Captain Kirk Startet 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2012 Jeg har en 14 fot Askeladden (Egentlig Robåt) med en 5 HK Marinær motor. Båten går jo ikke akkuratt fort, som dere sikkert forstår, men med en venn oppi, sittende framme i bauen, så går den ganske greitt. Når jeg kjører den alene vil bauen, med min og motorens vekt, stikke godt opp fra vannet. Er det mulig å få den til å gå i plan på en eller annen måte ? Jeg har prøvd å hive i et par stener (!) framme i bauen som "Vekt/Lodd", men dette funket ganske dårlig, med tanke på at Vennen min veier godt over 100 KG. Å finne stener tilsvarende 100 KG, får så å legge dem oppi båten som "Lodd" blir svært tåpelig. Det tar mye plass, ser teit ut, og det er rett og slett ikke vits. Bør jeg skaffe meg ny motor ? I så fall, bør jeg gå ned i Hestekrefter ? Jeg er ganske sikker på at båten min ikke kan ha mer enn 5 HK, siden det er en robåt og de er ikke ment for å ha mer enn 4-5 HK (?) Motoren er rett og slett for tung, så en mindre motor, la oss da si 4 HK vil da kanskje funke greitt, men vil den plane ? Jeg vil helst se hvor jeg kjører, ellers må jeg kjøre på halv gass. Jeg bruker båten til Jobb nå i sommer. Tips ? Takk, Espen :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Du kan stille hvor treg styringa og gassen er på motoren så kan du gasse opp og sette deg frem i båten uten å holde motoren. Men sørg for at styringa er så treg at motoren ikke plutselig svinger. Med litt trening så styrer du båten greit ved å flytte deg fra side til side i båten. Fungerer vel egentlig best over lange strek hvor du ikke trenger å styre så mye. Om du treffer noe i sjøen eller går inn i større bølger så kan motoren slå over og du er i trøbbel.... men har selv brukt metoden med stort hell uten å oppleve noen problemer. Alternativt kan du ordne til, eller kjøpe, en stang som du fester inn på gassen slik at du kan sitte lengre frem i båten. Og husk å sette tank så langt frem i båten som mulig. Strengt tatt er det ikke noe galt i å lasse ned bauen om det gjør at båten går bedre i sjøen, problemet er jo når du da skal ha kompisen ombord og det blir for tungt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Flaps vil nok gi en del forskjell.. Problemet blir kanskje å kunne montere det rett på en robåt, men er jo bare å prøve seg litt fram F.eks noe i denne duren http://www.maritim.n...-x-9-150-240-hk Eller lage selv Vis det er en robåt med Kjøl kan du glemme å få den i plan Redigert 31.Juli.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Vektforskjellen mellom en 4 og en 5 hester er nesten lik null. Ville heller gått opp til en 9,9, og fått den skikkelig opp i plan. Men om det er den rovennelige versjonen av båten, er vel to 14 fotere fra Askeladden, så vet jeg ikke hvordan den oppfører seg. Har kun erfaring fra den som har litt kjøl og er godkjent for 15 hk. Ellers så bør du endre tittelen på emnet, ellers blir tråden snart stengt:) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Kirk Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Du kan stille hvor treg styringa og gassen er på motoren så kan du gasse opp og sette deg frem i båten uten å holde motoren. Men sørg for at styringa er så treg at motoren ikke plutselig svinger. Med litt trening så styrer du båten greit ved å flytte deg fra side til side i båten. Fungerer vel egentlig best over lange strek hvor du ikke trenger å styre så mye. Om du treffer noe i sjøen eller går inn i større bølger så kan motoren slå over og du er i trøbbel.... men har selv brukt metoden med stort hell uten å oppleve noen problemer.Alternativt kan du ordne til, eller kjøpe, en stang som du fester inn på gassen slik at du kan sitte lengre frem i båten.Og husk å sette tank så langt frem i båten som mulig. Strengt tatt er det ikke noe galt i å lasse ned bauen om det gjør at båten går bedre i sjøen, problemet er jo når du da skal ha kompisen ombord og det blir for tungt igjen. Takk, skal prøve det neste gang jeg kjører den :) Flaps vil nok gi en del forskjell.. Problemet blir kanskje å kunne montere det rett på en robåt, men er jo bare å prøve seg litt framF.eks noe i denne duren http://www.maritim.n...