Jump to content

Evinrude E-tec 115 hk vs Suzuki/Yamaha 115 hk 4-takt?


jensemann2

Recommended Posts

Minner om kraften for en 2-takt vs en 4-takt i mellomregisteret:

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tullball-sammenligning. Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter.

Hvis 4 takteren skulle klare å få båten opp i plan så kanskje de kunne kanskje starte med å velge en mindre propell.

 

E-tec injektor- og elektronikk-problemer ser ut til å være gjengangere gjennom flere år.

Men eiere som "sporter" med motoren verdsetter de gode akselerasjonsegenskapene, men bildet er ikke entydig for alle motorklassene.

4-taktere har triks for bedring av akselerasjonsegenskapene:

Variabel ventilstyring, fortenningsjustering, bankesensorer og kompressor.

Se f.eks denne sammenligningen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbords

 

Er du seriøst interessert i en Evinrude e-tec så har du lesestoff nok:

https://baatplassen.no/i/topic/86710-har-du-daarlig-erfaring-med-evinrude-e-tec/

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-40-60-hk-perfekt-den-lille-skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeepen

http://www.etecownersgroup.com/

 

En e-tec i høyt turtall høres mye bedre over lang avstand med mer "rampete" lyd enn 4-taktsmotoerened. Et lydtrykk-meter foreeller ikke om lydens karakter.

Link to post

Og fordelen med firetakter var igjen... :lol:

Mindre støy på tomgang...

 

Tullball-sammenligning. Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter.

OG vekta....

 

....E-tec injektor- og elektronikk-problemer ser ut til å være gjengangere gjennom flere år.

Hvor har du DET fra? Har som sagt hatt eTec i mange år men ikke erfart noe slikt. Ei heller hørt om det.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Har hatt 115 hk Mercury Optimax. Har erfaring med E-tec 25 & 150 hk. Ville gått for E-tec uten tvil hvis valget stod mellom disse 2.

 

Av Suzuki / Yamaha ville jeg gått for Yamaha. Rent følelsesmessig, og fordi Suzuki har noen snålere patenter på en del motorer (bl.a. en kompis som kjøpte en Suzi 30 hk der register-reima hoppet over noen hakk ved grunnkjøring av propell!!!)

 

Til vannsport / sportsbåt: 2 takter. Til fiske / mye rolig kjøring: 4 takter.

 

Men er en først vant til 4-taktere, er det nok lett å bli godt vant og verre å gå tilbake til 2-takt. Sammenlikner da gangkultur på vår 25 hk E-tec kontra vår 40 hk Yamaha 4-takt. Tar da ikke hensyn til effektforskjell, da den ene står på en 14,5 fot og den andre på en 17,5 og de har omtrent samme aks / toppfart.

Link to post

fordi Suzuki har noen snålere patenter på en del motorer (bl.a. en kompis som kjøpte en Suzi 30 hk der register-reima hoppet over noen hakk ved grunnkjøring av propell!!!)

 

dette kan skje også på andre 4T - mye krefter i sving når en motor ska ned fra 6000 o/min til 0 på veldig kort tid

 

Og kanskje litt urettferdig å sammenligne en 2syl 2T med 3syl 4T, jeg syns 3syl har mye mer behagelig gange/lydbilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tullball-sammenligning. Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter. Hvis 4 takteren skulle klare å få båten opp i plan så kanskje de kunne kanskje starte med å velge en mindre propell.

Forstår ikke helt hvorfor dette er en tullball-sammenligning? En av de mest vesentlige forskjellene mellom en 2T og en 4T er nettopp dreiemomentet. Og det er jo et stort poeng å ha et høyt dreiemoment. Det å få båten lett opp i plan er noe de fleste er opptatt av vil jeg tro.

 

Fakta er at en 2T gir dreiemoment som man må en klasse eller to opp på en 4T for å få. Antall HK og dermed toppfart kan gjerne være likt, men evnen til å få båten raskt opp av vannet er forskjellig.

