Bjolbre Startet 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2012 Hei! Jeg tenker meg over Jæren i morgen, fra Tananger til Farsund. Det blir jomfrutur til Sørlandet, og jeg er rimelig spent... Men værmelding, havvarsel og bølgesimulator på dmi.dk virker ok, og folka på Peter Henry von Koss (stasjonert i Egersund) mente det var uproblematisk. Hvis noen nettopp har tatt turen, hadde det vært kjekt med en oppdatering på forholdene. Og kanskje kan tråden brukes til en jevnlig oppdatering? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Fikk mms bilde fra en som gikk nedover i går idet han passerte Eigersund. Tinærmet flatt hav.. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 I dag kan du padle baklengs rundt Lista, det er flatt hav og et nydelig vær. Utsiktene for morgendagen er ganske bra de også på Yr.no God tur!! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Dette var en absolutt lur tråd som jeg håper alle som har mulighet holder oppdatert, skal selv til sørlandet med avreise fra Bergensområdet 12. juli. Håper på like gode fohold som skildret over da. Det hadde vi ikke i 2010 når vi hadde turen Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Gikk turen på fredag middag fra Tananger. Fin seilvind, sol og fint til Feistein. Stuegulv og vinstille etterpå. Gikk for motor til Egs resten. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Tar turen nedover på fredag morgen. Værvarselet ser noenlunde ok ut. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Gikk turen på fredag middag fra Tananger. Fin seilvind, sol og fint til Feistein. Stuegulv og vinstille etterpå. Gikk for motor til Egs resten. Er dere kommet trygt fram til det blide sørland og resten av mannskapet mønstret av ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Euklid Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Gikk Farsund-Egersund i går. Utover en liten time på ettermiddagen med litt bølger var havet fornøyelig flatt. Med vind midt imot valgte vi å gå for motor hele veien (Latskap? Ja.), men selv med Volvo-støy i kjelleren var dette en brillefin tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Drømmetur! Litt tåke ved Tananger i morges, så vi gikk ikke før 11. Litt humpete ved Egersund, men fortsatt godt innenfor komfortsonen. Fremme i Farsund etter 4 timer. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Huff! Bra dere har kommet dere forbi "djevelstrekket" da. Min ferie begynner på torsdag, og meldingene på hele langtidsvarselet ser begredelig ut, og da er det det med vind som blir "problemet" sukk, håper det blir bedre forhold en det som meldes i dag iallfall Bjolbre; Hvor langt av land går dere? Redigert 9.Juli.2012 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Djevelstrekket ? det er jo en flott seileplass. Golfstrømen går nordover og innenfor denne går det en strøm sydover, Hvis vind rettning og strøm går samme veien blir det mindre sjø, hvis motsatt, jo mer krappsjø. og i område Lista , Lindesnes er det best og holde minst 4nm av land(dypt vann) i dårligt vær. Husk at båten tåler mer en du gjør (normalt) ingen skam å snu eller finne en havn og søke ly. om sommeren er det mindre vind om natten., og solgangsbrisen pleier å gi seg på fine dager i 8 tiden. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
moliner Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Snakket med ein sjarkfisker på øya Hidra som ligger i innløpet til Flekkefjord, som er like nord for Lista. Minst 1,5 nautiske mil utav land sa han for å unngå dei verste bølgene/strømsjøene.. Rekner med han vet hva han snakket om. :-) Han hadde og seilt Albin Nova i 20 år.... Snakket og med ein lokal seiler i farsund, dei seilte ofte fra farsund til Flekkefjord, dei pleide da å ligge helt oppi land rundt Lista for det var mye mindre sjø der sa han.... Men da er det jo ett "must" att både skipper og mannskap kjenner båt! Bør også være obs på att når det begynner og blåse utforbi Lista så tar det ikkje lang tid før det blir ganske store bølger! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Jeg pleier gå langt ut. 4 mils grensen er fin og følge. Skal du sørover så er vindretningen fremover gunstig selv om det er meldt litt bris på fredag. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Jeg skal seile Tvedestrand - Halsenøy 20-27 juli, med retur 30. juli - 6 August. Har ikke seilt dette strekket før, men følger tråden her for oppdatering, og gode tips. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
