Kimbo Startet 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2012 Hei, Er fersk på forumet, men har etter beste evne forsøkt å finne noe av samme problem for min motor. Jeg kjøpte en Bayline Ciera 2855 Special Edition ifjor som jeg har hatt litt diverse problemer med. Etter mye frem og tilbake så fikk jeg den endelig slik jeg ønsket med en toppfart på 30 knop. På vei ut med kone og barn skulle vi en tur fra Høle til Sandes, og var da kommet halveis inn i fjorden da vi opplevde det som om vi kjørte på noe. Motoren stoppet umiddelbart og da jeg forsøkte å starte igjen så fikk jeg bare en klikkelyd. Endte opp med Redningsselskapet som tauet meg til Høle igjen. I ettertid så har jeg brukt mye av informasjonen som er hentet herfra til å feilsøke. Men til min store fortvilelse fant jeg endel løse biter i bunnen av motorrommet. Fikk med en venn som har mer kunnskap om motorer og V8 enn jeg noen gang vil ha og fant ut at det ene stempelet hadde skåret seg og kommet seg ut på undersiden i biter ( har ikke funnet bilder på nett for å forklare eksakt hvor dette er men etter hva han sier så er det den fremste sylinder som er skåren og har blåst ut hull. Han regnet også med at det kanskje kunne være følgeskader mot veiv og ventiler. Jeg har funnet 2 firma som jeg har sendt forespørsel på pris utifra hva jeg har forklart eller vet her, men tips, erfaringer eller annet mottas med stor takknemlighet. Det var ikke slik jeg ønsket sesongen skulle starte, men hva kan man gjøre når uhellet først er ute. Er det noen som har tips eller lignende erfaring på hva som kan/bør gjøres? Info: Lokasjon: Sandnes/Stavanger Båt: Bayliner Ciera 2855 Special Edition Model: MCM 5.7 LITRE LX Type: Mercruiser 5.7 LX/V8 thunderbolt Ignition Engine serial nr: 0K223146 Transom serial nr: 0K172734 Drive serial nr: 0K240846 Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Dette var leit å høre, kjedelig med en slik opplevelse midt i sesongen. Har selv 2 (sikkert litt eldre enn dine) 5.7 V8'ere som er totalrenoverte. Hadde ingen kunnskaper når jeg startet, men med hjelp her på forumet og litt pågangsmot er de nå så gode som nye. Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, og deler finner du til en brøkdel av prisen på eBay. Med på kjøpet har jeg fått en grunndig forståelse av motorene. Om tilbudene fra verkstedene er avskrekkende (som de sikkert kan være i dette tilfellet) så ikke gi opp, men gå for litt egeninnsats og post alle spørsmål her på BP. Her kommer du til å få hjelp så det monner og du er på fjorden igjen før da aner Lykke til Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
adeneo Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Må vel være enig med Bredo, mye av dette kan du klare selv. Det første må vel være å få løsnet motoren og få den ut slik at det er mulig å se akkurat hva som er ødelagt og må byttes. Med stempel som kommer ut av bunnen av motoren så kan det variere i alt fra bytte av noen få deler og litt maskinering dersom du har hatt veldig flaks, til at motorblokk, veiv og nesten hele motoren må byttes, dette må du få nesten få oversikt over før du gjør noe mer, og det krever at motoren taes ut og at i det minste bunnpanne og topper tas av for å se nærmere på skadene, begynn der, og selv med ingen kunnskaper så bør det ikke være noe problem å få til dette på en dag eller to med litt banning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Om det skulle være så galt så får du vel ganske rimelige shortblokker til disse V8'erne, da er det jo bar eå flytte over alt utstyret fra den du har... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andersb Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Som index sier, kjøp ny shortblokk, flytt over alt, dette forutsetter at topper osv er uskadd, noe de mest sansynlig er. Båt chevy smallblock i marineutgave er det alt utstyret som er montert på den som koster, ikke selve blokka. En ny shortblokk, over disk i norge er nok ikke over 15000, for en 2 bolt. Så som en trøst... du har nok raset den billigste båtmotoren i verden, skal sies at den er veldig bra generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Skal si det er rask respons fra dere :) Takk til forslag som dere har kommet med, jeg har nytte av all info som jeg kan få. Første omgang blir da å få båten opp og motoren ut. Takker for all hjelp foreløpig. Blir nok å trave rundt her etter kunnskap fra dere :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Ja en ny motor koster ikkje meir enn en på en stor diesel så. Men hvorfor kjøpe shortblock når en kan kjøpe longblock og spare seg masse arbeid samt at da er alt nytt Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Ja en ny motor koster ikkje meir enn en på en stor diesel så. Men hvorfor kjøpe shortblock når en kan kjøpe longblock og spare seg masse arbeid samt at da er alt nytt en marine longblock, utløser importavgift/hk avgift. noe en shortblock ikke gjør, da dette er en "bilmotor" så du kan tusle på vanlig norsk motorverksted og få den ene veldig billig, andre veldig dyrt. Klart, mange versksteder kan sikkert "montere" topper, marinekammer osv for deg, men ikke alle gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 (redigert) mer enn en service på skulle det stå... ordet forsvant visst Tull. Det er blokken som evt utløser avgift- ikkje om der står stempler i eller ei. Begge kan kjøpes som bilmotor så det blir ingen forskjell mht avgift. Og om man kjøper en longblock som allerede er importert så er det ikkje noe tema heller. Det er fortsatt ikkje avgift på gjør det selv løsninger. Så lenge motoren skal ferskvannskjøles er det ingen grunn til å kjøpe en 'marine' motor med rustfrie pakninger. De er alle 2 bolt idag likevel. Uansett koster det ikkje mange kronene for stainless pakningsett om den skal sjøvannskjøles Redigert 8.Juli.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Har sjekket litt rundt og får priser på ca 40 000,- for en Long Block 807447R 5, men så kommer HK avgift utenom på ca 40 000,- Er det noen som kanskje har erfaring fra forhandlere/verksted som jeg kanskje kan sende en forespørsel til? Har ikke fått pris på short block fra de jeg har sendt mail til. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 (redigert) Dette er jo en vanlig GM V8'er, hør med Minge, Phoenix US Cars og andre som driver med Amcar, så ligger gjerne prisen betydelig lavere enn dette, da det høres ut som de prisene er minst tre ganger høyere enn de burde være ? Redigert 10.Juli.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 du bør betale mellom 15 og 25 for en bra shortblock, kjøp en "bilmotor" da slipper du hk avgift. Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Her har du på Finn.no ikke så veldig langt unna deg.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Kimbo Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Takk for kjappe svar og tusen takk for direkte link også, har sendt mail og forhørt meg :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 (redigert) ...kjøp en "bilmotor" da slipper du hk avgift. Den var jammen god Bilmotor er som hovedregel underlagt HK avgift, med diverse unntak, slik som dersom motoren skal erstatte tilsvarende motor eller brukes i avgiftsfritt kjøretøy. Båtmotorer for fritidsbåter er "nesten" alltid underlagt HK avgift uten unntak, uansett hva motoren kjøpes som. Dersom den skal i en båt så er den avgiftspliktig. Kan du kjøpe en motor til "veteranbil" for så å sette denne i båten uten å betale avgift, selvfølgelig kan du det, men det er i utgangspunktet ikke lovlig, men personlig hadde jeg ikke brydd meg så mye om det, men du "slipper" ikke avgift, du unndrar den fra Staten! Motorer kan på lik linje med biler tas inn til landet uten at man må betale avgifter. Det er kun mva som forfaller ved innførsel, resten betales når den tas i bruk, som på bil betyr at du må betale før du får skilter, på båt er det nok en del vanskeligere å kontrollere. Tollvesenet gir hvert år ut en guide for dette! Et stalltips er å ta kontakt med en lokal amcar klubb og høre litt der, de vet gjerne om noen som driver med slike motorer, og alle amcar entusiaster har et par tre 350'er liggende i hylla. Redigert 10.Juli.