Weltzin Startet 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2012 Da har jeg endelig fått sjøsatt båten :) Båten, en Bever 470, med en 1984 Mercury 50hk, har fått ny kontrollboks fra Mercury. Problemet er at når jeg tar spaken forover, så bakker den, og går forover når jeg tar den i revers på kontrollboksen. Båten har midtstilt konsoll, og kontrollboksen er montert på babord side av denne, kan det ha noe betydning? Vil den fungere og gå som dette om jeg har byttet om kablene (gir og gass)? Det ble litt vel spennende å kjøre den til båsen sin idag ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hei Går kablene inn i bak på kontrollboksen eller foran? Etter å ha fundert litt så vil jeg tro det er det som vil skje hvis de går inn foran på en standrd kontrollboks fra quicksilver. Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
Weltzin Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Det er en slik kontrollboks, og er koblet opp som på bildet. (bare uten powertrimknott) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Er denne motoren ny for deg? Kan det være feil propell? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Weltzin Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 motoren er den samme som de 2 tidligere år, har dog skiftet impeller, og byttet kontrollboksen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 er vel tilsvarende som på Yamaha , der noen modeller skyver, mens andre drar for å gi gass/gire. Du får finstudere medfølgende litteratur, vil tro boksen kan kobles om innvendig til å dra/skyve girwiren riktig vei ift. motoren din Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Weltzin Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Da har jeg finlest "installation and operation manual" og finner ingenting om koble den om fra dra\skyve.. Har ikke fått åpnet kontrollboksen og sett på det idag, satser på å få gjort det i morgen, kanskje det er et håp om at jeg kan se noe.. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Jeg tipper at girvaieren er montert på nedre del av sjalteren i boksen i stedet for øvre. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
hegra Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Og hva med selve motoren ? Er det mulig og snu koblingen der, slik at du får speilvendt funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Vet ikke om det er mulig å se ut fra bilde, men trodde ikke det var mulig å koble girkabel i øvre del. Bakplaten er delt slik at alle koblinger skjer i nedre del.. På motoren har jeg bare sett en måte å koble det til på. Har ikke fått sett mer på det, da det har vært drittvær og båten ligger på sjøen nå.. Har sendt mail til Mercury og diverse forhandlere i Norge, samt de jeg kjøpte den av uten å få noe særlig ut av det. Eneste forhandleren som hadde nogelunde vetig svar, med at han syns å huske at det skulle gå an å justere noe i kontrolleren.. Sitér dette innlegget Link to post
S-Tech Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Vanligvis går det å bytte om i kontrollboksen. Har ikke sett at det ikke går. Og mener det ikke er mulig å bytte om på selve motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Det er det jeg satser på og, må bare få litt godt vær, slik at det er mulig å sitte ute å prøve seg fram.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 på den tegninga der ser boksen ut til å være veeldig lik yamaha sin 703 kontroll...: http://kaplan1.com/yamaha/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Weltzin Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Takker for linken, da håper jeg det kan gjøres så enkelt her og. Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Da har jeg demontert kontrolleren, og fått ut delene som må snus. Det var den enkle biten.. Krever nok noe arbeid å få snudd den, da delene er krampa på.. Har gitt den til en som arbeider for min svoger, så håper han får kontroll på det :) Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) Takk til Etne Betong som fikk snudd kontrollen. Litt synd nå at den står på bånn gass i fri... Såg ut til at giret virka fint nå då.. Nå er jeg lei... EDIT: etter å ha lest litt mer i linken postet lenger oppe her, så ser jeg jo nå at det var løsning for gass.. mitt problem ligger i girbiten.. Redigert 25.Juli.2012 av Weltzin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 du får grave litt her og se om du finner noe matnyttig: http://forums.iboats.com/forumdisplay.php?f=25 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Du eg hadde en venstregående motor og da kunne eg ikkje bruke den vanlige std utenpåliggende kontrollboksen da der ikkje var mulig å endre retning på girwire. Så da måtte eg ha enhøyere modell for at det skulle funke, der var det bare å snu et beslag for å endre retning. Men på den normale boksen og vanlig høyregående så skal girwiren draes fram for fremovergear og skyves for revers. Så om du har boksen montert på midtkonsollens babord side med wirenene kommende ut bak så skal det bli akkurat det samme som om boksen står på styrbord båt side. Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Da har jeg vært gjennom en haug av tråder på iboats forumet, fant en som hadde samme problemet, men ingen løsning. kontrolleren er montert på midtkonsollens babord side ja, så det blir det samme som om den stod på styrbord side i båten. Har en mistanke om at kontrolleren er berekna for nyere motorer, at de har gjort en endring en gang.. Etter det jeg har funnet ut heter den nye kontrolleren MSC-4000, mens den gamle var en quicksilver av noe slag. Gamle Nye Illustrasjonsfoto på begge, men det er slik de ser ut.. Får åpne den igjen i morgen og se om jeg finner ut av noe, viss ikke så begynner vel jakten på en eldre modell av kontrolleren.. Sitér dette innlegget Link to post
Garf73 Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) Hei Mitt tips er å ringe Bakken-Motor dem hjelper deg nok med det, forklar problemet og ha serie nr på motoren for hånden så finner dem garantert en løsning :-) http://www.bakken-motor.no Redigert 25.Juli.2012 av Garf73 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
Whistler Svart 25.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Går det an å montere del nr 30 på splittegningen slik at den står oppover i stedet for nedover? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Weltzin Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 (redigert) Tror nok ikke det går. Bilde av delvis demontert kontroller, før jeg fikk snudd den saken.. En anna ting jeg syns er litt rart: Motoren skal låses, slik at den ikke vipper opp når båten står i revers, og åpen i forover. Dette gjør den fortsatt, når spaken står i revers, mens båten går i forover er motoren låst, når spaken står forover og motoren går i revers, er den åpen.. Redigert 25.Juli.2012 av Weltzin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Det siste der har ingenting med kontrollboksen å gjøre. Revershakene griper tak går girstaget beveger seg. Høres igrunn meir ut som du har propelle som går galne veien spør du meg. Men hvilken sak er det du snudde og hvilken vei går gearwiren når du legger inn forover?? Lag en filmsnutt som er tydelig og viser hva som skjer inni boksen når du beveger spaken så skal det fort bli ei løysing Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Ingen film, men litt bilder av situasjonen. Sjå bort fra gass, då den er kobla feil på disse bildene (og kabelen er kobla fra) Framøve Fri Bakøve Om jeg ikke har misforstått alt nå, så mistenker jeg at noe er galt i girhuset. Hvordan jeg har fått det til må gudene vite.. Noe må ha flytta på seg, eller endra seg når jeg har skifta impeller da.. Sitér dette innlegget Link to post
Weltzin Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Fikk lufta båten en liten tur og.. ikke noe særlig når motoren vipper opp når jeg skal til land.. og får ikke bånn gass når jeg må bruke revers for å gå forover.. Etter alt jeg nå har sett på, så begynner jeg å lure på om noe er galt i girhuset. Hvordan jeg kan ha fått til det skjønner jeg fint lite av, men men.. vil det hjelpe å prøve propell som går motsatt vei? Litt dyrt for bare å prøve men.. Må også stille tomgang, da den går litt dårlig og stopper.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.