Jump to content

Status Jæren, Lista

Bjolbre

Recommended Posts

Hei alle,

Sitter å planlegger en hentetur fra Bergen til Tjøme, og benytter blandt annet Windy for å se litt på vær, vind og bølgehøyder etc. Så lurer jeg på hva er mye bølger? Skjønner at den opplevelsen kan være subjektiv, men:

Når Windy oppgir bølgehøyde 0.6 meter og periode 8 sekunder - hvor mye er egentlig det? Er dette da typisk dønninger som båten greit kjører igjennom i 17-18 knop eller er det krapp sjø som krever lavere hastighet?

Skal kjøre en SUN33 nedover, og ønsker ikke å utfordre hverken mannskapet eller båten i veldig stor grad, men tåler jo selvfølgelig noe, men ønsker jo å ha en så behagelig og hyggelig tur som mulig :-)

/B

/Baard

1 minute ago, shipahoy said:

Jeg synes det er lettere å forholde seg til bølgelengde enn periode.

Bølgelengden er 1.56 * perioden^2. Med en periode på 8 s er bølgelengden 1.56 * 8^2 = 100 m.

Hei og takk for svar - Sier du at lengden mellom bølgene er 100 meter? Og i så fall hvordan blir opplevelsen av slik sjø? Det er jo det jeg prøver å komme frem til her hva er greit og hva er ikke greit å kjøre i.....

/Baard

2 minutes ago, shipahoy said:

Lengden mellom hver topp er 100 m. Det er 50 m mellom bunn og topp, så du går 0.6 m opp eller ned på 50 m.

Har ingen erfaring med raske båter, men det kan vel neppe regnes som krappe bølger :cool:

Så bølgen transporterer seg selv 100 meter på 8 sekunder? Det høres raskt ut..... Og om dette stemmer så er det ikke særlig krapp sjø nei, og det vil vel gå helt fint å kjøre i slikt vær.

/Baard

Baard skrev 21 minutter siden:

Så bølgen transporterer seg selv 100 meter på 8 sekunder? Det høres raskt ut.....

Bølgetoppen flytter seg 100 m på 8 s, men vannpartiklene flytter seg ikke så langt.

Du kan lese mer her: https://snl.no/havbølger

Dette er på dypt vann. Når dønninger kommer inn på grunt vann så blir det brenninger...

Redigert av shipahoy (see edit history)
Baard skrev 1 time siden:

Hei alle,

Sitter å planlegger en hentetur fra Bergen til Tjøme, og benytter blandt annet Windy for å se litt på vær, vind og bølgehøyder etc. Så lurer jeg på hva er mye bølger? Skjønner at den opplevelsen kan være subjektiv, men:

Når Windy oppgir bølgehøyde 0.6 meter og periode 8 sekunder - hvor mye er egentlig det? Er dette da typisk dønninger som båten greit kjører igjennom i 17-18 knop eller er det krapp sjø som krever lavere hastighet?

Skal kjøre en SUN33 nedover, og ønsker ikke å utfordre hverken mannskapet eller båten i veldig stor grad, men tåler jo selvfølgelig noe, men ønsker jo å ha en så behagelig og hyggelig tur som mulig :-)

/B

Når tenker du å gå?

45 minutes ago, Espen said:

Når tenker du å gå?

Hei Espen. Ser på været fra onsdag neste uke og utover. Tenker å kjøre i minst 3 etapper.

1. Haakonsvern - Stavanger

2. Stavanger - Kristiansand

3. Kristiansand - Tjøme

men alt avhenger av været, og vi ønsker ikke å utfordre elementene i alt for høy grad. Men på Windy ser det ut til at det skal starte en god priode fra onsdag/torsdag til uka...

Båten er klar fra en eller annen gang på mandag 19.

/Baard

• 4 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

Kom over denne på VG. Ser ikke noe kjekt ut

Stusser litt på uttalelsen om at meldingen ikke stemte, da etter det jeg har sett på YR og Windy de siste dagene, har meldingene stemt rimelig bra med det det vi ser på videoen. 

Da Arild Jansen skulle flytte båten sin, stemte ikke værmeldingen han hadde sjekket før han reiste.

https://tv.vg.no/video/298558?utm_source=vgfront-personalized&utm_content=hovedlopet_row8_pos2&utm_term=vgtv_personalized_front-test-standard_bandit-2-&utm_campaign=overlay-main-desktop

IMG_4845.JPG.efa3c2ffb91ae62f2de588812e6e1609.JPG

Denne strekningen er jo værhard og jeg tenkte å belyse et par ting ang tolking av værprognoser på denne strekningen så man ikke får seg unødvendige og ubehagelige overraskelser.

