VannTro Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Minner om kraften for en 2-takt vs en 4-takt i mellomregisteret: Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ashfirelate Svart 31.August.2012 Link til dette innlegget Svart 31.August.2012 Og fordelen med firetakter var igjen... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Tullball-sammenligning. Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter. Hvis 4 takteren skulle klare å få båten opp i plan så kanskje de kunne kanskje starte med å velge en mindre propell. E-tec injektor- og elektronikk-problemer ser ut til å være gjengangere gjennom flere år. Men eiere som "sporter" med motoren verdsetter de gode akselerasjonsegenskapene, men bildet er ikke entydig for alle motorklassene. 4-taktere har triks for bedring av akselerasjonsegenskapene: Variabel ventilstyring, fortenningsjustering, bankesensorer og kompressor. Se f.eks denne sammenligningen: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbords Er du seriøst interessert i en Evinrude e-tec så har du lesestoff nok: https://baatplassen.no/i/topic/86710-har-du-daarlig-erfaring-med-evinrude-e-tec/ http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-40-60-hk-perfekt-den-lille-skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeepen http://www.etecownersgroup.com/ En e-tec i høyt turtall høres mye bedre over lang avstand med mer "rampete" lyd enn 4-taktsmotoerened. Et lydtrykk-meter foreeller ikke om lydens karakter. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Og fordelen med firetakter var igjen... Mindre støy på tomgang... Tullball-sammenligning. Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter. OG vekta.... ....E-tec injektor- og elektronikk-problemer ser ut til å være gjengangere gjennom flere år. Hvor har du DET fra? Har som sagt hatt eTec i mange år men ikke erfart noe slikt. Ei heller hørt om det. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Søringen Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Har hatt 115 hk Mercury Optimax. Har erfaring med E-tec 25 & 150 hk. Ville gått for E-tec uten tvil hvis valget stod mellom disse 2. Av Suzuki / Yamaha ville jeg gått for Yamaha. Rent følelsesmessig, og fordi Suzuki har noen snålere patenter på en del motorer (bl.a. en kompis som kjøpte en Suzi 30 hk der register-reima hoppet over noen hakk ved grunnkjøring av propell!!!) Til vannsport / sportsbåt: 2 takter. Til fiske / mye rolig kjøring: 4 takter. Men er en først vant til 4-taktere, er det nok lett å bli godt vant og verre å gå tilbake til 2-takt. Sammenlikner da gangkultur på vår 25 hk E-tec kontra vår 40 hk Yamaha 4-takt. Tar da ikke hensyn til effektforskjell, da den ene står på en 14,5 fot og den andre på en 17,5 og de har omtrent samme aks / toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 fordi Suzuki har noen snålere patenter på en del motorer (bl.a. en kompis som kjøpte en Suzi 30 hk der register-reima hoppet over noen hakk ved grunnkjøring av propell!!!) dette kan skje også på andre 4T - mye krefter i sving når en motor ska ned fra 6000 o/min til 0 på veldig kort tid Og kanskje litt urettferdig å sammenligne en 2syl 2T med 3syl 4T, jeg syns 3syl har mye mer behagelig gange/lydbilde Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
twisterx Svart 1.September.2012 Link til dette innlegget Svart 1.September.2012 Tullball-sammenligning. Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter. Hvis 4 takteren skulle klare å få båten opp i plan så kanskje de kunne kanskje starte med å velge en mindre propell. Forstår ikke helt hvorfor dette er en tullball-sammenligning? En av de mest vesentlige forskjellene mellom en 2T og en 4T er nettopp dreiemomentet. Og det er jo et stort poeng å ha et høyt dreiemoment. Det å få båten lett opp i plan er noe de fleste er opptatt av vil jeg tro. Fakta er at en 2T gir dreiemoment som man må en klasse eller to opp på en 4T for å få. Antall HK og dermed toppfart kan gjerne være likt, men evnen til å få båten raskt opp av vannet er forskjellig. Alternativet med at 4T kan montere en mindre propell er selvfølgelig en løsning på akkurat det problemet, men det resulterer jo bare i at man får lavere toppfart fordi man når turtallsperra før motoren får hentet ut alt. