på om motoren hadde oppført seg ulikt om båten var registret eller ikke. Hadde det vært snakk om tyveri så kanskje en avkortning hadde vært på sin plass.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg har if som forsikringsselskap......De ga avslag fordi jeg ikke hadde båten registrert i småbåtregisteret.. Selv om vi aldri fikk noen beskjed om dette..

Dette må være noe av det mest usakelige jeg har hørt fra et forsikringsselskap, men kanskje heller ikke overraskende når selskapets navn blir synliggjort?

Dersom If... har godtatt å forsikre båten din (dvs at du har "fått lov til" å betale for polisen på båten), har de også godtatt at de har forsikringsansvaret for båten. Tilsvarende; Når du betaler for forsikringen, har du indirekte godtatt selskapets vilkår. I svaret til deg ligger det jo at du nå kunne betalt forsikringen i årevis, men at du likevel ikke har vært forsikret i det hele tatt. Dersom If... har akseptert forsikringen på båten din (dvs latt deg betale forsikringen), har de også akseptert forsikringsansvaret. Kjør på!

Da fikk vi de bort fra denne ideen . Men nå står de på at kaskoforsikring ikke dekker tap av motor og ødeleggelse under bruk hvis man ikke kjører på skjær ?.. Dette syntes jeg er helt skutt..

Selv om det står på hjemmesiden at Kasko dekker en skade Som følge av en annen tilfeldig plutselig skade...

Dette gikk ikke under havari.

Men hadde jeg kjørt på et skjær hadde forsikringen dekket alt..

Nå vet jeg ikke om du har en historie av forsikringssaker bak deg og således er på radaren, hvis ikke så har du forsikringsagenten fra hel...te.

Hvis dette er teknsik svikt eller manglende vedlikehold så er det en ting, men det at motoren rives av båten kan f.eks skyldes at du har truffet noe i vannet, en tømmerstokk eller lignende, har de spurt noe om hendelsesforløpet?

Hadde en 60h 2takt som ble liggende under vann. (skjedde første natta etter første sjøsetting med båt og motor i mitt eie) Motoren var vel å merke ikke igang når det skjedde.

Jeg fulgte oppskriftene beskrevet over med spyling med ferskvann, både utenpå og inni syl. Sprøytet 5-56 inni syl. og på alle el. komponenter.

Denne motoren fungerte knirkefritt i mange år etterpå.

Kjedelig er det uanz. Glassfiber er et utrolig materiale og jobbe med og man kan fikse nesten hvasomhelst.

Har trua på at både motor og båt blir i form igjen, men ville som nevnt over gått hardere på forsikringsselskapet.

Lykke til.

Redigert av SoBo (see edit history)

Hvis ikke If ikke tar ansvaret for side som beskrevet, så kan alternativet være at du får igjen betalt forsikringspremie for alle innbetalinger (håper den har vært forsikret i mange år) . I følge dem så har du ingen forsikring.

Rart de akkurat nå fant ut dette.

Har også erfaring med at IF avslår utbetaling med en gang selv om det ikke er riktig.

Ikke gi deg ovenfor dem

Ellers har jeg selv hat 2t under saltvann med påfølgende skilling og tørket med whitesprite. Trengte å bytte en styringboks for tenningen. Ingen problemermed den motoren i ettertid.

Hilsen tidligere IF kunde

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Da har jeg fått start på motoren igjen og det meste virker til å gå utrolig bra !

Eneste skaden jeg kan finne er at autochocken ikke lever. Men får bytte stempelet til den så har jeg trua på at motoren lever slik som før igjen !

Til og med starteren levde :p

Men ergelig nok så er det noen ekstremt stygge merker i toppdekselet..

Forsikringsselskapet lovet og ringe tilbake .. Men har enda ikke hørt noe fra de.. Så har vel mista trua på at de vil gi meg hjelp i det heletatt..

Ang. Glassfiber fikk jeg høre at der skiene er røsket it burde jeg bruke en glassfibersparkel også skru ned skruene igjen, stemmer dette ?..

Mener og huske at det i vilkårene på kasko står at det må være en plutselig og ytre hendelse som forårsaker skaden. Tolkningen av det er feks at du går på et skjær, noe som flyter i vannet osv. Er et par år siden jeg jobbet med dette, men mener det var dette som var tolkningen.

Ser har feks Tryg har tilsvarende vilkår.

Så hvis motoren bare løsnet under fart, feks pga en råtten motorplate eller slitasje i innfestningen, uten noen påvirkning av noe annet så ser jeg faktisk ikke at dette skal dekkes av forsikringen din.

Edit. Uansett lykke til med reparasjonene :smiley:

Redigert av mavi (see edit history)

Så hvis motoren bare løsnet under fart, feks pga en råtten motorplate eller slitasje i innfestningen, uten noen påvirkning av noe annet så ser jeg faktisk ikke at dette skal dekkes av forsikringen din.

Det har du helt rett i, men Ward du hørte vell et kraftig dunk i det tømmerstokken traff undervannshuset på motor :lipseal::wink:

Jeg har en følelse på at jeg traff noe hardt ja. For det er et kraftig merke i undervannshus og propell som ikke var der når jeg satt ut jolla i år.. Og den har ikke vært inærheten av noe iår.. Så det kan faktisk hende det var en tømmerstokk vi traff...

Har jobbet 7 timer i dag med og demontere alt på motoren og fått liv i den igjen !

Så har sluppet unna det meste av problemer trur jeg.

Tenkte og jobbe i hele morgen med det morsomme som heter glassfiber og gellcoat. Så blir det en snill bestilling på overkant av 1200 kr på maritim .. Så er nok båten ute igjen når jeg har fått fikset dette...

Egenandelen er uantsett høyere en det jeg kjøper deler for .. Så ser ikke helt vitsen med å bruke forsikringen denne gangen !..

Tusen takk for all hjelp!

Ward

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...