• Om man søker på stedsnavn på feks YR, så bruk kystfyrene, ikke navnet på et sted eller område. Lindesnes fyr, Lista fyr, Eigerøya fyr osv. Skriver man feks egersund eller Farsund kan man se feks 6-7 msek, mens om man hadde skrevet Lista eller Eigerøya fyr ville man typisk sett 12-14 msek.
  • Ved bruk av Windy, velg "vindkast" eller "gust" om man bruker engelsk språk. Vindkast er ofte nærmere sannheten enn middelvind gift til det man opplever. Samtidig er det greit med en prognose som får en litt pessimistisk fremfor det motsatte
  • Rett før og når man er underveis, les observasjonene. Bruker man kystfyrene og evt meterologiske stasjoner legger de som regel ut observasjoner. På YR appen finner man disse under fanen som heter "other conditions" (jeg hart engelsk)/ "andre varsler", samt på appen "kystvær". Windy har også et lag man kan legge over kartet så man får observasjoner.
  • Legg terskelen lavt. Frisk bris her er langt mer ubehagelig enn samme styrke feks i oslofjorden eller innenfor øyene på vestlandet
  • Vær sikker på båtens tekniske tilstand. Her var det motorstans som lagde den største dramatikken, men motoren stopper som regel ikke pga vær eller bølger, men typisk pga skitt i tankene og tette filtre.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 14 minutter siden:

• Om man søker på stedsnavn på feks YR, så bruk kystfyrene, ikke navnet på et sted eller område. Lindesnes fyr, Lista fyr, Eigerøya fyr osv. Skriver man feks egersund eller Farsund kan man se feks 6-7 msek, mens om man hadde skrevet Lista eller Eigerøya fyr ville man typisk sett 12-14 msek.
  • Ved bruk av Windy, velg "vindkast" eller "gust" om man bruker engelsk språk. Vindkast er ofte nærmere sannheten enn middelvind gift til det man opplever. Samtidig er det greit med en prognose som får en litt pessimistisk fremfor det motsatte
  • Rett før og når man er underveis, les observasjonene. Bruker man kystfyrene og evt meterologiske stasjoner legger de som regel ut observasjoner. På YR appen finner man disse under fanen som heter "other conditions" (jeg hart engelsk)/ "andre varsler", samt på appen "kystvær". Windy har også et lag man kan legge over kartet så man får observasjoner.

Veldig gode  tips Sap

Kan tilføre og lese tekstvarsel på yr og kan være nyttig for det aktuelle område

Så bruker eg finne eit punkt(geografisk punkt) ute i havet noen feks noen NM uten for  på Jæren for og lese vær vind der på kystvarsel. Da får man eit meir realistisk værvarsel en man får langt inne på land

Tenker å gjøre som fuglene å trekke sørover ila neste uke, men været ser jo ikke bra ut hverken her eller der, ikke nå og ikke neste uke.  

Noen som har samme planer? 

Hvilken dag tenker dere ser ut som har et vindu? Denne gangen er det flere barn med, så må ha litt bedre vær enn vanlig. Ikke ensom cowboy som rir inn i solnedgangen. ?

Ser været snur på torsdag, så ideelt burde jeg gått mens jeg fortsatt hadde bølgene i ryggen. 

Ja, jeg vet at dette er veldig lange meldinger med høy usikkerhet, men må planlegge mer enn 3 dager. 

Vi er i hardanger nå å kryper mot haugesund når utsiktene videre ser ok ut. 

Bjørn var kjappere på avtrekkeren i dag og vi har samme krystallkule :crazy: Den er dog noe tåkete og uklar så kan ikke stoles på langt frem når det er så mye i gjære som det er nå.

Men avgang fra Karmøy/ Tanagerområdet en eller annen gang på søndag ser ut som beste tipset pr nå.

Zoom ut og se hele nordatlanteren i ett bilde mens man spoler frem og tilbake så skjønner man at prognoser flere dager frem er sjansespill.

Man kan legge over et lag med observasjoner på vind på windy. Nyttig når man er i farta da de fleste kystfyrene er med, samt et og annet skip faktisk.

Og istemmer bruk av vinkast/ gust fremfor "vind" for bruk langs kysten. 

Lenger frem en søndag/ mandag er usikkert. Blir muligens en tur fra møre og hjemover siste halvdel av neste uke, men ikke hvis dagens prognoser slår til.

Mvh. SAP

Bjørn Løvjomås skrev 28 minutter siden:

Synes førstkommende søndag ser mest lovende ut

Ikke uenig i det, men glemte å nevne at vi har biletter til Mikkelparken den dagen. ? Vi skal vel også innom Ullensvang hotell fra søndag til mandag da rederinnen krevde en natt på hotell ila ferien. Så tidligste avgang fra Tananger er ca tirsdag.. 