-x-9-150-240-hkEller lage selvVis det er en robåt med Kjøl kan du glemme å få den i plan En sånn en har jeg aldri hørt om faktisk, hørest greitt ut. Kanskje jeg skal prøve å lage en selv. Er nok en robåt med Kjøl ja :/ Vektforskjellen mellom en 4 og en 5 hester er nesten lik null. Ville heller gått opp til en 9,9, og fått den skikkelig opp i plan. Men om det er den rovennelige versjonen av båten, er vel to 14 fotere fra Askeladden, så vet jeg ikke hvordan den oppfører seg. Har kun erfaring fra den som har litt kjøl og er godkjent for 15 hk. Ellers så bør du endre tittelen på emnet, ellers blir tråden snart stengt:) Retox nevnte at om det er en robåt med kjøl, så kunne jeg glemme å få den i plan. Kan jo prøve å sette en 9,9 Hester på den å se, men tviler på at det fungerer. Tror jeg satser på en Dunk eller en sekk med sand eller to framme i bauen, og stille på styring og gass og sette meg fram i båten som Pinkvin nevnte. Jepp, jeg må nok endre tittelen på emnet :)Takk for svar folkens :)EDIT:Hvordan endrer jeg tittelen på Emnet/tråden ? Ny her Redigert 31.Juli.2012 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Så lenge du får vekta frem så øker farten, planing eller ikke, blir vel en slags halvplaning. Hadde selv en Rana 16 med kjøl og 9.9, gikk helt greit når jeg fikk satt meg frem i båten, halvplanet. Gikk dårlig om jeg satt bak. Hadde også en 14 foter med 5 hk og kjøl som gikk greit om jeg fikk vekta frem i båten. Gikk i ca 7 knop. På Mariner 5 (tipper det er 4M motoren, som jeg har på en gummibåt selv, ensylindra greie som rister fælt) så kan du stille tregheten til stammen med en skrue nedi der.... og gassen stiller du med den skruen som er ved gasshåndtaket. Om motoren er noen år gammel kan du sjekke om det har blitt slakk i gaswiren. Av med dekselet, finn forgasser og se om du får full åpning på spjellet når du vrir full gass på håndtaket. (bruk fingeren og se om det er mer å gå på når du holder full gass vha håndtaket) Om ikke, løsne på stjerneskruen som holder gasswiren og stram inn noen milimeter, men ikke så mye at tomgangen øker. Dvs at armen til sprellet må gå helt tilbake slik at tomganskruen tar i godset på forgasseren. Men samtidig nok slik at du får full gass. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hei barndomskamerat hadde en 14 fot askeladden på hytten på 80 tallet hvor de først hadde 9,8 mercury på og byttet senere til 15hp evinrude. Er det samme båt fungerer den båten fint med det uten modifikasjoner.. Lik på finn som han hadde http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36099286 Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 du kan jo bruke en rorkult-forlenger, f.eks denne. jeg har montert Ultra fin fx på min motor, og det gav veldig god effekt . Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Captain Kirk Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Takker for alle svar, den rorkult forlengeren Pettern1972 nevnte skal jeg jammen meg kjøpe :) @Pinkvin; Visst du sier at det går fint, at båten halv-planer og den går bedre sånn, så skal jeg prøve det. Den båten du nevnte bukt (Finn.no) er ganske lik på den jeg har, men det er ikke samme type, men takk ellers :) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) 14 fot Askeladden kan kom i en motorbåtutgave, og en kombibåt / robåt utgave. Disse var helt forskjellige konstruksjoner. Det er motorbåtutgaven bukt snakker om. En ro/kombibåt med en 15 hester kan umulig fungere med 15 hester, idet skroget er et rent deplasementskrog. Jeg vokste opp med robåtutgaven, som med en 5 hesters totakter yamaha grov seg godt ned og satt baugen i været ved fullt pådrag. Har i dag en tilsvarende, som jeg til tider slenger en 5 hester 4t tohatsu på, som ikke sparker like mye som 2 takteren. Den veier allikevel vesentlig mer (27 kg om jeg husker rett...) Jeg opplever ikke at vekten er noe problem, og mener baugen ikke stikker så høyt opp med denne. Løsningen mener jeg er enkel: bruk båten med redusert pådrag, eller bytt båt til noe med planene skrog, om du har hastverk. Redigert 31.Juli.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Askeladden 14' rovennlig versjon er ikke laget for å gå fort. Regner med du gjør rundt 8 knop uten at baugen reiser seg for mye. Dette er maks skrogfart på disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Tror også 8 knop er optimistisk mye. Logger 6 knop med maks pådrag med 5 hesteren, stort mer tror jeg ikke den klarer før den graver ned hekken og reiser baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Kirk Svart 3.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Takker for svar. :) Tror jeg satser på å kjøre med halv gass, da baugen legger seg mer ned, og den går så å si like fort. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Rorkultforlenger funker fint! Brukte en slik da jeg var liten i Pappas 14 fots Hansvik. Om jeg satt bake var det ikke mye jeg så framover! :) Det var med 8 hk. Fikk senere en 9,9 som var trimmet til 15, og det gikk unna! Fikk båten mer opp i plan sånn. Forsøkte engang med en 20hk, men det var litt for "interessant"! Gikk som ei kule, men du måtte neimen ikke gi store utslaget om du skulle svinge!!! :D Skaff deg en rorkult og sitt lengre fram i båten. Er nok beste løsningen. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Captain Kirk Svart 4.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Jepp, tror jeg må skaffe meg en rorkult ja. Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.