Jo9i Startet 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2012 Kjøpte en johnson 9,9hk i forgårs som selger annonserte som "defekt impeller". Byttet impeller igår og prøvde den idag,men den kjøler dårlig,spytter ut av kjølekanalen bare og kontrolstrålen er mer eller mindre fraværende. Termostaten må sjekkes sa selger når jeg ringte,og for å komme til den så fant jeg ut nå at hele motoren må demonteres... xxxxx xxx xxx xxxx xxxxxxxx xxx xxxx xx xxxxxxxx xxxxxxx xx xxx xxxxxx xxxxxx xxx xxxx xxx xxxxx xxxx xxxxx xxxx xxxxxxxxx xxx xxx xx xxx xxxxxx xxxxxx xxxxxxxxxx Kommentar fra moderator: Siden flere har brukt tid til å svare lar jeg denne stå til tross for at originaltittelen, '87mod johnson 9,9hk', ikke er iht reglene og at innlegget også bryter regel 3, be om personlig assistanse.Brudd på regel 3 fører normalt til sletting uten varsel. Alle MÅ lese reglene før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Kanskje greit å starte den opp i tønne å tilsette et middel som kan løse opp avleiringer,hvor selges dette hen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Du må vel kun skru av lokket som sitter på toppen for å komme til termostaten? Gjorde dette på en kamerat sin Johnson 30 for en liten stund siden,enkel å grei jobb. Ofte har termostaten satt seg i en eller annen stillig,og du får skylt motoren endel innvendig ved å "flushe" i hullet der. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) sitter den så køddent til da? ser ikke sånn u t på sprengskissa. Om du forteller typebetegnelsen på motoren din, så kan jeg finne riktig sprengskisse til deg. Tror den er ganske så lett å bytte. kjørte gjennom min 10 hk med qmi radiator-rens. renset opp skikkelig den.. Redigert 27.Juni.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
SoBo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Har en 84mod 15 hk evinrude og en 9,9 hk evinrude av ukjent mod. Symptomene var lik dine, lite vann i kontrollstrålen blant annet. På begge disse motorene var den "gummikonen" som sitter på impellerhuset sprukket. Når du trer på plass undervannshuset skal denne gummisaken entre innpå kjølerøret i stammen og lage en tett forbindelse. Denne gummikonen/overgangen var som nevnt defekt og mye av vannet lakk ut i denne koblingen. (kan også være lurt å sjekke at ingen fremmedlegemer tetter for kontrollstrålen) Kanskje slik på din også?? (termostaten sitter vel i bunn av det "flate"" lokket med alle boltene ved siden av pluggene, altså bak på motoren. ikkeno hokus pokus å ta av dette lokket, men du trenger ny pakning ved montering) (kan også være lurt å sjekke at ingen fremmedlegemer tetter for kontrollstrålen) Redigert 27.Juni.2012 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ingar Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Hvordan vet du at den kjøler dårlig? Fordi den åpenbart blir for varm eller kun fordi strålen er svak? Vanligste årsak til det du beskriver er at hullet for kontrollstrålen er delvis tett, stak opp med ståltråd. Er det termostaten så låser disse seg så godt som alltid i åpen tilstand, altså at motoren vil gå for kald, spes. ved liten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Beklager,skal sette meg inn i regler..var bare noe stresset istad. Det er ihvertfall en '87mod. Når man står bak motoren så forsto jeg det slik at det var dekselet på høyre side av blokka,der som slangen til kontrollstrålen kommer ut ifra (se bilde),der var flere skruer plombert i godset på dette lokket så for å få av dette så så det ut som om store deler av motoren måtte demonteres. Jeg mener den kjøler for dårlig da kontrolstrålen bare drypper når den har oppnådd driftstemp,hovedkjølekanalen spyler ut en ganske grov spredt hard stråle. Bestilte en flaske systemrens istad ifra maritim. Motorkode er J10BACN8. SKal laste opp et par bilder bare jeg finner ut hvordan.. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Takk forrestem Mod for at du lot tråden stå til tross for regelbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) sitter den så køddent til da? ser ikke sånn u t på sprengskissa. Om du forteller typebetegnelsen på motoren din, så kan jeg finne riktig sprengskisse til deg. Tror den er ganske så lett å bytte. kjørte gjennom min 10 hk med qmi radiator-rens. renset opp skikkelig den.. Akkurat,nå sendes systemrensen til meg imorgen regner jeg med. Skal jeg fylle tønna med varmt vann og helle i rensemiddelet og kjøre en stund etter den har blitt ordentlig varm? Fint om du finner skisse til meg Redigert 27.Juni.2012 av Jo9i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Dersom 87 og 84 mod. er like mener jeg termostaten sitter i bunn av dette flate lokket som vender rett bakover. Her står mye. Se bildet øverst til høyre side tre. "Lokket" som er i enden ( til venstre for plugghulla) i bilde:http://www.saved-onl...n 1974-1992.pdf Bak under klammera til pluggkablene på bildet ditt Redigert 27.Juni.2012 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jo9i Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Aha,så for å være helt 100% så mener du lokket som er rett foran meg når jeg står bak motoren? Altså topplokket på motoren nærmest? Hva sitter bak lokket som jeg peker på med skrutrekkern på bilde da? