Jump to content

oppretting av motor...


jensemann2

Recommended Posts

Hei.

Har i hele dag jobbet med å rette inn motoren etter de retningslinjer jeg fant her.

Problemet mitt er at det sitter en "plast-dings" på flensen på motoren. Denne er for å ta opp skjevheter. Det første jeg prøvde var å ta av denne for å få flens mot flens. Da viste det seg at akslingen ikke junne dras helt inntil, og stoppet 1 cm fra flensen på motoren. dermed fikk jeg lite bruk for min nyinnkjøpte bladsøker :headbang: Det endte med at jeg tok det hele på øyemål (har flexihylse med en gummislange som siste del av hylsen) Skrudde sammen det hele, og tørnet akslingen lett rundt i fri.

Så ikke ut til å være noe kast i gummihylsen(kanskje en liten smule). Etter en halvtimes tid med prøvekjøring med tilkoplet motor og en del pådrag, viste det seg at akselen var relativt varm, og pakkboksen ved enden av gummihylsen var varm. (såvidt jeg kunne holde på dem).

Hvor alvorlig er dette? Hvis det er alvorlig skjevhet, hvorfor går da akslingen lett og fint rundt? Har tenkt å flytte båten inn til ålesund i helgen, en 4-5 timers tur. Er det forsvarlig med denne feilen ? Hvordan skal jeg få orden på sakene?

 

Håper noen har synspunkter.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det er vanskelig å måle med søkerblad når "plastdings" er på. trykkpunktene mellom den og akselflensen blir bare der boltene går igjennom. Noen som vet hva denne hvite plastdingsen som står på flensen på gearet heter på fagspråket? Bilde

Redigert av jensjohnson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at det er vanskelig å måle med søkerblad når "plastdings" er på. trykkpunktene mellom den og akselflensen blir bare der boltene går igjennom. Noen som vet hva denne hvite plastdingsen som står på flensen på gearet heter på fagspråket? Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Den vite plastdingsen du har på gearflensen er er en fleskibel akselkobling, den kan ta opp et par graders avvik mellom motor og aksel, men tar ikke noe thrust krefter. Du finner en ligneden fra R&D Her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dine antakelser er trolig riktige. Og du kan ikke kontrollere de avvikene du er ute etter ved å måle mot en fleksibel kopling, målene vil forandre seg hele tiden. Men du kan gjøre så her:

 

Ta vekk den fleksibel koplingen. I et av hullene setter du inn en bolt med flatt hode som det er lett og måle mot. Bolten må ha mutter på hver side av flensen som de setter den igjennom slik at du kan justere avstanden. Nå vil du få plass til bladsøkeren. Hvis du nå har festet bolten til motorflensen, må du passe på å dreie motor og propellaksling slik at begge dreier likt, du skal måle på samme punktet hele tiden. Og så er det bare å måle på 0, 90, 180 og 270 grader. Nå vil du måle vinkelfeil mellom gearaksling og propellaksling. Når du har gjort det, er det bare å justere for sideveis- og vertikal paralellitet.

 

Det er ikke bestandig ting går like glatt....

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, men hvorfor bare èn bolt i flensen? kunne det være en ide å sette inn alle fire for å måle mot? eller kan de være av litt forskjellig tykkelse?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, det er nok det som man kan risikere, dessuten må du være sikker på at de er tørnet inn samme antall omdreininger, kan jo måle med et skyvelær da.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg ville ha sjekket om det er mulig å flytte akselflensen forover på akslingen slik at flensene rekker sammen uten den fleksible koblingen imellom. (dette kan avhenge av om det er vribart eller omkastbart propellanlegg)

Deretter ville jeg ha tatt av akselflensen og pakkboksen (forutsatt at båten er på land) og fått laget en hylse som passer på akslingen og inni hylserøret for å sentre akslingen i hylsen.

Monter så akselflensen og rett opp motoren.

Etter oppretting fjernes sentringshylsen, pakkboks og akselflens monteres og det hele skrus sammen.

På denne måten får du en meget nøyaktig oppretting.

 

Popeye

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, men hvorfor bare èn bolt i flensen? kunne det være en ide å sette inn alle fire for å måle mot? eller kan de være av litt forskjellig tykkelse?

 

Riktig antakelse, med flere bolter vil du starte å måle maskinerings/monteringstoleranser. Det vil ikke gi deg de målene du er ute etter.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har i hele dag jobbet med å rette inn motoren etter de retningslinjer jeg fant her.

Problemet mitt er at det sitter en "plast-dings" på flensen på motoren. Denne er for å ta opp skjevheter. Det første jeg prøvde var å ta av denne for å få flens mot flens. Da viste det seg at akslingen ikke junne dras helt inntil, og stoppet 1 cm fra flensen på motoren. dermed fikk jeg lite bruk for min nyinnkjøpte bladsøker :headbang:  Det endte med at jeg tok det hele på øyemål (har flexihylse med en gummislange som siste del av hylsen) Skrudde sammen det hele, og tørnet akslingen lett rundt i fri.

