Jump to content

Status Jæren, Lista

Bjolbre

Recommended Posts

Skipparen skrev 39 minutter siden:

Kva har folk som maks for å gå rundt der med ungane ombord

Jeg har gått sletta i nærmere 2m hs (barentswatch) medsjø med ungene ombord. Var greit i begynnelsen, men noe endret seg under veis, så enten ble bølgene høyere, ellers så ble de tettere for på slutten var det ikke behagelig. 

Gikk kvåsefjorden i motsjø på 1.6m hs med ungene, og det gikk greit så lenge ikke vi tok de største bølgene på autopiloten sidelengs. 😂

Når det gjelder lista/jæren så må det være lavere enn dette for familien, da det er mange timer non-stopp. Så de blir utslitt. Tenker rundt en meter, eller lengre enn 8 sekunder frekvens er en grense hos oss. 

Ser ut som barentswatch sier dette skal gå på torsdag hvis jeg går tidlig. Men det som bekymrer meg litt for dette vinduet er at det stadig kommer tidligere. Vet ikke helt om jeg ønsker å gå midt på natten. 

Hadde det vært helt åpent hav fra start kunne jeg vurderte det, men er ikke lommekjent i farvannet ut fra mandal/farstad. 

Bjørn Løvjomås skrev 40 minutter siden:

Farsund er jo innenfor rekkevidde,  å navigere ut fra Farsund er enkelt ca 04..  i klarvær.

Ja, kom på det etterhvert. Så går muligens der. 8 timers tur i morgen, så greit å kutte ned så mye av det vi kan. 

Kan sikkert gå ut når lyset kommer på morgen ja. 

snuska skrev 32 minutter siden:

Du går greit gjennom Spangereidkanalen (4,5m) med din, litt

Det var planen i kveld ja... spesielt siden ungene spiste et kilo med softis hver her i mandal. Sjakktrekk av meg.🤮

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Vurdere å gå til Korshavn nå, men ser på "Norske Gjestehavner" at det er 4 plasser der og resten reservert til fiskebåter? Noen som kan bekrefte/avkrefte? Dumt å komme dit, og må gå tilbake til sprangreide. 

Det er vel noen plasser litt lenger øst i sundet, men ikke mange. Ellers er det fint i uthavn på Sutnøy rett vest for Korshavn. 

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Venter på ett vær vindu for å hente en båt i Hellvik. Skal gå nord over over boknafjorden mot skjoldastraumen. Foreløpig er det ikke noe bra vær meldinger.

Er det andre som skal nord over jæren når været tillater det?

Noen som er kjent i farvannet ut fra hellvik. Er det ok å gå ut slik som dette eller bør en gå mer direkte vest før en setter snuten nordover? 

Screenshot_20241022_214508_Boating.jpg.1b4f0a25093543df972f8bc28beda666.jpg

Screenshot_20241022_214618_Boating.jpg

_Bliss_ skrev 8 minutter siden:

Er det andre som skal nord over jæren når været tillater det?

Noen som er kjent i farvannet ut fra hellvik. Er det ok å gå ut slik som dette eller bør en gå mer direkte vest før en setter snuten nordover? 

Ja, det været har ikke vært veldig samarbeidsvillig i det siste, og ser ikke helt ideelt ut de neste dagene heller.

Du skriver ikke hva slags båt du skal hente og hvilken fart du kan holde.

Fredag kan bli en mulighet for din del om båten er i god stand og har litt marsjfart, så har du passert Tananger på noen få timer. Man må nesten bare følge med å ta en avgjørelse når det nærmer seg.

Har ikke kjørt ut fra Hellvik, men mange ganger inn/ ut fra Egersund og forbi enda flere ganger. 

Ser ikke noen problemer med  å gå ut den veien du streker opp, men generelt kan man si at sjø inn fra SV og V er det man ikke vil ha for mye av når man skal ut fra innaskjærs i det området.

Har en båt som skal vestover fra østlandet som har ligget på vent i et par uker allerede. Det har vært noen små åpninger, men summen av faktorer (årstid, dagslys, mørke ruter, alder på båt samt hummerteiner overalt innaskjærs) har gjort at jeg vil ha bra forhold på den turen så den kan foregå utaskjærs hele veien i anstendig marsjfart.

Men først, hva slags båt er du skal hente. Si gjerne litt om alder, tilstand og hva som er gjort/ ikke gjort som du vet om.

Mvh. SAP

Som Sap sier. SV/V å litt vind, er ikke optimalt ut fra Hellvik.

Kan bli en jævla sjø, som kommer fra alle sider i det området med litt vind. Ofte mye strøm også her ute.

Så er det en liten båt, så bør du ha fint vær. Er det stor båt, som tåler litt sjø, så er det enklere.

Er det sjø, så bør du gå langt ut, ikke nærme land opp langs jæren, da er du i en Vaskemaskin.

Ut på 200m dybde, så er det mer rolig sjø.

Er det sjø, så må du også følge med på skjær utover, da det er mye skjær i området ut fra Hellvik.

Men med fint vær, så er det tut å kjør i full fart ut.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Ja, det været har ikke vært veldig samarbeidsvillig i det siste, og ser ikke helt ideelt ut de neste dagene heller.

