Thomas_h Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Bjørn Løvjomås skrev 14 minutter siden: Synes det værvinduet ser meget tynt ut. Ja, ikke uenig. Vinduet er ca halve dagen oppover Jæren, men ser rundt Farsund så er det bare en time mens været snur. Men alt kan endre seg, så får vi bare håpe det endrer seg til det bedre. Familien ønsker å dra neover til Stavanger alt i morgen ettermiddag, men jeg har sagt til de at vi risikerer å sitte der i siddis-land en uke, og at vi ikke bør haste videre. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Er du i Stavanger, så har du jo masse muligheter i Ryfylke. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Thomas_h Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Okkaby skrev 42 minutter siden: masse muligheter i Ryfylke. Ja, tenkte å begynne å utforske mulighetene rundt der på nettet i morgen formiddag. Er mye fint. Var vel der de hadde årets gjestehavn? Men med værmeldingen for uken som kommer så er det 9-11 grader og regn hele uken, så blir mye inne. Da er 34 fot ikke så mye for 4 personer. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Ser den ja. Er lite sommer nå nei. Så da begrenser ting seg litt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
bjorngb Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Vi har planer om å dra fra Stavanger og sørover til Mandal eller Skagen kommende helg - hvis det ser bra ut. Jeg begynner virkelig å interessere meg for værmelding på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Anbefaler å se på mulighetene i Ryfylke. I tillegg så kan du ta med i beregningen at det går tog fra Stavanger. Vi har flere ganger delt oss slik at de som ikke vil ta båten langs Jærkysten har tatt toget til Egersund eller faktisk også helt til Kristiansand. Da vi hadde Scand Baltic gikk vi i utgangspunktet ikke Jærkysten og rundt Lista hvis varselet var litt over 0,5 meter bølger, men det ble gjort unntak, spesielt når tog eller bil ble brukt av kona og noen unger. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 tilplan skrev 18 minutter siden: gikk vi i utgangspunktet ikke Jærkysten og rundt Lista hvis varselet var litt over 0,5 meter bølger Jeg ser sist jeg gikk var det meldt 1.5 til 1.8, hvor deler kom både bakfra og rett i front. Jeg husker selvsagt ikke slik, men da er forumet her greit å ha. Thomas_h skrev On 23.7.2023 at 18.01: Kjapp kikk på Barentswatch viser at det er max 1,5-1,8 meter signifikant, og vind opp til 8ms. Det gikk for så vidt greit, men jeg tenkte det var greit å ikke ha med ungene. Så om det ikke roer seg mer, så får jeg vel sende de på toget ja. De tok bussen et år. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Buss eller tog er en god plan. Tog, er det jo mulig å hoppe av i Egersund, dersom sjøen er mye bedre enn forventet. Ser en bitteliten forbedring onsdag ettermiddag nå, synes jeg.. men.. Med familie så tror jeg det blir en tur med mye sjøsprøyt.. ikke en kosetur desverre Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Trond123 Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 For været for siste halvdel av denne uken, kan det være lurt å følge med på lavtrykket som utvikler seg mellom Grønland og Island. Restene av det kommer nesten garantert til å treffe oss. Usikkerheten er når og hvor. Dersom orkanen som herjer i karibien nå skulle finne på å svinge nordover, får vi som regel restene som et godt lavtrykk på vestlandet, eller litt lenger nord, om en ukes tid. Mye ustabile luftmasser nå for tiden, så værvarsel mer enn noen dager frem i tiden, blir i beste fall god historielesing. Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Prøvde nordover igår, 2 meter på Lista rett imot med motorbåt kan ikke betegnes som lystbåtseilas. Så vi avbrøyt og tok turen til Flekkefjord. Tusler muligens oppover langs land og smetter over Jæren hvis det blir en luke i været etterhvert. Jeg hadde en baugluke som løsnet igår, og det var veldig greit å gå med sjøen når vi snudde båten. For vår del er ny regel maks 1,5 imot og 2-2,5 medsjø. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 snuska skrev 11 minutter siden: vår del er ny regel maks 1,5 imot og 2-2,5 medsjø Er nok enig i denne. Har du Viknes 1030 eller 1080? (Ser viknes i profilen din) Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 1080 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Trond123 skrev 23 minutter siden: For været for siste halvdel av denne uken, kan det være lurt å følge med på lavtrykket som utvikler seg mellom Grønland og Island. Har sett på dette en uke nå. Ser ut som vinduet på onsdagen øker enda litt fra i går. Men om det holder er jo en helt annen ting. Skjermbilde fra windy, litt utzoom for å få med driten som kommer bak GB. På torsdag er den godt innover vestlandet. Vind: Bølger: Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 Gjentar tipset om å bruke "vindkast" / "Gust" da den erfaringsmessig er nærmere fasit enn middelvind. Akkurat onsdagen ser ikke så veldig forskjellig ut på Jæren og Lista, mens andre ganger er forskjellen stor. Liker også å få en prognose som er noe pesimistsk fremfor det motsatte... Middelvind Vindkast/ Gust Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Thomas_h Svart 1.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2024 sap_2000 skrev for 1 time siden: "vindkast" / "Gust" Ja, takk for påminnelsen. Jeg ser også på det selvsagt, men la inn screen shot av gjennomsnittet. Hva med dine planer da? Prøver du eller venter du? Ser barentswatch har fått melding frem til Onsdag, og da er prognosen ca 1.2hs over hele fjøla. Vindkast opp til 14 og mean vind ca 8. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Da krysset vi akkurat Sletta, i det som skulle være 1.5m hs fra siden, men jeg tror de muligens var litt større. Tok igjen en større fly båt, og den var helt vekke i bølgedalene. Men vanskelig å bedømme. Ungene satt å lo så jeg fikk vondt i hode. 🤣 Men ligger nå inntil en Princess i haugesund som planlegger å gå kl 05:00, mens jeg vurderer å vente noen timer til, da vind og bølger ser ut til å roe seg utover dagen. Hva tenker dere? Det er meldt rett over 1m hs ned til rett under 1m hele turen. Noen siste råd for rute? Langt fra land hele veien? (Tenkte Sprangreid og indre lei til Mandal) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Det blåser rimelig friskt her i Egersund nå, med 18 i kast ute på fyret. Med nordvest er det sikkert litt sjø også. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Tror du gjør lurt i å vente litt utover dagen.. det roer seg i Natt I Egersund, men holder seg ganske frisk mot kl 03. Ser ikke ut som det skal øke noe særlig før natt til Torsdag Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Okkaby Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Gjør i allefall deg sjøl en tjeneste, å gå langt ute på 200m dybden. Så slipper du for mye vaskemaskin opplevelse langs med land. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Thomas_h Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Bjørn Løvjomås skrev 52 minutter siden: Tror du gjør lurt i å vente litt utover dagen Ja, jeg har vel konkludert med det samme. Fant ut av Fina Koppervik ikke åpnet før kl 0630, så venter til den åpner først uansett. 😅 Okkaby skrev 46 minutter siden: 200m dybden. Det er ca den ruten jeg har pleid å ta. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 2.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2024 Hvilke av vindmodellene bruker dere på Windy - og er det noen som vet forskjellen på dem? Over/rundt Jæren: hva er erfaringene med hvor lang tid gammel sjø legger seg? Det er meldt 2,5 meter bølger halve torsdag og hele fredag, men Windy viser det skal legge seg utpå natt til lørdag… Hva er tenker dere om å gå så rakst etter bølgene er meldt å roe seg? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Den mest nøyaktige modellen er den europeiske ECMWF. Windy (og andre) har en grei (og lang) forklaring på forskjellene mellom de forskjellige modellene på nettsiden. Bl.a størrelsen på rutenettet jorden er inndelt i, har mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Da er vi passert Jærens rev / boie. Suser avgårde i 21 kn, så relativt flatt hav. Litt rotesjø innimellom. Mange som krysser i dag. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Godt du fant et vindu. Ser på trærne utenfor jobbvinduet at det nesten ikke er bevegelse på dem. Noe annet enn i går. Du er nok ikke langt unna meg nå. God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Da prøver vi oss nordover takk for info Gikk akkurat Flekkefjord- Egersund nå. Sjø som meldt og fine forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.