Jump to content

1978 johnson 9,9hk, hvordan bytte termostat?

Jo9i

Recommended Posts

Kjøpte en johnson 9,9hk i forgårs som selger annonserte som "defekt impeller". Byttet impeller igår og prøvde den idag,men den kjøler dårlig,spytter ut av kjølekanalen bare og kontrolstrålen er mer eller mindre fraværende. Termostaten må sjekkes sa selger når jeg ringte,og for å komme til den så fant jeg ut nå at hele motoren må demonteres... :nonod: xxxxx xxx xxx xxxx xxxxxxxx xxx xxxx xx xxxxxxxx xxxxxxx xx xxx xxxxxx xxxxxx xxx xxxx xxx xxxxx xxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxx xxx xxx xx xxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx

Kommentar fra moderator: Siden flere har brukt tid til å svare lar jeg denne stå til tross for at originaltittelen, '87mod johnson 9,9hk', ikke er iht reglene og at innlegget også bryter regel 3, be om personlig assistanse.

Brudd på regel 3 fører normalt til sletting uten varsel.

Alle MÅ lese reglene før man poster.

sitter den så køddent til da? ser ikke sånn u t på sprengskissa. Om du forteller typebetegnelsen på motoren din, så kan jeg finne riktig sprengskisse til deg. Tror den er ganske så lett å bytte.

kjørte gjennom min 10 hk med qmi radiator-rens. renset opp skikkelig den..

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Har en 84mod 15 hk evinrude og en 9,9 hk evinrude av ukjent mod. Symptomene var lik dine, lite vann i kontrollstrålen blant annet. På begge disse motorene var den "gummikonen" som sitter på impellerhuset sprukket. Når du trer på plass undervannshuset skal denne gummisaken entre innpå kjølerøret i stammen og lage en tett forbindelse. Denne gummikonen/overgangen var som nevnt defekt og mye av vannet lakk ut i denne koblingen. (kan også være lurt å sjekke at ingen fremmedlegemer tetter for kontrollstrålen)

Kanskje slik på din også??

(termostaten sitter vel i bunn av det "flate"" lokket med alle boltene ved siden av pluggene, altså bak på motoren. ikkeno hokus pokus å ta av dette lokket, men du trenger ny pakning ved montering)

(kan også være lurt å sjekke at ingen fremmedlegemer tetter for kontrollstrålen)

Redigert av SoBo (see edit history)

Hvordan vet du at den kjøler dårlig? Fordi den åpenbart blir for varm eller kun fordi strålen er svak?

Vanligste årsak til det du beskriver er at hullet for kontrollstrålen er delvis tett, stak opp med ståltråd.

Er det termostaten så låser disse seg så godt som alltid i åpen tilstand, altså at motoren vil gå for kald, spes. ved liten belastning.

Beklager,skal sette meg inn i regler..var bare noe stresset istad. Det er ihvertfall en '87mod. Når man står bak motoren så forsto jeg det slik at det var dekselet på høyre side av blokka,der som slangen til kontrollstrålen kommer ut ifra (se bilde),der var flere skruer plombert i godset på dette lokket så for å få av dette så så det ut som om store deler av motoren måtte demonteres. Jeg mener den kjøler for dårlig da kontrolstrålen bare drypper når den har oppnådd driftstemp,hovedkjølekanalen spyler ut en ganske grov spredt hard stråle. Bestilte en flaske systemrens istad ifra maritim. Motorkode er J10BACN8. SKal laste opp et par bilder bare jeg finner ut hvordan..

sitter den så køddent til da? ser ikke sånn u t på sprengskissa. Om du forteller typebetegnelsen på motoren din, så kan jeg finne riktig sprengskisse til deg. Tror den er ganske så lett å bytte.

kjørte gjennom min 10 hk med qmi radiator-rens. renset opp skikkelig den..

Akkurat,nå sendes systemrensen til meg imorgen regner jeg med. Skal jeg fylle tønna med varmt vann og helle i rensemiddelet og kjøre en stund etter den har blitt ordentlig varm? Fint om du finner skisse til meg :smiley:

Redigert av Jo9i (see edit history)

Dersom 87 og 84 mod. er like mener jeg termostaten sitter i bunn av dette flate lokket som vender rett bakover.

