Jump to content

Tråden om Polar 20/22 snekkene.


LM 605

Recommended Posts

Tenkte å gjøre en skikkelig innsat med båten i år med å shine opp båten innvendig. 

 

Mye nytt er på plass men gjenstår nå alt "treverket innvending.

 

Alle listene som er rundt sittebenkene i båten er modne for utskifting, mange av de har sprukket opp og noen av de er knekt.

 

Tenkte å erstatte de knekte listene med nye, men ser at det koster en formue for nye lister. 

 

Tenkte kanskje på om det kunne gått Ann å valgt et annet materiale som for eksempel ubehandlet Eik/furu lister også gitt det noen strøk med lakk? 

 

Eller er det kun teak som gjelder?

 

 

Tenkte også å lakkere motorkassen, har dere tips til fremgangsmåten på det? :)

434_2018256423 (1).jpg

Link to post
Share on other sites

På min Polar 20 (2011mod.) brukte jeg vel Owatrol sin edelolje på motorkassen, + trapp, ror pinnen, etc. etter det jeg husker. Dørken i min båt var av Kebony , ligner på teak, og like slitesterkt som teak. Dette var "vedlikeholdt-fritt, men kunne jo oljes hvis man ville ha en dypere glød. Teak listene som du antyder må byttes, der finnes der jo mye annet treverk som er brukbart her, gjerne eik, som du nevner. Her kan det jo brukes f.eks. Herdins lakkbeis med teak farge for å få den samme teak fargen som det andre treverket i båten.

Link to post
Share on other sites

Pusset selv opp en Polar 20 for et par år siden og jeg klarte å redde de fleste teaklistene med god trelim. Det var noen som var ødelagt eller manglet. Her kjøpte jeg teakplanker på biltema. Disse var litt tykkere, men det var liten forskjell i farge :) https://www.biltema.no/batutstyr/teak-detaljer/teakplanker/teakplanke-2000020283

 

Bildet under viser gamle vs biltema lister (pil på nye BT lister)

Annotation 2022-02-23 135904.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Polarfolk!

 

Er skilleveggen / skottet foran motoren tett på deres båt?

 

For min del synes jeg det er veldig greit å spyle av båten innvendig en gang i blant, men da blir dette skottet fullt av vann som jeg må øse ut istedenfor å bare pumpe. (jeg har ikke "tre" på dørken)

 

Jeg har tenkt litt på om jeg skulle bore et dreneringshull som jeg evt. kunne sette en propp i, men jeg antar skilleveggen har en kjerne av enten tre eller skum, så jeg nøler litt med det.

 

Er det noen her som har samme "problem" og evt. en lur løsning?

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Fin løsning å bore, strengt tatt ikke nødvendig å tette heller. Grunnen til at det er støpt helt ned er til ære for eventuelt oljesøl fra motor rom.  Skottet har kryssfiner som kjærne. Om du borer helt nede ,limer inn en liten rørstubb i tettemasse vil ikke kryssfineren bli utsatt for vann.  Det kan også settes propp i røret om du vil det.

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 20 minutter siden:

til ære for eventuelt oljesøl

Ja jeg har vel også vært inne på den tanken.

Når jeg overtok båten var lensepumpen tilnærmet defekt og det lå 20cm melkehvitt "kjølsvineri" med fettklumper og skvalpet, så det er forståelig.

I alle tilfelle veldig greit å vite at det er kryssfiner kjerne. Ved ettertanke, så finnes det kanskje en en liten "gjennomføring" med lokk eller noe slikt, om man skulle forsøke å være ekstra proff.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, jeg vurderer å anskaffe med en Polar 22, og har noen spørsmål som jeg håper noen har svar på:) 

 

Jeg ser det er en del ulike modeller som omtales i denne tråden som Polar 22 Classic Polar 22 HT osv. Har prøvd å finne mer ut om modellene på nettet uten hell. Er det noen som vet noe mer om dette?

 

Noen modeller har mer teakdekke enn andre.  Er dette knyttet til modell, eller årstall? Produseres det ulike versjoner av båtene i dag?

