Jump to content

Status Jæren, Lista


Bjolbre

Recommended Posts

Men Ny Hellesund, hvor Moi holde til, ja det mener jeg, ihverfall til spisende gjester. Finnes sikkert ei nettside og telefon har de nok innlagt. :) Det var en dokumentar om oppbyggingen og åpningen på NRK for et drøyt år siden. -har ikke vært der.

( dere fastboende lokale får bidra her)

 

Fint på Verftet i Ny Hellesund - http://www.nyhellesund.com/

http://bolgenogmoi.no/restauranter/ny-hellesund/

 

Nå som sesongen er på hell får du sikkert vann hvis du ringer å avtaler på forhånd og samtidig booker bord i resteuranten. Og hvis du ikke drikker for mye vin er det 4 minutter å kjøre til fantastiske Olavsundet, fin og beskyttet uthavn

 

Mandal hadde jeg ikke vurdert en gang i dag grunnet festival og MYE folk, men vi er alle forskjellige :)

Redigert av fleggis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint på Verftet i Ny Hellesund - http://www.nyhellesund.com/

http://bolgenogmoi.no/restauranter/ny-hellesund/

 

Nå som sesongen er på hell får du sikkert vann hvis du ringer å avtaler på forhånd og samtidig booker bord i resteuranten. Og hvis du ikke drikker for mye vin er det 4 minutter å kjøre til fantastiske Olavsundet, fin og beskyttet uthavn

Om du legger deg på Kapelløya i Olavsundet, er det en fin sti fra brygga i sundet og bort til restauranten. Da kan du sikkert fylle vann først, så fortøye i sundet og slippe å føre båt etter besøket i restauranten.

Link to post
Share on other sites

Vi sveipet innom Mandal, og det var en som gikk akkurat i det vi kom, så da ble det bås på oss. Ser at jeg ikke vil ligge her lenger enn til i morgen tidlig, da det tivoli på den andre siden av bukta, og som dere sier sikkert full partystemning utover kvelden. Det jeg også lurer litt på, er hvorfor havnevaktene aksepterer innomhus skjøteledninger og overganger i pissregnet ute på brygga?

Link to post
Share on other sites

Selv om vi nå er laaaangt utenfor denne trådens kyst, så er vi nå vel fortøyd i Måløy. Startet fra Strusshavn kl 10:30, en stopp Askvoll, da følgebåten måtte bunkre. Fremme 17:30.

 

Meldingene sier at det er 2meter sjø med max 4,3 på Stad. -over hele strekket, retning fra vest/ nordvest. Så vi ligger godt her..

Link to post
Share on other sites

Selv om vi nå er laaaangt utenfor denne trådens kyst, så er vi nå vel fortøyd i Måløy. Startet fra Strusshavn kl 10:30, en stopp Askvoll, da følgebåten måtte bunkre. Fremme 17:30.

 

Meldingene sier at det er 2meter sjø med max 4,3 på Stad. -over hele strekket, retning fra vest/ nordvest. Så vi ligger godt her..

Satser på mindre sjø i morgen da :-)
Link to post
Share on other sites

I formiddag lå det godt med tåke, i det minste langs land de kilometrene jeg kjørte til jobb. Er ganske typisk når det meldes godt med sol. Kan være greit å ha det i bakhodet slik at en er forberedt på å snu eller ha tilstrekkelig kunnskap til bruk av radar om en skulle møte tåke underveis.

Link to post
Share on other sites

LINDESNES I DAG
Webcamera
cropped-HS7A6685-180x180.jpg

Mye sol også i dag, men etterhvert mer skyer. Skrevet av: Fyrvokter Kjell 17. august 06:38

  • Sjøtemperatur: 16,9 °C
  • Lufttemperatur: 12,9 °C
  • Bølgehøyde: 0,1 - 0,5 meter, smul sjø.
  • Barometertrykk: 1018 hPa, svakt synkende.
  • Sol opp 06:00 og sol ned 21:09
  • Vindretning: Vest / Nordvest.
  • Vindstyrke: 4,6 m/sek, lett bris.

Det er litt tåke nå fra morgenen, men den forsvinner som "dugg for solen", utover formiddagen.
Vind i dag fra skiftende retninger, men heller ikke i dag mye vind, men noe økende nordvest i ettermiddag/kveld.
Det blir også i dag en fin dag, rolig på sjøen og temperaturer mellom 15 og 17 grader.