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 (redigert) Den var jammen god Bilmotor er som hovedregel underlagt HK avgift, med diverse unntak, slik som dersom motoren skal erstatte tilsvarende motor eller brukes i avgiftsfritt kjøretøy. Båtmotorer for fritidsbåter er "nesten" alltid underlagt HK avgift uten unntak, uansett hva motoren kjøpes som. Dersom den skal i en båt så er den avgiftspliktig. Kan du kjøpe en motor til "veteranbil" for så å sette denne i båten uten å betale avgift, selvfølgelig kan du det, men det er i utgangspunktet ikke lovlig, men personlig hadde jeg ikke brydd meg så mye om det, men du "slipper" ikke avgift, du unndrar den fra Staten! Motorer kan på lik linje med biler tas inn til landet uten at man må betale avgifter. Det er kun mva som forfaller ved innførsel, resten betales når den tas i bruk, som på bil betyr at du må betale før du får skilter, på båt er det nok en del vanskeligere å kontrollere. Tollvesenet gir hvert år ut en guide for dette! Et stalltips er å ta kontakt med en lokal amcar klubb og høre litt der, de vet gjerne om noen som driver med slike motorer, og alle amcar entusiaster har et par tre 350'er liggende i hylla. Marinisering til privat bruk er 100% lovlig. Som nevnt tidligere, kan ikke ett firma, selge deg en båtmotor, og slippe unna med det, selv om jo mange gjør det i praksis, og ikke snakker så høyt om det. Redigert 10.Juli.2012 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Det har vært mange tråder om dette, og resultatet av de er som regel at det er lovlig å importere en bilmotor for så å marinisere denne i ettertid. Slik jeg leser loven så kan man innføre en motor til bil, altså motoren må ha vært tiltenkt bruk i bil fra starten av, og dersom den i ettertid mariniseres så er det greit, mens dersom man importerer en motor som "bilmotor", men fra starten av hadde planer om å sette den i båten, så er det avgiftspliktig innførsel, selv om det er nesten umulig å kontrollere hva hensikten med importen egentlig var. Videre er det lov med privat marinisering dersom typen motor aldri har vært annonsert / markedsført som båtmotor tidligere, og noe sier meg at en GM V8'er ikke er en slik type motor. Man slipper nok uansett unna, og tollvesenet er sikkert klar over at de fleste ikke betaler avgift, men i utgangspunktet er det etter min mening omgåelse av regelverket og unndragelse av avgift, selv om jeg selv ikke hadde vært i tvil om hva jeg hadde gjort. Det bør uansett finnes så mange GM 350 motorer i Norge at det sannsynligvis er mer lønnsomt å finne en motor som allerede er i landet enn å importere noe selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Til eget bruk er fortsatt fritatt. Og om man da kjøper en motor som allerede er importert så er den jo faktisk importert tiltenkt bruk i bil på det tidspunktet den ble tatt inn. Men i ettertid marinisert av sin nye eier. Den annonsen som det linkes til derimot er jo et klart brudd på foreskriften og vil plikte hk-avgift. Men ærlig talt så er jo dette selgers problem og vedkommer ikkje kjøper på noe plan Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Er motoren din ferskvannskjølt? Hvis ikke, er det noe og vurdere. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Kimbo Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Hei, Siste oppdatering er ikke så mye, men når en kjører til nord og hjem igjen på ferie så tar ting tid. 2 dager før jeg reiste på ferie fikk jeg båten heist på land. Kom nettopp hjem, og har nå tatt av drevet ( like greit når jeg skal ut med motor og kan pusse på det også) har idag løsnet det som trengs for å heise ut motoren så venter nå på svar fra en kompis slik at vi kan heise den ut med traktor. Da får jeg tatt den hjem i garasjen og kan sjekke rundt etter longblock eller shortblock. Har allerede kontakt med en i haugesund etter tips fra dere, men trenge nr på blokk for å vite eksakt. Typisk med flotte dager som det har vært her Sandnes nå som jeg ikke har båt :( Men lærer da mye på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Da var motoren ute etter å ha heist den ut med traktor i en 2 gang Har nå fått demontert den litt slik at jeg kunne komme til blokknr osv. Normalt sett så skulle det vært montert en 260 hester, men viser seg at det er blitt gjort noen endringer på min motor