 

Jeg hadde tidligere en Fjordterne 28. Den hadde en del sjøsprøyt som kom inn i båten. Hvordan er det med Polar 22?

 

Håper noen har svar på mine spørsmål:)

Link to post
Share on other sites

Doopy skrev 48 minutter siden:

Jeg ser det er en del ulike modeller

Noen andre får svare på det med HT og classic og treverk og slikt, men det jeg har tenkt på at jeg skulle satt meg bedre inn i før jeg kjøpte er de forskjellige motorene som finnes, både originale og utskriftede.

Nå hadde jeg rimelig flaks føler jeg med den Volvo penta 2002 som jeg fikk. Den er sånn midt på treet tror jeg i det at den er orginal og ikke trekker prisen så mye oppover samtidig som den ikke er så gammel at det er en egen hobby å vedlikeholde den.

Magefølelsen min er at sikkert halve verdien i en Polar kan ligge i motoren, så det er absolutt verdt å sette seg inn i.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

@DoopyNå som jeg sitter ved PCn, så kan jeg også sende deg linken til denne i tilfelle du ikke har funnet den:

Jeg tror det er den beste artikkelen som forteller historikken til Polar båtene.

 

https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/BR9zvg/sjekta-som-nekter-aa-synke-kampen-for-aa-faa-polar-hjem-til-soerlandet

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle Polar 20/22-eiere!

Har hatt min kjære Polar 20 stående på henger i mange år, men har nå solgt denne og vil la båten stå i vinteropplag på havnen i stedet. Jeg trenger derfor en båtkrybbe / opplagstativ til Polar'n  - og lurer på om noen av dere har gode råd og erfaringer med slike? Ferdigproduserte eksemplarer eller som inspirasjon til egenproduksjon. Takker på forhånd!

Link to post
Share on other sites

mnj0909 skrev for 4 timer siden:

Hei alle Polar 20/22-eiere!

Har hatt min kjære Polar 20 stående på henger i mange år, men har nå solgt denne og vil la båten stå i vinteropplag på havnen i stedet. Jeg trenger derfor en båtkrybbe / opplagstativ til Polar'n  - og lurer på om noen av dere har gode råd og erfaringer med slike? Ferdigproduserte eksemplarer eller som inspirasjon til egenproduksjon. Takker på forhånd!

Peil deg inn på "Songvaar-krybben", som står greit avbildet på deres hjemmeside, Denne er universal, og passer alle skrog. Denne lager du lett sjøl. Kjøp inn noe plank, bolter, etc, så er det bare å kutte til delene etter bildet. Jeg så mange slike i båthavna som jeg tok mål av. Ei støtte forut, og ei akter, pluss ei aluminiums stang mellom disse. Bør ha ei støtte på midten for å få det mer stødig. Ei presenning på sju gange fem passer utmerket her. Hadde dette opplegget i mange år på min Polar 20.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trenger tips

Jeg har en Polar 20" og en 22". Begge med vindskjerm og flaps.

Begge snekkene vingler/ gjeiner når de skulle gått rett frem.

Hadde tidligere en 20" uten flaps. Kan ikke huske at den var like ille.

Finnes det noe triks, med ror eller skrog for å få den til å gå mer stabilt?

Link to post
Share on other sites

Hadde min Polar 20 med standard flaps på, men kan ikke si at den vinglet noe på stø kurs rett frem. Derimot hvis jeg var f.eks.  alene i båten, og beveget meg i fra side til side ombord , så skjenet den veldig raskt ut til den siden jeg sto i.  Sto jeg bak og fisket, kunne jeg styre båten bare ved å bevege meg fra den ene siden, og til den andre, alt etter som....:smiley:

Link to post
Share on other sites

Anders S skrev for 1 time siden:

Begge båtene må gjeites med rattet

Jeg har samme erfaring som @LM 605 etter to sesonger med P20. Under noen forhold kan jeg styre den med vektskifte :-) Kan det være at du har slark i rattet på ett eller annet vis? Er det bedre når du styrer med rorkulten?