 

 

Marinetrafikk

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei 

 

Skal gå Tønsberg-Stavanger 18-19 mai med en Draco 2000DC. Noen som har noen tips for turen? Vi tenker å legge oss på mellom 20-25 knop samt om mulig gå til Sandefjord/Stavern på kvelden den 18 og starte rundt 0400-0500 fredags morgen. Ca 240nm så om vi holder rundt en 25 knop blir effektiv seilingstid på rundt 10 timer men man vet jo enda ikke hva vær man får på turen. Tips mottas med stor takk. 

Link to post
Share on other sites

Hei, Andreas, og velkommen til Båtplassen!

Siden du har postet innlegg i denne tråden, er du sikkert bevisst på at den største utfordringen deres kan være nettopp Lista og Jæren. Resultatene av bunnforholdene, vind, vindretning, strøm og bølger kan langt overgå det man normalt tenker seg. Noen ganger svarer det seg å gå tett på land, og noen ganger noen nm fra land. Noen ganger kan det være lurt å legge seg i le av en større lastebåt.

På denne tiden av året er det mange henteturer mellom øst- og vestlandet, følg med på disse så lærer du kanskje litt om forholdene.

Men følg godt med på værmelding i tiden fremover, gjerne her https://www.google.no/search?q=windyty&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=F1kEWbybNYqA8Qfg0oTQDA

Bare for å ha sagt det først som sist; 20-25knop i en Draco2000, fra Lista til Jæren er i overkant opptimistisk!

Ønsker dere en god tur!

 

Link to post
Share on other sites

Det er et par hentetråder som pågår nå, bl.a denne fra Lærdal til Oslo 

leser du gjennom de så finner du endel info om planlegging, rutevalg og vurderinger som blir gjort underveis.

 

 

for et par uker siden hentet jeg og et annet medlem her inne en båt i Ålesund som skulle til Oslo 

 

 

og om et par dager blir det en tur fra Oslo til bergensområdet igjen i denne tråden som også inneholder 3 turer fra før av.  

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi har planlagt å gå avgårde fra Tønsberg rundt 0400 Fredag 19 mai. Da satser vi på å komme et godt stykke ila dagen. Har sett værmelding frem i tid(ikke at jeg stoler på det men av ren nysgjerrighet) å det er meldt alt ifra 5m/s til 11 m/s. Det begynner rolig med 5 m/s så øker det på utøve fredagen. Men vindretningen ligger på ØSØ og SØ så blir fine forhold.

 

Det jeg er litt usikker på er rute alt nedover mot Kr.Sand, så her trengs noen tips å triks om hva som er best. Tenkte å gå litt innskjers i håp om et litt roligere seilas samt sprangereid kanalen for å slippe unna Lindesnes om det er mye krapp sjø der. Jeg har tenkt på et stopp i Arendal i første omgang, men ser ikke bort ifra at vi må ta et stopp før det også da har jeg sett ut Risør som er en flott havn for et lite pit stop. Vi har også tenkt et stopp i Egersund for å fylle drivstoff slik vi er sikre på at vi har fulle tanker ved passering av Jærens rev. Dette gjelder generelt men Jærens rev kan fort bli veldig heftig og om vi blir liggende å banke er det greit med nesten fulle tank så vi slipper slakk tank. 

 

Lurer også på om noen her inne har ligget i Tønsberg Gjestehavn og kan fortelle kort om hvordan det er der. Vi trenger nok litt strøm fra land samt litt vann hadde vert greit om vi ser behovet for det. 

 

Kom gjerne med innspill om rutevalg og hva som bør gjøres i planlegging. 

 

Vi har, 

VHF 

Sjøkart (digitalt m. Back up PAD)

Kompass

Div redningsutstyr

Dregg med rundt 60-70 meter tau slik om vi får maskinproblemer eller andre uforutsette ting kan vi ankre der det er litt dybde også å håpe på godt nok feste til å få ordnet feilen evt slep.

 

Vi alle 3 som skal gå båten hjem jobber fast på havet så vi har endel kunnskap men man lærer stadig noe nytt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Sikkert greit for mange å vekke liv i denne tråden, da tiden nærmer seg for folk som skal gå strekket.

Planlegger selv med å gå Stavanger-Mandal fredag 5 juli.

Men som hvert år så er jeg klar for avgang anytime ila uken før ferien starter, dersom værvinduet skulle komme.

 

God sommer ☀️??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...