Woody Startet 29.Juni.2012 Del på Facebook Startet 29.Juni.2012 Jeg lurer på om det går greit å kjøpe VHF i USA til bruk her i Norge? Er det samme frekvenser og annet som må til for å bruke den her? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Det tror jeg da. Lite poeng i dette med kanal 16 hvis den har forskjellig frekvens fra land til land. Men du har jo ikke lystbåtkanalene da... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Det er forskjell på amerikanske/kanadiske og internasjonale/europeiske kanalplaner. Noen (kanskje mange) radioer kan stille om på dette ved et tastetrykk. Formelt sett skal vel radioen være ce-merket for å kunne registreres, vet ikke om de amerikanske er det i stor grad - og typebetegnelsen er ofte forskjellig. Om det er besparelser som er viktig sjekk prisene i England, ofte noe å spare ift Norge på det, ingen tvil om frekvenser etc - og mange programmerer inn fritidsbåtkanalene for deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NorSiglar Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Det var Amerikansk VHF i Norsiglar da hun ble importert, kanalene er de samme, men ikke mulig å få den registrert i Europa. Derimot var den handhalte mulig så den ble registrert som hovedenhet. Og den fastmonterte er der som "nød radio". Hør med post og teletilsynet eller telenor maritim radio hvilke radioer som er mulig å få godkjent. Og om du ikke er radioamatør så skal den strengt talt også være registrert før du ankommer norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Oversikt over forskjellene i kanalene kan finnes eksempelvis her; http://wiki.radioreference.com/index.php/Marine_VHF_Channel_Version_Comparison_Chart En amerikansk vhf vil eksempelvis være mindre nyttig i indre oslofjord der Tjøme radio bruker kanal 66 som arbeidskanal, med mindre den altså kan endres til internasjonalt kanaloppsett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Min Standard Horizon er kjøpt i utlandet men Seatronic var vennlige og omprogrammerte den for meg slik at jeg nå har L1-L3 osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Er det samme frekvenser og annet som må til for å bruke den her? Ja, bortsett fra L1-L3. Men den er ikke CE-merket, og du får den ikke godkjent i Norge og ikke innført i konsesjonsdokumentet. Men bortsett fra det juridiske aspektet er det ikke noe problem. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Jeg gir opp nå jeg tror jeg, enten så har jeg misforstått faktum - eller så gidder ikke dere andre å sjekke faktum før dere slår fast at dette er grei skuring. Forskjellene i frekvensplan er veldokumentert på nettet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 @Ibiza: Snakker for meg sjæl; jeg tilstår gjerne at dette vet jeg ikke noe om. Bare synes det hørtes rart ut at spesielt K16 skulle være forskjellig... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
NorSiglar Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Ibiza, Frekvensplanen, er som det er beskrevet lett å endre på med sofware eller "hemmelige" tastekombinasjoner. Men er faktisk et poeng å få en radio som en lovlig kan bruke. Elles så blir en fort stoppet på grensa og må bare levere fra seg hele greia. Det som reddet meg sist jeg kom igjennom tollen med en maritim VHF var jeg også er radioamatør. Og den radioen hørte til et norsk registrert fartøy, men jeg hadde ikke med meg dokumentasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Jeg gir opp nå jeg tror jeg, Jeg har også gitt opp. Frekvensplanen ER som du sier forskjellig, og derfor blir aldri en USA VHF godkjent i Norge. Man kan lure på hvor nadige folk er for å spare ett par hundrelapper på så viktig utstyr. Kjøp i Norge, eller ihverfall CE merket i Europa, UK f.eks. hvis du har så jævlig dårlig råd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Jeg har en Rymarine som satt i båten fra USA, denne funker bra, har kanalene fra 1-88, og jeg har testet den på forskjellige kanaler og den fungerer helt fint i sammens med de som selges i Norge. Men lystbåtkanalene har jeg ikke, men har aldri savnet de, da de fleste kaller opp på 16 og går til en annen kanal. Vurderte å bytte den ut, men så lenge den funker så er den jo god nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Jeg har også gitt opp. Frekvensplanen ER som du sier forskjellig, og derfor blir aldri en USA VHF godkjent i Norge. Man kan lure på hvor nadige folk er for å spare ett par hundrelapper på så viktig utstyr. Kjøp i Norge, eller ihverfall CE merket i Europa, UK f.eks. hvis du har så jævlig dårlig råd. Det er ikke snakk om et par hundrelapper, men et par tusenlapper. Men hvis den må være CE-merket er det jo greit å kjøpe fra UK. Hvorfor skal jeg stappe tusenlapper oppi ræva på hushaiene her i Norge? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Det er ikke snakk om et par hundrelapper, men et par tusenlapper. Hvilken VHF er dette snakk om, som koster flere tusen mer ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 (redigert) Hvor mye er det egentlig spare på å kjøpe en VHF i statene, som kanskje funker i Europa? Får helt greie stationære for 2-3000,- og håndholdte fra snaue 1000 lappen i Norge Flere tusen å spare?? Fortell fortell. Redigert 29.Juni.