Du skriver ikke hva slags båt du skal hente og hvilken fart du kan holde.

Fredag kan bli en mulighet for din del om båten er i god stand og har litt marsjfart, så har du passert Tananger på noen få timer. Man må nesten bare følge med å ta en avgjørelse når det nærmer seg.

Har ikke kjørt ut fra Hellvik, men mange ganger inn/ ut fra Egersund og forbi enda flere ganger. 

Ser ikke noen problemer med  å gå ut den veien du streker opp, men generelt kan man si at sjø inn fra SV og V er det man ikke vil ha for mye av når man skal ut fra innaskjærs i det området.

Har en båt som skal vestover fra østlandet som har ligget på vent i et par uker allerede. Det har vært noen små åpninger, men summen av faktorer (årstid, dagslys, mørke ruter, alder på båt samt hummerteiner overalt innaskjærs) har gjort at jeg vil ha bra forhold på den turen så den kan foregå utaskjærs hele veien i anstendig marsjfart.

Men først, hva slags båt er du skal hente. Si gjerne litt om alder, tilstand og hva som er gjort/ ikke gjort som du vet om.

Det er en NB 750 93 mod, så det er en liten å "treg" båt. Med hele 88hk topper den på ca 15,5 knop. så det er nok ikke realistisk holde mer en 10-12 knop oppover.

Ser ut som det vinduet på fredag er noe kort for min del.

det er mye skjær i utløpet av Hellvik ja, så ønsker ikke å ta noen unødvendig risiko her.

Antar det er en større og raskere båt du skal hente?

Grattis med ny båt :flagg_bp:

Farten er jo grei. Ser på bølgevarsel at på tross av vind fra S så kommer bølgene inn fra V rundt 1,2 m signifikant pga mye vind lenger ut i nordsjøen og vest av shetland. Så blir nok skvalpete som du sier.

Dette blir for knapt for min del også med motsjø ned hele sørlandet. Båten er en 42 fot FB båt.

Håper på roligere forhold snart evt litt østavær.

Ikke aktuelt  å strekke strikken med eldre båt på denne tiden av året.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 28 minutter siden:

Grattis med ny båt :flagg_bp:

Farten er jo grei. Ser på bølgevarsel at på tross av vind fra S så kommer bølgene inn fra V rundt 1,2 m signifikant pga mye vind lenger ut i nordsjøen og vest av shetland. Så blir nok skvalpete som du sier.

Dette blir for knapt for min del også med motsjø ned hele sørlandet. Båten er en 42 fot FB båt.

Håper på roligere forhold snart evt litt østavær.

Ikke aktuelt  å strekke strikken med eldre båt på denne tiden av året.

takker:smiler: 

Det blir en solid nedgradering, men praktisk til sitt bruk.

Ikke noe vits i å ta unødvendig risiko.

hadde vært fint å hengt etter, men hadde nok ikke holdt følge så lenge:smiler:

håper det blir en bedring i været så du får litt flater hav på turen du også.

_Bliss_ skrev 40 minutter siden:

takker:smiler: 

Det blir en solid nedgradering, men praktisk til sitt bruk.

Ikke noe vits i å ta unødvendig risiko.

hadde vært fint å hengt etter, men hadde nok ikke holdt følge så lenge:smiler:

håper det blir en bedring i været så du får litt flater hav på turen du også.

Gjør deg sjøl en stor tjeneste å vent på lite vind/bølger.

Dette er av erfaring en av de verste plasser langs Jæren i dårlig vær.

Bor i Egersund, å kjenner området godt, å har min erfaring med dårlig vær på strekket Nordasundet å forbi Sirevåg.

Bunnforhold gjør i tillegg at det blir mye sjø der, å en NB750 er ingen stor båt i den sjø som kan være der.

Fikk slått ror ut av nedre rorsko, samt bøyd øvre rorsko på turen hjem til Egersund i det området i fjor høst, når det plutselig ble en ikke varslet endring av vindretning/styrke på turen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Gjør deg sjøl en stor tjeneste å vent på lite vind/bølger.

Dette er av erfaring en av de verste plasser langs Jæren i dårlig vær.

Bor i Egersund, å kjenner området godt, å har min erfaring med dårlig vær på strekket Nordasundet å forbi Sirevåg.

Bunnforhold gjør i tillegg at det blir mye sjø der, å en NB750 er ingen stor båt i den sjø som kan være der.

Fikk slått ror ut av nedre rorsko, samt bøyd øvre rorsko på turen hjem til Egersund i det området i fjor høst, når det plutselig ble en ikke varslet endring av vindretning/styrke på turen.

Ja, helt enig. Her vil jeg være sikker på at værforhold er stabile og at sjøen får lagt seg. Får bare ha tolmodighet.

Meldingene endrer seg hele tiden. Nå ser det plutselig noe bedre ut på lørdag, men det skal blåse opp utover formiddag. Synes >1m signifikant er litt mye ift båt størrelse. Kanskje noe bedre på fredagen, men da er frekvensen gjerne litt høy

Screenshot_20241023_162143_Windy.jpg.54bfc6d3d15e8fcbbbea23bf77eefc37.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...