Her står mye. Se bildet øverst til høyre side tre. "Lokket" som er i enden ( til venstre for plugghulla) i bilde:http://www.saved-onl...n 1974-1992.pdf

Bak under klammera til pluggkablene på bildet ditt

Redigert av SoBo (see edit history)

Ja vel,da skal det nok bli lettere å få sjekka termostaten. Nippelen til kontrolstrålen sitter nederst på det lokket jeg peker på,den er 90 grader så blir vanskelig å stake opp den. Men kanskje den åpner seg når jeg får glant på termostaten. Sku hatt tak i en forgasser så den yter 15hk,om noen vet om så skrik ut :thumbsup: Ser det selges impeller kit på ebay med skruer,platen,o-ringer og denne gummimuffen på som kjølerøret sitter innpå. Lurer på å bytte det også da det var ganske slitt egentlig..

Takker å bukker for rask hjelp her,helt topp :pray:

Jeg mener den kjøler for dårlig da kontrolstrålen bare drypper når den har oppnådd driftstemp,hovedkjølekanalen spyler ut en ganske grov spredt hard stråle.

Da er det helt usannsynlig at kjølingen er dårlig, men at det bare er tilstoppet hull for strålen. Dette er helt vanlig.

Om du forsøker å ta av lokket risikerer du at bolter brekker, da har du virkelig et problem... Hvis det er et stort lokk som dekker oversiden av topplokket det er snakk om. Normalt sitter termostaten under et lite lokk i nærheten, her er det ikke sannsynlig at boltene har grodd fast.

Uansett er det helt usannsynlig at det skyldes termostaten siden det kommer vann når motoren blir varm.

Skrudde av toppen istad da jeg ikke fikk av lokket der termostaten sitter så måtte gjøre det slik. Sylinderne så forøvrig greie ut,var kun honingsriper å se..Termostaten var veldig igjenngrodd av grus og saltavleiringer kunne det se ut som,tror den har stått på full åpning hele tiden..gummipakningen på den var gåen.. Generellt ganske gromsete inni der men det var ikke tett noen steder. Gjorde ihvertfall ordentlig rent i kjølekanaler og rengjorde anleggsflater på toppen og toppakningen for korrosjon/salt og vaska med iso-alkohol og stramma den passe hardt, å litt til i kryss. Brukte samme pakning da den i utgangspunktet var hel å fin når jeg fikk av toppen,skruene satt ikke veldig bra under demontering så jeg fikk dratt den til mye bedre når jeg monterte det i sammen. Vet man skal bytte pakningen,men måtte på fjorden å teste :yesnod: men dette blei bra så får håpe det holder,hvis ikke så må jeg skru igjen. Lokket foran termostaten dro jeg på et lite lag lag med locktite blåsilikon,tørket vekk overflødig før jeg skrudde til. Smurte opp alle skruer og skruehull samtidig. Testkjørte den på fjorden i ca 45min å den funka like bra bortsett ifra kontrolstrålen da,kompen var noe bedre enn før demontering av toppen.

Fant ut det var en knekk på slangen til kontrollstrålen nå for 30 min siden,skal teste snart å se om den spyler normalt nå etter jeg ordna det. Om ikke det viser seg å holde så prøver jeg forsiktig med trykkluft imorra.

Kan jo begynne med å ta av slangen til kontrollstrålen inne ved blokka og se om det er full sprut der.

(dysa der vannet kommer ut bak er vel den trangeste delen)

Har ikke vært borti at termostaten har vært deff. men som nevnt derimot denne gummi overgangen på impellerhuset ?

Ja,slangen til kontrolstrålen kommer ifra en 90 graders nippel ifra kjølekanalen,men skal finne noe å putte inni der om trykkluft ikke løser det.

Gummiene som sitter på impellerhuset var dårlig ja så blir nok å kjøpe et komplett kitt å bytte alt av deler der nede som har med vannkjøling å gjøre.

Redigert av Jo9i (see edit history)

Da er det helt usannsynlig at kjølingen er dårlig, men at det bare er tilstoppet hull for strålen. Dette er helt vanlig.

Om du forsøker å ta av lokket risikerer du at bolter brekker, da har du virkelig et problem... Hvis det er et stort lokk som dekker oversiden av topplokket det er snakk om. Normalt sitter termostaten under et lite lokk i nærheten, her er det ikke sannsynlig at boltene har grodd fast.

Uansett er det helt usannsynlig at det skyldes termostaten siden det kommer vann når motoren blir varm.

En som har jobba litt med båtmotorer så på kjølestrålen ifra hovedkanalen istad å sa det var bra,spruter godt bak der spredt grov stråle..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...