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 (redigert) Skjønner ikke helt at du spør. Du svarer jo selv: Dreiemomentet, som jeg også har tatt opp. Det er tullball fordi antall hestekrefter (knapt nok) er relevant innen samme motortype. På ikke-turbo eller kompressor-matede motorer er volum mer betegnende. F.eks er Yamahas siste 70 hk en 1-liters 50 hk som er forfinet til å yte 70 hk ved høyt turtall. Mens en standard 75 hk gjerne har samme volum som en 90 hk. Og hver gang serveres de samme tøysete flosklene som "markedets letteste nn hk" osv. Redigert 2.September.2012 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Det er ikke antall hestekrefter som får båten opp i plan, det er dreiemomentet - som naturlig kommer tidligere i lavere turtall på en 2-takter. etter min erfaring, så har 4T en flatere momentkurve, sterkere på helt lave turtall og et stykke oppover - samt at de gjerne må ha mer turtall på topp. Mens en typisk 2T har en merkbart høyere momenttopp i mellomregisteret. (Har sett dynokutrver på dette , men de finner jeg ikke igjen på nett) Og så kommer det an på båten hva som egner seg best - noen båter trives med flat kurve, andre med mer markert planingsterskel trenger det ekstra knuffet fra en frisk 2T. F.eks er Yamahas siste 70 hk en 1-liters 50 hk som er forfinet til å yte 70 hk ved høyt turtall. Mens en standard 75 hk gjerne har samme volum som en 90 hk.Og hver gang serveres de samme tøysete flosklene som "markedets letteste nn hk" osv. Her har også båten alt å si, på vektfølsomme båter vil nok en lett 70hk fungere bedre enn en 50kg tyngre 75hk selv om sistnevnte har et solid overtak i dreiemoment. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 (redigert) Tilredes, men skal vi vanskeliggjøre virkeligheten ved å snakke om båten også? ;) Reklamen overforenkler virkeligheten. Antall hestekrefter gir et dårlig bilde av motorklassen, men slik er det nå en gang blitt. Båtbransjens reklame består stort sett av glansede bilder Når så du sist en dreiemomentkurve for en utenbordsmotor? Det er ikke mye folk har å hjelpe seg med når de skal avgjøre om de f.eks skal kjøpe en 3 eller 4-sylindret 60 Hk? (Man kan jo hevde at motor, propeller og båt passer godt til hverandre når en båtprodusent binder seg til en motorprodusent, men tjener slike ekteskap båtkundene til gode?.) Redigert 2.September.2012 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 Det blir bare tull å komme med generelle utsagn om motorkarakteristikker for 2 takt og 4 takt, dette var kanskje gyldig for 10-15 år siden, men ikke i dag hvor det brukes mye avansert teknologi for optimalisere motorene. Her er en figur som viser hva variabel ventilstyring gjør for dreimomentkurven på DF175. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 den kurven der er jo helt uten mening når den ikke er målsatt.. (Man kan jo hevde at motor, propeller og båt passer godt til hverandre når en båtprodusent binder seg til en motorprodusent, men tjener slike ekteskap båtkundene til gode?.) de tjener nå først og fremst motorprodusentene... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VannTro Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 En to-takter tenner dobbelt så mange ganger som en fire-takter ved samme turtall. Det MÅ bli mer effektivt når motstanden er størst(på vei opp i plan). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
glalaks Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Hva synes du om flyer 550? Ser for meg at kabinen er liten, og langt under 2 meter? Må jo være billigste dc på 18 fot? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=38464147&orgId=579540105 195000 helt ny.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Garf73 Svart 28.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 (redigert) Skulle jeg kjøpt ny motor til båten i klassen 60 - 115 hk hadde jeg uten tvil valgt Evinrude E-tec dette utifra følgende Pris på motor Vekt på motor Billigere service (service intervallene er på 300 timer eller hvert 3 år) en 2T er billigere på service i utgangspunktet enn en 4T, Evinrude er billigst. Autokonservering, hvorfor ingen andre 2T har denne muligheten skjønner ikke jeg, eneste man skal huske på er at man kjører igjennom ferskvann før man autokonserverer. Og sist men ikke minst har jeg hørt veldig lite negativt om disse motorene. Nå er det nok alltids noen som er uenig med meg men men Redigert 28.Desember.2012 av Garf73 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt Springer 20 prosjekt Link to post
Mouche Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Etter et uttall år med to-taktere har jeg nå båt med en fire-takter, og jeg har ingen planer om å gå tilbake til to-taktere! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Jeg har også kuttet ut 2T motoren til fordel for en 6syl Verado, siden har jeg ikke angret et sekund på det valget. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Motoren er vell topp ja.. Var båten jeg lurte på;) ser liten ut.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.