Jump to content

Status Jæren, Lista


Bjolbre

Recommended Posts

Hei.

Farsund ble en travel havn etter hvert, mange båter kom inn i natt og mange er dratt.

Det var 5 6 stykk som kjørte ca kl 05 og jeg havnet noe etter kl 05,25.

I skrivende stund er jeg ved innløpet til Egersund på vei direkte forbi N 58,22,552 Ø 005,50,5840 havet er bra det og hoder ca 21 22 k.

Sitter og ser fremmover og ser en nydelig dag komme med klart vær og det er lovet sol.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Er i transit fra Kalundborg til Nordsjøen.

Ligger nå på utsiden av Egersund og tar ombord noe utstyr fra en supplybåt.

Noe sjø er det nok for en fritidsbåt men absolutt overkommelig, nærmest 0 vind.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Etappen Egersund Mandal i dag, med litt varierende forhold. Begynte med svært gode forhold ut fra Egersund, men det tok seg litt opp etterhvert som vi kom lenger sør. Men slett ikke ille. Var bare å kjøre på, da mannskapet om bord var positive :smiley: Etappen var unnagjort på 2 t. 45 min. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Etter noen herlige dager på sørlandet er vi nå på vei vestover mot Stavanger. Gikk en kort og grei etappe fra Mandal til Farsund i ettermiddag. Været da var vel rundt 10-12 m/s fra vest og grei men litt rufsete sjø fra vest. Merket på vei inn til Farsund at Lista har noe spennende på gang til oss ;-).

Noen som har gått i disse trakter idag eller skal i morgen og har en konkret melding å komme med? Meldt om stabilt drittvær resten av uken ser det ut som......

Link to post
Share on other sites

Tok den turen i 11.07 i liten kuling frå nw,kom til Egersund uten ribben.Den røska av deler av snapdaviene,samt holderene.Der eit langt stykke å gå i dårlig ver,blei annbefalt å gå heilt inne med land dersom der ikkje bryter .Verste plassen var rett før Egersund.Det er jo bare å prøve,og er det for dårlig kan ein jo gå til Flekkefjord eller Hidra Etterlyser ein Selva 250 rib opplysninger mottas med takk

Link to post
Share on other sites

Etter noen herlige dager på sørlandet er vi nå på vei vestover mot Stavanger. Gikk en kort og grei etappe fra Mandal til Farsund i ettermiddag. Været da var vel rundt 10-12 m/s fra vest og grei men litt rufsete sjø fra vest. Merket på vei inn til Farsund at Lista har noe spennende på gang til oss ;-).

Noen som har gått i disse trakter idag eller skal i morgen og har en konkret melding å komme med? Meldt om stabilt drittvær resten av uken ser det ut som......

Etter noen herlige dager på sørlandet er vi nå på vei vestover mot Stavanger. Gikk en kort og grei etappe fra Mandal til Farsund i ettermiddag. Været da var vel rundt 10-12 m/s fra vest og grei men litt rufsete sjø fra vest. Merket på vei inn til Farsund at Lista har noe spennende på gang til oss ;-).

Noen som har gått i disse trakter idag eller skal i morgen og har en konkret melding å komme med? Meldt om stabilt drittvær resten av uken ser det ut som......

Har tenkt meg sørover til Farsund fra Sandnes i morgen. Det er meldt mindre vind nedover utover dagen i morgen og onsdag. Er forholdene gode går jeg rett til Farsund. Hvis ikke blir det stopp i Egersund, og vidre tidlig onsdag. Er det noen andre båter som skal nedover? Hadde vært hyggelig med selskap.

Link to post
Share on other sites

Drøssevis av båter i Tananger på vei sydover i kveld, så det skal nok godt gjøres å føle seg ensom over Jæren i morgen. Yr melder 2.5 meter maksimalbølgehøyde, synkende mot 2 meter utover ettermiddagen.

 

Hadde egentlig planer om å gå nedover onsdag, men mulig vi fremskynder det til i morgen for å slippe motvinden som er meldt onsdag.

Link to post
Share on other sites

Våknet til strålende vær i Farsund og liten trekk fra nw som meldt. Da vinden skal løje ytterligere til onsdag blir vi en dag ekstra her og får med oss Kaperspillet i samme slengen ;-).

Fint med en status rapport på hvordan sjøen er fra dere som går nedover i dag, dersom vi ikke snakker med dere i Farsund ;-)

Link to post
Share on other sites

r,blei annbefalt å gå heilt inne med land dersom der ikkje bryter .

Dette gjelder IKKE rundt Lista ihvertfall. Gå langt ut ! I losboka står det at man minst skal så langt ut at man ser land over toppen på fyret.

 

Jeg trodde egentlig at anbefalingen "gå langt ut" gjaldt stort sett hele kysten fra Farsund til etter Jærens rev jeg..??

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fekk tipset om å gå kloss i land av ein seilbåt,det blei også bekrefta av andre.Den dagen me gikk over var det ikkje sjødrag inne ved land.Me gjekk lenger ute,som er annbefalt på strekningen,men mindre båter inne ved land holdt god fart.Liker best å holde avstand til land,da har ein litt tid på seg om det skulle skje noke med motorer e,l

Link to post
Share on other sites

Vi gikk noen nautiske mil lenger ut fra kysten enn en kompis båt på strekningen Egersund til Stavanger for motor med vinden rett i mot for noen år siden. Begge seilbåter i samme fart.

2 av 4 ombord i den innerste båten spøy og var sjøsyke på turen.

Jeg og kona hadde lunch og middag og leste bok og kosa oss.

 

Vi hadde dog vært ute 2 uker mens de kom rett fra land, men jeg tror likevel at avstand fra land spilte en rolle, for vi søkte bevisst lengre ut fordi det var litt basje i starten, og det hjalp å komme lenger ut ombord hos oss.

 

Men vindretning kan kanskje spille en rolle. Vi hadde nordvesten rett i mot og det hadde blåst godt i flere dager.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Gikk sørover til Farsund i går ettermiddag. Brukte 5 timer fra Sandnes til Farsund. Litt urolig ned til Ogna, fint driv derfra til utfor Hidra, mer urolig utenfor Lista. Gikk 1-2 mil fra land, tror jeg. Ved Lista gikk jeg nærmere. Helt feil, men holdt likevel rundt 20knop. Fra Ogna til Hidra holdet jeg 24-27knop, selv med lavt turtall. Hadde nok både vind (aktenfor tvers) og strøm med meg.

 

Første gang over Jæren for min del. Totalt sett litt "travelt", men kjekt likevel. Og veldig bra og komme frem til trivelige Farsund med Kaperspill og det hele!

Redigert av KSE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Våknet til strålende vær i Farsund og liten trekk fra nw som meldt. Da vinden skal løje ytterligere til onsdag blir vi en dag ekstra her og får med oss Kaperspillet i samme slengen ;-).

Fint med en status rapport på hvordan sjøen er fra dere som går nedover i dag, dersom vi ikke snakker med dere i Farsund ;-)

Gikk dere videre vestover, evnt gikk det greit?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...