med blokka slik at den yter nærmest 300hk, dette ville bli mye dyrere om jeg skulle forsøke å få til lignende ifølge han som har en long blokk til meg pga endringene som måtte gjøres. Men han hadde en longblock til meg for 25 000,- men jeg ville da bare få 260hk. Jeg har hatt problem med min motor tidligere og slitt med å få den i plan, spør da om andre har en bayliner som meg og ikke har problem med å kjøre på 260hk (bensin)? Kjøpte også ny propell (mercury marine mirage plus 19p stålpropell) fordi jeg slet med å få den i plan, Og den kostet jo litt og hadde vært greit om jeg fremdeles kunne bruke den Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Motoren er vel ikke boret til 355 eller noe slik, så det er vel fortsatt en rimelig standard fireboltet 350, slik at dersom du flytter over staffasjen så bør du vel få omtrent akkurat like mange ponnier som du hadde, uansett hvor mange det er? Om du har 300 eller 260 hester så er nok ikke forskjellen så stor da dreimomentet i en slik åtter normalt er ganske bra uansett, og det burde ikke være noe problem å skyve den skuta opp i plan, og ettersom du bytter med omtrent samme motoren og beholder utvekslingen så er det vel ikke noe problem å benytte samme propell heller så vidt jeg kan forstå ? Redigert 17.August.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 17.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Ok, høres bra ut. Ifølge selger av blokk så var det ikke så enkelt og fikse og kostnad kunne bli endel mer da en ikke vet om topp er skadet etter havari. Om det ikke er problem å kjøre "standard" 260 hk så lurer jeg på om jeg ikke bare går for den. Hvordan og hva de har gjort med motoren vet jeg ikke, sendte bre selger av blokk en liste som fulgte med saget hvor de hadde gjort litt, og han forklarte da at den ikke at helt lik som normalt og ville koste endel mer å få fikset. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Det har vært mange tråder om dette, og resultatet av de er som regel at det er lovlig å importere en bilmotor for så å marinisere denne i ettertid. Slik jeg leser loven så kan man innføre en motor til bil, altså motoren må ha vært tiltenkt bruk i bil fra starten av, og dersom den i ettertid mariniseres så er det greit, mens dersom man importerer en motor som "bilmotor", men fra starten av hadde planer om å sette den i båten, så er det avgiftspliktig innførsel, selv om det er nesten umulig å kontrollere hva hensikten med importen egentlig var. Videre er det lov med privat marinisering dersom typen motor aldri har vært annonsert / markedsført som båtmotor tidligere, og noe sier meg at en GM V8'er ikke er en slik type motor. Man slipper nok uansett unna, og tollvesenet er sikkert klar over at de fleste ikke betaler avgift, men i utgangspunktet er det etter min mening omgåelse av regelverket og unndragelse av avgift, selv om jeg selv ikke hadde vært i tvil om hva jeg hadde gjort. Det bør uansett finnes så mange GM 350 motorer i Norge at det sannsynligvis er mer lønnsomt å finne en motor som allerede er i landet enn å importere noe selv. Det er litt feil her. Og hva man 'mener' eller ikke, er ikke nødvendigvis ikke relevant i denne sammenheng. Det er fullt lovlig å privatmarinisere hvilken som helst motor uten å utløse marin hk-avgift. Forutsetningen er at det ikke må være marine- eller stasjonærmotor. Jeg har selv utført slik jobb på Hulda. Og da etter anvisning fra Toll og Avgiftsdirektoratet. I mitt tilfelle var 'prospektet' en brukt bilmotor tatt inn fra USA. Den ble i min regi overhalt og marinisert av meg. Ellers så er det nok masser av 350-motorer i Norge og Sverige som burde kunne brukes i en slik sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 25.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Hei, Forsøker å finne en litt mer teknisk manual for motoren, og da tenker jeg ikke på service manual da jeg allerede har denne. Har forsøkt å se i arkivet her, men finner ingen som passer min motor. Kanskje du Bredo har et tips da du allerede har renovert 2 av dem. Jeg kunne tenkt å ha litt mer oversikt teknisk før jeg starter for fullt med demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.