Så ikke ut til å være noe kast i gummihylsen(kanskje en liten smule). Etter  en halvtimes tid med prøvekjøring med tilkoplet motor og en del pådrag, viste det seg at akselen var relativt varm, og pakkboksen ved enden av gummihylsen var varm. (såvidt jeg kunne holde på dem).

Hvor alvorlig er dette? Hvis det er alvorlig skjevhet, hvorfor går da akslingen lett og fint rundt? Har tenkt å flytte båten inn til ålesund i helgen, en 4-5 timers tur. Er det forsvarlig med denne feilen ? Hvordan skal jeg få orden på sakene?

 

Håper noen har synspunkter.

<{POST_SNAPBACK}>

Muligens et dumt spørsmål, men siden du har en fleksibel kopling så tar vel denne opp en del uskjevheter, det er vel nettopp det som er hensikten? Så hvorfor er det om å gjøre og få det på tidelsmillimeters nøyaktighet? Så lenge du ikke har vibrasjon eller det som verre er, bankelyd fra hylsa er det vel ikke fare på gang. Det skal godt gjøres at du ikke vil ha noe vibrasjon over begrensede turtallsintervaller. Rundt 1200 rpm er ikke uvanlig og kanskje ved et intervall høyere opp.

 

Det fleste hylser blir mer eller mindre varme. Tetningene fungerer etter glidelagerprinsippet med diverse smøremidler mellom anleggsflatene fra vann, grease til olje alt etter type. Hørtes ikke ut som din hylse blir urovekkende varm.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Muligens et dumt spørsmål, men siden du har en fleksibel kopling så tar vel denne opp en del uskjevheter, det er vel nettopp det som er hensikten? Så hvorfor er det om å gjøre og få det på tidelsmillimeters nøyaktighet?

Poenget er at det er begrenset hvor mye feil en kopling vil akseptere. Dette varierer mellom de forskjellige koplingene. Men å rette opp innenfor et par ti-deler er en god praksis. Hvis man ikke retter opp tilstrekkelig, vil resultatet fra koplingen også være forskjellig. Noen vil primært legge lasten fra feilopprettingen på lageret (stevnlageret), andre vil primært kjøres til selvdestruksjon. Før man hadde myke (gummi) motorfundamenter og langsomtgående akslinger, var det vanlig med stive koplinger. Flens mot flens m.a.o. Opprettingsfeilen ble da kompensert av lagerslakken og nedbøying av akslingen.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Poenget er at det er begrenset hvor mye feil en kopling vil akseptere. Dette varierer mellom de forskjellige koplingene. Men å rette opp innenfor et par ti-deler er en god praksis. Hvis man ikke retter opp tilstrekkelig, vil resultatet fra koplingen også være forskjellig. Noen vil primært legge lasten fra feilopprettingen på lageret (stevnlageret), andre vil primært kjøres til selvdestruksjon. Før man hadde myke (gummi) motorfundamenter og langsomtgående akslinger, var det vanlig med stive koplinger. Flens mot flens m.a.o. Opprettingsfeilen ble da kompensert av lagerslakken og nedbøying av akslingen.

Er det slik at stive koblinger ikke er vanlig på motorer med gummilabber? I min båt er flensene koblet direkte sammen og motoren har labber.. Hvordan skal jeg da gå frem ved oppretting?

Link to post
Share on other sites

Er det slik at stive koblinger ikke er vanlig på motorer med gummilabber? I min båt er flensene koblet direkte sammen og motoren har labber.. Hvordan skal jeg da gå frem ved oppretting?

Hva som er vanlig og hva som er bra er vel ikke nødendigvis det samme... På min båt har jeg en 115 hk på gummilabber skrudd fast i et stiv aksel uten noen form for slike koplinger.... (på denne installasjonen må jeg ha alle kreftene fra propellen overført rett inn i gearet) dette har stått slik siden 1966 og det er ikke noen slitasje å spore i hverken gearet eller hylse... til alt overmål er dette installert i en trebåt som ikke er lik fra den blir sjøstatt tørr til den blir tatt opp igjen våt...

Jeg sjønner at det støyer noe mer, men noen varmgang eller vibrasjoner har jeg ikke

 

Optimalt er det helt sikkert ikke, men helt feil er det sikkert ikke siden dette er en normal måte fra tidligere tider (iallefall på volvo sine instalsjoner... ?)

 

 

Redigert: oprettningen min ble gjort som beskrevet her et sted: søkeblader mellom flensene og justering på motorfester. Og jeg bant opp akslingen slik at den lå i midten av hylse, slik at jeg ikke justerte inn motoren smens akslingen lå hvilte i bunn av hylsa....

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Betryggende å høre at andre har god erfaring med lignende løsninger. Motoren er en VP, og så vidt jeg vet er denne koblingen montert av autorisert VP verksted. Skal likevel sette meg litt mer inn i dette i løpet av vinteren. Har ingen problemer med varm pakkboks foreløpig. Dette er en gummihylse og den vibrerer littegrann når akslingen går. Er det også normalt?