moliner Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Eg skal sørover på fredag, melder drømmeforhold foreløbigt ser eg! Rulle ut genovaen å gli på sør i ein nordvestlig bris! Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Huff! Bra dere har kommet dere forbi "djevelstrekket" da. Min ferie begynner på torsdag, og meldingene på hele langtidsvarselet ser begredelig ut, og da er det det med vind som blir "problemet" sukk, håper det blir bedre forhold en det som meldes i dag iallfall Bjolbre; Hvor langt av land går dere? Vi gikk ikke mer enn en snau nmil fra land, selv ikke rundt Lista. Hvordan gikk det med deg; kommet deg nedover til solskinn og (har jeg lært) smeigedager? :-) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Hei Jeg skal gå Lista Stavanger og har i flere dager set at torsdag blir bra. Det har denne sommeren blåst mer en på mange og det har ikke hvert mange rolige dager så denne åpningen er kjekk. Det har også uten avbrud blåst fra nord vest noe som er spesielt med denne sommeren. Vi går fra Farsund elle Korshavn torsdag så noen som ønsker selskap er det bare å henge seg på. Mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Careka Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Kom opp fra Danmark og til Farsund i går, ble mye rotet sjø og vind rett imot 12-15 s/m. godt å få sove litt i Farsund, gikk videre til Egersund i dag, da var det helt greit, litt gammel sjø fra i går, vind 6-10 s/m. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Haraune Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Skal også denne veien(farsund-stavanger) ved første anledning det er "greit" vær. Og det ser ut som det er torsdag som utmerker seg som roligste i løpet av uken. Regner med å komme til farsund onsdag for å være klar til avgang torsdag morgen. Mannskapet mønstrer av i farsund så jeg blir alene i båten og det hadde derfor vært greit å slå følge med noen.. Fartsområde 12-18kts. Jeg kan godt være "plog" Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Hei Da kan vi gå sammen vi to, fart er ikke av betydning. Send evt en intern meld så kan vi slå følge. Mvh Catano Redigert 15.Juli.2012 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
catano Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Dobbel postet. Mvh Redigert 15.Juli.2012 av catano (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Bjolbre Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 I dag lurte vi Lista! :-) Båttrekket over Listeid var en opplevelse i seg selv, og underveis fikk vi også en kort innføring i eidets historie. Bør oppleves, og at vi i tillegg slapp et par tre meters bølger med kort frekvens rundt Lista gjorde det til 800 vel anvendte kroner. Fascinerende dønninger fra vi kom ut ved Sigersvoll og til vi kom i le av Hidra, for deretter å ta turen inn til koselige Flekkefjord. Ellers forteller dmi.dk meg at morgendagen over Jæren kan bli grei; både dmi og yr havvarsel opererer med bølger under meteren - best fra formiddagen. Da blir det en kort shoppingrunde i Flekkefjord før vi starter på siste etappe hjem til Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Fredriksen Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Hei, Noen så har noe formening om været rundt lista fremover mot helgen ? Mvh.Rune Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Ligger nå i stand by i farsund på flytebrygga. ser det er flere båter som ligger her å venter på været... Blir ihvertfall to båter som går i morgen 0400. i 15 kts, meg og en saga 29 Sitér dette innlegget Link to post
KLB Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Ser det er mange som tyr til mellomstopp i Egersund om dagen. I går kom det inn tre uheldige ungdommer med en nyhandlet Albin Vega som de kjøpt i Oslo og som de var på vei til Bergen med. Rett utenfor Egersund knakk masta og de måtte tusle inn for påhengs motor. (Godt det ikke skjedde lenger nord på Jæren). Noen av dere som kjenner guttene, og som hvet hvordan det går med båt/mannskap? Forøvrig en trist start på seileferien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.