Jump to content

Hvorfor ikke bygge om fra sjøvannskjøling til ferskvannskjøling?


Akvanauten

Recommended Posts

Jeg mener å ha hørt at man ikke burde bygge om gamle sjøvannskjølte motorer til ferskvannskjøling, men kan ikke helt forstå hvorfor. Er det slik, og i tilfelle hvorfor?

 

Konkret gjelder det en 15 hesters tosylindret 20 år gammel Yanmar, men svar gjerne generelt.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Jeg mener å ha hørt at man ikke burde bygge om gamle sjøvannskjølte motorer til ferskvannskjøling, men kan ikke helt forstå hvorfor. Er det slik, og i tilfelle hvorfor?

 

Det er neppe noen teknisk årsak til at det ikke burde gjøres. De du har hørt dette av har nok tenkt på økonomien i et sånt prosjekt. Det koster jo noen kroner, og hvor langt har korrosjonen i motoren kommet? Vil pengene være bedre anvendt i en ny motor?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

En motormann sa til meg en gang at hvis motoren har tæret en del, og du monterer ferskvannskjøling, vil det kunne løsne flak av rust, og tette kanaler termostat etc.

Dette pga. at motoren får en annen arbeidstemperatur. Hvorvidt dette er korrekt gjenfortalt, må Dere bare arrestere meg på, men det er det jeg mener å huske.

Link to post

Dette pga. at motoren får en annen arbeidstemperatur. Hvorvidt dette er korrekt gjenfortalt, må Dere bare arrestere meg på, men det er det jeg mener å huske.

 

dette kan nok stemme.. kommer litt an på motorene, men en sjøvannskjølt har ofte en arbeidstemperatur på 65-70 grader, mens en ferskvannskjølg blir mer som en bilmotor og ligger ofte på 85-90 grader.. det skal vel være forskjellig termostater på ferskvannskjølt og sjøvannskjølt tror jeg..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post

Mitt motto er alltid: hvorfor skru på ting som allerede fungerer? Ergo hvis det ikke er problemer med motoren, så holder vel vanlig vedlikehold. Hvis da den gamle motoren takker av etter 20-40 års tjeneste, så er det vel da greit å la den slippe med det og bytte til "nytt blod"? "Ein skigard varar ikkje evig.." etc

Link to post

hvis motoren har tæret en del, og du monterer ferskvannskjøling, vil det kunne løsne flak av rust, og tette kanaler termostat etc.

Nja,... gjør man en slik ombygging bør man nok spandere på seg en omgang med systemrens eller tilsvarende også, og da forsvinner jo det meste av løse rustflak.

Dette pga. at motoren får en annen arbeidstemperatur.

Motorens arbeidstemperatur bestemmes av termostaten. Vil man ikke ha høyere arbeidstemperatur lar man være å bytte termostat.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Da jeg fikk ettermontert ferskvannskjøling på en v8 bensinmotor, ble det byttet til en annen termostat, og den skulle sørge for høyere arbeidstemperatur. Det skulle i følge verkstedet være sånn, så noe valg virket det ikke som om jeg egentlig hadde hvis det skulle gjøres ette boka. Feil arbeidstemp. er vel ikke bra?

Link to post

Saltvannskjølte motorer kjøres med lavere enn normal driftstemperatur fordi saltavleiringer ellers kan blokkere kjlølekanalene. Poenget mitt var ikke noe annet enn at hvis det er økt temperatur som gjør at man bekymrer seg for at avleiringer/rustflak kan løsne, så forsvinner det problemet enkelt ved å beholde den gamle termostaten slik at driftstemperaturen blir den samme som før.

 

Men en runde eller to med systemrens før ombygging burde fjerne alle slike bekymringer slik at man også kan skifte termostaten til en som gir normal driftstemperatur.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Med en såpass 'liten' motor holder det vel kanskje med en kjølesløyfe under båten i kobber? SAmt en liten ekspansjonstank, og hvis du har mulighet, tørr eksos.

Dette er forholdsvis enkelt å implementere, hvis du trenger vann i eksos må du ha en ekstra tilførsel ned i eksosen på et vis, ettersom vannpumpen nå blir brukt til å sirkulere ferskvann i et lukket system. Vet ikke om yanmar har 'doble vannpumper' som kan pumpe to uavhengige kilder samtidig.

Link to post

Jeg mener å ha hørt

Jeg har hørt mye rart jeg også, men littegrann veit jeg.

Jeg har montert ferskvannskjøling på to små motorer. En MD5C og en MD7B.

På MD7'en ble temperaturen satt opp, på MD5'en ikke.

På begge to satte jeg en strainer mellom motor og varmeveksler.

På MD7'en har jeg aldri funnet noe rust i straineren. På MD5'en fant jeg engang tre små rustperler.

Hjermanns har gjerne tilbud på Martec i løpet av vinteren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...