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Topplokket ja. Ser du nederst på dette topplokket mener jeg du ser en utbuling til termostaten. Bak lokket du peker på er det vel bare kjølekanaler. ( er kjølekanaler bak dette topplokket også) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jo9i Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Ja vel,da skal det nok bli lettere å få sjekka termostaten. Nippelen til kontrolstrålen sitter nederst på det lokket jeg peker på,den er 90 grader så blir vanskelig å stake opp den. Men kanskje den åpner seg når jeg får glant på termostaten. Sku hatt tak i en forgasser så den yter 15hk,om noen vet om så skrik ut Ser det selges impeller kit på ebay med skruer,platen,o-ringer og denne gummimuffen på som kjølerøret sitter innpå. Lurer på å bytte det også da det var ganske slitt egentlig.. Takker å bukker for rask hjelp her,helt topp Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Man må også bytte eksosrøret i tillegg til forgasser for å få 15 hk. Står mye matnyttig i den linken over Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jo9i Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Mye jobb å bytte eksosrøret da? Skal gå igjennom pdf-linken Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Ja er nok endel skruing for å bytte eksosrøret. Du kan jo begynne med forgasseren å se om det blir mer sprut da. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Ingar Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg mener den kjøler for dårlig da kontrolstrålen bare drypper når den har oppnådd driftstemp,hovedkjølekanalen spyler ut en ganske grov spredt hard stråle. Da er det helt usannsynlig at kjølingen er dårlig, men at det bare er tilstoppet hull for strålen. Dette er helt vanlig. Om du forsøker å ta av lokket risikerer du at bolter brekker, da har du virkelig et problem... Hvis det er et stort lokk som dekker oversiden av topplokket det er snakk om. Normalt sitter termostaten under et lite lokk i nærheten, her er det ikke sannsynlig at boltene har grodd fast. Uansett er det helt usannsynlig at det skyldes termostaten siden det kommer vann når motoren blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Kan jo begynne med å ta av slangen til kontrollstrålen inne ved blokka og se om det er full sprut der. (dysa der vannet kommer ut bak er vel den trangeste delen) Har ikke vært borti at termostaten har vært deff. men som nevnt derimot denne gummi overgangen på impellerhuset ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Diddn Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Hei termostaten sitter nederst på toppen og ikke øverst som på de nyere modellene. Så det er helt riktig at du må ta ut motorblokken for å komme til termostaten. http://www.leeroysra...nfo/OMCinfo.htm Her finner du mye nyttig info og tips ang Johnson9,9hester. Mvh Diddn Redigert 28.Juni.2012 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Skrudde av toppen istad da jeg ikke fikk av lokket der termostaten sitter så måtte gjøre det slik. Sylinderne så forøvrig greie ut,var kun honingsriper å se..Termostaten var veldig igjenngrodd av grus og saltavleiringer kunne det se ut som,tror den har stått på full åpning hele tiden..gummipakningen på den var gåen.. Generellt ganske gromsete inni der men det var ikke tett noen steder. Gjorde ihvertfall ordentlig rent i kjølekanaler og rengjorde anleggsflater på toppen og toppakningen for korrosjon/salt og vaska med iso-alkohol og stramma den passe hardt, å litt til i kryss. Brukte samme pakning da den i utgangspunktet var hel å fin når jeg fikk av toppen,skruene satt ikke veldig bra under demontering så jeg fikk dratt den til mye bedre når jeg monterte det i sammen. Vet man skal bytte pakningen,men måtte på fjorden å teste men dette blei bra så får håpe det holder,hvis ikke så må jeg skru igjen. Lokket foran termostaten dro jeg på et lite lag lag med locktite blåsilikon,tørket vekk overflødig før jeg skrudde til. Smurte opp alle skruer og skruehull samtidig. Testkjørte den på fjorden i ca 45min å den funka like bra bortsett ifra kontrolstrålen da,kompen var noe bedre enn før demontering av toppen. Fant ut det var en knekk på slangen til kontrollstrålen nå for 30 min siden,skal teste snart å se om den spyler normalt nå etter jeg ordna det. Om ikke det viser seg å holde så prøver jeg forsiktig med trykkluft imorra. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hei termostaten sitter nederst på toppen og ikke øverst som på de nyere modellene. Så det er helt riktig at du må ta ut motorblokken for å komme til termostaten. http://www.leeroysra...nfo/OMCinfo.htm Her finner du mye nyttig info og tips ang Johnson9,9hester. Mvh Diddn Sitter nederst den termostaten ja,men måtte ikke demontere blokka,holdt å ta av toppen Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Kan jo begynne med å ta av slangen til kontrollstrålen inne ved blokka og se om det er full sprut der. (dysa der vannet kommer ut bak er vel den trangeste delen) Har ikke vært borti at termostaten har vært deff. men som nevnt derimot denne gummi overgangen på impellerhuset ? Ja,slangen til kontrolstrålen kommer ifra en 90 graders nippel ifra kjølekanalen,men skal finne noe å putte inni der om trykkluft ikke løser det. Gummiene som sitter på impellerhuset var dårlig ja så blir nok å kjøpe et komplett kitt å bytte alt av deler der nede som har med vannkjøling å gjøre. Redigert 28.Juni.2012 av Jo9i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Da er det helt usannsynlig at kjølingen er dårlig, men at det bare er tilstoppet hull for strålen. Dette er helt vanlig. Om du forsøker å ta av lokket risikerer du at bolter brekker, da har du virkelig et problem... Hvis det er et stort lokk som dekker oversiden av topplokket det er snakk om. Normalt sitter termostaten under et lite lokk i nærheten, her er det ikke sannsynlig at boltene har grodd fast. Uansett er det helt usannsynlig at det skyldes termostaten siden det kommer vann når motoren blir varm. En som har jobba litt med båtmotorer så på kjølestrålen ifra hovedkanalen istad å sa det var bra,spruter godt bak der spredt grov stråle.. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9i Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Ja er nok endel skruing for å bytte eksosrøret. Du kan jo begynne med forgasseren å se om det blir mer sprut da. Uff,..så det vil gi en merkbar effekt med kun 15hk forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Er nok lurt å bytte utstyret nedentil ja med nytt rep. kit. Redigert 28.Juni.2012 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.