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt litt vibrasjon er normalt tør jeg ikke å komme med en bestemt uttalelse på, men jeg ville vel mene at skal godt gjøres å få det helt 100% vibrasjonsfritt på en aksel på over en meter som er opplagret i gummi i den ene enden og en pakkboks et stykke innpå.... for så bli skrudd fast i en motor som står på gummi... jeg har iallefall små vibrasjoner og mener selv at jeg rettet opp så optimalt det går på denne drivlinjen..

Disse vibrasjonene ofer jeg ikke en eneste bekymret tanke. men titter nedi der gejnnom sesongen for å påse at det ikke øker..

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

Bruk passbiter for å rette opp motoren din. dette er eit godt alternativ der flensene ikkje går saman. det skal maksimalt være 0,10 mm i differanse rundt flensen! dvs.passbitene må gå med jevn kraft rundt heile flensen for at dette skal bli øyaktig nok... dersom klaringa følger akslingen rundt når du tørner...er akslingen skeiv. ikkje for å skremme berre til opplysning. Lykke til!! :smiley:

 

"Powerline"

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Varmgang i pakkboks behøver ikke nødvendigvis bety skjev oppretting.

Ved å presse FOR meget fett inn, er det ikke problemer med å nå 60 grader på pakkboksen!!

særlig når anlegget er nytt!

 

Jeg presser normalt en halv tørn 2 ggr. i året, eller når vanndråpene kommer raskere enn jeg ønsker!

 

Men det er jo greitt å sjekk opprettingen i tillegg!

Link to post
Share on other sites

Hei

Bruk passbiter for å rette opp motoren din. dette er eit godt alternativ der flensene ikkje går saman. det skal maksimalt være 0,10 mm i differanse rundt flensen! dvs.passbitene må gå med jevn kraft rundt heile flensen for at dette skal bli øyaktig nok... dersom klaringa følger akslingen rundt når du tørner...er akslingen skeiv. ikkje for å skremme berre til opplysning. Lykke til!! :smiley:

 

"Powerline"

Hva er passbiter? Har noen et bilde?

Link to post
Share on other sites

Passbiter er metallstykker som er i forskjellig tykkelse og justert/kalibrert innenfor små toleranser.

(tenk på det som et tykt bladsøkerblad). fåes i alle tykkelser .

 

Så hvis du har ca 20mm mellom flensene når du skal rette opp, bruker du passbiter i den samme størrelse.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Mangelfull oppretting over lenger tid vil til slutt gå ut over lagera i gearet. men stort sett vil ein reagere på vibrasjoner i båten og ta oppretting på nytt før gearet tar "kvelden".. Dersom ein set på nye motorlabber/puter seiast det at ein skal ta opprettingskontroll etter ca 50 timer... dette fordi nye puter har ein tendens til å "sette seg"(sige).men det er viktig at opprettinga blir utført når båten ligg på sjø/vann og ikkje når den ligg på land... pga at båten kan "vri" seg når den står i krybbe eller oppstøttet med bukker...

 

Mvh

"Powerline"

Link to post
Share on other sites

Mangelfull oppretting over lenger tid vil til slutt gå ut over lagera i gearet. men stort sett vil ein reagere på vibrasjoner i båten og ta oppretting på nytt før gearet tar "kvelden".. Dersom ein set på nye motorlabber/puter seiast det at ein skal ta opprettingskontroll etter ca 50 timer... dette fordi nye puter har ein tendens til å "sette seg"(sige).men det er viktig at opprettinga blir utført når båten ligg på sjø/vann og ikkje når den ligg på land... pga at båten kan "vri" seg når den står i krybbe eller oppstøttet med bukker...

 

Mvh

"Powerline"

Er det virkelig slik at glassfiberskrog kan vri seg eller sige slik at det får noen innvirkning på innrettingen i løpet av vinteropplaget? Løftet spørsmålet for en tid tilbake, og så vidt jeg husker var det ikke noen som sa seg enige i den påstanden da. Var en på et annet forum som alltid passet på å støtte opp midt under motoren for å unngå nettopp dette.

Link to post
Share on other sites

åja Hank, det tror jeg. Mange båter har f.eks treige dører osv. etter en langtidslagring på land. Båter er beregnet på å ligge i sjøen, ikke punktbelastet på land. Hvor lang tid det tar å "rette ut igjen" skroget, har jeg ikke peil. på. Foresvever meg det skjer relativt kjapt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

På flere modeller fra et velkjent europeisk verft kan man jo se bevegelse i laminatet hvis man trykker hardt mot bunnen fra utsiden med en knyttneve. Så at lagring på land kan påvirke geometrien er jeg helt sikker på.

 

(Og nei - dette er ikke noe jeg bare har hørt. Jeg trodde ikke noe på det så jeg har forsøkt selv på en 34 foter som stod på land.)

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...