Men ser mørkt ut før neste helg, da det er nedpå 1 meter, men veldig langt frem, så får se hvordan meldingene blir fremover. 

sap_2000 skrev 14 minutter siden:

Blir muligens en tur fra møre og hjemover til uka, me

Ja, sørlendingen kom deg i forkjøpet denne gangen, men bedre sent enn aldri.

EDIT PS!! jeg mente ikke at du svarte sent, det tok bare noen minuttere fra jeg postet. 

Hvis du også går sørover må du holde oss oppdatert. 

Det er ferie så gidder ikke stresse avgårde, og vi finner altids en havn her vest å spille ludo og koke kakao men går nok sørover ved første mulighet.? ikke at været ser så sommerlig ut sørover heller.

Gode nyheten er at retur er planlagt ca siste uke i Juli, så god tid. 

Thomas_h skrev 1 time siden:

Så tidligste avgang fra Tananger er ca tirsdag.. 

Det ser ut som et skille på tirsdag morgen med veldig rolig ut og nord for stadt og en ny front som kommer inn fra britiske øyer. Hvis ting flytter seg litt så kan det det godt bli stille hele Vestlandet nedover, eller det kan lukke seg helt.

Får følge med på hvordan det bildet endrer seg i løpet av de neste dagene. Er ikke store åpningen man trenger. Spes ikke når vind og sjø i forkant går i samme retning som man skal.

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Men ser mørkt ut før neste helg, da det er nedpå 1 meter, men veldig langt frem, så får se hvordan meldingene blir fremover. 

Som du sier veldig langt frem, og bølgevarslet er mest basert på prognosene om vinden så det er minst like usikkert frem i tid. De siste par dagene kan bølgeprognosene stemme ganske bra om vindmeldingene har holdt seg stabile for gitt dag.

Hvis du også går sørover må du holde oss oppdatert. 

Det skal jeg gjøre :yesnod:  Hadde faktisk planer om å ta det litt mer med ro på den turen, men vi får se :giggle: Værmeldinger og paranoia for endringer til det verre pleier ofte å sette en stopper for planene om å ta det med ro :lol:

Ja, sørlendingen kom deg i forkjøpet denne gangen, men bedre sent enn aldri.

Han er som bjørner flest, stort sett rolig og bedagelig anlagt, men kjapp på labben når han vil/ har lyst på noe.. :tongue::lol:

Mvh. SAP

Stole på et bølgevarsel som for det meste bygger på prognose,  blir ofte litt unøyaktig. Sjekker dog alltid bølgevarsel før jeg drar på langtur.  Noen ganger treffer de bra, andre ganger har det vært helt feil.  Det kan også svinge begge veier, fra å melde store bølger, til å være flatt hav, og det motsatte,  melde flatt hav,  så er det mye sjø.

All informasjon en kan få, er likevel gull verd, det må sammenholdes med alle de andre meldingstjenenster. 

Feks kystværappen fra kystverket. Den gir vindobservasjon fra faste fyrstasjoner rundt landet. Da vet du vindretning og styrke i øyeblikket. 

Så kan du sjekke prognose på både yr.no og Windy. 

Når det gjelder yr, så er det viktig å bruke meldingstjeneste for de samme fyrstasjoner. Ikke byer feks. Det gir helt feil varsel. Windy gir deg den store oversikten, hvor lavtrykk og høytrykk ligger. Sammenhengen mellom dem gir jo vind, og dermed bølger. 

Det er også lurt å vite litt om strømretningen og styrken på strømmen i havet.

Men så kommer kanskje det viktigste, å det er  kunnskapen om lokale forhold. Det kommer med erfaring.  Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg er blitt overrasket. Når jeg trodde jeg skulle få flatt hav, så var det to meter krappe bølger.  Eller når jeg var forberedt på at det ville bli en slitsom tur, pga mye sjø, så var det flatt. 

På en måte, føler jeg at vi er blitt bedre med årene, på å vurdere vær å vind. Neffjoe og jeg, men med smerte, så må jeg si at det bommes likavel.  ??

Endelig ble det Bobåt

Hva tenker dere om meldingene for onsdag? 

Vinden løyer ned til 3ms, men bølgene holde seg på 1,3m men heldigvis retning sør. 7-8 sekunder. 

Strømmen er opp til en kn sørover også, som lover godt. 

Torsdag er det rett opp igjen, så ikke synlig vindu på den siden. 

(Igjen, jeg vet jeg ser på prognoser og venter selvsagt til det nærmer seg før vi tar avgjørelse). 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...