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg har hatt snekke mer eller mindre siden 1980.

Erfaringsmessig merker man ikke dette med rorkult, uansett hvor mye slakk roret har.

Det er jo to ting som gjør vinglig lettere å merke. Både at båten ikke drar til ene siden, samt slark i styringen.

Det er jo uansett en del slark når man har wire-styring, enda wiren er ny.

Jeg tenkte at jeg kunne få noen tips om å endre utforming av ror, eller eventuelt ander tips for å få selve skroget til å gå mer rett frem i sjøen.

Har en kompis som har en skarpnes 23. Den er helt forferdelig å holde stø kurs med.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Har kjøpt en Polar 20 fra 1986, med 7 år gammel Yanmar 3sylindret 20 hk. Kommer opp i rett over 8 knop på maks, men mener å ha sett at noen har klart 11-12 knop med denne motoren i båten. Hva slags propell har dere i så fall på denne? 16x15x3?

Lurte også på om noen har montert teinehaler bak på båten, og kan gi noen tips.

Har begynt i baugen og tar oppgraderinger på vei bak mot akterspeilet.

Kartplotter med ekkolodd er handlet inn, og satser på at dette vil fungere med montering under trimplanet.

Link to post
Share on other sites

Svinger under trimmplan fungerer. Har montert flere med godt resultat. 

Jeg husker ikke propelstørrelser på Polar 20.

Du må gå ut ifra maks omdreining på motor. Hva yanmar sier er maks. Om du ikke oppnår dette er stigningen på propellblad for stor. Om du kommer over er den da for liten. Ofte så byttes ikke propellen ved motor bytte så den kan være feil. Sto en Volvo i denne fra Polar. Muligens en 18 hk .  Som var vanlig på den årsklassen. 

Anntar at 16 er riktig diameter 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 2 timer siden:

Svinger under trimmplan fungerer. Har montert flere med godt resultat. 

Jeg husker ikke propelstørrelser på Polar 20.

Du må gå ut ifra maks omdreining på motor. Hva yanmar sier er maks. Om du ikke oppnår dette er stigningen på propellblad for stor. Om du kommer over er den da for liten. Ofte så byttes ikke propellen ved motor bytte så den kan være feil. Sto en Volvo i denne fra Polar. Muligens en 18 hk .  Som var vanlig på den årsklassen. 

Anntar at 16 er riktig diameter 

Høres mer riktig ut med 16. Vil tro 16x15. 

Takker så mye for hjelpen. 

Link to post
Share on other sites

To andre spørsmål.

1. Noen som noen gang har montert teinehaler på en Polar 20? I så fall, hvor, mtp best styrke.

2. Ettersom båten kan "styres" når jeg er alene, med å legge vekt på en side. Kunne mer ballast innvendig i kjølen være noe. Har noen av dere gjort dette?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Alias_Knagg skrev 29 minutter siden:

Jeg klarte å brekke den ene bøylen til kalesjen! (Den største bak)
Noen som vet hvor man får slike?
Evt. hvor vanskelig det er å lage en selv med den gamle som mal. (beslagene er hele og fine)

Polar i Mandal har muligens, eller Polar på Lyngør boats (Marcussen) har vel dette. Ellers kan du jo kjøpe vanlig standard kalesje rør i samme dimensjon som du har,, fylle med sand , og bøye/kutte til i riktig vinkel. Har selv gjort dette på en tidligere båt.

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev 6 minutter siden:

kjøpe vanlig standard kalesje rør i samme dimensjon

 

Det aner meg at de tar seg godt betalt for å ha en sånn bøye-mal liggende så det er litt fristende.
Da kan jeg dessuten være 100% sikker på at det ikke blir noe skruehode som ligger og gnager på plasten på kanten.
( det var derfor jeg forsøkte å bøye på den, men så knakk den bare tvert av i kant med hengsel-beslaget. )

Hvor kjøpte du rør?

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...