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellmatros Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Vhf kjøpt i Usa eller Uk må ofte "åpnes" for å få tilgang til de frekvensområdene du ønsker.136 - 174 Mhz på både tx og rx er det du trenger. Google den konkrete radioen du sikler på så finner du som oftest det du trenger å vite. Om den kan registreres er jeg usikker på, men den går som ei klokka for det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 29.Juni.2012 Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Min VHF er fra USA i fjord, og jeg registrerte den på mandag nå og fikk lisenspapirene i posten i går. men mangler L1-L3. men får inn politiradio på værkanal 7. (USA har 10 værkanaler i tillegg) lytter på den nå. genialt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2012 Den VHF'en jeg så på er Simrads RS25, som koster ca 4500,- her, men koster ca 1600,- + moms, altså 1950,- i USA. Noen kroner forskjell er det jo, men det er klart hvis det er bare trøbbel med å få godkjenning er det ikke verd det. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Ja det kan du, men det kreves CE godkjenning for å få den registrer. Så om du kjøper i USA bør du jo bestille en modell som er godkjent. Jeg har selv kjøpt en ICOM radio i USA og prisen ble under halvparten. Sendt fra mobilen.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Før var det poeng med tap av service på utenlandskjøpte radioer, men nå er timelønna så høy her til lands at det sjelden lønner seg å reparere. Bruk-og-kast. Kanalene er de samme, men ikke "spesialkanalene". Lite å spare tror jeg. Kjøper du dyrere ting, r det verd å se på det. Kjøpte sjøl radar fra USA og sparte mange båtpenger på det.... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Jeg har sjekket litt, og det er stor prisforskjell i Norge også. Et firma tar 4490,- for den nevnte VHF, og et annet tar 2900,-. Da er saken klar, det blir å kjøpe her i Gamlelandet. Uansett, det er noen som tar seg litt vel godt betalt kanskje? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Jeg har en VHF ombord, som var med båten fra USA. Den fungerer helt ok, har aldri merket at jeg mangler noen kanaler, bortsett fra disse lystbåtkanalene. Jeg har to andre norsk kjøpte VHF ombord også. Disse er registrert. Men den fra USA funker like godt...men jeg har ikke forsøkt og registrere den, pga av at folk sier en ikke får den godkjent...kan jo se ut til at det også er tull, når en leser litt lengre oppe... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Fremdeles mye rart her ser jeg. La meg prøve å oppsummere; Bruk av amerikansk vhf i europeiske farvann KAN virke bra, under følgende forutsetninger; 1. At radioen kan settes opp av bruker eller (av velvillig importør som ikke synes det er dumt at du ikke har kjøpt radioen av ham) programmeres om til internasjonal kanalplan. Ser at noen av dere er veldig fornøyd med å benytte amerikansk kanalplan. Dere bør se på kanalisten jeg linket til tidligere og merke dere at noen kanaler er like, andre ulike. Om dere i nordlige deler av oslofjorden kaller Tjøme radio på kanal 16 vil de be dere gå over til kanal 66. Det er den kanalen de benytter som arbeidskanal der. Denne kanalen er simplex i amerikansk plan, duplex i internasjonalplan. Tjøme radio vil kunne høre deg, men du vil ikke kunne høre Tjøme radio om du velger kanal 66A på din amerikanske vhf. At dere ikke har merket at dere mangler noen kanaler betyr lite. Kanalplanene ER forskjellige. 2. Radioen må være ce merket for å bli registrert 3. Du må være happy med å forsake norske garantier, oppdateringer, tilbakekallelser etc Baatplassen er fantastisk i at man raskt kan få råd om alt båtrelatert og litt til. Dessverre er det også slik at man ikke alltid kan stole på rådene som blir gitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hev Svart 30.Juni.2012 Del på Facebook Svart 30.Juni.2012 Jeg har en VHF ombord, som var med båten fra USA. Den fungerer helt ok, har aldri merket at jeg mangler noen kanaler..... Det er godt mulig at du ikke merker noe, men bruk av "US-kanalene" kan forstyrre andre uten at du merker det og mulighetene er store for at du satt grå hår i hode på noen ved kystradioen i ditt nærområdet. Slik ureglementert bruk er faktisk et ganske stort problem, og ofte resulterer det i at vi må stenge ned de "okkuperte" arbeidskanalene i lange perioder. mvh Helge /Florø Radio Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 1.Juli.2012 Del på Facebook Svart 1.Juli.2012 I den grad bruk av USA kanaler er et problem, er det relatert til import av VHFer fra USA? Alle VHFer jeg har kjøpt kan veksle mellom internasjonale, amerikanske og kanadiske kanalplaner. Viktig å velge riktig kanalplan uansett hvor VHFen er kjøpt. Det med registrering/konsesjon og CE merking stemmer, det ligger en proteksjonistisk bug der. Men hvis en har konsesjon og MMSI nummer er jo ikke det noe problem. Den økonomiske gevinsten må være stor nok til at en ser bort fra garanti og norsk reklamasjonsrett. Forøvrig fungerer en USA importert VHF like godt som noen VHF kjøpt i norge. De er jo ofte produsert i samme fabrikk i henhold til de samme spesifikasjonene.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.