 

Alternativet med at 4T kan montere en mindre propell er selvfølgelig en løsning på akkurat det problemet, men det resulterer jo bare i at man får lavere toppfart fordi man når turtallsperra før motoren får hentet ut alt.

Link to post

Skjønner ikke helt at du spør. Du svarer jo selv: Dreiemomentet, som jeg også har tatt opp.

Det er tullball fordi antall hestekrefter (knapt nok) er relevant innen samme motortype.

På ikke-turbo eller kompressor-matede motorer er volum mer betegnende.

F.eks er Yamahas siste 70 hk en 1-liters 50 hk som er forfinet til å yte 70 hk ved høyt turtall. Mens en standard 75 hk gjerne har samme volum som en 90 hk.

Og hver gang serveres de samme tøysete flosklene som "markedets letteste nn hk" osv.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter.

 

etter min erfaring, så har 4T en flatere momentkurve, sterkere på helt lave turtall og et stykke oppover - samt at de gjerne må ha mer turtall på topp. Mens en typisk 2T har en merkbart høyere momenttopp i mellomregisteret. (Har sett dynokutrver på dette , men de finner jeg ikke igjen på nett)

 

Og så kommer det an på båten hva som egner seg best - noen båter trives med flat kurve, andre med mer markert planingsterskel trenger det ekstra knuffet fra en frisk 2T.

 

F.eks er Yamahas siste 70 hk en 1-liters 50 hk som er forfinet til å yte 70 hk ved høyt turtall. Mens en standard 75 hk gjerne har samme volum som en 90 hk.

Og hver gang serveres de samme tøysete flosklene som "markedets letteste nn hk" osv.

 

Her har også båten alt å si, på vektfølsomme båter vil nok en lett 70hk fungere bedre enn en 50kg tyngre 75hk selv om sistnevnte har et solid overtak i dreiemoment.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tilredes, men skal vi vanskeliggjøre virkeligheten ved å snakke om båten også? ;)

Reklamen overforenkler virkeligheten. Antall hestekrefter gir et dårlig bilde av motorklassen, men slik er det nå en gang blitt.

Båtbransjens reklame består stort sett av glansede bilder

Når så du sist en dreiemomentkurve for en utenbordsmotor?

 

Det er ikke mye folk har å hjelpe seg med når de skal avgjøre om de f.eks skal kjøpe en 3 eller 4-sylindret 60 Hk?

 

(Man kan jo hevde at motor, propeller og båt passer godt til hverandre når en båtprodusent binder seg til en motorprodusent, men tjener slike ekteskap båtkundene til gode?.)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

den kurven der er jo helt uten mening når den ikke er målsatt..

 

(Man kan jo hevde at motor, propeller og båt passer godt til hverandre når en båtprodusent binder seg til en motorprodusent, men tjener slike ekteskap båtkundene til gode?.)

 

de tjener nå først og fremst motorprodusentene...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

En to-takter tenner dobbelt så mange ganger som en fire-takter ved samme turtall. Det MÅ bli mer effektivt når motstanden er størst(på vei opp i plan).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Skulle jeg kjøpt ny motor til båten i klassen 60 - 115 hk hadde jeg uten tvil valgt Evinrude E-tec dette utifra følgende

  1. Pris på motor
  2. Vekt på motor
  3. Billigere service (service intervallene er på 300 timer eller hvert 3 år) en 2T er billigere på service i utgangspunktet enn en 4T, Evinrude er billigst.
  4. Autokonservering, hvorfor ingen andre 2T har denne muligheten skjønner ikke jeg, eneste man skal huske på er at man kjører igjennom ferskvann før man autokonserverer.
  5. Og sist men ikke minst har jeg hørt veldig lite negativt om disse motorene.

Nå er det nok alltids noen som er uenig med meg men men :smiley:

Redigert av Garf73 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...